[Xserve] bestanden verwijderen

Pagina: 1
Acties:

• PunisherADF
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-04-2025
Ik heb hier een Xserve server staan(Mac OSx 10.3). Deze heeft een aantal shares, met wat clients eraan. Deze clients hebben read&write rechten. Als een client inlogt op een share, en ze verwijderen per ongeluk het verkeerde bestand (jaaw het gebeurt ....). Dan is deze meteen compleet verwijderd van de server. Is er misschien een optie dat een verwijderd bestand bijvoorbeeld eerst nog in een network trash folder komt ? Ik kon in de manual hierover niks vinden, ook een hele tijd rond zitten kijken in de administrator programma's die bij Xserve server komen. Maar niks gevonden.

[ Voor 5% gewijzigd door PunisherADF op 22-02-2006 11:12 ]

Verwijderd

Ik kan je niet helpen met je probleem, alleen ik weet wel dat als je dit in een windows omgeving wil dat je er flink voor moet betalen omdat dit via andere programma moet.

Ik denk dat je misschien wel kan zoeken via google op windows oplossingen en zo misschien op een idee komt.

Succes

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Nope. Zelfde prob heb je ook met Windows trouwens. Verwijder je daar iets van een share, is het ook meteen weg.

Eigenlijk best jammer :)

Liege, liege, liegebeest!

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:32
Als ik met een Mac op een Windows share iets wil deleten krijg ik een hele duidelijke melding, dat als ik het echt wil deleten, het ook van de share af is en niet gerecovered kan worden.

Kun je niet gewoon je gebruikers goed instrueren?

• PunisherADF
Hebben we ook gedaan haha :). Duidelijk uitlegt wat er kon gebeuren etc. Iedereen snapte het, je hoort er niemand over.. totdat het mis gaat he. Maarja zo gaat dat. Ik ben ook bang dat er niks aan te doen is.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:08
Remember kids! Always make backups!

Liege, liege, liegebeest!

• PunisherADF
Worden uiteraard ook gemaakt, elke nacht. :). Als ze nou zelf ook even een backupje maakten door de loop van de dag heen. Zodat ze iig niet een dag voor niks hebben zitten werken. Maarja zover krijg ik ze nog niet haha :9

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 12:18

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

PunisherADF schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:08:
Worden uiteraard ook gemaakt, elke nacht. :). Als ze nou zelf ook even een backupje maakten door de loop van de dag heen. Zodat ze iig niet een dag voor niks hebben zitten werken. Maarja zover krijg ik ze nog niet haha :9
Jammer genoeg een gevalletje van pech gehad.
Voor zover ik weet (heb gezocht en gedaan) is er geen 'network trash' app voor OS X server (a la Novell trash recovery) en voor windows zijn er varianten met een heftige prijs. Voor dit soort applicaties geldt trouwens ook dat overschrijving van de gewiste data met verse data de applicatie nutteloos maakt.

Uiteindelijk hebben wij onze Apple gebruikersgroep duidelijk moeten maken dat een backup geen wondermiddel is dat alles terug kan halen en er een afhankelijkheid bestaat tussen t moment van aanmaken, het wissen van de data en wanneer de backup aangemaakt wordt.
Uiteindelijk hebben we ze aangeraden om de data, welke die dag gebruikt is/wordt, zowel op de server als op een medium te plaatsen (CDRW, DVDRW, zip250/750). Min of meer onder t motto 1x vergissen kan, 2x is minder voor de handliggend.

Wat je kunt doen is een 2e Xserve machine nemen (of een linux doos) en dan mbv Rsync het share gedeelte naar de 2e machine laten syncen via een cron tab die ieder 15 min. loopt. Je moet je echter afvragen of het niet slimmer is om de gebruikers beter op te voeden, duidelijker te maken wat hun deel in het geheel is.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• PunisherADF
Pantagruel schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 18:30:
[...]

Jammer genoeg een gevalletje van pech gehad.
Voor zover ik weet (heb gezocht en gedaan) is er geen 'network trash' app voor OS X server (a la Novell trash recovery) en voor windows zijn er varianten met een heftige prijs. Voor dit soort applicaties geldt trouwens ook dat overschrijving van de gewiste data met verse data de applicatie nutteloos maakt.

Uiteindelijk hebben wij onze Apple gebruikersgroep duidelijk moeten maken dat een backup geen wondermiddel is dat alles terug kan halen en er een afhankelijkheid bestaat tussen t moment van aanmaken, het wissen van de data en wanneer de backup aangemaakt wordt.
Uiteindelijk hebben we ze aangeraden om de data, welke die dag gebruikt is/wordt, zowel op de server als op een medium te plaatsen (CDRW, DVDRW, zip250/750). Min of meer onder t motto 1x vergissen kan, 2x is minder voor de handliggend.

Wat je kunt doen is een 2e Xserve machine nemen (of een linux doos) en dan mbv Rsync het share gedeelte naar de 2e machine laten syncen via een cron tab die ieder 15 min. loopt. Je moet je echter afvragen of het niet slimmer is om de gebruikers beter op te voeden, duidelijker te maken wat hun deel in het geheel is.
Inderdaad, ik vind het teveel van het goede om daar een extra machine voor aan te schaffen. En als het dan toch mis gaat..... gewoon 's avonds doorwerken haha :D

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:46
Onder Windows kun je dit tegenwoordig ondervangen met "shadow copies", onder Os X Server moet je het nog even stellen zonder "Network Trash". Novell kan dit overigens al jaren :).

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:58
leon1e schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:47:
Onder Windows kun je dit tegenwoordig ondervangen met "shadow copies", onder Os X Server moet je het nog even stellen zonder "Network Trash". Novell kan dit overigens al jaren :).
Ook shadowcopies worden maar x aantal keren per dag gemaakt, ik meen 2x per dag op default. Dus in de tussentijd ben je nog steeds de lu... klos....

No production networks were harmed during this posting

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Tsja, ik weet natuurlijk niet of dit wel zo slim is om te gebruiken op een server, maar als het erg belangrijke bestanden zijn, is het wel redelijk makkelijk om het terug te halen met dit programma. Werkte bij mij op mn Powerbook erg goed. Ook wanneer ik gewoon als nog behoorlijk doorwerkte terwijl de schijf eigenlijk vol zat en er voor mijn gevoel alsnog flink over heen geschreven werd. Kost in verhouding tot een 2e xServe ook geen drol. :)

[edit]
Ik zie net dat Data Rescue eigenlijk veel betrouwbaarder is. Gewoon gladweg vergeten dat die nog bestond terwijl ik er toch iets meer dan een jaar mee heb gewerkt. 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door Sage op 23-02-2006 12:43 ]

kleurbleur.nl

Pagina: 1