PC hapert door [PCI] Skystar 2

Pagina: 1
Acties:

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-01 16:20
Vandaag kwam eindelijk mijn onlangs bestelde Technisat Skystar 2 pci kaart binnen hiermee kan je satelliet tv op je pc kijken.
Nou heb ik de kaart dus geïnstalleerd, software, nieuwste drivers e.d.
Aan de hand van deze tutorial. (ff naar beneden scrollen daar staat ie) heb ik de kaart geïnstalleerd. Alleen het gedeelt over IRQ instellen heb ik overgeslagen omdat ik dit niet helemaal begrijp, maar dit kan misschien de oorzaak van mijn probleem zijn.

Als ik nu dus in windows opstart, heb ik last van haperingen. Om de 3 seconden ongeveer komt er een hapering. Ook als ik muziek draai is er een storing te horen op hetzelfde moment als de haper.

Ik heb nu de kaart er weer uitgehaald en het probleem is verdwenen. het is dus vrijwel zeker dat het aan de kaart ligt en niet aan de software die erbij is geinstalleerd.

Hoe kan ik dit probleem verhelpen? Als jullie meer informatie willen moet je het even vragen want ik weet niet precies wat jullie allemaal willen weten :) .

oja specs zijn natuurlijk altijd handig.

CPU Type: AMD Athlon 64, 2033 MHz (10 x 203) 3200+
Moederbordnaam: Abit AV8 / AV8-3rd Eye / RocketBoy AV8
Moederbord Chipse:VIA K8T800Pro, AMD Hammer
Ram: 2x512MB DDR SDRAM
BIOS Type: Award (11/08/05)

Windows XP SP2 alles up-to-date

Bij voorbaat dank _/-\o_

doei

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Al een ander PCI slot geprobeerd...? Andere drivers ipv de nieuwste?

• SJAAKSJAAK
zojuist ander pci slot geprobeerd, geen verandaring ik blijf haperingen ondervinden.

Oude drivers werkt ook niet.

Is het niet iets met die IRQ setting die staat nu namelijk op 19. en in die tutorial staat dat het 10 of 11 moet zijn

[ Voor 45% gewijzigd door SJAAKSJAAK op 22-02-2006 19:33 ]

doei

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-02 08:49
Men bouwt de kaart in de computer in en stel hem bij voorkeur in op irq 10 of 11
dit vind ik ook idd nogal raar in de tutorial, want windows XP is afgestapt van het handmatig kunnen instellen van IRQ's omdat dit met al die apparaten te ingewikkeld werd (in win98 kon het gewoon in apparaatbeheer)

een IRQ is zeg maar een soort weggetje naar een apparaaat toe, als een apparaat dit weggetje moet delen met een ander apparaat kan er een file ontstaan, een hapering zeg maar, dit zou je probleem kunnen zijn, je hebt meestal 4 of 5 pci sloten, in het boekje van je moederbord staat als het goed is welke pci-sloten wel of niet een gedeeld irq hebben, probeer er is een met een vrij irq?

kijk ook even in apparaat beheer na of er miss een apparaat het zelfde irq heeft, en probeer als het kan dit appraat er even uit te halen / uit te schakelen (als het een netwerkkaart is kan dit wel even, maar een videokaart wordt lastig natuurlijk :P

suc6!

~ Mijn prog blog!

• SJAAKSJAAK
therat10430 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 10:02:
[...]

dit vind ik ook idd nogal raar in de tutorial, want windows XP is afgestapt van het handmatig kunnen instellen van IRQ's omdat dit met al die apparaten te ingewikkeld werd (in win98 kon het gewoon in apparaatbeheer)

een IRQ is zeg maar een soort weggetje naar een apparaaat toe, als een apparaat dit weggetje moet delen met een ander apparaat kan er een file ontstaan, een hapering zeg maar, dit zou je probleem kunnen zijn, je hebt meestal 4 of 5 pci sloten, in het boekje van je moederbord staat als het goed is welke pci-sloten wel of niet een gedeeld irq hebben, probeer er is een met een vrij irq?

kijk ook even in apparaat beheer na of er miss een apparaat het zelfde irq heeft, en probeer als het kan dit appraat er even uit te halen / uit te schakelen (als het een netwerkkaart is kan dit wel even, maar een videokaart wordt lastig natuurlijk :P

suc6!
Ik had inderdaad al gelezen dat IRQ settings zijn vervangen door iets plug&play achtigs.
Die IRQ settings moet ik in de bios veranderen toch?
Ik heb gezien dat ze daar allemaal op "auto" staan. en het is vrij onduidelijk welk pci slot word bedoeld aangezien er 7 mogelijk heden staan om een IRQ setting te veranderen terwijl ik maar 5 pci sloten heb en 1 agp. Maar dit staat vermoedelijk in de handleiding.
Als ik thuis ben ga ik het meteen proberen. dus ik laat nog wel horen hoe het is verlopen. bedankt voor je reactie iig :)

doei

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:07
start -> uitvoeren -> eventvwr. Wat zeggen je eventlogs?

• SJAAKSJAAK
The__Virus schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 10:32:
start -> uitvoeren -> eventvwr. Wat zeggen je eventlogs?
ik ben nu op school als ik thuis ben zal ik ze posten :)

doei

• SJAAKSJAAK
Hier heb ik de log staan: in de formaten .txt en .evt
Logboek.rar

@ therat10430
Ik heb gekeken naar de IRQ nummers: ze zijn allemaal uniek (zie screenshot). En in mijn handleiding van het mobo kan ik niks vinden over unieke pci slots. ik weet nu wel in welk slot de kaart zit, want dat was ook een beetje onduidelijk. Dus ik ga even met de settings in de bios spelen :P

Afbeeldingslocatie: http://xs69.xs.to/pics/06084/IRQ.JPG

[ Voor 8% gewijzigd door SJAAKSJAAK op 23-02-2006 14:36 ]

doei

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Jurriaan. schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 14:28: En in mijn handleiding van het mobo kan ik niks vinden over unieke pci slots. ik weet nu wel in welk slot de kaart zit, want dat was ook een beetje onduidelijk. Dus ik ga even met de settings in de bios spelen.
Op blz 53 staat het één en ander, en als ik het tabelletje goed interpreteer heb je bij PCI5 de meeste kans op een non-shared IRQ.

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09-2025

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

IRQ staat inprinciepe voor "Interrupt Request"
hoe meer interrupt een kaart geeft hoe meer haperingen.

Ook hoe lager de IRQ nummer hoe eerder zo een IRQ wordt afgehandeld binnen windows.
Waarschijnlijk kan je in apparaatbeheer het irq wijzigen naar 10 of 11 als de handleiding dat opgeeft.

dan zal windows dus eerder die IRQ afhandelen en bestaat de kan dat je minder last heb van haperingen

• SJAAKSJAAK
Ja ik heb dus even verkeerd zitten kijken in de handleiding. Ik zie hier nu een tabelletje inderdaad. Daaronder staat een notitie:
  • PCI slot 1 shares IRQ signals with AGP slot.
  • If you want to install two PCI cards in those PCI slots that share IRQ qith one another at the same time, you must make sure that your OS and PCI devices' driver supports the IRQ sharing function.
Moet ik uit de eerste regel opmaken dat alleen PCI slot 1 word geshared? en dat de rest dus vrij is?
Ik kan trouwens via windows de nummers niet veranderen.

Ik ga nu via de bios de IRQ recources veranderen, en IRQ 10 of 11 aan de pc kaart toekennen.

doei

• SJAAKSJAAK
Nielson schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 14:56:
[...]
Op blz 53 staat het één en ander, en als ik het tabelletje goed interpreteer heb je bij PCI5 de meeste kans op een non-shared IRQ.
Ik heb hem nu in PCI 5 gestoken; nog steeds haperingen.
wat overigens wel opvallend is, is het volgende:
computer uit>kaart in ander slot>opstarten>windows GUI start op>hij herkent de kaart maar moet opnieuw geinstalleerd worden>(tot hier heb ik dus geen last van haperingen)>De drivers zijn geinstalleerd>haperingen.

doei

• schaap2005
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-01-2025
Al naar de pci latency gekeken?

• SJAAKSJAAK
heel vreemd ik heb nu de meegeleverde software gedeinstalleerd (niet de drivers). en ik heb er geen last meer van. als ik ze weer installeer dan heb ik er weer last van.

Ik denk dat komt doordat hij steeds een signaal zoekt maar dat is er niet omdat ik nog een kabel moet krijgen om de kaart op de schotel aan te sluiten. dus dat wacht ik nog even af

[ Voor 84% gewijzigd door SJAAKSJAAK op 23-02-2006 18:45 ]

doei

• roy-t
Jurriaan. schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 15:36:
heel vreemd ik heb nu de meegeleverde software gedeinstalleerd (niet de drivers). en ik heb er geen last meer van. als ik ze weer installeer dan heb ik er weer last van.

Ik denk dat komt doordat hij steeds een signaal zoekt maar dat is er niet omdat ik nog een kabel moet krijgen om de kaart op de schotel aan te sluiten. dus dat wacht ik nog even af
als je de drivers nog niet hebt geinstalleerd, doet de kaart nog niks, dus krijg je nog geen stotteringen? of zie ik dat verkeerd.

misschien heb je hier iets aan: http://support.microsoft.com/kb/314068/EN-US/ (XP onderstuend dus iig wel IRQ sharing)

@ iemand anders:

XP kan geen resources meer veranderen, van de microsoft website:
Windows XP cannot rebalance resources in the same way that Microsoft Windows 98 does. After PCI resources are set, they generally cannot be changed. If you change to an incorrect IRQ setting or I/O range for the bus that a device is on, Windows XP cannot compensate by rebalancing the resource that was assigned to that bus.

~ Mijn prog blog!

• SJAAKSJAAK
Het is inmiddels verholpen, de oorzaak was dat er nog geen verbinding met de schotel/satelliet was. Doordat het programma constant op zoek ging naar deze connectie haperde het dus.

Bedankt allemaal voor jullie hulp!!

edit: het lag dus niet aan de drivers noch de IRQ settings

[ Voor 13% gewijzigd door SJAAKSJAAK op 24-02-2006 19:40 ]

doei

Verwijderd

Jurriaan. schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 19:40:
Het is inmiddels verholpen, de oorzaak was dat er nog geen verbinding met de schotel/satelliet was.
Mooi dat dit je het probleem nu niet meer hebt.
Anderzijds vind ik het gewoon een bug dat deze hardware/driver je PC om de 3 seconden plat legt bij niet aangesloten schotel.

• roy-t
Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 19:51:
[...]

Mooi dat dit je het probleem nu niet meer hebt.
Anderzijds vind ik het gewoon een bug dat deze hardware/driver je PC om de 3 seconden plat legt bij niet aangesloten schotel.
idd!, dus als je even zonder wil moet je maar even in apparaatbeheer het kaartje uitschakelen (hele tijd er in en uit doen lijkt me overdreven :) mooi dat het opgelost is!

~ Mijn prog blog!

• SJAAKSJAAK
therat10430 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 13:20:
[...]

idd!, dus als je even zonder wil moet je maar even in apparaatbeheer het kaartje uitschakelen (hele tijd er in en uit doen lijkt me overdreven :) mooi dat het opgelost is!
Ja dit doe ik inderdaad als ik met m'n pc ergens anders heen ga bijvoorbeeld

doei

Pagina: 1