Toon posts:

Plasma tv en voetbal

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een philips plasma 42pf9966/10 prachtig apparaat met upc digital, maar welke instelling ik ook probeer het groene voetbalveld is nooit helemaal zuiver tijdens camera bewegingen.

Dit vind ik storend, ik dacht dat de techniek wel verder was en alles bloedzuiver zou zijn.

Overigens bij sport1 en nederland2 hetzelfde groene vage beeld.

Bij stilstaand beeld kan je de grassprieten tellen.

Ik voel me genaaid

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 11:13 ]

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:31

ranzige pad

kwaaak kwaak

ik verwacht dat het probleem ligt bij UPC digital (te weing bandbreedte). Hoe zijn dvd's als je die afspeelt?

HT & NAS & Inventaris

Verwijderd

Topicstarter
films zijn prachtig ook op het upc filmkanaal, maar ik denk dat een voetbalveld teveel vreet of iets dergelijks.
Sport 1 is ook van upc digitaal en wordt ook op hoge bandbreedte uitgezonden.

De tv`s of de bandbreedte kunnen het iig niet aan.

Zonde is het.

• blup
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 18:59
Dat heeft ghosting. Niets aan te doen.

Verwijderd

Topicstarter
blup schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 11:54:
Dat heeft ghosting. Niets aan te doen.
Kan je dit uitleggen ?

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

afaik houdt het in dat de proc. in de tv niet snel genoeg de pixels ververst bij snel bewegend beeld, waardoor je dus last krijgt van "plakkende" pixels. En ja, dat is erg irritant. Ik heb er zelf in mindere mate last van af en toe met mijn oude 100Hz matchline (maar goed, dat ding is onderhand een 14 jaar oud ofzo)

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

Topicstarter
Dat zeggen ze er niet bij, als je een plasma gaat kopen. :/

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10-2025

Collaborator

You! Cake or Death?

Duh.. maar het is wel een erg bekend probleem bij LCD en Plasma tv's.. snelle bewegingen == blur
Bij duurdere / nieuwe is het niet / minder.. maar het kan zijn dat de wat oudere nu voor lagere prijzen gedumpt worden.

This space is occupied

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
@kamstra:
Daar haal je twee dingen door elkaar. Ghosting is het gevolg van een te hoge response time. Het treed op doordat de pixels op een digitaal scherm niet snel genoeg van kleur kunnen wisselen waardoor ze achterlopen op het werkelijke beeld. Je ziet in dat geval de voorgaande beeldjes vaag achter de huidige aan komen; soort spook figuren...
Een CRT toestel is analoog. Daarop kan dus per definitie geen ghosting optreden. Bij 100Hz TVs kan het omvormen van de 50Hz signalen die binnenkomen echter wel problemen opleveren. Dit zie je vooral bij snel verticaal scrollende tekst. Het beeld wordt dan vaag.
Aangezien voetbalwedstrijden erg moeilijk zijn voor TVs, ongeachte de soort, komen dergelijke probleempjes snel boven water. Ze zijn zo moeilijk omdat het beeld vol zit met details (spelers, publiek, bal enz.) én grote vlakken (veld, reclameborden enz.).

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/0/04/Turok2screen.jpg/240px-Turok2screen.jpg
+
Afbeeldingslocatie: http://www.pbs.org/newshour/extra/features/july-dec01/tv.jpg
+
Afbeeldingslocatie: http://www.vvstrijen.nl/voetbal.jpg

= ???
:+

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Verwijderd

Me ouders hebben de zelfde scherm in hun zomerhuisje. Hadden het zelfde probleem toen ik er achter kwam dat de digitale tv-box de schuldige was. Ik heb toen een wedstrijd gekeken in via de schotel/antenne en digitale canal+ set up. Waar de canal+ box met digitale tv de mist inging met snel bewegende beelden ging het kompleet goed met de schotel. Verder heb ik zeker weten DNR uit gezet en ruis onderdrukking. Wat erg veel helpt vind ik. Verder Pixelplus2 en die andere zooi uitzetten. Een goed beeld komt van een goeie bron. Je kan niet van een trabant een ferrari maken.

Verwijderd

DeeD2k2 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 12:18:
@kamstra:
[..]
Een CRT toestel is analoog. Daarop kan dus per definitie geen ghosting optreden. [..]
Dat mag je nog wel eens nader toelichten dan :Y)

Een CRT heeft ook last van ghosting al ligt die een ordegrootte lager dan die van de beste LCD's. Dit komt door het nagloeien van het fosfor. Met een monitor test programmatje kan je het zelfs zichtbaar maken.

• DeeD2k2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 20:29
Daar kan ik niet omheen. Ik heb er even niet bij stilgestaan. :X Ik bedoelde "niet in de vorm zoals je het op Flat-TVs ziet". Je geeft zelf echter ook al aan dat de hoeveelheid heel klein is en het, onder normale omstandigheden, vrijwel niemand opvalt. Gelukkig gaan LCD TVs ook die kant op...

[ Voor 12% gewijzigd door DeeD2k2 op 22-02-2006 13:44 ]

Only Irish coffee provides in a single glass all four essential food groups: alcohol, caffeine, sugar, and fat. - Alex Levine

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 13:22:
... Je kan niet van een trabant een ferrari maken.
Offtopic: http://video.google.com/v...95381362301509&q=top+gear Als je van een Lada een Lotus kan maken ;)

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Ik denk dat het probleem niet plasma specifiek is maar komt vanwege de relatief lage bitrate van de uitzending.

Voor voetbal heb je bij digitale uitzendingen namelijk veel meer bandbreedte nodig om het een beetje toonbaar te maken. Dat komt omdat er veel beweging in zit en nog meer omdat de achtergrond niet constant van kleur is --> grasspieten en een oneffen kleur van de grasmat.

Je ziet het net zo goed bij digitale TV op satelliet. De bitrate bij voetbaluitzendingen wordt al vergroot van ca 4 Mbits/s naar ca 6 Mbit/s bij voetbal maar zou eigenlijk nog moeten verdubbelen naar ca. 10-12 Mbit/s voor echt goed beeld.

Soms kun je op de sat heel goed het verschil zien tussen verschillende providers die dezelfde wedstrijd uitzenden.

Ook is de kwaliteit van de mpeg2-encoder (bij de provider of broadcaster) en de mpeg2-decoder (je receiver) hier van invloed, de laatste nog het minste denk ik.

• LoeiOrdinair
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02 23:06

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Wat je kan proberen is Pixel Plus uit te zetten. Dit systeem is erg mooi, maar kan bij sport storend zijn. :)

• Bigfoot
Van de zomer wordt tijdens het WK ook in HDTV uitgezonden dat is een stuk beter natuurlijk, mits je daarvoor geschikte apparatuur hebt en een provider die dit doorgeeft!

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Bigfoot schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 14:48:
Van de zomer wordt tijdens het WK ook in HDTV uitgezonden dat is een stuk beter natuurlijk, mits je daarvoor geschikte apparatuur hebt en een provider die dit doorgeeft!
Samsung is daar heel hard mee bezig :) Ze zijn nu druk aan het overleggen met verschillende providers. Dit zal er waarschijnlijk dus optijd aankomen... Je heb wel een nieuw set-up boxje nodig die waarschijnlijk rete duur zal worden :>

[ Voor 15% gewijzigd door LoeiOrdinair op 22-02-2006 14:50 ]

• Bigfoot
Het nadeel is dat er door de tijdsdruk allerlei dvb-c en dvb-s receivers op de markt verschijnen die nog niet uitontwikkeld zijn qua software en/of hardware en dus mogelijk niet toekomstzeker.

Let er iig op dat de receiver MPEG4 ondersteunt! Dit lijkt de norm voor HDTV te worden terwijl er ook in sommige gevallen nog MPEG2 voor HDTV uitzendingen gebruikt wordt

• LoeiOrdinair

LoeiOrdinair

To Infinity and Beyond

Bigfoot schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 14:53:
Het nadeel is dat er door de tijdsdruk allerlei dvb-c en dvb-s receivers op de markt verschijnen die nog niet uitontwikkeld zijn qua software en/of hardware en dus mogelijk niet toekomstzeker.

Let er iig op dat de receiver MPEG4 ondersteunt! Dit lijkt de norm voor HDTV te worden terwijl er ook in sommige gevallen nog MPEG2 voor HDTV uitzendingen gebruikt wordt
Vaak ontbreken ook de aansluitingen voor HDTV. Dus dat is idd ook iets om op te letten. Deze kastjes komen zo goed als zeker optijd op de markt maar het wordt nu stil gehouden ivm een leuke extra omzet voor de winkels.

• Bigfoot
Stel je hebt een HDTV uitzending en een HDTV ontvanger. Als je die met scart-RGB aansluit zou dat toch ook al een betere kwaliteit kunnen zijn dan een gewone PAL MPEG2 uitzending?

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-02 13:52
Plasma's hebben helemaal geen last van ghosting, enkel bij LCD treedt dit effect op.
Wat het in dit geval moet zijn? Je DTV beelden worden gecomprimeerd.... en bij veel van deze kleur (groen) kan het best zijn dat hij dit heel lelijk comprimeerd.

Snelle camerabewegingen zijn ook erg moeilijk om te comprimeren, kijk maar eens een DIVX waar veel snelheid in zit.. het beeld wordt onscherp, blokkerig en lelijk... :)
Same story 4 u... i guess

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 17:19
Bewegende beelden zijn idd erg onscherp op een plasma wanneer het signaal niet geweldig is.

Overigens zie ik de laatte tijd dat o.a. voelbaluitzendingen op Talpa en Eurosport mooier beeld geven dan menig ander tv programma.

Ik zie een duidelijk verschil tussen TV signaal, DVD en HDTV, met HDTV neem ik het niet meer waar, bij DVD een beetje, en bij TV soms best erg.

• dodo79
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:07

dodo79

witte dikke tonnie

Carel schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:45:
Bewegende beelden zijn idd erg onscherp op een plasma wanneer het signaal niet geweldig is.

Overigens zie ik de laatte tijd dat o.a. voelbaluitzendingen op Talpa en Eurosport mooier beeld geven dan menig ander tv programma.

Ik zie een duidelijk verschil tussen TV signaal, DVD en HDTV, met HDTV neem ik het niet meer waar, bij DVD een beetje, en bij TV soms best erg.
Dit zijn ook meteen zenders die HD opname apparatuur gebruiken, maar gedownscaled doorsturen..

omdat het kan!

Pagina: 1