Eigen bedrijfje als student beginnen

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ik heb vandaag via MSN een heel erg interressant gesprek gehad met een schoolgenoot die naast zijn studie ( Bedrijfskundige Informatica en die doe ik ook ) een eigen bedrijfje heeft. Hij maak online tekst spelletjes ( zoals bv Hattrick ) hij verdient hier een aardig duit mee bij.

Hij programmeert dit in PHP.Ik zelf heb nogal wat ervaring met ASP en ben door hem dermate geinspireerd dat ik ook eraan zit te denken om een bedrijfje naast de studie te beginnen.

Mijn vraag:

Is het als student wel slim om een bedrijfje te hebben? ( ik bedoel i.v.m. OV, studiefinanciering enz )
Het extra geld is natuurlijk leuk voor een student, ( autootje, lekker dure vakanties, mooie meiden )
maar dit moet natuurlijk niet ten koste gaan van de studie of allerlei addertjes hebben waardoor ik straks diep in de schulden kom.

Heeft iemand ervaring met zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Niet helemaal ontopic en geen antwoord op je vragen... maar ik denk dat je met ASP tegenwoordig niet erg ver meer komt in web-opdrachten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Why not??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:01
Het is wel te doen, maar je moet er wel op rekenen dat je VEEL af moet dragen aan de belasting. Daarnaast gaat er heel veel tijd in zitten.

Als je het echt wil moet je eerst maar een bedrijfsplan opzetten waar je alles in opneemt. Dan kan je (en wij) een betere inschatting maken over de haalbaarheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
van dat soort dingen heb ik dus totaal geen verstand, wat moet er in een bedrijfsplan staan enz moet die nog in een speciale format geschreven worden.

Het liefst zie ik reacties van mensen die iets soortgelijks hebben gedaan ( webshop enz )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ken meerdere studenten die een bedrijfje er bij hebben en dat gaat prima. En dat mag ook gewoon verder maar je moet natuurlijk gewoon belasting afdragen. Verder kan je total een bepaald bedrag gewoon verdienen zonder dat dit gevolgen heeft voor je studifinanciering maar dan moet je even vragen aan ib-groep hoeveel dat ook al weer was dat weet ik niet meer.

Mocht je daar over heen gaan dan ben je je OV kwijt en heb je ook geen recht op stufi maar goed dat weet ik dus niet meer zeker. Van je OV weet ik wel dat je die zoiezo in moet leveren.

In je bedrijfsplan komt gewoon jou plan van aanpak. Dus hoe wil je het gaan doen met welke middelen. Welk doel heeft het bedrijf en hoe wil je dit gaan betalen.

[ Voor 14% gewijzigd door WeAreLegion op 22-02-2006 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltimateB
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Als je genoeg verdiend om geen stufi te krijgen heb je geen behoefte aan stufi ;)

Zal wat meer tikken later, heb ook een eigen bedrijf als student. Nu ga ik naar huis, genoeg gewerkt voor vandaag.

[ Voor 43% gewijzigd door UltimateB op 22-02-2006 19:11 ]

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Nee dat klopt maar dat zijn wel van die dingen waar je rekening mee moet houden want anders pleeg je fraude en dat lijkt me natuurlijk ook niet de bedoeling. Maar goed er zijn ook starters dagen bij kamer van koophandel loop daar eens naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazzzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:20

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:02:

Het extra geld is natuurlijk leuk voor een student, ( autootje, lekker dure vakanties, mooie meiden )
Als je het hiervoor doet, doe je het al verkeerd :)

Als je net begint verdien je echt nog geen drol (hier en daar een enkele uitzondering). Je bedrijfje moet groeien, je moet je investering uitverdienen en je moet een product neerleggen waar je ook geld mee kan ontvangen. Daarnaast is een website niet alles als je geld daarmee wilt verdienen, daarmee bedoel ik papierwerk. Je werkt je in het begint helemaal kapot voor helemaal niets. Dus vergeet je autotje en je vakantie. Als je ambitie als ondernemer hebt, dan is een eigen bedrijfje in je studie een goed leerdoel, maar om geld te verdienen kun je beter in de supermarkt gaan staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat bedoel ik,

als bedrijf maak je denk ik geen goede indruk als je nee moet verkopen omdat je aan je limiet zit voor de studiefinanciering.

Vertel aub wat meer over die studenten ben ook op zoek naar mensen die veel succes hebben gehad met hun bedrijfje en der verhalen die erachter zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-06 12:09
Ik zou zeggen, probeer eerst eens een klus binnen te halen.
Dan kun je kijken hoe je dat oplost met bedrijf opstarten enzo.

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:35
Je mag voor je OV maximaal +- 9000 euro (netto) per jaar bijverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
TheBlasphemer schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:12:
Ik zou zeggen, probeer eerst eens een klus binnen te halen.
Dan kun je kijken hoe je dat oplost met bedrijf opstarten enzo.
Is dat niet net juist de verkeerde volgorde? :o

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Klopt 9000 euro was het heb het net ook even opgezocht had het hier nog liggen. Je moet natuurlijk ook bedenken dat je altijd een bedrijfje kan beginnen als er geen geld binnenkomt hoef je ook niks aftedragen. Maar goed verhalen van mensen die ken ik verder niet. Die vrienden van me doen het allemaal gewoon voor de fun en ze verdienen er leuk geld mee maar om nou te zeggen dat ze er echt super succesvol mee zijn dat nou ook weer niet. Ik denk eerlijk gezegd dat je dat tegenwoordig zowat niet meer kan worden niet met zulke dingen althans. Je moet echt met een goed product aankomen wat ook nog eens bij de massa aanslaat wil je echt verkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Echt van rondkomen daar gaat het me dus ook totaal niet om,

Het is echt bedoeld om van die bijbaantjes als callcenter medewerker af te zijn en me eigen werktijden te bepalen.( en natuurlijk extra geld )

Ik verdien nu ongeveer 160 euro per week netto als callcenter medewerker, dit moet minstens zoveel zijn dat ik met opdrachten kan binnenhalen.

Verder wat is een beetje een redelijk tarief om als ASP ( ASP.NET ) programmeur te vragen ik ben niet super goed, maar leuke dingetjes als nieuwsbrief applicaties en mailing lists, smoelenboeken maken en dergelijk gaat me toch goed af. Mijn klasgenoot vraagt zich 35 euro netto per uur, maar ik vind dit best wel hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-08 10:20

SeatRider

Hips don't lie

Datafeest schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:15:
[...]

Is dat niet net juist de verkeerde volgorde? :o
Nee natuurlijk is dat niet de verkeerde volgorde. Maar weinig mensen beginnen zo out of the blue een bedrijf (of het moet een winkel zijn) maar als je een dienst gaat aanbieden is het helemaal niet verkeerd om eerst de klanten te vinden. Je kunt volgens mij zelfs gewoon als particulier die diensten leveren, als je het maar op je aangifte vermeldt. Pas boven een bepaald bedrag moet je een KvK inschrijving hebben.

Weet je wat jij zou moeten doen trouwens? Even langs de Kamer van Koophandel gaan! ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-08 10:20

SeatRider

Hips don't lie

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:22:
Mijn klasgenoot vraagt zich 35 euro netto per uur, maar ik vind dit best wel hoog.
Ik vind dat erg goedkoop, grappig genoeg. Je moet uitkijken dat je jezelf niet ongeloofwaardig maakt. Als je een beetje professioneel wilt overkomen moet je meer vragen. Begin eens met 60 - 70 euro per uur. Je kunt altijd nog minder uren in rekening brengen omdat je wat langer hebt zitten kutten. Dat ziet de opdrachtgever toch niet.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het voordeel van een klein ICT gerelateerd bedrijfje opstarten is dat je bijna niet hoeft te investeren. Je zal niet snel in de schulden komen.

Begin klein, kijk het rustig aan en zie of er markt is om er meer tijd in te steken. Wat kan er dan misgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bijna niet hoeft te investeren,

En licenties dan, ik neem aan dat je als je applicatie baseert op bv een Access 2000 database maakt dat je dan licentierechten aan MS moet afdragen enz.

En ik denk dat als je voor alle kosten de opdrachtgever laat opkomen( zeker als je net begint ) dat die liever een groter ICT bedrijf inschakelt.

Nogmaals ik heb geen verstand van allerlei kosten die bij het opstarten van zoiets komen kijken kan iemand een echt voorbeeld geven van zichzelf of van vrienden??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
9000 netto ... hoeveel wordt dat bruto?

Wat gaat er allemaal van dat bruto af?
* belasting
* mag je kosten voor je bedrijf declareren?

Zomaar een gedachte die me te binnen schiet. Als je nou eens jezelf een loon geeft net onder de 9000 als student, een deel aan de belasting afdraagt en de rest investeerd in je bedrijf? Of moet je dan een ingewikkelde constructie bouwen?

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeAreLegion
  • Niet online
Dat zou opzich kunnen. Maar goed als hij het gewoon als zakcentje wil zo lees ik dat dan kan hij beste gewoon een uurloon rekenen aanzich zelf. En zorgen dat hij niet boven de grens komt van ib-groep want anders krijg je later een naheffing (heb ik zelf keer gehad verdiende te veel met me bijbaantje) en dan kan je dus alles wat je te veel krijgt terug betallen das ook niet echt de bedoeling lijkt me. en 35 euro per uur das opzich niet heel veel als asp devver maar goed zoals je zelf al zei je bent er geen pro in dus al doe je al de helft (netto) dan heb je nog een aardig uur salaris hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Wanneer je teveel verdient kun je ook op tijd je stufie stop zetten. Wanneer je de grens in maand x passeert dan zet je in maand x-1 de stufie stop. Je houdt dan nog 12-x maanden stufie over waar je later nog recht op hebt. De grens is volgens mij ongeveer €10.000 bruto.

Maar ik begrijp dus dat je kunt programmeren en verder niet echt een plan en daarmee €650 per maand wilt verdienen. Veel succes in ieder geval.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit gewoon een beetje te brainstormen, er zijn zat bedrijven die wel wat zien in een nieuwsbrieven applicatie op hun site. Dus vraag is er wel en heb die module al helemaal afgeprogrammeerd klaarliggen. maar ik zit meer met alle dingetjes waar ik geen weet van heb , zoals belastingen, boekhouding dat soort dingen. Wie weet daar wat meer van.

• WeAreLegion
  • Niet online
Zoals ik al 3 keer gezegd heb, Ga naar kamer van koophandel en laat je informeren over dat soort dingen daar heb je gewoon deskundige mensen voor nodig. Ik heb er wel wat verstand van maar kan je daar verder niet bij helpen en helemaal niet over een forum.

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 13:46

KingCrash

Angry Rabbit

Weetje wat jij moet doen.....

Juist :+

Vriend van mij heeft ook een eigen bedrijfje naast zijn studie. Hij maakt websites en reclamemateriaal voor bedrijven. Hij is even langs de KVK geweest en informatie ingewonnen.

Dingen als KvK/Btw nummers had hij bijvoorbeeld nooit van gehoord, hij wilde gewoon lekker werken/sites bouwen en geld ontvangen daarvoor :)

Met een stapel aan informatie van de KvK in de hand heeft hij nu één en ander geregeld

Angry Rabbit

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Ik heb eigen bedrijfje, in Belgie uiteraard, dus het is hier een klein beetje anders.

Vergeet al dat geleuter over businessplans, gewoon werken en wat verdienen :)
De truk zit er in om gewoon geen winst te maken, zorgen dat je kosten/opbrengsten ongeveer gelijk zitten. Laptop op de zaak, auto op de zaak, server opde zaak enz, je verzint het maar.

Heb je het probleem dat je teveel inkomsten hebt, dan ga je gewoon zoveel mogelijk zwart doen :)

• UltimateB
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Het is niet aan te raden om zwart te gaan werken hoor. Heb je over 5 jaar een aardig inkomen aan je bedrijfje komt de belastingdienst erachten en dan ga je onderuit door de belastingdienst.

Ik ben eind 2003 samen met een goede maat me een bedirjfje begonnen. Begon allemaal wat knullig, klein beetje verkopen via ebay, simpele html site voor wat producten en verkopen maar. Onderhand zitten we in een eigen kantoor hebben we een parttimer in dienst en zijn we op weg om onze verkopen uit te breiden naar europa. Het kan hard gaan.

Dit doe ik dus de hele tijd naast mijn studie ( nu als stage nieuwe website aan het maken ;) ), nooit mezelf loon gegeven, puur en alleen alles terug stoppen in het bedrijf. Het is een online shop dus voor jou zal dit misschien niet gelden, maar probeer alleen te illustreren dat het wel veel tijd en moeite naast je bijbaan/school kan kosten om het helemaal van de grond te krijgen.

Er zijn voor starters meerdere interessante mogelijkheden vanuit de belasting dienst. Zaken als Starterskorting en de kleine ondernemers regeling zijn allemaal specifiek voor startende bedrijfjes verzonnen. Op die manier kan je je netto winst zeker in het begin erg laag houden. Zitten wel bepaalde voorwaarden aan verbonden maar daar zal je het otch echt over moeten hebben me iemand die er verstand van heeft. KVK / belastingdienst zijn goede opties, gewoon binnen stappen ;)

Kijk je inderdaad niet scheel op hoeveel geld je ermee verdiend, kan een hoop zijn, maar je zal toch als designer / website brouwer toch een portfolio moeten opbouwen voordat je echt interessante opdrachten gaat krijgen.

Er komt een hoop bij kijken. Probeer jezelf goed te informeren en duidelijke doelen te stellen, dit helpt je zeker

Naja, belangrijkste, laat je eens goed informeren bij de KVK, daar zijn ze voor ;)

offtopic:
Xterm, q3ra3?

SWIS

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-08 18:24
Ja, en dan komt de belastingdienst langs en dan ben je de pineut.

Maar zeker in de eerste jaren is het niet moeilijk om geen winst te maken. Als startende ondernemer(eenmanszaak) zijn er zoveel fiscale voorzieningen dat je wel heel erg grof moet verdienen wil je niet tot een verlies kunnen komen.

Daarbij, als je +10000 euro verdiend per jaar dan maakt dat kleine beetje StuFi ook niet meer uit, wel? Ik zou het niet laten om meer te verdienen om de IB-Groep een klein beetje geld afhandig te maken.

@Ultimate: net iets te laat :) Maar als eenmanszaak hoef je sowieso niet moeilijk te doen over inkomen toebereken. Al je winst uit je bedrijf wordt gewoon in Box 1 belast (soort inkomen dus).

[ Voor 17% gewijzigd door Dreadramon op 23-02-2006 14:30 ]

• UltimateB
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Precies. Met het stukje over inkomen wilde ik ook meer punt maken dat je het niet moet zien als "een nieuwe bijbaan voor mijn inkomen naast mijn stufi". Niet over de belastingdient.

SWIS

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:40

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Ik zelf heb nogal wat ervaring met ASP
Niet om je af te zeiken, maar gezien je postgeschiedenis hier durf ik dat toch wel ernstig in twijfel te trekken. De problemen die je hier in PW aankaart zijn allemaal beginnersproblemen. Het is in ieder geval niet genoeg basis om een bedrijfje mee op te richten. Althans niet eentje die succesvol gaat worden.

[ Voor 22% gewijzigd door sopsop op 23-02-2006 15:17 ]

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
^^ maar daar gaat het niet om ;)

Ik heb mezelf ook wel vaker afgevraagd of ik niet het (zoveelste) webdesignbedrijfje zou gaan oprichten. Echter zat ik dan eerder te denken aan een soort van freelance basis waarmee je begint. Hier werf je contacten mee, bouwt een portfolio op. Als je een beetje succesvol bent, kan je naar de KvK gaan en je inschrijven.
Ik zou zo'n constructie toepassen omdat je toch iets moet investeren in een eigen bedrijf: KvK inschrijving, misschien ook iets van ondernemersbelasting. Als freelancer hoef je alleen BTW af te dragen naar mijn weten (tenzij je natuurlijk zwart werkt...). Als je weet dat je bedrijf meer zal opleveren dan het kost, kan je je registreren.

Dit is echter helemaal zelf "verzonnen": ben nooit naar de KvK gelopen om te vragen of zoiets uberhaupt klopt. Maar ik heb eerder iets van: het lijkt mij heel erg leuk om te doen, maar zo'n tpye bedrijf, daar bestaan er ontzettend veel van. Dus kan je beter beginnen als freelancer.
Dreadramon schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 16:33:
Dat is niet waar, want als freelancer kun je de kosten niet aftrekken van je inkomen, als bedrijf wel van je winst. En als freelancer wordt wat je ermee verdiend ook belast in box1
Dus dit betekent dat je bijv. de btw van je kosten kan aftrekken omdat je zelf ook btw vraagt voor jouw diensten? En hoe zou je verder dan je kosten kunnen aftrekken van je winst?
boppert schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 16:36:
Daarnaast moet je als freelancer minimaal 3 opdrachtgevers per jaar hebben, omdat het anders als een dienstverband wordt gezien. Ik weet overigens niet hoe het zit als je 1 opdrachtgever hebt gehad, maar er bijvoorbeeld maar een maand mee bezig bent geweest.

=edit= aha: curry684 in "Freelance werk: Salaris of iets anders?"
Maar ik neem aan dat je wel 3 opdrachten opdrachtgevers per jaar kan "strikken". Dat moet geen probleem zijn.
Ik zou eerder denken aan belastingtechnische voordelen en dergelijke.

[ Voor 40% gewijzigd door mithras op 23-02-2006 16:51 ]

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-08 18:24
Dat is niet waar, want als freelancer kun je de kosten niet aftrekken van je inkomen, als bedrijf wel van je winst. En als freelancer wordt wat je ermee verdiend ook belast in box1

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-08 13:40

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Daarnaast moet je als freelancer minimaal 3 opdrachtgevers per jaar hebben, omdat het anders als een dienstverband wordt gezien. Ik weet overigens niet hoe het zit als je 1 opdrachtgever hebt gehad, maar er bijvoorbeeld maar een maand mee bezig bent geweest.

=edit= aha: curry684 in "Freelance werk: Salaris of iets anders?"

[ Voor 14% gewijzigd door sopsop op 23-02-2006 16:41 ]

• Electronical
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-11-2020
Ik kan je vooral aanraden om bij de KvK en Belastingdienst langs te gaan als je meer wil weten. Bij de BD geven ze je meteen het 300 pagina's dikke Handboek Ondernemen mee, waarin ontzettend veel belastinggerelateerde zaken in worden besproken. Op de websites van deze organisaties is eigenlijk ook alles al te vinden. De BD heeft ook nog een gratis telefoonnummer waar je terecht kunt met je vragen over belastinggerelateerde zaken.
Tevens is het misschien zinvol om eens een startersdag te bezoeken. Zowel de KvK als de BD organiseren van dit soort dagen.

Ik ben zelf ook bezit met iets op poten te zetten en heb bij beide organisaties veel hulp gehad. Gewoon veel lezen en niet te huiverig zijn om informatie te vragen bij verschillende instanties.

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Dreadramon schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 16:33:
Waar slaat dit op? Ik mag als freelancer mijn laptop toch gewoon aftrekken mits ik die volledig voor het bedrijf gebruik?

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 02:35

NMe

Quia Ego Sic Dico.

DRAFTER86 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:04:
Waar slaat dit op? Ik mag als freelancer mijn laptop toch gewoon aftrekken mits ik die volledig voor het bedrijf gebruik?
Een freelancer heeft geen bedrijf. ;)

Maar dat aftrekken kan geloof ik inderdaad wel.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-08 21:45

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:12:
Vertel aub wat meer over die studenten ben ook op zoek naar mensen die veel succes hebben gehad met hun bedrijfje en der verhalen die erachter zitten.
Die zochten een goede multiplier en creeerden een goed netwerk. Ze leverden een duidelijke meerwaarde. Als je verhalen zoekt, kijk dan eens naar een boek(je) over ondernemen oid; Peter van der Meer heeft er oa eentje geschreven die de basis wel bevat.

En dan de vraag die je moet beantwoorden: Waarom moet een bedrijf JOU nemen en niet tig van die andere bedrijfjes? Waarom niet het buurjongetje van 16 wat voor 6 Euro per uur wel wat wil gaan aanpassen?
Dit in ogenschouw nemende hoef je waarschijnlijk niet bang te zijn dat je het eerste jaar over de grens van 9000 Euro heen gaat. :) Ik heb namelijk nergens in je post gelezen hoe je denkt je ook maar enigszins te gaan differentieren van deze aanbieders.

[ Voor 35% gewijzigd door gorgi_19 op 23-02-2006 19:29 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
-NMe- schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:10:
[...]

Een freelancer heeft geen bedrijf. ;)

Maar dat aftrekken kan geloof ik inderdaad wel.
Ik werk als freelancer en heb toch echt een eenmanszaak. Of heet dat officieel dan geen freelancen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-07 01:20

curry684

left part of the evil twins

DRAFTER86 schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 20:40:
[...]

Ik werk als freelancer en heb toch echt een eenmanszaak. Of heet dat officieel dan geen freelancen?
Formeel is freelancen dat je geen bedrijf hebt maar puur factureren en de inkomsten opgeven in box 1 bij "Inkomen uit overige werkzaamheden". Als je een eenmanszaak hebt ben je voor de belastingdienst formeel een ZZP, oftewel Zelfstandige Zonder Personeel. Aesthetisch miereneuken tho ;)

Professionele website nodig?

Pagina: 1