Toon posts:

[CSS] z-index en de gereserveerde plaats

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een block element dat ik een eigen z-index heb gegeven en vervolgens relatief plaats op de pagina. Het probleem is dat de plaats die dit element inneemt toch nog wordt gereserveerd (dus uitgestretcht) in het parent element. Ik zou het logisch vinden als deze plaats niet wordt gereserveerd aangezien de parent toch in een andere z-index staat? Weet iemand een manier om dit te voorkomen?

Absolute positioning is trouwens geen optie aangezien ik vanaf de bodem van de pagina zou moeten plaatsen en bij lange pagina's neemt hij dan niet de bodem van de pagina maar die van de viewport...

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 14:33

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

z-index betekend niet dat er geen plek wordt gereseveerd voor een element maar het "niveau" waar deze wordt geplaatst als er 2 of meer elementen elkaar overlappen :)
Wil je dat een element geen ruimte "reserveerd" dan moet je hem uit de flow halen met bijvoorbeeld position absoluut of een float.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04 16:23

André

Analytics dude

z-index werkt niet op relatief gepositioneerde elementen. En het is niet zo dat je met z-index een ander scherm benaderd waar je elementen in kwijt kunt, het is geen 3D systeem met lagen :)

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 10:58

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Relatieve positionering haalt elementen niet uit de flow, absolute positioning doet dat wel. Je zult dan dus toch moeten kijken naar absolute positionering wil je ervoor zorgen dat het element geen invloed uitoefent op de elementen om hem heen.

Vergeet verder niet dat absolute positionering geschiedt ten op zichte van een gepositioneerd parent element (dus relative / absolute). Waarschijnlijk heb je het parent element niet gepositioneerd bij het testen van absolute positionering en kwam ie dus daarom onderaan de viewport te staan.

edit:
André schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 10:39:
z-index werkt niet op relatief gepositioneerde elementen.
z-index werkt op alle positioned elements, dwz elementen die voor position een andere waarde dan static hebben (dus ook relative :)).

http://www.w3.org/TR/CSS21/visuren.html#z-index

[ Voor 26% gewijzigd door Sappie op 22-02-2006 10:44 ]

Specs | Audioscrobbler

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik heb 'm weer absolute gepositioneerd en hij blijft bottom vanaf de viewport doen terwijl hij in een andere div staat die veel lager gaat dan de viewport (effe nagekeken met een dikke rode border). Wat kan hier fout gaan?

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 10:58

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Om mezelf in de post hierboven nogmaals te quoten....
Sappie schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 10:41:
Vergeet verder niet dat absolute positionering geschiedt ten op zichte van een gepositioneerd parent element (dus relative / absolute). Waarschijnlijk heb je het parent element niet gepositioneerd bij het testen van absolute positionering en kwam ie dus daarom onderaan de viewport te staan.
geef dus aan de div waar het absoluut gepositioneerde element child van is bijvoorbeeld "position: relative" op.

[ Voor 12% gewijzigd door Sappie op 22-02-2006 11:07 ]

Specs | Audioscrobbler

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Als je een link geeft zal het vast een stuk duidelijker worden, mijn glazen bol is kapot vandaag :)

Verwijderd

Topicstarter
Sappie schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 11:06:
Om mezelf in de post hierboven nogmaals te quoten....

[...]

geef dus aan de div waar het absoluut gepositioneerde element child van is bijvoorbeeld "position: relative" op.
Dat was inderdaad het probleem. Ik begreep het iets anders toen ik het de eerste keer las. Het werk nu dus, bedankt!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Het moet toch echt werken, mits je, zoals Sappie zegt, de parent positioneert :) .

edit:
Mooi, het werkt dus ook :P .

[ Voor 13% gewijzigd door JHS op 22-02-2006 11:17 ]

DM!

Pagina: 1