Ruis CD-speler

Pagina: 1
Acties:
  • 449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thierryziezo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Hallo,

Vanmorgen heb ik ergens een Philips CD604 cd-speler op de kop getikt, maar toen ik thuiskwam en hem probeerde, hoorde ik heel de tijd ruis. Ik heb een stukje opgenomen zodat jullie kunnen horen wat ik precies bedoel: http://files.brechtlan.be/AUDIO000.wma .

Alvast bedankt!

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:28

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat zijn denk ik onherstelbare leesfouten. Lijkt me dat het spelertje niet meer helemaal in orde is.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Thierryziezo
  • Niet online
Denk je dat daar nog iets aan te doen valt?

Asus Mainboard - Intel Pentium III 1 GHz - 512 MB SD-RAM - 2*80 GB Maxtor HDD - Toshiba DVD 16/48 - Plextor Plexwriter 48/24/48A - Acer AL511 TFT-monitor - Standaard keyboard - Logitech MX-300 mouse

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-02 16:37

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

De DAC lijkt me aan gort. Niks meer aan te doen, valt niet te repareren. Loopwerk is het niet, da's een Philips CDM/4, en die zijn nogal onverwoestbaar :P

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Thierryziezo
  • Niet online
Wat is die DAC dan wel? En waarom kan die niet vervangen worden?

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Thierryziezo schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 17:27:
Wat is die DAC dan wel? En waarom kan die niet vervangen worden?
De DAC is de Digitaal -> Analoog Converter. En die zit als chip vastgesoldeerd op de print van de speler, die kun je dus niet vervangen :p

• powerflux
  • Laatst online: 07:15

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

nou, als je dat ding gewoon lossoldeert en een vervanger, compatibel of dezelfde, zoekt en die erop soldeert ben je zo klaar.. ik zou niet weten welk type het is, maar het is een makkelijk kunstje.

@ powerflower: idd. maar met een foto van het interne gedeelte is ie zo aangewezen, moet ie alleen nog iemand vinden die soldeerskills heeft en bij hem in de buurt woont.

oeps. beetje late edit

[ Voor 59% gewijzigd door powerflux op 22-02-2006 17:44 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• PowerFlower
  • Laatst online: 20:51

PowerFlower

être diable et jouer fleur

powerflux schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 17:37:
nou, als je dat ding gewoon lossoldeert en een vervanger, compatibel of dezelfde, zoekt en die erop soldeert ben je zo klaar..
Alles is relatief. Maar iemand die niet weet wat een DAC *is*, zie ik de DAC iig niet snel vervangen ;)

• Thierryziezo
  • Niet online
geen probleem dan. mijn buur kan goed met de soldeerbout overweg ;) .

Iemand die weet wat zo'n DAC kost?

Oh ja, op de speler staat TwinDAC. Wat betekent dit?

[ Voor 23% gewijzigd door Thierryziezo op 22-02-2006 17:56 ]

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

SeatRider

Hips don't lie

Thierryziezo schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 17:55:
geen probleem dan. mijn buur kan goed met de soldeerbout overweg ;) .

Iemand die weet wat zo'n DAC kost?

Oh ja, op de speler staat TwinDAC. Wat betekent dit?
Dat ie er twee heeft ;)

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Thierryziezo
  • Niet online
Ja, maar zijn ze dan allebei stuk?

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:17
Waarschijnlijk een DAC voor elk kanaal.

DAC vervangen kost je meer dan een nieuwe speler.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Thierryziezo
  • Niet online
Als ik op 't net zoek naar de LM833 die gebruikt wordt, komt dit op ongeveer 3.37 euro voor 1.

[ Voor 10% gewijzigd door Thierryziezo op 22-02-2006 18:12 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:17
Da's een OP amp en niet de DAC denk ik...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een gemiddelde DAC kost ook niet meer dan 2 tot 10 euro hoor ;) Zelfs een goede. De DAC in deze, een TDA1543 voor zover ik kan zien, kost zo'n 4 euro. Het ding is nu niet echt geweldig te noemen als ik zo naar de specs kijk, al zullen de NOS fans daar misschien anders over denken :+ Waarom twee? Omdat twee minder fouten maakt dan een: onder het motto: van twee slechte maakt men een goede. Ik vrees dat ik het ook hiermee niet eens kan zijn..

En waarom zou een DAC defect gaan? Een loopwerk heeft bewegende onderdelen en zal daarom beduidend meer kans hebben om defect te raken, ook is het "onverwoestbaar".

[ Voor 47% gewijzigd door voodooless op 22-02-2006 19:20 ]

• Thierryziezo
  • Niet online
Iemand een idee hoe ik kan testen welk onderdeel nu wel of niet defect is? Wat zou er mis zijn met het loopwerk?

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

digitale componenten zorgen volgens mij niet zo snel voor een dergelijke ruis... misschien eens even zorgen dat de signaallijn stofvrij is?

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Dedgeh
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-01 22:06
[offtopic]

U2 :D:D:D

[/offtpoic]

• powerflux
  • Laatst online: 07:15

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

deepspace schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:10:
Een gemiddelde DAC kost ook niet meer dan 2 tot 10 euro hoor ;) Zelfs een goede.

En waarom zou een DAC defect gaan? Een loopwerk heeft bewegende onderdelen en zal daarom beduidend meer kans hebben om defect te raken, ook is het "onverwoestbaar".
da's een hele goede opmerking, ik herinner me nu een oude cd speler die soms net te langzaam draaide/slipte en daardoor een geluid tussen ruis en tikken in produceerde. of een cd die in het zand heeft gelegen en het wonderbaarlijk nog doet - die willen ook wel zo klinken. het kan net zo zijn dat die van jou er maar een heel klein beetje naast loopt, of de laser tov de lens "scheel" is waardoor hij zoveel fout leest dat het ruist.

[ Voor 12% gewijzigd door powerflux op 22-02-2006 19:23 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Probeer ook te ontdeken of de ruis met verschillende CD's anders is. Een brak loopwerk kan soms met bepaalde CD's nog prima overweg. Als het voor allemaal grofweg gelijk is zou ik haast denken dat het wat anders is. Misschien iets mis met de clock ofzo...

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 22-02-2006 19:22 ]

• Thierryziezo
  • Niet online
Voor zover ik kan horen is de ruis bij verschillende CD's gelijk. Zou het opgelost zijn door die TDA1543 te vervangen?

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-02 16:37

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

De vraag is ook of het vervangen de moeite is? In IEDERE kringloopwinkel krijg je wel een Philips CD604 voor een tientje ofzo. Je ziet ze echt heel veel, en verder zijn het hele degelijke spelertjes.

Edit: w00t :D 1000 posts :D

[ Voor 8% gewijzigd door mentalmadnizz op 22-02-2006 23:26 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

mentalmadnizz schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 23:25:
De vraag is ook of het vervangen de moeite is? In IEDERE kringloopwinkel krijg je wel een Philips CD604 voor een tientje ofzo. Je ziet ze echt heel veel, en verder zijn het hele degelijke spelertjes.
Gezien de specs denk ik niet dat het de moeite is, ook zeker niet als je niet weet wat het is. Het kan net zo goed heel wat anders zijn.
Edit: w00t :D 1000 posts :D
In exact duizend dagen ook ;) Feli :P

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-02 19:08
deepspace schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:10:
Een gemiddelde DAC kost ook niet meer dan 2 tot 10 euro hoor ;) Zelfs een goede. De DAC in deze, een TDA1543 voor zover ik kan zien, kost zo'n 4 euro. Het ding is nu niet echt geweldig te noemen als ik zo naar de specs kijk, al zullen de NOS fans daar misschien anders over denken :+ Waarom twee? Omdat twee minder fouten maakt dan een: onder het motto: van twee slechte maakt men een goede. Ik vrees dat ik het ook hiermee niet eens kan zijn..

Een goede CD speler heeft twee DAC's omdat er anders een timingsverschil ontstaat tussen het linker en het rechterkanaal omdat die dan NA elkaar van digitaal naar analoog omgezet gaan worden.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

jalumsx schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 11:23:
Een goede CD speler heeft twee DAC's omdat er anders een timingsverschil ontstaat tussen het linker en het rechterkanaal omdat die dan NA elkaar van digitaal naar analoog omgezet gaan worden.
We leven echt niet meer in het stenen tijdperk hoor ;) Vroeger was het idd zo dat een DAC tussen links en echts omschakelde, maar dat is echt verleden tijd.

[ Voor 14% gewijzigd door voodooless op 23-02-2006 16:17 ]

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

Zo'n chip gaat echt niet kapot hoor.. iemand roept 'DAC!' en 15 posts later denkt nog iedereen dat de DAC kapot is. :/

Maak de lens gewoon eens schoon en kijk of er van binnen misschien een kabeltje los zit en donder 'm anders bij het grof vuil.

Groetjes, FaceDown.

Pagina: 1