Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Gebruiker toegang ontzeggen tot Internet Explorer.

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een kennis vroeg me of het in Windows XP mogelijk is om een specifieke gebruiker de toegang tot een bepaalde applicatie (in dit geval Internet Explorer) te ontzeggen. Ik dacht dat dit geregeld kon worden door een apart gebruikersaccount aan te maken voor die persoon, het eigen account af te schermen met een wachtwoord en dan via de Group Policy Editor het nieuwe gebruikersaccount de toegang tot Internet Explorer te ontzeggen (User Configuration > Administrative Templates > System > "Don't run specified Windows application"). Echter, helaas geldt dit dan voor alle gebruikers en niet voor een specifiek account.

Ik heb inmiddels verschillende programma's gevonden die dit kunnen (ik heb ze niet allemaal geprobeerd), maar ik zou hiervoor liever geen aparte software willen installeren als het ook zonder kan. Kan iemand mij vertellen of en hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
niet direct antwoord op je vraag, maar kan je niet makkelijker poort 80 (binnenkomend www verkeer)op zijn firewall dicht zetten. Ook omdat de windows verkenner hetzelfde is als internet explorer

[ Voor 8% gewijzigd door Sallin op 22-02-2006 12:06 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je kan met de gebruikersrechten op de executable gaan spelen. Maar pas op: de overlap iexplore.exe en explorer.exe is vrij groot. Je wilt niemand uitsluiten van explorer.exe :P

Middels een personal firewall explorer.exe / iexplore.exe blokkeren voor al het externe verkeer zou inderdaad wel eens het makkelijkst zijn. Al kan iedereen dat omzeilen met een lokale proxy server.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat erom om te voorkomen dat het nichtje van die kennis op internet komt. Ik vroeg inderdaad of ze bijdehand genoeg is om bijvoorbeeld Firefox te installeren, maar haar kennis reikt (gelukkig) nog niet zo ver. Ik verwacht dus niet dat ze weet dat ze via Windows Explorer ook het internet op kan (daar had ik ook pas aan gedacht toen ik het op internet las... :)).

Ik weet niet of ze ueberhaupt een router hebben, hoogstens zo'n SpeedTouch ADSL-modem -- maar het dichtgooien van poort 80 geldt dan toch voor alle gebruikers?

• diekstra
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:13
Kijk zeker eens naar de Shared Computer Toolkit. Dit is een toolkit van MS zelf en daarmee kan je op gedeelde pc´s met rechten en autorisaties spelen.
Zelf heb ik het al wel eens gebruikt voor een pc waarop 1 gebruiker geen internet toegang mocht hebben maar de andere wel....

The Matrix is everywhere, It is all around us, Even now in this very room

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als het nichtje niet zo computer literated is, is het dan geen idee om een proxy in te stellen in Internet Explorer die nergens naar toe wijst?

Eventueel nog via een registry actie of policy het tabblad "Verbindingen" uitschakelen zodat ze er ook niet zomaar bij kan.

Nu kan Internet Explorer niet op internet omdat hij zoekt naar een proxy die niet bestaat.

Je kunt zelfs nog een paar uitzonderingen toevoegen in IE die niet door de proxyserver gaan zodat ze die sites wel mag bekijken.

Verwijderd

niet getest maar misschien wel een idee,
de gebruiker geen beheerdersrechten geven, en bij lan verbinding een vast ip instellen....volgens mij ishet dan niet bij de rest.. en kan ze het niet aanpassen...

Verwijderd

daar voor maak je gewoon een beperking in de rechten, voor die gebruiker, dat die dat programma niet mag op starten.

Verwijderd

Topicstarter
Een van mijn pogingen om met Google een oplossing te vinden, leidde tot een bericht op een ander (Engelstalig) forum over het instellen van een ''fake proxy server':

-----

Easy yet silly way to resolve this would be to make a policy pointing
the users "you do not want to be able to access the net" to a non
existant proxy, then within the same policy, deny them access to "lan
settings" in internet explorers "internet options" so they cannot
remove it. This way they can open IE anyway they want, yet they can't
do nothing with it.

-----

Is dit wat jullie (akimosan, RD-Bergkamp) bedoelen? Zo ja, moet ik dit dan instellen in Internet Explorer zelf (onder het account dat ik de toegang wil ontzeggen) of ergens in de netwerkinstellingen?

Overigens heb ik de Shared Computer Toolkit een tijd geleden gedownload omdat het me wel interessant leek (gewoon 'voor de leuk', om eens te proberen), maar afgelopen maand las ik een artikel over deze software in een computertijdschrift en toen viel mij op dat er best wel veel bij komt kijken om het allemaal te configureren. Ik weet dat die kennis niet voldoende computerkennis heeft om dit voor elkaar te krijgen, maar zelf leek het me meer werk dan je zou geloven als je de info van Microsoft over het programma naleest. Maar goed, ik heb het programma zojuist weer gedownload en ga dus maar eens kijken wat er uitkomt... :)

rene43: Klinkt logisch, maar hoe doe ik dat precies dan? :)

• diekstra
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 19:13
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 12:55:
(...)
Overigens heb ik de Shared Computer Toolkit een tijd geleden gedownload omdat het me wel interessant leek (gewoon 'voor de leuk', om eens te proberen), maar afgelopen maand las ik een artikel over deze software in een computertijdschrift en toen viel mij op dat er best wel veel bij komt kijken om het allemaal te configureren. Ik weet dat die kennis niet voldoende computerkennis heeft om dit voor elkaar te krijgen, maar zelf leek het me meer werk dan je zou geloven als je de info van Microsoft over het programma naleest. Maar goed, ik heb het programma zojuist weer gedownload en ga dus maar eens kijken wat er uitkomt... :)
Dit valt heel erg mee, onlangs zelf ook gebruikt en het is een makkelijk, Wizard-based programma.
Misschien zou jij het kunnen installeren en kort toelichten, dan moet hij zelf makkelijk het beheer kunnen doen, mocht dat nodig zijn...

The Matrix is everywhere, It is all around us, Even now in this very room

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 12:55:
Is dit wat jullie (akimosan, RD-Bergkamp) bedoelen? Zo ja, moet ik dit dan instellen in Internet Explorer zelf (onder het account dat ik de toegang wil ontzeggen) of ergens in de netwerkinstellingen?
Dat kun je onder de gebruikersaccount (waar je tijdelijk beheerdersrechten hebt) zelf doen: via Start, Configuratiescherm, Internet-opties, tab Verbindingen, LAN-instellingen voer je onder proxyserver een fout adres in, bv. foutief.proxy.com op poort 400.
Daarna stel je (ook enkel voor die gebruiker) de policy voor de proxyserver in: onder Start, Uitvoeren, gpedit.msc, Gebruikersconfiguratie, Windows-onderdelen, Internet Explorer, schakel je dan "Het wijzigen van de proxy-instellingen uitschakelen" in.
En dan nog enkel de rechten terug aanpassen.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Je maakt de instellingen slechts voor die gebruiker, die hoeft ook geen admin te zijn

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 12:42:
niet getest maar misschien wel een idee,
de gebruiker geen beheerdersrechten geven, en bij lan verbinding een vast ip instellen....volgens mij ishet dan niet bij de rest.. en kan ze het niet aanpassen...
LAN instellingen gelden voor alle gebruikers.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1