Vervanging Systeem

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-05 12:41
Een vriend van me wil zijn inmiddels redelijk brakke systeem met:

Sempron 3000+
1GB pc3200
GeForce 6600GT

vervangen door:

Opteron 148 (2.2 GHz)
AsRock Dual-SATA2 (S939)
Dezelfde 1gb
En dezelfde vgakaart.

Maar goed, we zijn dus net langs de plaatselijke (veel te dure) pc-boer geweest, en die zegt dat Opterons slecht zijn in games, en raden hem een 3700+ aan (die daar trouwens 300!!! euro kost). Volgens mij is een Opteron toch echt gewoon een Clawhammer core, en moet het dus geen problemen opleveren. Ook zijn ze over het algemeen goed te overklokken, en dat is ook de bedoeling.. van de hele Opteron serie >:) Ik kan nergens iets vinden waar staat dat Opterons slecht zijn in games, eerder het tegendeel, maar ik wil het toch zeker weten, omdat de 'miskoop' anders mijn schuld zou zijn :P Als mijn TS niet aan een of andere voorwaarde voldoet, smeek ik alle moddereters dit topic niet meteen te sluiten (sluit maar als ik gerustgesteld ben 8) )\\

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen :)

EDIT: De titel is wat onduidelijk, had beter Prestaties Opteron in Games kunnen zijn :p

[ Voor 6% gewijzigd door Groever op 22-02-2006 14:51 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat games er niet echt veel op vooruit gaan met die 6600GT

• Groever
PilatuS schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 14:55:
Ik denk dat games er niet echt veel op vooruit gaan met die 6600GT
Daar gaat het ook niet om :) Ik wil gewoon zeker weten dat een Opteron in games niet onderdoet voor een Athlon64.

--EDIT: De keuze voor het moederbord is ook omdat hij AGP en PCI-E heeft, zodat de graka zonder het mobo vervangen kan worden...

[ Voor 19% gewijzigd door Groever op 22-02-2006 14:59 ]

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De Opterons (S939) zijn gewoon zo goed als hetzelfde (zo niet hetzelfde) als de Athlon64. Alleen de Opterons hebben allemaal 1MB cache, waar de Athlon64 (S939) soms 512kB heeft. Ik zou niet weten waarom ze dan minder zijn in games.
Daarnaast vraag ik me af of je er inderdaad ver mee vooruit gaat in games. Gezien de grafische kaart hetzelfde blijft. Maar je hebt inderdaad wel upgrade-mogelijkheden voor de toekomst met de nieuwe configuratie. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Groever
_the_crow_ schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:32:
De Opterons (S939) zijn gewoon zo goed als hetzelfde (zo niet hetzelfde) als de Athlon64. Alleen de Opterons hebben allemaal 1MB cache, waar de Athlon64 (S939) soms 512kB heeft. Ik zou niet weten waarom ze dan minder zijn in games.
Daarnaast vraag ik me af of je er inderdaad ver mee vooruit gaat in games. Gezien de grafische kaart hetzelfde blijft. Maar je hebt inderdaad wel upgrade-mogelijkheden voor de toekomst met de nieuwe configuratie. :)
Dat wilde ik ff horen, ty, het gaat ook om de uitbreidingsmogelijkheden :)

• Groever
Of is een 3700+ beter? (In games, tot de max overklokken is geen probleem, alleen leuk)

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Groever schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:43:
Of is een 3700+ beter? (In games, tot de max overklokken is geen probleem, alleen leuk)
Ik zou zelf eerder voor de 3700+ gaan aangezien die (veelal) goedkoper is. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Groever
_the_crow_ schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:47:
[...]
Ik zou zelf eerder voor de 3700+ gaan aangezien die (veelal) goedkoper is. ;)
Het gaat ook eerder om de prestaties, is er een groot verschil met de opteron? Dan kan hier wel een slotje op denk ik zo :)

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

Groever schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:49:
Het gaat ook eerder om de prestaties, is er een groot verschil met de opteron? Dan kan hier wel een slotje op denk ik zo :)
Nee, exact hetzelfde. Daarom raad ik je nogmaals aan om ook de prijs in je criteria op te nemen. ;)

Enige verschil wat er kan zijn is een cache-verschil. Maar A64 3700+ vs. Opteron 148 (S939) is alleen een verschil van labeltje en ze zijn iets beter getest (en clocken daardoor iets beter over vaak).

[ Voor 24% gewijzigd door _the_crow_ op 22-02-2006 15:59 ]

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Tussen die 3700+ en die opteron zal je toch geen verschil merken.

En ik snap ook niet wrom je die upgrade wil doen? Zo veel ga je echt niet vooruit met deze upgrade hoor. Als je een upgrade wil doen waarbij je echt verschil ziet kan je het beter in een de vorm van 2 Raptor 10.000RPM (Raid 0)schijven doen.

Just my 2 cents..

• Groever
Woohooo schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:56:
Tussen die 3700+ en die opteron zal je toch geen verschil merken.

En ik snap ook niet wrom je die upgrade wil doen? Zo veel ga je echt niet vooruit met deze upgrade hoor. Als je een upgrade wil doen waarbij je echt verschil ziet kan je het beter in een de vorm van 2 Raptor 10.000RPM schijven doen.

Just my 2 cents..
Die zijn S-ATA :) Het is ook bedoeld om andere upgrades aan te koppelen, bijv. nieuwe (snellere) HDD (voor zover er iets mis is met een degelijke WD800 die je totaal niet hoort) en misschien een nieuwe graka. Als hij er geen verschil tussen zal merken lijkt het me wel duidelijk... bedankt voor de posts trouwens :-)

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
Ik zie eerlijk gezegd niet echt waarom je een Sempron 3000+ wilt vervangen. Als je hem wilt vervangen doe dat dan door een dualcore of iets dergelijks, maar zelfs dan vind ik het zonde.

Laat dat PCtje nog even lekker zo draaien, spaar ondertussen door en dan hij straks een keer overstappen op een Dual core met een 7800GT kaartje met natuurlijk een nieuw moederbordje. Dan merk hij tenminste echt snelheidsverschil.

• Leejow(saait)
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 14:10

Leejow(saait)

Blater

Waarom zou je dat al vervangen? Ik ben trouwens benieuwd hoe je aan een 939 opteron wilt komen, aangezien ze erg slecht leverbaar zijn.

• Groever
GH45T schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:07:
Ik zie eerlijk gezegd niet echt waarom je een Sempron 3000+ wilt vervangen. Als je hem wilt vervangen doe dat dan door een dualcore of iets dergelijks, maar zelfs dan vind ik het zonde.

Laat dat PCtje nog even lekker zo draaien, spaar ondertussen door en dan hij straks een keer overstappen op een Dual core met een 7800GT kaartje met natuurlijk een nieuw moederbordje. Dan merk hij tenminste echt snelheidsverschil.
That's just your 2 cents :p Die processor is trouwens echt traag in het laden van images enzo... dus ik vind het niet zo raar hoor :-) Dat van die 7800GT is wel waar, maar een 7800GT met een sempron 3000+ staat niet alleen gestoord, dan is de cpu ook de bottleneck, en het mobo heeft geen pci-e, wat eigenlijk de reden is voor de upgrade... maar als je dan toch een nieuw mobo hebt ben je natuurlijk gek als je er weer een sempron opzet :P

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 15:06

Woohooo

Smilie, James Smilie

Als je een nieuw moederbord koopt zal je toch niet weer een S754 kopen maar een S939 waar die CPU niet op past.

En het traag laden van plaatsjes bij jou heeft echt totaal niks te maken met de snelheid van die processor. Dat ligt gewoon aan jou Windows / Drivers.

• Groever
Woohooo schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:19:
Als je een nieuw moederbord koopt zal je toch niet weer een S754 kopen maar een S939 waar die CPU niet op past.

En het traag laden van plaatsjes bij jou heeft echt totaal niks te maken met de snelheid van die processor. Dat ligt gewoon aan jou Windows / Drivers.
Windows XP Home SP2, nieuwste Forceware, nieuwste Mouseware, alles up-to-date :P Voor S939 zijn ook sempronnetjes, daar niet van, maar ze zijn nou niet bepaald de snelste procs ooit gemaakt :p

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
Bij de Opteron's moet je ook maar een goede stepping te pakken hebben hoor, er zijn een paar steppings die moeiteloos de 2.9~3 GHz halen met lucht koeling maar er zijn er ook bij die moeite hebben met 2.6 GHz. Bij de 3700+ San Diego's heb je hetzelfde verhaal. Op GoT zijn er een hoop die erg hoog komen maar zij hebben bijna allemaal dezelfde stepping. Kortom, prijs/klokfrequentie hetzelfde koop de Opteron (meer cache). Is de San Diego goedkoper, koop deze.

Ook zou ik eens in het Athlon 64/Opteron OC topic kijken als ik jou was. Dan wordt het je wel duidelijk denk ik.

• Groever
Dat stepping-verhaal ken ik, maar dat 'risico' loop je ook met een 3700... jij ook bedankt voor je post trouwens ;-) Jullie hebben mijn vriend van een opteron afgepraat lol

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
Groever schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:12:
[...]

That's just your 2 cents :p Die processor is trouwens echt traag in het laden van images enzo... dus ik vind het niet zo raar hoor :-) Dat van die 7800GT is wel waar, maar een 7800GT met een sempron 3000+ staat niet alleen gestoord, dan is de cpu ook de bottleneck, en het mobo heeft geen pci-e, wat eigenlijk de reden is voor de upgrade... maar als je dan toch een nieuw mobo hebt ben je natuurlijk gek als je er weer een sempron opzet :P
Je doet wel alsof die sempron drie keer niets is maar denk je nou echt dat hij zo slecht is? Oke, met een Athlon 64 of een Opteron komen ze niet mee maar een Sempron 3000+ is echt geen trage processor hoor. Ik heb zelf een Athlon XP 2400+ in mijn pc zitten, een Sempron 2800+ voor socket a is identiek op de fsb na, die is bij de sempron wat hoger. In mijn PC heb ik verder 1,5 GB geheugen zitten en een Geforce 6800LE naar GT geunlocked en de klokfreqeuntie een heel stuk opgevoerd. Mijn kaart is bijna net zo snel als een 6800GT in een test bij Toms Hardware met als processor een P4 3 Ghz.

De overklok die in mijn sig staat draai ik alleen af en toe omdat ik dat leuk vind en denk je nou echt dat bij mij de processor echt de bottleneck vormt?

Ik snap wel dat hij zijn pc wil upgraden, het zal niet je van het zijn maar de meeste performancewinst haalt hij uit een grafische kaart in zijn geval. En aangezien we nu met PCI express zitten kun je beter meteen zo'n ding nemen maar dan moet je ook weer meteen een nieuw moederbord. Vandaar mijn advies om door te sparen en in één keer processor, moederbord en grafische kaart te vervangen.

Wat jullie er mee doen moeten jullie zelf weten maar dan heb je tenminste wel weer een systeem wat in balans is, waar geen overduidelijke bottlenecks in zitten en wat gewoon vlot draaid.

• Groever
Een vga-kaart is ook 90% van de performance in games, en dat weet hij ook wel, maar ik neem aan dat er toch echt wel een snelheidsverschil is tussen een 3000+ en een 3700+, al is dat niet heel veel. Ook wil hij zijn pa kloppen (hij heeft al een A64 3000+ :p)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Een game zal slechts 1 core van je Opteron belasten, welke gelijk staat aan een 3500+ maar dan met 1MB Cache. Een 3700+ zal het, nu, dus wel beter doen in games.
Tot de games dual-core gaan ondersteunen.. dan heb je opeens 2x een 3500 aan het werk.

Zoiets las ik in ieder geval van de week toen ik opzoek was of ik wel of niet voor een dual core zou gaan (wat ik wel ga doen (een X2 3800+) wegens de mogelijkheden welke de toekomst biedt).

• Groever
frickY schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:52:
Een game zal slechts 1 core van je Opteron belasten, welke gelijk staat aan een 3500+ maar dan met 1MB Cache. Een 3700+ zal het, nu, dus wel beter doen in games.
Tot de games dual-core gaan ondersteunen.. dan heb je opeens 2x een 3500 aan het werk.

Zoiets las ik in ieder geval van de week toen ik opzoek was of ik wel of niet voor een dual core zou gaan (wat ik wel ga doen (een X2 3800+) wegens de mogelijkheden welke de toekomst biedt).
Is geen dual-core Opteron, mijn vriend heeft trouwens nu zelf een account... zal zo wel replien :P

Verwijderd

:+

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:23
Onderhand is dit een topic vol upgrade alternatieven geworden, da's heel attent van iedereen, maar daar hebben we al een topic voor: Het "Wat kan ik het beste hieraan upgraden" topic - part 12

Verder begrijp ik dat de eigenlijke vraag wat het verschil tussen de 148 en 3700+ is(?), en dan met name op game gebied. Nou, da's nul komma niks want dezelfde cpu's (alleen ander naampje). Maar dat had jezelf ook vrij makkelijk kunnen vinden :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.