Ravemaster BSW 154-II

Pagina: 1
Acties:
  • 423 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• You Go
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04 20:18
Ik wil voor bij mijn zuilen graag een subwoofer bouwen die de band tussen 30 en 60 hz met minstens pakweg 105 dB kan weergeven. Hierbij dacht ik aan de Ravemaster BSW 154-II, die voor € 60,- te koop is bij www.boxen-baustelle.de Met elektronische correctie doet hij het in WinISD erg lekker.

Parameters:

Nom. Impedanz4
Re (Ohm)3,3
Fs (Hz)20
Qms3,11
Qes0,2
Qts0,19
VAS (l)394,1
SD (qcm)855
Mms (g)160
BxL (Tm)18,4
SPL (dB) 1W/1M97
Frequenzbereich (Hz)-
linearer Xmax (mm) +/-5,0
Induktion Le (mH)1,85
Belastbarkeit (Watt R.M.S.)250
Belastbarkeit (Watt max.)650
Schwingspule:
Durchmesser (mm)63
Höhe (mm)20
Größe:
Aussendurchmesser (mm)390
Einbaudurchmesser (mm)358
Einbauhöhe (mm)155
Gewicht (kg) 8,5

Plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.speakertrade.com/ravemaster/bilder/BSW154II_seite_neu.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.speakertrade.com/ravemaster/bilder/BSW154II_front_neu.jpg
  • Hoe zal deze woofer presteren in vergelijking met andere (duurdere) woofers, gekeken naar vervorming enz.
  • Heeft iemand ervaring met (deze) Ravemaster? Een oudere serie met zwarte woofers van Ravemaster schijnen heel slecht te zijn, maar over deze heb ik niets kunnen vinden.
  • Kan iemand iets zeggen over de betrouwbaarheid van de parameters?

[ Voor 9% gewijzigd door You Go op 22-02-2006 16:44 ]

homo sapiens non urinato in venti adversi

• You Go
Iemand???

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb met z'n voorganger een subwoofer gebouwd, en ik kan niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben over de prestaties: http://home.quicknet.nl/mw/prive/hawk2/pks/delphi/subb.html. Zeker gezien de prijs. Voor film sub prima. Ben geen gigantische audiofreak, hoewel ik evengoed redelijk kritisch ben met geluid. Maar ben meer iemand die een filmpje draait dan veel muziek luistert, dus kan op muziek punt misschien niet 100% een oordeel geven. Houdt wel van een stevig geluid, maar voor anderen is dat misschien weer wat tè.
Kocht 'm bij Conrad een paar jaar terug. En hij draait nog steeds probleemloos, en heeft echt behoorlijk wat te verwerken gehad :D. Sticker heb ik er afgehaald, stond hier wat beter zonder.
Parameters zou ik niet durven zeggen, kwam een poos terug een driver tegen bij Magnat en dat was zover ik kon zien exact dezelfde, maar afwijkende S/T gegevens. Heb met mijn speaker ook niet 100% aan de vlakke uitkomst gehouden ivm plaatsing enz. Wel wat bijgetuned met buis en vulling en zeer tevrede. Als je over toongenerator enz. beschikt kun je meen ik zelf gegevens precies achterhalen, maar is wel een klusje, en de exacte methode moet je dan even opzoeken.

[ Voor 47% gewijzigd door _XipHiaS_ op 23-02-2006 20:36 ]

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Mooie spec's, maar die zeggen bij dit soort woofers lang niet alles. Een Vas van bijna 400 Liter is ook niet echt lekker als je de ruimte niet hebt. Dan moet je al elektronisch compeseren, maar dan lever je weer een berg uitslag in.

BR zou wel kunnen, gezien de lage Qts. De vraag is echter of die waarde wel klopt.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• You Go
Doordat de Qts zo laag is, heeft deze woofer juist helemaal niet veel kastvolume nodig (100L is al meer dan genoeg). Elektronisch compenseren ga ik sowieso doen, ik wil een f3 van 30hz halen. Ik snap niet waarom je dan uitslag in zou leveren. Je hebt 5 mm, waarom zou je die niet gebruiken? BR was ik idd ook al van plan, anders haal je nooit die 105 dB bij 30 Hz.

Mooi trouwens dat die sticker eraf kan :D Weer een reden minder om em niet te kopen

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
You Go schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 21:16:
Doordat de Qts zo laag is, heeft deze woofer juist helemaal niet veel kastvolume nodig (100L is al meer dan genoeg). Elektronisch compenseren ga ik sowieso doen, ik wil een f3 van 30hz halen. Ik snap niet waarom je dan uitslag in zou leveren. Je hebt 5 mm, waarom zou je die niet gebruiken? BR was ik idd ook al van plan, anders haal je nooit die 105 dB bij 30 Hz.

Mooi trouwens dat die sticker eraf kan :D Weer een reden minder om em niet te kopen
Die 5mm haal je makkelijk met correctie, check WinISD maar.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• You Go
Als je hem in WinISD in 100L @ 33Hz een correctie geeft zodat ie een f3 van 31 hz krijgt moet je een signal van 100 W erop zetten om hem aan z'n 5mm te krijgen. Hij heeft dan al een SPL van 114 db (110 dB bij 30 hz). Dat is méér dan genoeg, zoals ik al zei in mijn startpost. Nadeel is wel dat je dan een flinke amp nodig hebt om hem aan te sturen. (160W volgens winisd, dus een 200W amp is dan geen overbodige luxe)
Met een 100W versterkertje kun je trouwens al gemakkelijk mijn 105 dB halen en komt de sub nog niet eens aan een uitslag van 3mm

[ Voor 41% gewijzigd door You Go op 24-02-2006 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 12:59
De parameters schijnen op zich wel te kloppen. De heel lage Qts kan wel, aan de foto te zien is de aandrijving/magneet bepaald niet krap gedimensioneerd :)

Je kan trouwens nog leuke dingen doen met een serieweerstand, probeer maar eens 1 à 2 ohm (tab signal in winISD). Een methode die niet veel gebruikt wordt, maar wel erg effectief is ;) Door de serieweerstand stijgt je rendement in het sublaag (30-40Hz), en het daalt maar een heel klein beetje daarboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• You Go
Die serieweerstand ziet er op het eerste gezicht inderdaad leuk uit, maar er zijn mensen die zeggen dat de demping van de versterker ofzo dan ongunstiger wordt. Zij proberen juist met dikke kabels, gold plated connectors en laagohmige spoelen een zo laag mogelijke serieweerstand te krijgen (en ze zeggen dat ze het nog kunnen horen ook). Ik snap waarom een serieweerstand minder demping rond de Fs oplevert, maar wat is daar het nadeel van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 08:34

Jag

Beetje kleine x-max voor een subwoofer driver. Heb je al eens naar de Raveland AX1212 (ook 15inch versie van) gekeken? Die is erg populair als budget woofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 12:59
Door een serieweerstand vermindert de demping door de versterker inderdaad. De Q is een maat voor de demping, bij de BSW154-II is de Q 0,19 (=Qts). Da's heel sterk gedempt, eigenlijk té sterk als je een BR wil maken die diep gaat. Door de serieweerstand verminder je de demping, wat in dit geval positief resultaat heeft.

Het verminderen van de serieweerstand van bekabeling en aansluitingen is vooral belangrijk bij meerweg-systemen, omdat het filter op een lage bron- en kabelimpedantie berekend is.

Jag: inderdaad kleine Xmax, maar wel grotere Sd. Met 5mm Xmax op 15" kan je een berg herrie maken, dat weet je ook wel ;) De Fs van deze woofer is ook nog eens ruim een halve octaaf lager dan bij de AXX1212.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 08:34

Jag

subsonik schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 14:17:Jag: inderdaad kleine Xmax, maar wel grotere Sd. Met 5mm Xmax op 15" kan je een berg herrie maken, dat weet je ook wel ;) De Fs van deze woofer is ook nog eens ruim een halve octaaf lager dan bij de AXX1212.
Ja, dat is zeker waar. Het was me even ontgaan dat het een 15"was.

Een weerstand in serie zetten, komt dat niet hetzelfde neer als electronisch de Q verlagen? Wel lekker makkelijk en goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

De Q wordt juist hoger als je een weerstand in serie zet.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• You Go
Bij een serieweerstand wordt de demping van het circuit lager, dus de Q wordt idd hoger. Een hoge Q betekent minder demping, dus minder strakke bas. Overigens is de Q van het hele systeem (naast de Qts van de speaker) ook afhankelijk van de grootte van de kast en volgens mij ook de afstemming van de BR (maar dat weet ik niet zeker). Een lage Q is niet erg als je erg diep wil, als je Fs maar laag genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• You Go
Ik heb nog even wat verder op ineternet gekeken voor die parameters, maar ik vind eigenlijk overal andere waarden :s; bijvoorbeeld op de
officiele site: http://www.speakertrade.c...PDF/Manual_BSW_II_WEB.pdf
HiFiSound :http://www.hifisound.de/o...014129b13cd39212.89819777
IlMag.de: http://www.ilmag.de/Ausgabe6/html/body_bsw154ii.html

Beetje raar, ik neem aan dat die van Speakertrade gewoon kloppen, omdat dat RaveMaster's distributeur schijnt te zijn.

Pagina: 1