Toon posts:

[2000] Software installaties weigeren voor administrators

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mannen en vrouwen, ik heb een ongebruikelijk vraagje.
Het zit namelijk zo: ik moet voor mijn stage templates maken voor 3 typen gebruikers nl,
-Users;
-Power users;
-Administrators. Tot zover weinig verschillen met de standaard users, het enige wat ik in de templates nog heb veranderd dat users en power users geen verwisselbare media kunnen gebruiken, en ook bepaalde programma's niet.

Daarnaast wou mijn begeleider niet dat gebruikers software kunnen installeren. Nu kunnen normale gebruikers dit zowieso in win 2000 niet, maar het probleem is dat een paar gebruikers met exact werken, en hiervoor moeten ze administrator rechten hebben. Maar deze gebruikers mogen dus ook geen software installeren.
Ik heb de how to: Security configuration and analysis gelezen, en ik kan dus ook de services uitzetten die hier over gaan, maar dit heb ik getest en dat werkte niet.
Ook heb ik via regedt32 bepaalde rechten uitgezet, maar zonder effect.

Dan had ik ook nog gelezen dat je in gpedit.msc bepaalde programma's kan blokkeren, zoals install.exe en setup.exe, maar dit lijkt me ook niet echt een goeie. En ik had een site gevonden waar ze volgens mij de oplossing hebben, maar die zakkenwasser van experts-exchange willen geld voor hun wijsheid. Heeft iemand een betere oplossing?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als "Administrator" ben je feitelijk eigenaar van je PC - je kan dus heel moeilijk je PC afschermen voor bv. software installaties - je zou ook eens kunnen kijken of je Exact niet werkend kan krijgen zonder administrator rechten :)

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-03 16:55
Waarschijnlijk moet Exact een bestandje kunnen schrijven in een folder waar een 'user' dat niet mag of een regkey schrijven wat niet mag.

Even uitzoeken welke dat zijn en daar gewoon schrijfrechten voor je Users op zetten. Da's een betere oplossing dan andersom, wat je ook instelt een administrator kan in principe al die instellingen weer ongedaan maken.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-03 09:15
Bij http://www.sysinternals.com/ kan je tooltjes vinden om te zien welke files en regkeys benaderd worden! Bijvoorbeeld filemon.

Verwijderd

Topicstarter
tnx voor jullie reacties, ik heb filemon inmiddels gedownd en geprobeerd, maar nu heb ik weer een (domme) vraag voor jullie: de registry keys is het zelfde als wat er in de kolom 'request' staat neem ik aan? Het is mss slecht te zien, en het volledige pad ziet er bijv zo uit: IRP_MJ_REQUEST
en als dit zo is, moet ik deze permissies dan via regedt32 instellen?

Afbeeldingslocatie: http://www.sysinternals.com/images/screenshots/Filemon.gif

• djluc
Waarom zo'n mini screenshotje? Maak het eens wat groter!

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik geen andere heb of weet jij een site waar ik simpel plaatjes kan uploaden zonder al teveel gezeik

• djluc

Verwijderd

maakt verder niet uit, kijk naar result failure... daar gaat het mis :)
Pagina: 1