[XP] Missing NTLDR als ik harddisk weghaal*

Pagina: 1
Acties:

• mradem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Niet gelijk reageren met zoekfunctie etc ;) . Ik heb dit reeds gedaan. Toch even een vraag in mijn persoonlijke situatie.

Ik heb het volgende:

IBM 40gig HD IDE die prim master staat in bios.
2 stuks WD S-ATA II 250gb 300 16MB

Xp staat geinstalleerd op 1 van de WD schijven. Alles draait opzich goed. het systeem geeft de schijf verdeling zo aan:

De 40 gig IBM als C schijf
WD (met xp) als D schijf
WD als E schijf

Nu wil ik eigenlijk de 40 gig IBM eruit halen want die maakt teveel herrie en ik gebruik hem eigenlijk niet meer nu er 500gb WD schijven in zit. Misschien nog eens een andere PATA schijf ipv de ibm maar dat bekijk ik later wel.
Waar het omgaat is zodra ik de power van de IBM eraf haalt en de pc opnieuw opstart dan geeft hij aan "Missing NTDLR". Met schijf weer actief is er niks aan de hand.
Uit de search begrijp ik dat dit iets met het mbr te maken kan hebben.
Als tip zag ik ook het volgende:

start op met de xp cd en druk R. Selecteer daar je windows en type fixmbr en fixboot.
Ik zie als windows staan C:\windows . Dit geeft misschien al de fout aan want C is de IBM schijf die ik eruit heb gehaald. D:\Windows zou het moeten zijn.
fixmbr en fixboot heb ik eigenlijk niet geprobeerd omdat ik de melding krijg dat de mogelijkheid bestaat dat alle partities onbruikbaar worden. Ik heb net alles opnieuw geinstalleerd en er staat ook een hoop data op dus deze gok wilde ik eigenlijk niet wagen.

Heeft iemand voor mijn situatie nog meer opties? Buiten de opmerking Laat de IBm schijf er lekker aan zitten :D .

Verwijderd

Mischien omdat je opstart bestanden op de c schrijf staan.

Deze moeten dus verhuisd worden naar je d schrijf.

Met google was je er ook wel achter gekomen maar ja als je niet weet waar je moet zoeken dan kom je er ook niet ;)

Verwijderd

een repair installatie mbv de F6 functie + sata drivers helpt ook niet?
Ik neem ook aan dat je in de bios ook ingesteld hebt dat ie van de sata moet booten? (op mijn asus bord kan ik instellen dat FIRST HARDDISK mijn sata schijf moet zijn, en vervolgens die schijf in de boot sequence bovenaan zetten)..

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 10:33 ]

• mradem
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 10:30:
Mischien omdat je opstart bestanden op de c schrijf staan.

Deze moeten dus verhuisd worden naar je d schrijf.

Met google was je er ook wel achter gekomen maar ja als je niet weet waar je moet zoeken dan kom je er ook niet ;)
Zover ik kan zien is de schijf leeg. Zal eens alle bestanden weergeven doen om zeker te zijn.

• mradem
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 10:31:
een repair installatie mbv de F6 functie + sata drivers helpt ook niet?
Ik neem ook aan dat je in de bios ook ingesteld hebt dat ie van de sata moet booten? (op mijn asus bord kan ik instellen dat FIRST HARDDISK mijn sata schijf moet zijn, en vervolgens die schijf in de boot sequence bovenaan zetten)..
sata drivers heb ik nooit geinstalleerd. ik draai niet in raid trouwens. Is dit dan ook nodig?

En de xp WD heb ik idd als First HD geselecteerd en in de boot sequence als 2e gezet. Bovenaan staat mijn dvd speler.

Bij die F6 functie wordt gevraagd om een xp opstartdisk ofzo toch? Ik heb alleen de xp cd. Of moet ik deze ergens ff downloaden.

[ Voor 10% gewijzigd door mradem op 22-02-2006 11:00 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Boot CD, etc, goede Windows installatie selecteren (Normaal krijg je de keuze tussen alle Windows' die op alle HD's geinstalleerd zijn), fixboot, fixmbr, dan moet het toch werken hoor ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 16:19

TiMMieJ

PSN: Orixez

En als je een fix doet van je MBR ?
Dus met de system recovery option van je XP cd en hier dan de volgende commando's uitvoeren:

fixboot
fixmbr

• mradem
FnF schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 10:59:
Boot CD, etc, goede Windows installatie selecteren (Normaal krijg je de keuze tussen alle Windows' die op alle HD's geinstalleerd zijn), fixboot, fixmbr, dan moet het toch werken hoor ;)
Booten van cd, kies R en selecteer je windows. De windows die hij aangeeft. Er staat maar 1 windows op dus 1 optie. Hier kan ik wel fixboot en fixmbr doen maar ik krijg dan een melding dat de mogelijkheid bestaat dat alle partities onbruikbaar worden. Moet ik dalijk me windows weer opnieuw installeren. Daar heb ik dan niet zo trek in om eerlijk te zijn.
Of moet het geen kwaad kunnen?

Btw moet ik dit doen met de c schijf al ontkoppeld of even aan laten staan? Of is er geen verschil.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:53
Kijk hier eens naar:
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;EN-US;314058

probeer dat bootcfg eens :).

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-03 20:02
mradem schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 11:14:
[...]

Booten van cd, kies R en selecteer je windows. De windows die hij aangeeft. Er staat maar 1 windows op dus 1 optie. Hier kan ik wel fixboot en fixmbr doen maar ik krijg dan een melding dat de mogelijkheid bestaat dat alle partities onbruikbaar worden. Moet ik dalijk me windows weer opnieuw installeren. Daar heb ik dan niet zo trek in om eerlijk te zijn.
Of moet het geen kwaad kunnen?

Btw moet ik dit doen met de c schijf al ontkoppeld of even aan laten staan? Of is er geen verschil.
Het KAN gebeuren dat het niet werkt. Ligt eraan wat voor specifieke installatie je hebt. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat ook daadwerkelijk mijn partities onbruikbaar geworden zijn. Dus in jouw geval, 40Gb eruit/afkoppelen, en gewoon fixboot/fixmbr, dan doet ie 9 vd 10 keer het wel. Anders moet je denk ik je windows opnieuw installeren. Maar zoals ik zei, grote kans dat het werkt.
Het lijkt erop dat bootcfg bedoeld is om je bootloader in te stellen, dus met dual/triple/quadruple/etc boot. fixboot en fixmbr shoud do the trick

[ Voor 16% gewijzigd door Miglow op 22-02-2006 11:51 ]

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-03 08:36
ok je mist dus het bestand ntldr.exe dit bestand is windows nodig voor de bootloader.

Als je de IBM eruithaalt komt die daar mee.

Deze commando's voer je uit in de recovery console zonder ibm schijf

Doe eerst bootcfg /rebuild dan wordt de boot.ini weer opnieuw aangemaakt.
Daarna copy x:\I386\ntldr c:\
Deze opdracht nog een keer uitvoeren maar dan ipv "ntldr" met "ntdetect"

Waar x: is je cdromdrive

laat even weten of het is gelukt

[ Voor 10% gewijzigd door peeter123 op 23-02-2006 11:13 ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Enige wat rest is een herinstallatie.

Waar jij mee te maken hebt is standaard gedrag. Overigens is dit iets wat bij bijna iedere MCSE examen naar boven komt.

Wanneer je een NT versie (NT 3.x, 4.X, XP, 2000, 2003) installeerd op een andere disk dan C: en je C: drive heeft een valide partitie (FAT32 of NTFS) dan zal de setup altijd het volgende doen:

(Voorbeeld inistallatie Windows XP op D:)

Setup maakt een C:\Windows aan,
Setup maakt een D:\Windows, D:\Program Files, D:\Documents and Settings aan.
Setup maakt een boot loader op C: bestaande uit alle bestanden nodig voor boot. Dus BOOT.INI etc en vult C:\Windows met minimaal benodigde bestanden om te booten.
Setup vervolgd daarna de installatie op de D: disk.

In therorie moet je dit kunnen herstellen met recovery console en diverse commando's zoals FIXBOOT maar in de praktijk gaat dit niet goed. 1 van de problemen is dat een aantal bestanden namelijk ergens in de eerste 32 MB van je disk moeten staan en als daar geen vrije diskruimte is houd het al snel op.

Wat je zou kunnen proberen is het volgende:

1. Stop je IBM disk weer terug.
2. Start je systeem.
3. Kopieer alle bestanden naar je D: disk, dus ook je NTLDR, BOOT.INI etc en je Windows folder.
4. Draai nu een DEFRAG op je C: Disk.
5. Open hierna device manager.
6. Gooi ALLE disk volumes weg.
7. Wacht nu een paar minuten.
8. Zet je systeem uit. Dus geen nette shutdown.
9. Haal je C: er uit en zet je HD op master.
10. Start recovery console van je CD.
11. Voer de repair acties uit zoals FIXMBR etc.

Kans dat het nu werkt.

Een andere optie kan ook.
1. Bepaal benodige size voor je boot partitie. Bijvoorbeeld 256MB.
2. Installeer partition magic.
3. Maak 256MB vrij aan BEGIN van je disk.
4. Maak hier GEEN nieuwe partitie aan.
5. Maak je huidige C: disk schoon, dus alleen de Microsoft en boot bestanden hierop laten staan.
6. Maak een GHOST boot disk.
7. Wissel de disks om (master wordt slave, slave wordt master).
8. Boot met ghost.
9. Kopieer de partitie van de oude disk naar de lege space die je gemaakt hebt. (laat ghost de partitie resizen zodat ie past)
10. haal je ibm er uit.
11. Herstart in recovery console.
12. FIXBOOT /MBR

Dat zou moeten werken. Heb dat al een keer gedaan zo.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• mradem
wim-bart schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 11:48:

Wat je zou kunnen proberen is het volgende:

1. Stop je IBM disk weer terug.
2. Start je systeem.
3. Kopieer alle bestanden naar je D: disk, dus ook je NTLDR, BOOT.INI etc en je Windows folder.
4. Draai nu een DEFRAG op je C: Disk.
5. Open hierna device manager.
6. Gooi ALLE disk volumes weg.
7. Wacht nu een paar minuten.
8. Zet je systeem uit. Dus geen nette shutdown.
9. Haal je C: er uit en zet je HD op master.
10. Start recovery console van je CD.
11. Voer de repair acties uit zoals FIXMBR etc.

.
Ik heb laatst al alle bestanden van c naar D gekopieerd. Er staan alleen maar muziek files op en geen NTLDR, boot ini oid. Maar dit zal ik nog eens proberen.

• mradem
Trouwens helpt het ook als ik er een andere IDE schijf aan zou hangen? Ik koop binnekort een nieuwe IDE schijf om deze oude te vervangen. Zal het dan ook weg zijn? Dan laat ik hem wel ff zitten totdat ik een andere schijf heb.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-03 08:36
misschien moet je even in mapopties de optie verberg systeembestanden uitzetten en verborgen bestander weergeven dan kun je ze denk ik wel zien

[ Voor 17% gewijzigd door peeter123 op 23-02-2006 19:20 ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• mradem
Thnx die 1e had ik niet gedaan.

Dus als ik het goed begrijp.

-Alle files nu op D gooien
-C defragmenteren
-C formatteren met schijfbeheer
-paar minuten wachten
-pc uitzetten
-C schijf loskoppelen
-HD op master zetten (overige 2 sata schijven staan als 3e en 4e master dus lijk me ok toch?)
-windows recovery opstarten
-fixmbr en fixboot

Schijfbeheer geeft trouwens idd de C nu aan als systeem en de D als opstarten.

Verwijderd

peeter123 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 11:11:
ok je mist dus het bestand ntldr.exe dit bestand is windows nodig voor de bootloader.

Als je de IBM eruithaalt komt die daar mee.

Deze commando's voer je uit in de recovery console zonder ibm schijf

Doe eerst bootcfg /rebuild dan wordt de boot.ini weer opnieuw aangemaakt.
Daarna copy x:\I386\ntldr c:\
Deze opdracht nog een keer uitvoeren maar dan ipv "ntldr" met "ntdetect"

Waar x: is je cdromdrive

laat even weten of het is gelukt
ik heb exact hetzelfde probleem. thanks for the info. werkt. enige aanvulling: de win98 installie op de c is weg, deze moet je even handmatig toevoegen door onderaan C:\ = "Microsoft Windows" in je boot.ini toe te voegen

edit: ik zie dat de topicstarten helemaal geen '98 draait :P toevoeging is dus niet nodig :D dank peeter!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2006 21:38 ]

Pagina: 1