Externe HD's blijven crashen

Pagina: 1
Acties:

• lallasjip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:24
Hallo,
Ik ben in het bezit van een aantal externe harddisks, zowel Maxtor als Western Digital in verschillende externe behuizingen; firewire en usb. Probleem is echter dat de laatste tijd de externe harde schijven om de haverklap crashen; corrupt file etc.. Met diverse file recovery progs kan ik meestal de data wel terughalen maar de schijven moeten steeds opnieuw worden geformatteerd.

De schijven crashen voornamelijk (maar niet uitsluitend) bij het kopieren van grote hoeveelheden data. Ik verwijder de schijven altijd netjes met de hardware verwijderen tool.
Met mijn laptop heb ik nooit problemen met dezelfde schijven. De write cache heb ik al uitgeschakeld en zojuist windows xp pro opnieuw geinstalleerd; bij het kopieren crashte er weer een hd...

Ik begin het vermoeden te krijgen dat het iets te maken heeft met de usb aansluitingen op het moederbord. Het schoot me vanavond te binnen dat de scanner er vaak ook uitknalt na een aantal scans.
Weten iemand een manier om na te gaan of de usb poorten nog goed zijn? Of moet ik het ergens anders zoeken?

configuratie systeem
win xp pro
MIS MS 6701 moederbord
SIS 7001 PCI to usb

• bastian.hoen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09-2024
kijk eens wat je schijven aan amperes gebruikt een usb poort kan max 0.5a (500ma) leveren
waarschijnlijk zit daar je probleem

gr bastian

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Hey Bastian, de meeste externe harde schijven hebben losse voedings-adapters. Als er een desktopschijf in zit kan die makkelijk 25W vragen, wat een USB-poort natuurlijk niet aankan.

Verwijderd

Ik heb dit ook voor (Desktop harde schijf in enclosure met voedingsadaptor) en blijkbaar is dit bij mij enkel wanneer ik data verplaats via firewire. Met USB draait hij nog steeds goed, op firewire zal dit weer een week goedgaan en dan stopt hij ermee en kan ik net zoals u de data gaan terugzoeken en herformatteren.

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-02 08:07
Ik had precies hetzelfde probleem met mn laptop, weken bezig geweest, elke keer dat irritante geluidje dat je krijgt als je USB hardware verwijderd, zonder dat je wat doet..... grrr. En niet alleen schijven, maar ook printers, sticks, scanner, enz.

Ik heb mijn USB-poorten doorgemeten, niets aan de hand. Ik heb Knoppix gedraaid: geen problemen meer! Dus, fout in de software was mijn conclusie. Hoe? Geen idee....

Ik heb dus WinXP opnieuw geïnstalleerd, en sindsdien geen problemen meer....

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• lallasjip
misbehavingman schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 08:38:
Hey Bastian, de meeste externe harde schijven hebben losse voedings-adapters. Als er een desktopschijf in zit kan die makkelijk 25W vragen, wat een USB-poort natuurlijk niet aankan.
Hoi misbehavingman en Bastian; alle schijven hebben inderdaad een aparte voedingsadapter dus ditzou geen probleem mogen zijn.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Er gaat toch niks boven een Intel of NEC USB controller is mijn ervaring. Heb in het verleden ook de nodige problemen gehad met Via/SIS etc. USB controllers. Niet de dingen waar jij last van hebt maar genoeg om die controllers bij voorbaat als verdacht aan te merken. Mijn tip is dus om zo'n kaartje bij te plaatsen, ik heb zelf een USB 2.0 kaartje met een NEC chip en deze is perfect.

• lallasjip
smvs schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 10:18:
Er gaat toch niks boven een Intel of NEC USB controller is mijn ervaring. Heb in het verleden ook de nodige problemen gehad met Via/SIS etc. USB controllers. Niet de dingen waar jij last van hebt maar genoeg om die controllers bij voorbaat als verdacht aan te merken. Mijn tip is dus om zo'n kaartje bij te plaatsen, ik heb zelf een USB 2.0 kaartje met een NEC chip en deze is perfect.
Bedankt voor de tip, ik denk dat ik dit maar ga proberen. Overigens heb ik de nog werkende hd's nu aangesloten op de laptop en haal ik de bestanden via het netwerk binnen. Werkt perfect; hier geen crashes... Ik hang in ieder geval geen hd's meer aan de gewone pc voordat er een nieuw kaartje in zit.

Kan ik de onboard usb aansluitingen straks wel blijven gebruiken voor bvb de tablet of andere 'niet crashbare' apparaten? Of zorgt dit toch nog voor een risico voor de usb schijven op de nieuwe kaart?
In ieder geval hartelijk bedankt voor jullie hulp en tips!
Pagina: 1