Reclames voor games; misleiden gerenderde beelden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Activision ordered not to show "misleading" Call of Duty ads again
Illustration
Tom Bramwell 11:46 22/02/2006

Publisher argues that its was a "common practice"

The UK's Advertising Standards Authority (ASA) has upheld complaints from three television viewers that adverts depicting scenes from Activision title Call of Duty 2 and its current generation console counterpart CoD2: Big Red One were misleading, and declared that they must not be shown again in their present forms.

The adjudication, published today, is likely to send shockwaves through the industry as it focuses on the question of whether pre-rendered footage is an acceptable representation of a computer game - in its defence, Activision didn't argue that it was, but rather that using pre-rendered footage was "common practice".

In this case, the ASA received three complaints - two concerning Call of Duty 2 (PC, Xbox 360) and one concerning Big Red One (PS2, Xbox, Cube), both of which argued that the graphics used in the advert were superior to that of the game itself, and that viewers were being misled on those grounds.

The ASA's investigation revealed that the Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) understood the adverts to be made of scenes taken from the games themselves, although apparently no checks were made because it wasn't until afterward, when contacting Activision about the complaints, that it was informed by the publisher that the computer-generated scenes had been produced solely for the ads. "They said they therefore immediately made the ads unacceptable for broadcast as they did not consider that this was common practice in such ads."

"The ASA noted that the ads did not include any indication that the images shown did not reflect the quality of graphics of the games. While the scenes used communicated the themes of the game, they were not accurate representations of the graphics in the games themselves. We considered that this was misleading.

"The ads breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 (Misleading advertising) and 5.2.2 (Implications). They must not be shown again in their present forms," the adjudication concluded.

Activision, for its part, argued that using pre-rendered footage was "common practice" and that "they had not been told that it was not acceptable to use material created specially for an ad in this way" and had acted "in good faith".

With that defence regarded as insufficient by the ASA, the adjudication is likely to raise concerns for other publishers who uniformly use rendered footage to publicise computer games - in print as well as during television adverts - at the prospect of similar complaints being dealt with in much the same way.

Activision UK could not comment on the ASA adjudication at the time of publication.
bron

Oftewel; de reclames geven een beeld van een game wat het in de praktijk niet waar kan maken. Dit geldt ook voor het hoesje natuurlijk en andere reclameuitingen. Hoewel ik het standpunt van de ASA in zijn algemeenheid wel begrijp, is het argument op games moeilijk toepasbaar imho.

Toch is het moeilijk voor ontwikkelaars/uitgevers om alleen nog maar met ingamebeelden te mogen adverteren, dit verschilt namelijk per PC (consoles denken maar even niet aan). Dat zullen ze ongetwijfeld alles op high end hardware laten draaien, waarmee je eigenlijk hetzelfde probleem krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dit er al doorkomt, zal er in elk spel 1 klein level, worden gemaakt waarin hogere graphics toegankelijk zijn.
ik zit er niet echt mee, de meeste reclame's overdrijven kwaliteit van hun product.
Of krijg jij ook enorm lange tepels van een stukje fris kauwgom? :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:36

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het verschil tussen het op high end pc's opnemen van promotie materiaal en gewoon renders is dat de prestaties op high end pc's ook voor de consumenten haalbaar zijn (maw het product kan leveren waar men mee adverteerde).

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:26:
Als dit er al doorkomt, zal er in elk spel 1 klein level, worden gemaakt waarin hogere graphics toegankelijk zijn.
ik zit er niet echt mee, de meeste reclame's overdrijven kwaliteit van hun product.
Of krijg jij ook enorm lange tepels van een stukje fris kauwgom? :9~
Nee, gelukkig niet. :) Maar het is wel eens een interessant punt om het eens over te hebben. Ik heb hier bijvoorbeeld ook wel wat oude games liggen, waarbij voornamelijk de hoezen veel belovend zijn, maar de games zelf zijn gewoon een hoop blokjes. :D Ik koos vroeger mijn games uit op de coole hoesjes, niet op reviews etc.

Dus misschien zou je kunnen zeggen dat het historisch zo gegroeid is, maar ik snap het standpunt van de ASA ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roamor schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:49:
[...]

Nee, gelukkig niet. :) Maar het is wel eens een interessant punt om het eens over te hebben. Ik heb hier bijvoorbeeld ook wel wat oude games liggen, waarbij voornamelijk de hoezen veel belovend zijn, maar de games zelf zijn gewoon een hoop blokjes. :D Ik koos vroeger mijn games uit op de coole hoesjes, niet op reviews etc.

Dus misschien zou je kunnen zeggen dat het historisch zo gegroeid is, maar ik snap het standpunt van de ASA ook wel.
Ja, maar de games-industrie is nu zo groot.. hadden ze niet wat eerder moeten ingrijpen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toen i kde titel las moest ik meteen aan penny-Arcade denken. Bullshot's worden de geprerenderde screenshots genoemd. Perfecte term dukt mij :)

Afbeeldingslocatie: http://www.penny-arcade.com/images/2005/20050912l.jpg

Exact wat we bedoelen toch?

Ik vind het ook eigenlijk niet kunnen want je misleid je eigen publiek natuurlijk, maar als je puur op graphics afgaat dan ben je zoiezo niet snugger bezig natuurlijk...

Ik kan toch de neiuwste gaems niet spelen dus ik heb er weinig last van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lostcuban
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-03-2008
Aan de ene kant wordt je wel een beetje misleid door de pre rendered reclames/advertenties (hoewel er nergens gesuggereerd wordt dat het ingame beelden betreft) Aan de andere kant vind ik dat graphics maar een klein deel uitmaken van een game, de (totale) gameplay is veel belangrijker. Daarnaast: wie weet zijn bijv. de geluiden van de reclame ook wel pre renderd/masterd etc, maar hoor je daar iemand over klagen...

My Specs | My BF2 Stats

• lightstyle
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-09-2021
Ik vind dit allemaal een beetje dubbel. dit soort dingen heb je echt in elke reclame. ik bedoel hoe lekker zien die hamburgers er in de reclame wel niet uit. En dan de meeste barbie/lego commercials. die poppen kunnen toch echt niet uit hunzelf lopen. Maar die reclame van COD2 viel me wel gelijk op. het is naar mijn mening overdreven genoeg gedaan om niet de indruk te wekken dat het Ingame beelden zijn.

nouja we zien wel waar dit allemaal heen gaat.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-10 10:30

Bosmonster

*zucht*

Ik vond die reclame vanaf dag 1 al misleidend. Ze suggereren impliciet dat de beelden ingame beelden zijn. Ale je het hebt over "bizarre realiteit zoals nog nooit gezien" terwijl je naar beelden zit et kijken in first person alsof je het spel zit te spelen, vind ik dat behoorlijk misleidend :)

[ Voor 3% gewijzigd door Bosmonster op 23-02-2006 11:57 ]

Verwijderd

Volgens mij speelt dit al sinds de atari2600 :P

Je had ook catrigdes waarop vette actiebeelden stond maar nooit in game tegenkwam.

Ok ik spreek nu wel over een ver-verouderd apparaat maar het idee is hetzelfde

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-10 21:52

@r!k

It is I, Leclerq

Ik zag deze topictitel staan en ik moest meteen denken aan de reclame voor big red one. Ik kan me er in dit geval zeker wel wat bij voorstellen, de getoonde beelden zijn gewoon zo veel mooier dan wat de consoles eruit kunnen spuwen maar mensen die dat niet weten verwachten dat het er zo uitziet. Dat het er op tv iets beter uitziet is geen uitzondering maar in dit geval praat je echt over een enorm verschil.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:24

Vrijdag

De Zwarte

Dat het misleidend zou zijn kan ik wel begrijpen, prerendered filmpjes/screenshots zijn nu enmaal altijd mooier dan het spel zelf. Ook ingame filmpjes zijn dat.
Maar als dit dat wordt doorgezet, gaan we dan ook zaken krijgen van kneusjes die toch Axe gebruiken maar geen mooie meisjes krijgen? Of klachten van wannabe-sporters die zelfs na jaren van Abflexen (wie kent 'm nog?) nog steeds een dikke pens hebben?

Reclame is toch gewoon alles mooier laten lijken dan dat het is? Waarom zoveel ophef hierbij dan? Dan mogen ze ook wel eens wat gaan doen aan het artwork op de doosjes of de covers van boeken en dvd's.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Verwijderd

Ik denk dat mensen liever die pre-render dingen zien dan ingame footage met wat poppetjes die brabbelen. Dat is mijn mening dan...

Hoewel de Halo reclame (ingame) ook wel goed was maar ook veel langer waardoor je dat mooi kan verwerken denk.

Verwijderd

Als je buiten de gameindustrie kijkt, zie je dit fenomeen net zo goed. Kijk naar een amerikaanse teleshop reclame en je weet wat ik bedoel ;) Voor een game als bijvoorbeeld age of empires is het niet boeiend om een ingame trailer te maken. Tja dat zon filmpje dan maar enkele keren gerendert voorkomt in het spel maakt het spel er nog niet slechter op. Mensen moeten gewoon eens wat minder kritisch naar reclame kijken. Een game is immers zoveel meer dan alleen graphics. Ik vind echter wel dat op de achterkant van een verpakking zoieso in-game materiaal moet staan. Als dit niet het geval is is het inderdaad knap misleidend. Dit hoeft de maker nog niet te verbieden om een mooie hoes te maken vind ik.

Toch snap ik het punt opzich wel, maar het hangt er ook puur vanaf hoe jij als consument naar zon reclame kijkt. Zie je het als een omschrijving van de inhoud van een spel,en een omschrijving van de eventuele verhaallijn of zie je het als ingame trailer? Dat zijn 2 verschillende dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vroeger ben ik ook wel eens misleid door enkele reclame campagnes in tijdschriften, op TV, enz. Maar tegenwoordig moet er toch echt al héél wat gebeuren eer dat ik écht hard warmloop voor een game. Sommige games weet je bijvoorbeeld gewoon van dat het echt goede games zijn. Metal Gear Solid 4 bijvoorbeeld, daar maak ik me echt geen zorgen over. Die game ga ik gewoon kopen, klaar, punt. Daar heb ik gewoon geen reclame campagne voor nodig, en al helemaal geen games journalist die mij alles voor kauwt. Iets waar ik persoonlijk al helemaal niet kapot van ben.

Maar goed, reclames kunnen inderdaad een consument misleiden. De reclame van Final Fantasy 7 bijvoorbeeld... Het enigste wat je te zien krijgt zijn CGI filmpjes. Mocht je écht niet weten waar je mee te maken hebt, zoals velen destijds, ga je dus naar je lokale gameshopje of speelgoedwinkeltje en koop je die game blindelings met de verwachting dat je éxtreem vette graphics krijgt voorgeschoteld. Na ongeveer een 10 minuten spelen valt het toch wel een beetje tegen allemaal... Vierkante mannetjes met hamertjes als handen, dat is wat je te zien krijgt als in-game graphics. Teleurstellend als je gaat voor graphics uiteraard! Maar, gelukkig is Final Fantasy 7 een game die meer te bieden had destijds dan alleen de vette CGI filmpjes :Y)

Bij race games is het bijvoorbeeld ook zo dat alles er gewoon veel beter uit ziet als het vanuit een andere invalshoek is opgenomen. En zo is het wel bij meerdere games!

Een oplettende consument weet echter wel waar hij of zij naar moet kijken bij het kopen van een product meestal. Toch worden "we" nog wel eens vaker misleid inderdaad door enkele reclame campagnes. Jammer, maar zo gaat het wel zo'n beetje met alles in deze verotte, op geld gebaseerde maatschappij! Mensen doen gewoon alles om aan geld te komen tegenwoordig. Gaming is big business geworden. Accepteer het maar gewoon. Vroegah was er ook wel redelijk wat centen te verdienen binnen de gaming industrie hoor. Maar tegenwoordig begint het steeds meer op een Hollywood achtig iets te lijken. Slappe uit de klei getrokken meuk die snel in elkaar geflanst is, veel bugs bevat, en weinig productiegeld kost. Dat is wat we tegenwoordig veelal zien, en in de toekomst uiteraard nog meer te zien gaan krijgen wanneer het op deze manier door gaat binnen de gaming industrie.

Toen games nog op casettebandje werden uitgebracht en mensen zaten te kwijlen van een 25 pixels tellend character, had je dit soort tafareeltjes gelukkig nog niet! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-02 09:46

DoubleJ

Een ninjja!

Is de game Gun hier niet een heel goed voorbeeld van? Bij de reclame had iedereen echt hoge verwachtingen en persoonlijk, ik vind het 1 van de slechtste games die ik gespeeld heb. Ik heb het geen half uur vol gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Demo´s?

[ Voor 64% gewijzigd door Falcon op 24-02-2006 08:35 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik nu gek? Dit is toch niks nieuws, dit wordt gedaan sinds de 1e console er kwam. Kan me nog herrineren reclames uit de jaren 80/90 voor NES/SNES en consorten. Nou de reclames waren prachtig, maar men wist donder goed dat het niet ingame materiaal was.

Dus meer dan logisch dat het nog steeds gebeurd, waarom ze daar nu opeens over beginnen te klagen. Misschien omdat spellen steeds mooier worden en je niet meer t verschil weet of t nu ingame is of niet.

Maar ik neem die reclames altijd met een heeeele grote korrel zout, zoals men met iedere reclame moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 2 centen:
Het verschil tussen game reclames en andere reclames is dat het bij games mogelijk is om precies te laten zien hoe het er op je computerscherm uit ziet. Je kunt bij een auto de kijker niet laten ervaren hoe het is om daadwerkelijk in de de auto te zitten.
Daar zit em het grootste probleem denk ik.
En over "vroegah", toen werden er IRL beelden gebruikt om de gamereclames op te leuken, het was gewoon ontzettend duidelijk dat het hier niet om in-game beelden ging. Maar als je in-game materiaal gaat verfraaien is in mijn standpunt gewoon misleiding.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2006 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dit is imho te vergelijken met Bioscooptrailers. Hoe vaak heb je wel niet een trailer gezien van een ( wat het lijkt) dikke strakke actie film. Maar in werkelijkheid zijn het bijelkaar geraapte kleine scenes, en verder een domme film, slecht acteerwerk en ga zo maar door.

Net als Day after tomorrow : (klein voorbeeldje, er zijn nog mooiere)

op zich geen rare film, maar daar werden alle acties achtereen gezet in de trailer (tuurlijk, een beetje prikkeling is niet zo erg) maar als je de film zelf ziet heb je ongeveer 10-15 minuutjes actie en heftige scenes, en dan ineens is het over met de pret.
Pagina: 1