Toon posts:

Maxtor 80 GB S-ATA

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vanmiddag heb ik een 80 GB harde schijf van maxtor.

Echter werkt het niet zoals ik zou verwachten.

Ik heb eerst windows opnieuw geinstalleerd op mijn (oud) IDE harde schijf. Dat leverde uiteraard geen problemen op.

Daarna heb ik de sata/raid drivers van mijn moederbord/chipset geinstalleerd (VIA).

Hierna heb ik de harde schijf aangesloten (kabel op SATA1, en stroom uiteraard) en heb ik opnieuw opgestart.

Het duurde al ontzettend lang voordat de harde schijf herkend werdt. Na een minuut of 5 echter werdt deze herkend

als [None Raid... Channel0.... 6L080M0]

Dat was dus al verdacht.
Toen windows daarna op wilde starten duurde dit ontzettend lang, ongeveer 10 minuten.

Daarna kreeg ik een foutmelding van de VIA RAID Tool.

Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/5239/screenshot7jb.th.jpg

Dat is natuurlijk vervelend.
Echter wordt in de Device Manager de schijf wel "herkend", maar volgens mij niet goed.

Afbeeldingslocatie: http://img143.imageshack.us/img143/179/screenshot26gc.th.jpg

Uiteraard heb ik al gegoogled, maar het mocht niet baten :'(

Specs:
AMD Sempron 2600+
Asus KV8-X MoBo
512 Kingston ram
(voorlopig wel genoeg, mocht er nog wat info nodig zijn, ik hoor het graag)

Ik heb uiteraard ook de andere sata connector geprobeerd, en al geluisterd of de schijf opspint.

Helaas kan ik de maxtor tools niet gebruiken, aangezien maxtor van mening is dat de schijf zich op een 'unknow

controller' te vinden is.

De discmanagment van windows ziet de schijf overigens ook niet.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Zou je je dan niet afvragen of het probleem niet in de controller zit, in plaats van de schijf?

Hoe en welke SATA-drivers heb je geinstalleerd? Wat is er in je BIOS aan instellingen te vinden voor je SATA/RAID controller en wat is er ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
In de BIOS instelling is niets in te stellen, behalve dan om " OnChip S-ATA Boot ROM " in, of uit te schakelen, deze staat ingeschakeld.

De drivers heb ik van de cd welke bij het moederbord geleverd was.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 22:02 ]