Toon posts:

Eigen newsserver opzetten?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat je een news server kan mirroren, maar kan je ook echt een eigen newsserver starten?
zonder afhankelijk te zijn, van de bv. @home news servers?
dus alles rechstreeks?

Kan er niet veel informatie vinden hoe het in zn werking gaat.

• woutertje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:39
De meeste nieuwsservers zijn mirrors van elkaar,
Als je iets post op bijvoorbeeld de nieuwsserver van @home stuurt die het door naar
bijvoorbeeld giganews en naar eweka. Die sturen het ook weer door naar de andere nieuwsservers, and so on and so on.

Verwijderd

Topicstarter
woutertje schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 23:36:
De meeste nieuwsservers zijn mirrors van elkaar,
Als je iets post op bijvoorbeeld de nieuwsserver van @home stuurt die het door naar
bijvoorbeeld giganews en naar eweka. Die sturen het ook weer door naar de andere nieuwsservers, and so on and so on.
Maar kan ik nou eem nes server opzetten zonder @home?
kijk @home heeft maar een beperkt aantal groepen, nu zou ik op mijn eigen server, gewoon toegang willen geven tot alle groepen, is dat nou wel of niet mogelijk?
er moet toch een hoofdserver zijn of zo waar ik rechstreeks het laatse nieuws op mijn server binne haalt.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:07

sphere

Debian abuser

Dan heb je vast een overeenkomst nodig met die partij. Kost jou allemaal een klap geld :)

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:40
Je wilt echt niet weten hoeveel dataverkeer er door zo'n nieuwsserver gaat.
Dat red je echt niet op je @home lijntje, ook colocated lijkt het mij stug.

Verder hebben, voorzover ik weet, de aanbieders onderling afspraken met elkaar en daar kom je als particulier niet zo 123 tussen.

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-08 23:05

pasta

Ondertitel

Ik denk niet dat @home blij zal zijn met zoveel dataverkeer naar jou toe. Naast dat het technisch vrijwel onmogelijk zal zijn om zoveel data per dag te versturen naar jou toe, zelfs als je het snelste abonnement hebt. :)

Signature

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja.

Heb jij daar dan een account? ;)
Je haalt dan de hele nieuwsserver binnen, maar dan denk ik dat je niet genoeg hebt aan 100mbit.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm, jammer weer jah.

Wordt namelijk schijt ziek van die @home news server die het nooit doet.

Dus leek me het wel mooi als je een eigen kon opzetten of zo.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 19:55

lordsnow

I know nothing

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 23:41:
[...]

Maar kan ik nou een news server opzetten zonder @home?
Ja.
kijk @home heeft maar een beperkt aantal groepen
Klopt.
nu zou ik op mijn eigen server, gewoon toegang willen geven tot alle groepen, is dat nou wel of niet mogelijk?
Wel.
er moet toch een hoofdserver zijn of zo waar ik rechstreeks het laatse nieuws op mijn server binne haalt.
Nee, er is geen hoofdserver.

Zoals hierboven al uitgelegd, newservers van verschillende ISP's en andere grote partijen wisselen gewoon data uit.

Als het verkeer tussen twee partijen ongeveer gelijk is, dan is er meestal geen geld mee gemoeid. Als je zelf weinig te leveren hebt, maar je wilt wel veel data dan vragen ze meestal wel om geld.

Het uitwisselen van gegevens in deze situaties heet 'peering'. Er bestaan websites waar je peers kan aanvragen.

Maar als 'jou' newsserver alleen maar bedoeld is voor je eigen behoefte kan je het in principe wel schudden.

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:40
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 23:50:
Hmmm, jammer weer jah.

Wordt namelijk schijt ziek van die @home news server die het nooit doet.

Dus leek me het wel mooi als je een eigen kon opzetten of zo.
Waarom 1000en euro's uitgeven aan een eigen usenet platform als je voor onder de 10 euro bij tweaknews of eweka terecht kan?

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 19:55

lordsnow

I know nothing

Boudewijn schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 23:43:
Je haalt dan de hele nieuwsserver binnen...
Dat is niet juist. Als nieuwsserver kan je zelf aangeven waar (welke groepen) je in geintresseerd bent - dus de hoeveelheid data dat je ontvangt heb je redelijk goed in eigen handen.

Verwijderd

Topicstarter
lordsnow schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 23:51:
[...]

Ja.

[...]

Klopt.

[...]

Wel.

[...]

Nee, er is geen hoofdserver.

Zoals hierboven al uitgelegd, newservers van verschillende ISP's en andere grote partijen wisselen gewoon data uit.

Als het verkeer tussen twee partijen ongeveer gelijk is, dan is er meestal geen geld mee gemoeid. Als je zelf weinig te leveren hebt, maar je wilt wel veel data dan vragen ze meestal wel om geld.

Het uitwisselen van gegevens in deze situaties heet 'peering'. Er bestaan websites waar je peers kan aanvragen.

Maar als 'jou' newsserver alleen maar bedoeld is voor je eigen behoefte kan je het in principe wel schudden.
Oke in een klap, wat ik me allemaal afvroeg.
Jammer dat ik daar niet zo ff tussen kan komen :*)

• woutertje
Kijk eens op http://www.nlix.nl/products/next.html
voor 350 euro per maand heb je al een gigabit verbinding. Een aantal grote partijen zijn hierop aangesloten. (Zoals Giganews, tweaknews en eweka).
Je zult wel een shitload aan hardeschijven nodig hebben als je enigzins retentie wilt hebben.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:08
Volgens mij heeft de TS geen enkel idee hoeveel data er op een gemiddelde newsserver staat.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:57

momania

iPhone 30! Bam!

woutertje schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 23:57:
Kijk eens op http://www.nlix.nl/products/next.html
voor 350 euro per maand heb je al een gigabit verbinding. Een aantal grote partijen zijn hierop aangesloten. (Zoals Giganews, tweaknews en eweka).
Ik denk dat dat alleen voor de aansluiting is? Zal nog wel geld bij moeten voor het dataverkeer dat je verbruikt :)

verder:
eigen news server is onbegonnen werk, zeker op een thuis internet verbinding... zoveel dataverkeer als een newsserver op een dag nodig heeft, red jij nog niet eens in een week/maand

Gewoon een abonnement nemen bij een pay-server als je goede retentie etc wilt :Y)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• woutertje
Ik geloof dat dat incl data verkeer is. Het is puur een verbinding tussen jouwn nieuwsserver en die van anderen.
Je kunt er dus verder niet het internet mee op oid.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

woutertje schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 00:07:
Ik geloof dat dat incl data verkeer is. Het is puur een verbinding tussen jouwn nieuwsserver en die van anderen.
Je kunt er dus verder niet het internet mee op oid.
Ah, ok... nu zie ik het ook ja. gewoon een dedicated news lijntje. dan kan de prijs wel kloppen denk ik ja.

• X4n
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-04 14:11

X4n

de gouden tip, check eweka.nl.
7,50 per maand is veel goedkoper dan 350,- voor een gig lijntje :D

he, je wilt downloaden of niet :P

• DJSmiley
  • Laatst online: 17:55
Als je alle binaire groepen mee wilt nemen heb je, even buiten je verbinding om, 2.5Tb per dag nodig momenteel... (reken maar tegen de 3 Tb per dag, bron: http://lightspeed.eweka.nl/ )

Dat betekend dat je met 30Mb/sec moet kunnen downloaden. Je hdd moet dat dus ook bijhouden ;)

Een week retentie (7 dagen), betekend dus 64 harddiskjes van 300 gig. Server niet meegerekend, en de gigabit internet (of peering) verbinding ook niet, en als je zelf ook maar iets doet op die hdd wordt ie te traag om de 30mb/sec inkomend bij te houden dus mis je al zooi ;)

nuh, 7.50 voor Eweka of een andere commerciele usenet ISP lijkt me enigszins meer haalbaar ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 23-02-2006 00:15 ]

• W00fer
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wie zegt dat hij het zo groot wil maken met 2 TB per dag, hij kan er ook voor kiezen om maar 1 groep aan te bieden (dumpgroep kost veeeel meer) Bijvoorbeeld alt.binaries.playstation2 oid.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

W00fer schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 00:22:
Wie zegt dat hij het zo groot wil maken met 2 TB per dag, hij kan er ook voor kiezen om maar 1 groep aan te bieden (dumpgroep kost veeeel meer) Bijvoorbeeld alt.binaries.playstation2 oid.
Volgens mij _mag_ je zelfs niet eens thuis een news server draaien, ook niet voor bijvoorbeeld maar 1 groep.

Het is er hem om te doen dat de news server van @home in zijn ogen niet goed genoeg is, maar door een eigen news server te draaien zal dat echt niet beter worden ;)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

DJSmiley schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 00:14:
en als je zelf ook maar iets doet op die hdd wordt ie te traag om de 30mb/sec inkomend bij te houden dus mis je al zooi ;)
Ik denk dat 30MB/sec over 64 spindles nog aan de lage kant is en dat daar best nog wat bij kan eigenlijk :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Het was idd maar voor een paar groepen.

maar helaas.

Wist wel dat je ergens een account kon regelen tegen betaling.
maar dat wou ik dus voorkomen.

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Geloof mij, een accountje bij een payserver is goedkoper dan een eigen newsserver bouwen en draaiend houden :P

Mother, will they like this song?

Pagina: 1