Ik wil graag een query gebruiken die de top 10 meest gebruikte catagorien van een tabel selecteert en alleen die vervolgens alfabetisch ordert. Het probleem (naast dat ik normaal vormgeving doe in plaats van SQL) is dus het 'herorderen' van de resultaten. Ik krijg het niet voor elkaar om dit te doen, waarschijnlijk door een gebrek aan kennis 
Voor de duidelijkheid, deze geeft terug de top 10 catagorien gebaseerd op het aantal keer dat deze voorkomen. Deze top 10 wil ik vervolgens niet op aantal maar alfabetisch weergeven. Kan iemand mij wat tips geven?
Het scheiden van ORDER values met comma's zorgt ervoor dat bij gelijke aantal hij pas alfabetisch ordert. Het gebruik van DISTINCT werkt niet omdat ik dan niet kan bij houden hoeveel keer een SubCat voorkomt. Ik dacht daarom een view aan te maken en die aan te roepen en alfabetisch te orderen maar dan krijg ik SQL errors.
SQL:
1
| SELECT top 10 SubCat from Documents GROUP BY SubCat ORDER BY Count(SubCat) DESC |
Voor de duidelijkheid, deze geeft terug de top 10 catagorien gebaseerd op het aantal keer dat deze voorkomen. Deze top 10 wil ik vervolgens niet op aantal maar alfabetisch weergeven. Kan iemand mij wat tips geven?
Het scheiden van ORDER values met comma's zorgt ervoor dat bij gelijke aantal hij pas alfabetisch ordert. Het gebruik van DISTINCT werkt niet omdat ik dan niet kan bij houden hoeveel keer een SubCat voorkomt. Ik dacht daarom een view aan te maken en die aan te roepen en alfabetisch te orderen maar dan krijg ik SQL errors.
SQL:
1
| CREATE VIEW TopList AS (SELECT top 10 SubCat from Documents GROUP BY SubCat ORDER BY Count(SubCat)DESC); SELECT * from TopList ORDER BY SubCat ASC |
Human Bobby