Toon posts:

Mijn ervaringen over de zelfbouw van een projectiescherm

Pagina: 1
Acties:
  • 291 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs op ebay een prachtig high contrast doek gekocht tegen een zeer vriendelijke prijs.
Dan heeft mijn allerliefste grootvader mij geholpen met het bouwen van een frame, zwarte rand
en het spannen en plaatsen ervan. Ik dacht dat het misschien wel interessant zou zijn als ik mijn
werkwijze hier even toelicht, aangezien dit veel moeilijker is dan het op het eerste zicht zou lijken.

Allereerst heb ik de afmeting van mijn geprojecteerd beeld gemeten. Dit was 200 op 113cm. Om achteraf
een zwarte rand te maken, reken ik aan elke kant 10cm extra. Gelukkig weet mijn grootvader wat van hout
en hij heeft mij eik aangeraden. (Balken van 8cm/4cm) Van deze balken hebben we zeer nauwkeurig respectievelijk
2 balken van 220cm en 4 balken van 141cm gezaagd (de berekening volgt nog wel...) Het is van grootste
belang dat deze balken egaal en nauwkeurig zijn!

Om vervolgens een frame te bouwen, hebben we met het principe van "pen en gat" gewerkt. Nu moet
ik wel zeggen dat je zonder degelijke aparatuur dit niet zal kunnen verwezenlijken. In de 2 balken van
220cm hebben we in de diepte gaten van 4cm diep en 8cm breed en zo'n 2cm dik geboord. Zo ontstaat
er een soort ruimte in de balk. Dit hebben we 4 maal per balk gedaan, mooi verdeeld zodat het een
stevig frame wordt. In de balken van 141 cm hebben we aan de uiteinden "pennen" gemaakt die mooi
in de gaten passen. (113 voor de beeldgrootte + 2keer 10 voor de zwarte rand + 2 keer 4 voor de pennen
= 141cm) Daarna hebben we een beetje houtlijm aan de pennen gedaan, in alle bijhorende gaten gestopt,
met 2-3 nageltjes vastgeschoten en even laten rusten.

Om het doek op het scherm te passen is veel concentratie en veel geduld nodig. We hebben het doek
langs 1 kant volledig aan de achterkant van de balk vastgeniet. (Kleine houten balkjes op het doek
geplaatst en vastgeniet aan de achterkant zodat het niet zou scheuren, maar vooral dat het nietje
niet volledig door het doek zou gaan) We hebben ondervonden dat je niet al te strak mag aantrekken,
omdat je dan pas plooien bekomt. We hebben overal lichtjes aangetrokken en achteraan met kleine
latjes bevestigd mbv een nietjespistool. Het doek herstelt zich vrij snel naar zijn oorspronkelijk formaat
waardoor een strak vlak bekomen wordt.

We hebben dit scherm opgehangen met behulp van haakjes en nog meet gaten in het hout. Wat toen
opviel, was dat het beeld niet volledig rechthoekig geprojecteerd wordt. Weer had de grootvader een
genieus idee om het beeld recht te doen lijken (want op een perfect rechthoekig doek viel het wel op)
We hebben toen de zwarte rand aangebracht die het beeld "recht" moest doen lijken. Mdf platen van
12cm op 1cm hebben we met matte zwarte verf gespoten. Vervolgens aangebracht boven en onderaan
het scherm op de 10cm die nog overbleef, maar we hebben de platen netjes het beeld laten volgen. Op het
einde van elke plaat hebben we op voorhand een hoek van 45 graden gezaagd. Boven en onderaan was
de zwarte plaat een feit. NU was het wel wat moeilijker om de platen hiertussen te plaatsen, aangezien het
beeld niet 100% recht is. Aan deze balken hebben we moeten meten en een hoek van 45,5° en 46° moeten
zagen om perfect het beeld te vormen. De zwarte rand komt nu net over het grijs doen aan de zijkanten,
waardoor het niet meer opvalt dat het beeld net ietsje scheef is.

Binnenkort komen er foto's van heel dit project, ik hoop dat ik wat inspiratie heb gegeven aan diegenen die hetzelfde willen proberen.

Kostrpijs van alles: 150-200 euro

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Ik snap niet dat het beeld niet 'recht' is, want als je nauwkeurig werkt krijg je dat natuurlijk wel voor mekaar.

Zelf ben ik met een soortgelijk project bezig. Momenteel ben ik een beugel voor m'n beamer aan het maken. Het is een plank die hoog aan de muur komt, met muurbeugels en waar de beamer onder hangt. Hij is zo recht en waterpas mogelijk, en daarbij heb ik de mogelijkheid om de beamer te 'stellen' zodat het beeld nagenoeg recht op de muur komt.

Als dit gebeurd is, ga ik het beeld opmeten en het scherm maken. Het maken van de zwarte rand voor masking is standaard bij een zelfbouwscherm en hiermee verdoezel je inderdaad minimale afwijkingen in de rechtheid van het beeld, hoewel het beter is wanneer het beeld 100% recht is uiteraard.

Ik heb zelf goedkope houten balkjes gekocht bij de Gamma. Deze ga ik in verstek zagen en met hoekijzertjes aan elkaar monteren. In het midden komt nog een vertikale balk om het geheel te verstevigen. Doek (Highcontrast) haal ik bij Frank van HTForum.nl. Ik ga er vanuit dat het geheel recht wordt, zo niet, dan schroef ik het met 6 schroeven tegen de muur en dan is het sowieso recht. Het scherm wordt ook ongeveer 200x112,5.

Waarschijnlijk ga ik zelf het doek alleen aan de bovenkant op het frame nieten, en aan de onderkant vastzetten met klitteband. Mocht het hout na verloop van tijd gaan werken, dan kan ik bobbels, golven etc die ontstaan eenvoudig corrigeren.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Topicstarter
Dat het beeld niet volledig recht is, daar kan ik niets meer aan doen.

Ik heb geprobeerd via de plafondbeugel dit te corrigeren, maar het is onbegonnen werk...

Die kleine afwijking is NIET met het oog zichtbaar, maar wanneer het geprojecteerd werd
op een vlak dat WEL rechthoekig was, merkte je natuurlijk wel een verschil.

Die methode die jij gaat toepassen met het in verstek zagen, wou ik ook eerst doen. Mijn
grootvader heeft echter gezegd dat het voor zo'n groot frame niet stevig genoeg zal zijn.
Welke grootte van balken ga je gebruiken? Hoe ga je de zwarte markeringen maken?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Heb je de beamer tijdens montage dan niet aan gehad? Of is dit riskant voor de lamp?

Ik kan met mijn zelfgemaakte beugel dadelijk de beamer wel stellen. Ik kan de beamer kantelen (linksom, rechtsom) uiteraard met mate, en ik kan hem hoger of lager laten projecteren. Verder naar links of rechts is geen optie bij mij, dus is het zaak om de beugel zo recht mogelijk te maken. Eventuele (volgens mij minimale) horizontale keystone die daardoor ontstaat (en die ik niet kan instellen op de Screenplay 4800) kan gecorrigeerd worden met de zwarte rand.

De balkjes zijn een cm of 5 a 6 dik denk ik. Ik denk dat het wel sterk genoeg wordt. Eventueel kan ik nog verstevigingen in de hoeken aanbrengen indien noodzakelijk. Ik heb dus wel een vertikale balk in het midden.

De zwarte markeringen wil ik maken door zwart velours of vilt te plakken. Oftewel op het doek en iets om de rand, of misschien om een extra frame wat nog eens op de rand komt. Dat lijkt me iets mooier, maar wel veel meer werk en tijdens een film zie je geen verschil volgens mij.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de beamer wel aangehad tijdens de installatie, ik kan hem via de beugel ook kantelen enz..., maar het beeld is in de hoogte gwn aan de rechterkant een 2tal cm kleiner...

Ik zou voor stevigheid minstens 2 verticale balken in het midden plaatsen. Zorg er ook voor dat je de hoeken PERFECT in 45° zaagt, anders zal het zeker niet lukken ...

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Sorry ik heb inderdaad ook 2 balken extra vertikaal in het midden.

Als ik het goed begrijp is je beeld dus in kleine mate 'misvormd'? Een hoek staat naar binnen, en de andere 3 zijn recht? Kun je het niet corrigeren met keystone correction? Welke beamer heb je trouwens?

Groetjes, FaceDown.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Volgens mij staat z'n beamer gewoon niet in het midden. Dus gewoon horizontale keystone, die alleen op behoorlijk dure beamers gecorrigeerd kan worden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een benq PE5120 projector. Ik heb met keystone het proberen te configureren, maar dan wordt het tussen 2 instellingen te veel of net te weinig.

Mijn scherm (zichtbaar deel van het doek) is nu links 111cm, rechts is het 109. Bij de bouw van de zwarte rand, kwam dit rechts neer op een hoek van 45,5-46° ofzo, het is echt minimaal. Bovendien valt dit echt niet te zien met het blote oog ...

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Waarom heb je die hoeken dan zo 'net niet recht' gezaagd en niet gewoon recht gemaakt? Doordat het zwart is, krijg je dan alsnog een volkomen recht beeld.

Groetjes, FaceDown.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 19:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je kan inderdaad beter gewoon het uitstekende hoekje beeld op het zwarte laten vallen zodat je het niet ziet. nu valt je beeld wel precies binnen de balken, maar vormen die geen rechthoek en is het haast net zo storend als met een schuin beeld op een recht scherm :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Plus dat je met een scheef scherm zit wanneer je een keer een andere beamer gaat kopen.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het nu net zo lijkt alsof het beeld perfect recht is. Er is niemand in de wereld die zal zien dat de hoek rechtsonder een hoek vormt van 91 graden in plaats van 90.

Binnenkort komen hier foto's van, dan zullen jullie het wel zien ...

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Wat ik me afvraag en wat tevens mijn grootste 'angst' is; gaat het hout niet werken waardoor het doek minder strak komt te staan? Heeft iemand hier ervaring mee? Want in dat geval is het beter om met klitteband te werken ipv alles vast te nieten.

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1