[Gentoo] Openoffice 2.0.1 installeren in het Nederlands

Pagina: 1
Acties:

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een betrouwbare bron hoe ik OpenOffice 2.0.1 in het Nederlands installeer.
Ik kom dingen tegen als het via locale te doen of een LINGUAS="nl" lijn toe te voegen aan mijn make.conf.
Door te zoeken op GoT kwam ik een topic uit 2004 tegen waarin het volgende werd aangedragen:
code:
1
LANGUAGE="DTCH" emerge openoffice

Wat heel erg aannemelijk, simpel en duidelijk klinkt, maar een gedateerde bron is.
Nou kunnen ze alle drie goed werken maar de laatste optie, het invoeren van een opdracht in de terminal heeft mijn voorkeur aangezien dat het snelst en het duidelijkst is. Maar omdat ik zoveel verschillende informatie tegenkom, waarvan de een gedateerd en de ander weer recent, zie ik door de bomen het bos niet meer. Ook de Java implantatie en spellchecker zijn punten waarbij ik een vraag heb.

Ik maak gebruik van GNOME 2.12 en kwam het volgende tegen op een Wiki:
* Voor Nederlandstalige spellingscontrole binnen Gnome dienen de volgende pakketten emerged te zijn:

app-text/gnome-spell
app-text/aspell
app-dicts/aspell-nl

Bij het toevoegen van app-dicts/aspell-XX pakketten dient ~/.gconf/GNOME/Spell/%gconf.xml verwijderd te worden en moet de gebruiker opnieuw gnome starten voordat de talen beschikbaar worden.
• Wat is het juiste commando dat emerge de opdracht geeft OpenOffice te installeren in het Nederlands ?
Wat houdt die Java implantatie precies in? (Het installeren van Java ondersteuning zijn verder keurig HOWTOs voor heb ik gezien) *Duidelijk*
• Klopt de informatie in de quote wat betreft het controleren van spelling in OpenOffice onder GNOME? Of is de gedateerde informatie die niet langer van belang is?
• Zijn er verder nog belangrijk dingen om op te letten? Aangezien ik nog steeds lerende ben in de wereld van Linux en Gentoo, hoewel ik vind dat ik het best aardig doe voor de eerste keer Gentoo ;)

Overigens ben ik mij er van bewust dat het compileren van OpenOffice een flink aantal uurtjes kan duren, maar dat is geen probleem aangezien hij 's nachts mooi door kan compileren en zelfs de volgende dag tot dik in de middag door kan gaan. Teminste ik schat dat ik het daar wel mee red, proc is een AMD 2400+ en ccache is aanwezig. Ik vertik het om performence laten liggen door binaries te gebruiken :P
offtopic:
Ook wordt ik gek dat ik de livestream van SLAM!FM (http://stream01.slamfm.trueserver.nl:8000/idt) niet aan de praat krijg in XMMS terwijl hij in Totem keurig werkt en de streams van www.di.fm wel keurig in XMMS werken, maar daar moet ik zelf even wat meer tijd in steken voordat ik daarvoor officieel hulp ga vragen :P

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 24-02-2006 16:07 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat heel erg aannemelijk, simpel en duidelijk klinkt, maar een gedateerde bron is.
Nou kunnen ze alle drie goed werken maar de laatste optie, het invoeren van een opdracht in de terminal heeft mijn voorkeur aangezien dat het snelst en het duidelijkst is. Maar omdat ik zoveel verschillende informatie tegenkom, waarvan de een gedateerd en de ander weer recent, zie ik door de bomen het bos niet meer. Ook de Java implantatie en spellchecker zijn punten waarbij ik een vraag heb.
Niet doen!

als je update wordt dat niet meegenomen.... je moet dus gewoon het in je make.conf of een package.* gooien.

Dit is ranzig, en de officiele documentatie zegt dat ook!

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Boudewijn schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 01:18:
[...]

Niet doen!

als je update wordt dat niet meegenomen.... je moet dus gewoon het in je make.conf of een package.* gooien.

Dit is ranzig, en de officiele documentatie zegt dat ook!
Hmm dat is idd een goed punt maar welke package.* ?
Aangezien ik iets als "LINGUAS="nl" volgens mij niet kwijt kan ik .use, .mask en .keywords.
En zet ik hem in de make.conf, dan worden andere packages die ik hierna installeer mogelijk ook met Nederlandse taal geïnstalleerd.

@Boudewijn: 8)7 Idd totaal niet tegengekomen :X
Maar daar wordt ook gepraat over het toevoegen van "LINGUAS="nl" aan de make.conf of LINGUAS meegeven met de emerge.

En hoe zit het met Java support, maakt OpenOffice hier ook echt gebruik van? Ik gebruik op het web eigenlijk nooit Java namelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 23-02-2006 19:10 ]

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik had ergens gelezen dat openoffice.org compileren zonde van de tijd zou zijn, omdat er nagenoeg niets zou worden aangepast, heb ik simpelweg openoffice-bin geëmerged. In combinatie met LINGUAS="nl" in make.conf kreeg ik simpelweg de Nederlandse versie meegeïnstalleerd.

Volgens mij moest ik toen nog wel het een en ander instellen in het configuratiescherm van ooo, maar dat wees zich vanzelf. Voor Nederlandse spellingcontrole moest ik op Windows nog even het een en ander doen a.d.h.v. http://nl.openoffice.org/about-spellcheck.html, maar ik weet niet zeker of ik dat op Gentoo ook moest doen.

Ik zou in ieder geval je puntje over per se willen compileren heroverwegen, als je dit...
Het emergen van openoffice onder Gentoo op een AMD 64 3000+ duurde laatst welgeteld 5 uur en 14 minuten

[...]

dan heb jij nog geluk, met een AMD 1800 duurt het meer dan een dag, en heb je minimaal 4GB aan vrije disk ruimte nodig.
... tegenover 19 minuten en 24 seconden emergen van een binair formaat zet. (En merk op dat dat op een slome pc was :p)

[edit]
Ik heb het even opgezocht, volgens genlop duurde het emergen vanaf de broncode op dezelfde machine 15 uur, 16 minuten en 39 seconden :+.

[ Voor 7% gewijzigd door -Lars- op 23-02-2006 20:03 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Ik heb tijd zat. :)
Verder heb ik gelezen dat iemand de opstarttijd van een gecompileerde en een binary op dezelfde machine vergeleken heeft en dit scheelde 1400ms aan tijd voor het laden van Writer.
Toch weer 1,4 sec. Dan zullen er intern ook wel marginale winsten te halen zijn.
Maar zoals ik zei, voor compileren heb toch tijd zat :P

Ik hoor idd dat LINGUAS="nl" in make.conf plaatsen de NL OpenOffice opleverd. Maar wordt deze flag dan niet toegepast op al mijn andere packages, zoals bijvoorbeeld GNOME welke ik wel graag Engels houdt en verder eigenlijk alles. Ik wil dus enkel OpenOffice in het Nederlands ;)
Als dat een probleem is zit er niets anders op dan gewoon Engels te nemen omdat ik daar ook prima mee uit de voeten kan, maar ik heb hem gewoon graag NL en mocht ooit een andere persoon, die zeer waarschijnlijk gewend is aan NL Office 2003, op mijn PC gebruik willen maken van OpenOffice, dan is het dat ook het makkelijkst switchen.

Had jij trouwens Java er al op staan voordat je OpenOffice installeerde? Ik maak online vrijwel nooit gebruik van Java, maar als OpenOffice er wat aan heeft ben ik best bereid een JRE/JDK er op te zetten. Teminste, voor zover ik weet zijn er onderdelen van OpenOffice die Java gebruiken toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Ultraman op 23-02-2006 21:06 ]

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Nog even een tip voor java, er zien snellere java dingen voor Gentoo dan SUN's versie :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• koffiedrinker
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 21:05

koffiedrinker

Archlinux werkt dagelijks

Java is een verplichte depencie van Open Office volgens mij. Maar dat regelt als het goed portage allemaal voor je :P

Koffie werkt echt!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
koffiedrinker schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:21:
Java is een verplichte depencie van Open Office volgens mij. Maar dat regelt als het goed portage allemaal voor je :P
Uiteraard allang een keertje ter controle emerge -p openoffice gedaan en daar kwamen naast openoffice zelf 2 andere dingen uit die beide geen java waren ;)
En portage is idd _/-\o_
@Skinkie, uhm Sun is doorgaans de snelste naar mijn weten. Je post is nu vrij waardeloos omdat je er helaas niet bij zet op welke JDK/JRE wij blijkbaar allemaal moeten overstappen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 24-02-2006 10:51 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Skinkie schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 21:20:
Nog even een tip voor java, er zien snellere java dingen voor Gentoo dan SUN's versie :)
Oww??? welke dan? zowel Blackdown als IBM java zijn beide trager volgens de officiële documentatie. En de enige die dan naast Sun overblijft is een Compaq versie en ik geloof niet dat die sneller kan zijn dan de Sun versie...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Wat betreft het java-gebeuren bij openoffice.org:
2.2. What is Java needed for?
Java is required for some portions of the application to work properly - XSLT reliant materials, such as DocBook document creation is dependant on having a working Java Runtime Environment. To have a full-featured OpenOffice.org, the Java Runtime Environment should be installed before the OpenOffice.org package is installed; however, if it is installed afterwards, running jvmsetup will do the trick.
If you have downloaded the Java Runtime Environment (JRE) and choose to upgrade to using the Software Development Kit (SDK), runing jvmsetup again to point to the "new" version of Java is what you need to do.
It has been known that some versions of Java do not necessarily work with Linux, especially some from the Blackdown archives (for Debian users). It is probably wise to keep up with what Sun distributes, and get it from the Sun website. A full list of missing features include:
• usage of JDBC drivers
• XSLT and small device filters
• usage of Java applets within OpenOffice.org
• lack of Java based languages in the scripting framework
• the database report wizard
• the flat file filter
• all of the Java related test-tools and qaTestDev (for QA work)
• accessibility features

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Topicstarter
Okay het Java gedeelte is dus duidelijk.
Alleen zit ik nog steeds in mijn maag met het emergen van openoffice.
Door LINGUAS="nl" door te voeren in make.conf ga ik waarschlijnlijk ook andere packages beïnvloeden.
Is het gewoon dermate moeilijk om een Nederlandse OpenOffice te installeren en de rest van het systeem engels te houden? Want als ik emerge gewoon de LINGUAS="nl" tag meegeef krijg ik dus problemen met updaten?
Het verbaast me dat ik er vrij weinig concreets over kan vinden en dat bronnen ook elkaar tegenspreken omdat de een in make.conf werkt en de ander met met meegeven van een tag aan emerge.
En dan laat ik het gedeelte van spellcheck onder GNOME nog hangen.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
je kunt iets gaan doen met /etc/profile/bashrc (als openoffice geinstalleerd wordt, LINGUAS=nl, anders onveranderd laten, ik weet alleen niet precies hoe dit moet...).
je kunt ook de ebuild van openoffice kopieren naar een overlay en zo aanpassen dat-ie daar die taal instelt.

alles wat je in make.conf neerdumpt kun je ook meegeven als 'tag aan emerge', en andersom. enige verschil is dat make.conf permanent is, en als je het als tag meegeeft, is het alleen voor die ene emerge. bij de volgende update is het weer weg.

[ Voor 32% gewijzigd door laurencevde op 24-02-2006 16:37 ]

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Pagina: 1