[A8N-SLI Premium] 3e Temp sensor, wat meet deze?

Pagina: 1
Acties:

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 21:20

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje een A8N-SLI premium draaien in mijn nieuwe werkstation, maar vraag me het volgende af:

Als je de meegeleverde Asus probe installeerd worden hierin slechts 2 temperaturen weergegeven, namelijk:

-Mobo Temp
-CPU temp.

Maar als je MBM 5 installeerd met de hier en daar vindbare A8N-SLI config file worden hierin 3 temperaturen weergegeven:

-CPU temp - komt overeen met de CPU temp van asus probe
-Mobo temp - komt overeen met de Mobo temp van asus probe
-temp 3 - komt niet terug in asus probe en het is mij ook een raadsel waar deze vandaag komt

Ik heb het op google en hier op GOT al op diverse manieren geprobeerd te achterhalen wat deze temp precies inhoud, maar niks kunnen achterhalen.

Aangezien deze temp stressed soms boven de 60 graden schiet ben ik toch wel erg benieuwd wat het is.

Iemand toevallig hetzelfde fenomeen wel terug kunnen vinden, ik hoop het want als ik weet wat het is weet ik wat ik extra zal moeten gaan koelen indien nodig.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Bekijk eens met speedfan welke temperaturen je krijgt. Voor de A8N SLI kan ik zo zeggen welke wat is:
Temp1: CPU socket temp.
Temp2: sensor vlakbij de northbridge, bij de CMOS-batterij om precies te zijn, geen goede indicator voor chipset temperatuur.
Temp3: CPU-diode temperatuur: de temperatuur uitgelezen in de CPU zelf, de chiptemperatuur. Bij Speedfan zit hier echter een afwijking in, welke per pc weer verschillend is. Ga uit van ongeveer 15 graden, dan zit je zeker goed.

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
ik lees net ergens dat er mensen zijn waarbij deze temp (wat de northbridge zou moeten zijn) zelfs oploopt tot 80 graden.

Zelfs iemand die asus hierover gemaild heeft en als antwoord terug kreeg dat dit normaal is bij de premium vanwege de heatpipe koeler op de chip :?

Ben ik dan de enige die deze temps niet normaal vind? :X

[ Voor 7% gewijzigd door floriske.nl op 23-02-2006 09:15 ]

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
:) zolang het maar stabiel draait zal het spulletje er wel tegen kunnen toch!, het is er voor gemaakt, en als je geen gekke dingen tegen komt zou ik me er niet te veel van aantrekken, dan wordt je zelf ook alleen maar 'stressed' door al die temperatuurtjes :)

~ Mijn prog blog!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik kan je met zekerheid vertellen dat het niet de northbridge is, hier zijn al veel vragen over geweest namelijk mbt de fan of passieve koeling die er op moest.

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
IRCfreAk schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 14:09:
ik kan je met zekerheid vertellen dat het niet de northbridge is, hier zijn al veel vragen over geweest namelijk mbt de fan of passieve koeling die er op moest.
kan je me dan ook vertellen waar de 3e sensor dan zit/wat deze meet? of weet eigenlijk niemand dat, zelfs asus niet? :P

• T-CM11
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-04 00:02
floriske.nl schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 09:14:
ik lees net ergens dat er mensen zijn waarbij deze temp (wat de northbridge zou moeten zijn) zelfs oploopt tot 80 graden.

Zelfs iemand die asus hierover gemaild heeft en als antwoord terug kreeg dat dit normaal is bij de premium vanwege de heatpipe koeler op de chip :?

Ben ik dan de enige die deze temps niet normaal vind? :X
Ik heb ook een A8N-SLI Premium en bij mij is die temp 33-36°C.

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
T-CM11 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 17:07:
[...]

Ik heb ook een A8N-SLI Premium en bij mij is die temp 33-36°C.
dat is hij bij mij idle ook, maar ga je proc eens vol belasten met prime (2x in geval van dual core) juist dan loopt de temp hoog op :'(

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
floriske.nl schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 16:48:
[...]
kan je me dan ook vertellen waar de 3e sensor dan zit/wat deze meet? of weet eigenlijk niemand dat, zelfs asus niet? :P
ghehe nee dat weet ik dus niet, vraag het me zelf ook wel eens af...

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
The__Virus schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 20:08:
Bekijk eens met speedfan welke temperaturen je krijgt. Voor de A8N SLI kan ik zo zeggen welke wat is:
Temp1: CPU socket temp.
Temp2: sensor vlakbij de northbridge, bij de CMOS-batterij om precies te zijn, geen goede indicator voor chipset temperatuur.
Temp3: CPU-diode temperatuur: de temperatuur uitgelezen in de CPU zelf, de chiptemperatuur. Bij Speedfan zit hier echter een afwijking in, welke per pc weer verschillend is. Ga uit van ongeveer 15 graden, dan zit je zeker goed.
als jij gelijk hebt dan zitten zowel asus probe (wat notabene bij het mobo hoort) als MBM er compleet langs, kijk maar eens naar de volgende screen van speedfan, probe en mbm op een rij:

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.bosman10/gotzooi/diversegotzooi/speed_probe_mbm_23022006th.jpg

zoals je kan zien komt temp 1 overeen met de cpu temp van probe en mbm, temp2 met de mobo temp van beide en temp 3 met de aux temp van mbm.

Als wat jij zegt klopt zou mijn socket rond de cpu dus 47 graden zijn en de processor zelf 64 graden plus of min 15 graden?

Dit zou dus betekenen dat iedereen die roept "mijn cpu is (in dit geval) 47 graden stressed er compleet langs zit omdat dit de socket temp is?

* floriske.nl snapt er niks meer van maar laat het ook maar weer rusten en hoopt dat die 65 graden geen kwaad kan :X

• T-CM11
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/tcm11/Speedfan-TCM11.JPG

4200+ X2 + Zalman 9500 + Asus A8N-SLI Premium

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
T-CM11 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:31:
[afbeelding]

4200+ X2 + Zalman 9500 + Asus A8N-SLI Premium
is dit na een bepaalde periode van stressen of nagenoeg idle? thx in ieder geval, zo komt er tenminste wat vergelijkingsmateriaal

• The__Virus
Bij T-CM11 komt die temp3 afwijking behoorlijk in de buurt van wat ik heb (dus temp3 + 15 graden). Bij jou is er denk ik geen afwijking, als ik het zo bekijk. Hij wordt dus wel behoorlijk heet. Je hebt niet overgeklokt? Koeler zit goed, niet teveel koelpasta etc?

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
The__Virus schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 20:33:
Bij T-CM11 komt die temp3 afwijking behoorlijk in de buurt van wat ik heb (dus temp3 + 15 graden). Bij jou is er denk ik geen afwijking, als ik het zo bekijk. Hij wordt dus wel behoorlijk heet. Je hebt niet overgeklokt? Koeler zit goed, niet teveel koelpasta etc?
wel overgeklokt, tot voor kort altijd met de stock koeler gedraait op nagenoeg dezelfde temps als nu met waterkoeling (dus ook die 65 graden), koelpaste ben ik altijd extra zuinig mee (geheel glad en niet meer)

Het is een X2 4400+ overigens loopt op +/- 20% oc (2660 MHz) rocksolid

Maar je weet 100% zeker dat het de chip temp is? is deze op een andere manier te verifiëren of zou het toch de northbridge temp kunnen zijn en zou de heatpipe koeler dan misschien niet goed gemonteerd zijn?

het cpu blok zit er ook niet scheef op of zo, als ik het lichtjes verdraai (aquacomputer cuplex evo = rond) voelt het goed gemonteerd aan ook, moet ietwat moeite doen het te verdraaien dus het zit er ook niet te los op.

edit:
ik ga vandaag of morgen even een test uitvoeren om te achterhalen of temp 3 daadwerkelijk iets met de cpu van doen heeft.

Ik schakel de fan van mijn radiator uit en plaats een extra fan gericht op het moederbord (zonder dat de airflow hiervan bij de processor in de buurt komt aangezien de airflow van mijn radiatorfan ook nauwelijks het gedeelte waar de cpu zit bestrijkt).

Als in dit geval temp 3 zal stijgen kan ik er van uit gaan dat temp 3 iets met de cpu van doen heeft aangezien alleen mijn videokaart en cpu watergekoeld zijn.)

Ik probeer dus de airflow over alle componenten gelijk te houden maar het afkoelen van mijn water te verminderen.

Indien temp 3 gelijk blijft is het dus een component o.i.d. elders op het moederbord, indien deze gaat stijgen is heeft deze temp dus waarschijnlijk daadwerkelijk met de cpu of videokaart te maken

het blok van de heatpipe op de chipset is behoorlijk heet tijdens het stresse dus ik vermoed dat temp 3 toch iets met de chipset te maken heeft

[ Voor 46% gewijzigd door floriske.nl op 24-02-2006 15:55 ]

• T-CM11
floriske.nl schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:58:
[...]
is dit na een bepaalde periode van stressen of nagenoeg idle? thx in ieder geval, zo komt er tenminste wat vergelijkingsmateriaal
Een uurtje of 2 stress ;)

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
net even geprobeerd met de fan van mijn rad uitgeschakeld (zonder het mobo van extra airflow te voorzien!), op het moment dat deze nog draait liggen de temps als volgt:

temp 1: 48
temp 3: 61

verschil: 13 graden

even later worden de temps als volgt:

temp 1: 55
temp 3: 64

verschil: 9 graden

het lijkt mij dat als temp 3 de processor chip temperatuur is dat deze net zo hard of misschien wel harder op moet lopen dan de vermeede socket temperatuur temp 1, maar als hierboven beschreven zal ik morgen een uitgebreidere test doen.

het systeem loopt overigens inmiddels nog steeds vol stressed met prime95 per core al enkele uren lang.

de temp sensor van mijn multimeter welke ik in het norhtbridgeblok bij de heatpipe gestoken heb (past er net tussen) geeft momenteel overigens 52 graden aan

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
Ik heb inmiddels een en ander geprobeerd en de temp heeft dus inderdaad iets met de processor van doen.

Als ik op beide cores prime95 heb draaien loopt temp3 op naar 65 graden, maar zodra ik prime95 op 1 cores stop zakt deze ineens weer naar beneden naar 44 graden.

Als ik een beetje logisch beredeneer kan het, gezien de temp1 (socket?) onder de 50 graden blijft en niet in verhouding loopt met temp 3, twee oorzaken hebben (eigenlijk 3)

-mijn koeler is toch niet goed gemonteerd en maakt geen goed contact met de IHS
-er zit een productiefout in de processor en de CPU chip maakt dus geen goed contact met de IHS
-rotte sensor of de temp is toch iets anders (waarschijnlijk onwaarschijnlijk ;))
-iets anders :?

optie 1 wil ik dit weekend uitsluiten door de koeler opnieuw te monteren (en eventueel met andere koelpasta (alhoewel er nu AS5 tussen zit, maar misschien dat tegen de reviews in AS ceramique het toch beter zal doen))

optie2, tjah geen idee of dit zo kan zijn, neem aan dat AMD de processors niet alleen op stabiliteit test, maar ook op temps.

Optie 3, nooit te achterhalen natuurlijk :S

edit, even twee pics van de setup

op de foto zit er alleen maar een 120mm intake op het rad, maar nu hangt er ook een 120mm outtake boven de proc en heatsink v.d heatpipe (deze op de proc laten blazen veranderd niks aan de temps)

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.bosman10/xixiv/fotos/thumbs/237wc.jpg Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/f.bosman10/xixiv/fotos/thumbs/240wc.jpg

offtopic:
maar als ik het nu goed begijp is dus 99% van de CPU temps die mensen meten niet eens de daadwerkelijke CPU temp maar socket temp?

Wel slecht dat programma's als Asus probe etc. deze dan toch markeren als CPU temp. En zelfs de bios van het moederbord deze weerkgeeft als cpu temp

* floriske.nl heeft net even op een andere manier gezocht naar de 3e tempsensor hier@got en er zijn verschillende mensen die verschillende dingen roepen over de derde sensor

-het zou dus de chip temp van de processor zijn
-het zou een 2e sensor ergens op het mobo zijn (eentje bij het ram en eentje bij de cmos batterij)
-er riep zelfs iemand dat de 3e temp geen temp maar iets anders zou zijn (lijkt me sterk)
-northbridge is het in ieder geval zeker niet, daar is iedereen het over eens

* floriske.nl denkt dat hij asus maar eens gewoon gaat mailen om dit voor eens en altijd duidelijk te krijgen alleen maar de vraag of asus bereid is te antwoorden

[ Voor 49% gewijzigd door floriske.nl op 24-02-2006 15:52 ]

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
ik heb zojuist asus een mail gestuurd omtrent deze vraag, als iemand het antwoord weet zijn zij het wel, maar nu maar hopen dat we ook een goed antwoord krijgen ;)
Geachte heer, mevrouw,

Sinds een tijdje heb ik een nieuw werkstation draaien voorzien van het A8N-SLI premium moederbord van Asus en op het welbekende T1 geheugen probleem na(ik hoop samen met velen nog steeds dat dit opgelost gaat worden), bevalt het bord me prima.

Ik zit echter met het volgende "probleem":

Als je asus probe installeerd om temperaturen etcetera in de gaten te houden komen hier 2 temperaturen in voor, te weten CPU en Moederbord.

Als je echter een hardware monitor programma van derden installeerd (ik noem: MBM, everest, speedfan etc.) blijkt dat het moederbord in plaats van 2, 3 temperatuursensoren heeft.

Op internet is er nogal wat discussie wat de 3e sensor weer zou geven en of de 2 temperaturen in asus probe wel zijn wat er gezegd wordt.
Er wordt namelijk beweerd dat de 3e, in probe niet zichtbare, temperatuur de daadwerkelijk processor temperatuur zou zijn en de temperatuur die probe als CPU bestempeld slechts de socket temperatuur.

Als ik naar de temperaturen kijk welke probe aangeeft zijn deze na een aantal uren full load draaien nog steeds erg acceptabel, maar de derde temperatuur gevonden door overige software loopt op tot maar liefst 65 graden.

Nu zou ik van u, mede om alle twijfel op internet uit de wereld te helpen, graag vernemen wat deze 3e sensor nu exact meet, of misschien nog beter, exact vernemen waar de 3 sensoren geplaatst zijn.

Mij zou u met bovenstaande informatie in ieder geval erg vooruit helpen aangezien ik dan weet of deze 3e temperatuur kwaad kan en zo ja, deze zou kunnen proberen te verhelpen.

Bij voorbaat dank voor de genomen moeite, in afwachting van uw reactie

Met vriendelijke groet,
als ik iets hoor dan lezen jullie het ook ;) wie niet waagt wie niet wint :+

• The__Virus
De temperatuursensor heeft vast ook een afwijking, ik zal nog eens dat programma zoeken waarmee je dat kan meten. Verder zal nooit alle warmte weggeleid worden, het onderdeel zal altijd iets warmer blijven, dan dingen er omheen, dat is nou eenmaal zo.

edit: je zou dit eens kunnen proberen: http://www.silentpcreview.com/article191-page2.html

[ Voor 16% gewijzigd door The__Virus op 25-02-2006 10:39 ]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 16:46
Dat is de temp van de gpu

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
:X sorry, maar dat is absoluut niet waar, de GPU temp lees ik appart uit van de overige temps (ligt een stuk lager) en wordt sowieso altijd door een compleet andere sensor weergegeven, het kan dus de GPU temp niet zijn.

NOFI maar zomaar een antwoord geven zonder het te onderbouwen en zonder het topic door te lezen helpt vaak de TS niet echt verder. Nogmaals NOFI!!

[ Voor 3% gewijzigd door floriske.nl op 26-02-2006 14:57 ]

• Rob1106
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-04 09:02
Temp1: 34C
Temp2: 36C
Temp3: 24C

Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110

Verwijderd

Hey florisk,

weet niet of je nog in dit topic loert maar, ik was even benieuwt naar het volgende:

"Maar als je MBM 5 installeerd met de hier en daar vindbare A8N-SLI config file "

Waar vind je die dan? Ik heb me een ons lopen zoeken maar .. krijg niets :(

|:( 8)7

• floriske.nl

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Topicstarter
het lijkt op oude koeien uit de sloot halen, maar ik heb eindelijk van asus een reactie los weten te peuteren over de 3e sensor:
dear Sir,

My colleague forwarded this message to help you solve an issue with the temperature monitor. We have a revised version attached of MBM which should solve any problems with the sensors. Actually there is no 3rd monitor onboard and may be from the HDD or something else. Please follow below instructions to run MBM properly on the A8n:

downlaod MBM : http://downloads.guru3d.com/download.php?det=204

Configuration file as attached.

1. Download MBM5, make sure it is the latest one.

2. Download the file as a .rar so if you cant open the file, get WinRAR.

3. Once downloaded, extract the files in there to the location of MBM5, in my case it would be C:\Program Files\Motherboard Monitor 5\Data

4. Make sure you put it in the folder called "data" and replace the old files.

5. Once done, give your computer a reboot.

6. Open MBM5 and you should have it all, MBM5 all setup and ready to monitor your motherboard.

.we could arrange it to be changed for other programs but this only to illustrate the MBM program is not made spcifically for this model board.

with kind regards,
TSD@Asus
Helaas is de daadwerkelijke mail inclusief attachment nooit aangekomen en heb ik deze reactie via hun online supportlink moeten lezen, maar het lijkt me dus wel duidelijk dat alle fabeltjes over een 3e temperatuur sensor op het bord hiermee teniet gedaan worden.

Toch vraag ik me nog steeds af waar MBM en speedfan deze waarde vandaan halen, maar dat zal wel een misterie blijven ;)

edit:
ik heb asus een verzoek gestuurd om de config file alsnog te sturen, zodra ik deze heb zal ik deze ergens online pleuren

[ Voor 3% gewijzigd door floriske.nl op 19-08-2006 14:12 ]

Pagina: 1