Toon posts:

Hulp bij samenstelling nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

ik ben momenteel bezig met het samenstellen van een pc voor een vriend van mij en vroeg me af of er eventueel nog iets anders/beter kan binnen het budget.

Doeleinde pc: standaard office,internetten, en gamen op zijn tijd. Er wordt trouwens niet overgeklokt.

Budget: € 1000 euro ex tft, € 1200 inclusief.

Ik had het volgende samengesteld bij Azerty (dit wordt ook de shop waar ik alles ga bestellen dus hou daar aub rekening mee) :

Processor (koeler): AMD64 3200+ Venice core / Arctic Freezer 64 Pro
Moederbord: Asus A8N-E + Zalman NB47J
Geheugen: 2 x Corsair Value Select 512MB pc3200 (matched pair)
Kast: Antec Sonata Lifestyle II
Voeding: Antec True Power 450W
Videokaart (koeler): Sapphire X800GTO + Zalman VF700Cu
Harde Schijf: Hitachi T250k 160GB
Dvd-writer/rom: LG 4163B & Asus E616P2
Speakers: Creative I-Trigue 3400
Toetsenbord/Muis: Logitech Cordless MX3000 Laser
TFT: 17 inch ?????

Nu kom ik met deze samenstelling (ex TFT) op een totaal uit van € 971,51 wat dus netjes binnen de € 1000 euro is. Mijn vraag aan jullie is eigenlijk of er nog iets veranderd moet worden aan het systeem, mijn grootste twijfels liggen eigenlijk bij de videokaart en de mobo.
-Ik heb een tijdje terug een paar benchmarks bekeken en volgens mij was de gto sneller dan de 6600gt (of wast om en om 8)7), en ik wilde er eigenlijk niet teveel aan spenderen omdat hij geen hoge eisen stelt aan beeldkwaliteit. Maar met de komst van de nieuwere kaarten, schuiven de kaarten volgens mij langzaam op in klasse/prijs en ik ben dus een beetje op zoek naar beste prijs/kwaliteit verhouding ergens in de prijs klasse 150-200 ongeveer.
-ik weet dat er niks mis is met de a8n-e, maar vroeg me af of hij misschien af kon met een goedkopere mobo met vergelijkbare prestaties ( ik zag iets van de m-atx variant?), want volgens mij gebruikt hij toch alleen usb. En is hij niet van plan raid erin te gooien enzo.

Zoals je ook kon zien heb ik ??? gezet bij de TFT, op dit punt ben ik totaal n00b :X . Ik heb een beetje gekeken in de ultieme TFT topic, en volgens mij stelt hij geen al te hoge eisen eraan (dus geen ubergamerscherm of grafisch designer scherm). Prijsklasse is iets van € 200-250 ofzo. Advies hierover is zeer welkom.

Ik hoop dat alles duidelijk erin is gezet, als er nog vragen zijn stel ze gerust. Alvast bedankt voor alle input ;)

Verwijderd

Ik zou een Benq nemen ;)

Model: FP71E+
Schermgrootte: 17 inch
Helderheid: 300 cd/m2
Contrast: 500:1
Responsetijd: 8 msec
Inkijkhoek horizontaal: 140°
Inkijkhoek verticaal: 130°
Resolutie: 1280 x 1024
Speakers: Ja
DVI uitgang: Ja
In hoogte verstelbaar: Nee
Roteerbaar: Nee
USB hub: Nee
Kleur: Zilver
Lengte: 20 cm
Breedte: 37,6 cm
Hoogte: 38,4 cm

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-01 18:22
Over die BenQ, ik zou er een uitkiezen zonder speakers, gezien je al een speakerset hebt, en je geen lelijke roostertjes onderaan of aan de zijkant van je scherm wilt..

En waarom DVD writer + rom? Eentje scheelt kabels, voeding, en waarom heb je er nog 1tje nodig als je niet regelmatig cd's kopieert? Mocht het voorkomen is rippen en daarna branden slechts een vertraging van enkele minuutjes..

[ Voor 41% gewijzigd door SnoF op 22-02-2006 21:18 ]

Verwijderd

SnoF schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:15:
Over die BenQ, ik zou er een uitkiezen zonder speakers, gezien je al een speakerset hebt, en je geen lelijke roostertjes onderaan of aan de zijkant van je scherm wilt..
Dat kan natuurlijk ook, al vindt ik het een erg mooi beeldscherm _/-\o_

Ik zou het namelijk een tijdje geleden ook kopen alleen hij was niet meer in voorraad, erg jammer. :+

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

een Samsung BF730 is ook een erg mooi scherm wat bijna geen ghosting kent!

verder zou ik porberen een 6800GS te scoren toch net even beter

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

SnoF schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:15:

En waarom DVD writer + rom? Eentje scheelt kabels, voeding, en waarom heb je er nog 1tje nodig als je niet regelmatig cd's kopieert? Mocht het voorkomen is rippen en daarna branden slechts een vertraging van enkele minuutjes..
Daar heb je gelijk in :9

Verwijderd

GoldenSample schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:19:
een Samsung BF730 is ook een erg mooi scherm wat bijna geen ghosting kent!

verder zou ik porberen een 6800GS te scoren toch net even beter
Ja dat is idd een heel goed scherm, heb er goede dingen over gehoord en hij is maar net iets duurder dan die Benq ;)

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39
Deze Benq 19" TFT is ook een mooi koop voor weinig geld !!

Verwijderd

WiLLoW_TieN schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:23:
Dan moet hij die wel kunnen kopen bij azerty

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:09
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:23:
Dit is een 12ms scherm, aangezien hij toch een systeem heeft samengesteld wat ook op gamen gericht is zou ik zeker niet gaan voor een 12 ms scherm , eerder voor 8 of 4.

Verwijderd

Inderdaad ik zou een van de bovenstaande schermen nemen die 8 ms of 4 hebben :P

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:35
Ik zou eerder een X800GTO2 nemen (sapphire), die kan je flashen naar een X850, of een 6800GS, die kan je unlocken. Dan moet je dit uiteraard wel willen (en het risico durven nemen) :)

Wat betreft het scherm zou ik zonder twijfel de Samsung nemen, uitstekend 4ms scherm met prachtig design :)

[ Voor 98% gewijzigd door Groever op 22-02-2006 21:35 ]

Verwijderd

Iedereen online behalve de topicstarter B)

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:39
Groever schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:33:
Ik zou eerder een X800GTO2 nemen (sapphire), die kan je flashen naar een X850, of een 6800GS, die kan je unlocken. Dan moet je dit uiteraard wel willen (en het risico durven nemen) :)

Wat betreft het scherm zou ik zonder twijfel de Samsung nemen, uitstekend 4ms scherm met prachtig design :)
Die X800GTO² die heb ik ook is idd een TOP kaart _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
haha ik ben er wel hoor, had niet zo snel reacties verwacht (althans zoveel :P). Over de TFT, ik hadin eerste instantie iets van de 730BF (bekend als game TFT), maar ik weet niet of de koper het er voor over heeft om een 'game'scherm te halen, zoals je namelijk kan lezen is de koper iemand die af en toe een game speelt. En ik denk dat hij een scherm prefereert zonder speakers eigenlijk. Ook het aantal ms zal denk ik niet superveel uitmaken (ik denk dat hij de term ghosting geen eens kent :P)

Over de videokaart, overclocken/unlocken en dergelijke zal denk ik niet gebeuren en ik zie eigenlijk de gto2 niet bij azerty staan :? . Ik had inderdaad al gedacht aan eventueel een 6800gs, de prijs ligt ergens opde grens dus mayb mayb :)

edit: die antec sonata biedt trouwens toch genoeg airflow voor de zalman nbblokje? (hoewel deze als het gekocht wordt met de a8n-e, de vgakoeler er tegen zal blazen)...

Trouwens aub iemand nog tips over die mobo's? ik zag bij azerty: asus a8n5x, a8ne-fm....

Deze zijn dus allemaal asus (meest bekend mee), maar eventuele andere goede merken mobo's zijn welkom. Ik vroeg me dus af of ik misschien iets kon besparen op de mobo, gezien hij niet alle functies zal gebruiken.

En als reply op de aankoop van een dvd-rom, ik had al tegen hem gezegd dat hij geen dvd-rom nodig had maar volgens mij wilde hij alsnog eentje hebben (misschien kan ik het hem eruit praten en met het geld een 6800gs aanpraten :Y) ).

edit2: ik zit net te kijken bij benq op de site...fp71gx kost ook 240 euro. looks nice

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 23:08 ]

Verwijderd

MSI heb ik ook wel goede ervaringen mee (mobo) ;)

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Groever schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:33:
Een 6800GS op PCIe is niet te unlocken. Niet dat dat een ramp is, aangezien het gewoon een goeie kaart is voor ~200 euro.
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 22:55:
edit: die antec sonata biedt trouwens toch genoeg airflow voor de zalman nbblokje? (hoewel deze als het gekocht wordt met de a8n-e, de vgakoeler er tegen zal blazen)...
Hangt op zich ook af van de casefans natuurlijk. :)
Deze zijn dus allemaal asus (meest bekend mee), maar eventuele andere goede merken mobo's zijn welkom. Ik vroeg me dus af of ik misschien iets kon besparen op de mobo, gezien hij niet alle functies zal gebruiken.
Sowieso weet ik niet of je heel veel gaat besparen op het moederbord, aangezien die al 95euro is bij Azerty. Het kan natuurlijk altijd lager, maar het ligt er maar aan welke functies er niet nodig zijn. Volgens mij zijn bijna alle functies op dit moederbord (ASUS A8N-E) wel handig. Zo niet nu, dan wel in de toekomst.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-01 13:35
_the_crow_ schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 10:33:
[...]
Een 6800GS op PCIe is niet te unlocken. Niet dat dat een ramp is, aangezien het gewoon een goeie kaart is voor ~200 euro.
Srry, mijn fout :P Wat het mobo betreft kan je niet veel fout doen, ik neem aan dat je geen echte overclocker bent, dus een degelijk mobo'tje waarover je wat goede reviews kan vinden is eigenlijk altijd goed voor jou :)

Verwijderd

Hey als je echt van plan bent om dat Zalman passief koelblokje op je northbridge te zetten, kan je ons laten weten of dat past, en voldoende koeling geeft? Want ik heb een setup die enorm lijkt op de jouwe (Asus A8N-E, Sonata II kast, GF6600GT met VF700Cu koeler, Athlon64 3000+ met Zalman 7000AlCu) en volgens mij gaat dat maar erg nipt zijn, want de koeler van de videokaart komt gevaarlijk dicht in de buurt waar het passief zalman koelblokje hoort te komen...

Verwijderd

Volgens mij moet het wel lukken 8)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 10:47 ]

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 00:46

LordofWhatever

Uuhhh....?

dat je de northbridge met die zalman wilt koelen, betekent dat er altijd een airflow moet zijn, je kan dus niet even je casefans lager of helemaal uit zetten. ook zal je q-fan niet kunnen gebruiken. ik adviseer je om eens naar een oude alu amd k6 koeler te kijken, die zijn 5x5x2,5 cm met een 5cm fannetje d'r op. als je die op 7v zet, is die onhoorbaar maar koelt prima. hoe je die kan monteren weet ik zo gauw niet.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 22:55:
haha ik ben er wel hoor, had niet zo snel reacties verwacht (althans zoveel :P). Over de TFT, ik hadin eerste instantie iets van de 730BF (bekend als game TFT), maar ik weet niet of de koper het er voor over heeft om een 'game'scherm te halen, zoals je namelijk kan lezen is de koper iemand die af en toe een game speelt. En ik denk dat hij een scherm prefereert zonder speakers eigenlijk. Ook het aantal ms zal denk ik niet superveel uitmaken (ik denk dat hij de term ghosting geen eens kent :P)

Over de videokaart, overclocken/unlocken en dergelijke zal denk ik niet gebeuren en ik zie eigenlijk de gto2 niet bij azerty staan :? . Ik had inderdaad al gedacht aan eventueel een 6800gs, de prijs ligt ergens opde grens dus mayb mayb :)

Trouwens aub iemand nog tips over die mobo's? ik zag bij azerty: asus a8n5x, a8ne-fm....

En als reply op de aankoop van een dvd-rom, ik had al tegen hem gezegd dat hij geen dvd-rom nodig had maar volgens mij wilde hij alsnog eentje hebben (misschien kan ik het hem eruit praten en met het geld een 6800gs aanpraten :Y) ).

edit2: ik zit net te kijken bij benq op de site...fp71gx kost ook 240 euro. looks nice
Inderdaad, vindt het ook een erg mooi schermpje voor die prijs _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 10:42:
Hey als je echt van plan bent om dat Zalman passief koelblokje op je northbridge te zetten, kan je ons laten weten of dat past, en voldoende koeling geeft? Want ik heb een setup die enorm lijkt op de jouwe (Asus A8N-E, Sonata II kast, GF6600GT met VF700Cu koeler, Athlon64 3000+ met Zalman 7000AlCu) en volgens mij gaat dat maar erg nipt zijn, want de koeler van de videokaart komt gevaarlijk dicht in de buurt waar het passief zalman koelblokje hoort te komen...
ik heb al eens zoiets in elkaar gezet, en ik kan zeggen dat het niet past :P...daarmee bedoel ik, niet zonder 4 vinnetjes weg te knippen van de vf700cu.

Hmm, ik zag net de Antec p-150....wat een SEXY kast!!!!...STIL en SEXY ^^
Pagina: 1