Toon posts:

doorgebrandde harde schijf zelf repareren ?

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een hard disk rack en daarin zit een 80gb maxtor harde schijf.
pas sloot ik hem bij ene vriend aan en hij deed niets, k draai hem open en ruik verbrand plastick,
en ik zag een verbranddechip.
nou ik heb dat klereding teruggebrach en hoorde vandaag dat ik een neiuwe schijf krijg uit garantie dat is wel leuk en aardig maar ik ben wel 60 gig muziek kwijt en een hoop bob ross afleverigen en indie films.
dus is het misschien mogelijk om de chip plaat (dus niet alleen die ene doorgebrande chip) er uit te slopen en van een andere maxtor harde schijf die ik heb van 6gb daar de schijf af te slopen.
dan heb ik dus een harde schijf zonder chips en een chipplaat dut zou ik als ik een beetje secuur te werk ga wel kunnen doen.

maar is het nou mogelijk dat ik allemaal draadjes tussen de verschillende contactpunten van chip naar schijf soldeer ?
dat als resultaat mijn schijf werkt en dat ik vrolijk mijn muziek eraf kan halen ?
ik ga het iig proberen maar wat feedback van jullie zou ik goed kunnen gebruiken !
kunnen jullie vertellen of jullie denken dat het lukt en waarom niet of wel ?
alvast bedankt dudes!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Je wilt dus de controller van een 6GB schijf voor een 80GB schijf gaan gebruiken. Al bij nagedacht dat daar nogal een generatiekloof tussen zit?
Wellicht dat je de controller van zo'n zelfde schijf kan gebruiken om te wisselen - dan nog is het een gepriegel, maar meer kans van slagen.

Daarom denk ik dat het zeg maar niet lukt....

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Topicstarter
ik wil alleen maar de data ervanaf hebben dus ik hoef hem darana nie meer te gebruiken, maar wat bedoel je pcies ? iig bedankt voot de tip daar heb ik nog nie bij stilgestaan !

Verwijderd

Ik zou niets gaan solderen maar de gehele printplaat vervangen door een printplaat van het zelfde type schijf (marktplaats)

Als je trouwens van de garantie exact de zelfde (type) schijf krijgt zou je die printplaat natuurlijk ook tijdelijk kunnen gebruiken voor je oude schijf om de data er af te halen

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 00:46 ]

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-02 16:33
Dat heeft een kennis van ons ook gehad: zijn schijf deed plotseling niets meer.
Ik had exact zo'n schijf en we hebben de printplaten tijdelijk omgewisseld, (met garantie dat als ook mijn schijfprintplaat stuk zou gaan ik een nieuwe zou krijgen ;) ) en inderdaad, blijkbaar was er een chip kapot gegaan (opgeblazen?)), zijn schijf kwam tot leven en kon hij zijn schijf leegtrekken. Daarna de printplaten weer teruggewisseld en sindsdien draai ik al een tijd zonder problemen verder. En die kennis heeft een andere schijf nu.

Verwijderd

Topicstarter
sweet maar die schijven zitten tog vastgesoldeert ?
hoe krijg ik ze erdan uit ? als de printplaat te warm wordt branden de chios tog door ?

nu hope dat ze hem bij de pc winkel hem nie hebbe weggepleurt :P

thanx for the info guys :)
maar ga garust door met tips :D

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 02:10 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 02:08:
maar die schijven zitten toch vastgesoldeert ?
Nee meestal zit de printplaat gewoon met een stekker en een paar schroefjes aan de rest van de schijf (motor, koppen etc)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dit hoort in Opslagmedia & I/O Controllers, maar het antwoord hierop is gewoon in de FAQ aldaar te vinden: OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug? :)

Je hebt dus op z'n minst een donorschijf van een identieke generatie nodig.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.