Toon posts:

[CSS] 780 PX content gecentreerd & doorlopend weergeven

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik kom er niet meer uit, ik heb inmiddels vanalles geprobeert. Dmv div en css, tabellen (wat ik niet netjes vind maar toch) en zelfs een iframe maar dat lukte ook niet.
Wat is nu de netste inhoud, om de content van je pagina (780px breed) gecentreerd op het scherm te laten zien, en doorlopend tot de onderkant van je browser?

Oftwel, je scherm is in 3 stukken opgedeeld (vertikaal) met links zwart, dan 780px met content, en dan weer rechts zwart.
En de kleuren van alle 3 de stukken lopen dus door tot onderaan je scherm.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 16:31 ]

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
zelf gebruik ik hier een table voor

als je een doctype definieerd moet je er rekening mee houden dat je ook body en html een height van 100% geeft in CSS

Verwijderd

Topicstarter
dus, een stuk css, waarin je body en html 100% als hoogte geeft, en een tabel met 3 rijen. De middelste rij geef je dan een vaste breedte van 780 px, en beide andere rijen laat je zonder vaste breedte?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 16:30 . Reden: typo ]

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Gewoon zo, en dan de body een zwarte background meegeven, en de container div height: 100%; :? .

edit:
Code:
Cascading Stylesheet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
html, body {
  height: 100%;
  width: 100%;
  background-color: black;
}

div#container {
  width: 800px;
  background-color: lime;
}

[ Voor 37% gewijzigd door JHS op 22-02-2006 16:32 ]

DM!

Verwijderd

Topicstarter
JHS schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:31:
Gewoon zo, en dan de body een zwarte background meegeven, en de container div height: 100%; :? .
ja maar dat groene stuk moet dan dus nog tot helemaal onderin het scherm doorlopen zodat je 3 verticaal gesplitste vakken krijgt

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 10:58

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Een van de mogelijke oplossingen hiervoor is de volgende (deze gebruik ik zelf altijd):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
    <title>CSS Only Footer</title>
    <style type="text/css">      
        html {
            margin: 0; 
            background: white;
        } 

body {
            position: relative; 
            min-height: 100%; 
            width: 580px;
            border-left: 1px solid black;
            border-right: 1px solid black;
            padding: 0 10px;
            margin: 0 auto;
            background: #eeeeee;  
        }

</style>
    <!--[if lt IE 7]>
        <style type="text/css">
            body { height: 100%; }
        </style>
        <![endif]-->
</head>
<body>
  Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Nulla ut arcu ut eros vulputate luctus. Nullam iaculis nisl sodales purus. Ut magna. Vivamus varius, lacus vitae porta egestas, ante pede volutpat neque, ac laoreet odio felis nec tortor. Praesent lectus eros, auctor at, ultricies eget, laoreet at, mauris. In hac habitasse platea dictumst. Sed lobortis. Aliquam dignissim orci. Mauris iaculis euismod tellus. Nunc id diam. Suspendisse posuere gravida nunc. Vestibulum metus neque, porttitor sit amet, imperdiet nec, adipiscing in, diam. Phasellus id ipsum. Fusce vel mi. In hac habitasse platea dictumst. 
</body>
</html>

De kleurtjes en de breedte mag je zelf ff aanpassen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sappie op 22-02-2006 16:34 ]

Specs | Audioscrobbler

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:32:
[...] ja maar dat groene stuk moet dan dus nog tot helemaal onderin het scherm doorlopen zodat je 3 verticaal gesplitste vakken krijgt
Daarvoor had ik ook een oplossing aangedragen, na de link. Iniedergeval: voorbeeld :) .

edit:
Updated en verbeterd, inmiddels.

[ Voor 6% gewijzigd door JHS op 22-02-2006 16:39 ]

DM!

Verwijderd

Topicstarter
En vanwaar de body alleen bij IE 7 een hoogte van 100% ?

@ JHS, die manier ben ik onder t posten ook aan t uitproberen, maar is zon gezoek elke keer in mn XSL, word tijd voor weer een uurtje commentaar gaan plaatsen :P

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 16:37 ]

• Sappie

Sappie

lezen :) er staat "if lt IE7".. dat wat in de conditional comment staat wordt geserveerd aan alle IE versies _kleiner_ dan IE7. Verder kent IE6 geen min-height.. height wordt daarentegen geinterpreteerd als zijnde min-height.

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

Topicstarter
De oplossing van JHS werkt, enige waar ik nog mee zit is de padding. Ik wil mijn content niet strak tegen de kantlijn aan hebben. Maar als ik padding toevoeg schuift hij de content niet op maar maakt hij deze groter aan die kant!

• Sappie

Sappie

das nou het w3c box-model he...

Specs | Audioscrobbler

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Wat bedoel je in vredesnaam met "de content groter maken" :? .

DM!

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar kwam ik idd wat van tegen maar vond t best vaag :P Als ik mijn plaatje die 780px breed is en in de content zit, nu eens over de padding kan laten vallen, of zorgen dat de padding alleen voor dat plaatje niet geld lijkt mij het ook opgelost. overflow:visible werkt niet ;)

@JHS:

Het middelste vak, de div dus, die word groter ((huidige grote van div + padding) = width)

edit:

het probleem is opgelost als ik,
de container een width van 775px & padding-left van 5px geef
het plaatje van 780px een margin-left van -5px geef

Lijkt me alleen dat nu het centreren 5 pixels afwijkt

edit:

ff getest met veel hogere waardes dan 5 pixels, het centreren wijkt niet af :)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 16:59 ]

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:52:
Ja daar kwam ik idd wat van tegen maar vond t best vaag :P Als ik mijn plaatje die 780px breed is en in de content zit, nu eens over de padding kan laten vallen, of zorgen dat de padding alleen voor dat plaatje niet geld lijkt mij het ook opgelost.
Geef de container geen padding mee, zet je plaatje daar direct in, maar een subcontainer, doe daar de rest, en geef die padding mee?
@JHS:
Het middelste vak, de div dus, die word groter ((huidige grote van div + padding) = width)
Dat zou zover ik weet en als ik je goed begrijp, eventueel met uitzondering van replaced content, niet zo moeten zijn :? .

DM!

• Sappie

Sappie

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:52:
Ja daar kwam ik idd wat van tegen maar vond t best vaag :P Als ik mijn plaatje die 780px breed is en in de content zit, nu eens over de padding kan laten vallen, of zorgen dat de padding alleen voor dat plaatje niet geld lijkt mij het ook opgelost. overflow:visible werkt niet ;)
Hier snap ik werkelijk niets van :)

Maar het w3 box-model zegt dat de margins en paddings bij de breedte worden opgeteld. Specificeer je dus een hoogte / breedte van 100% en pas je daar nog paddings op toe dan krijg je te maken met scroll bars. Beter voeg je een subcontainer binnen de container (of in mijn voorbeeld binnen de body) toe en pas je daarop de eventuele paddings toe.

edit:
wellicht zou je je beter eens wat verder verdiepen in CSS en alles wat daarbij komt kijken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sappie op 22-02-2006 16:59 ]

Specs | Audioscrobbler

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Succes met verdiepen in CSS.

Zoek ook eens (hier op GoT) naar diverse layout modellen. Dit begint basic te worden en al heel vaak voorbijgekomen.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.