Instellen REL q150

Pagina: 1
Acties:
  • 995 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114225

Topicstarter
een technische vraag:

Versterker: Marantz SR-7500
Speaker: KEF Cresta 30
SUB: Rel Q150
Verder heb ik de sub via Low en High level aangesloten.

Aan de achterkant heb je de instelling voor Roll Off Contro(26 hz - 106 hz) ???? en de Mode Switch met 4 posities?
Phase:
Position 1/Line: 0 degrees phase, crossover engaged for low level input
Position 2/LFE: 0 degrees phase, crossover bypassed for low level input
Position 3/Line: 180 degrees phase, crossover engaged for low level input
Position 4/LFE: 180 degrees phase, crossover bypassed for low level input
Hoe werkt dit nu precies, want de handleiding is bagger. Wat betekenen de knoppen en hoe stel ik ze het beste in??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Het lijkt mij dat je dat via de Marantz moet regelen. Ik ken de subwoofer niet, ik heb zelf een B&W ASW600, maar volgens mij kun je ook de boxen erop aansluiten en zijn daarvoor de roll off frequenties (dat is bij de B&W zo).
Je zegt dat je alles via de Low en High hebt aangesloten, dus ik denk dat alleen de volume regelaar werkt op de sub. In principe moet je je Marantz alleen nog maar te vertellen dat je een subwoofer hebt (MENU -> Speakers -> Subwoofer).
En dan werkt je sub nog niet met gewone bronnen, maar enkel met 5.1 bronnen. Als je wilt dat je sub het ten alle tijden doet moet je je Marantz vertellen dat je kleine speaks voor hebt (zelfde menu). Maargoed, je hebt niets voor niets grote speakers voor.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 14:01
Roll off frequentie = de frequentie waarop het filter in de sub geluid gaat doorlaten naar de conus.
als je die instelt op bv 80 hz dan zal de sub alles beneden de 80 hz laten horen en alles boven de 80 hz niet.

Phase = hoe de conus van de sub beweegt t.o.v je andere luidsprekers dat kan gelijk zijn (0), of precies het tegenovergestelde (180). Meestal is "in fase" of 0 graden de beste oplossing, maar je kan een beetje experimenteren.
Tweede gedeelte is of je de crossover of het filter dat je hebt ingesteld op b.v 80 hz wilt gebruiken of niet. Heb je je luidsprekers op je subwoofer aangesloten dan, gebruik je hem niet dan laat de sub ook alle frequenties door naar je luidsprekers. Wat in jouw geval gewenst is omdat het "full range" luidsprekers zijn. Sluit je je luidsprekers rechtstreeks aan op je receiver dan maakt het niet zoveel uit.

Wel even oppassen met de marant want ik geloof dat de LFE uitgang vastgezet is op <80 hz, maar dat staat in de gebruiksaanwijzing van je receiver.

[ Voor 10% gewijzigd door brutalbasterd op 22-02-2006 10:40 ]

This message was deleted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:21

ranzige pad

kwaaak kwaak

Juist, in het menu van je receiver moet je de sub activeren en een rollof ferquentie instellen. De sus zal dan werken als LFE, (Low Frequency Effects) Nu houd je nog 2standen over, de fases.

Daar zul je mee moeten spelen, 0 graden of 180, wanneer hij verkeerd staat krijg je een soort van Antigeluid, de bass zal erg zwak zijn. Het beste wat je kunt doen is een 5.1 test cd/dvd op de koptikken en kijken of je systeem in fase staat.

shit, min of meer te laat.

[ Voor 4% gewijzigd door ranzige pad op 22-02-2006 10:37 ]

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok,
Ik heb mijn versterker als volgt ingesteld:
Freq. 80 hz
Speakers: Large
Sub aan
En de Bass op Mix

De sub hangt via high cable via mijn versterker aan de speakers front en via low level aan mijn sub uitgang.

Als ik het dus goed begrijp heeft de schakelaar voor de roll off op de sub verder geen functie meer?

En hoe zit het met de phase stand 1 en 2? de een is Line en engage en de ander weer lfe en bypassed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-06 08:34

Jag

Eerst ff weten wat je wil: wil je de sub alleen maar voor LFE? Of wil je dat ie ook meespeelt als je muziek luistert? En dan kan je nog kiezen of je de sub erbij wilt of het laag laat overnemen van je fronts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jag schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 14:49:
Eerst ff weten wat je wil: wil je de sub alleen maar voor LFE? Of wil je dat ie ook meespeelt als je muziek luistert? En dan kan je nog kiezen of je de sub erbij wilt of het laag laat overnemen van je fronts.
Ik wil dat de sub voor LFE als voor muziek meedraait en dat de sub het laag van de fronts aanvult...

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 114225 op 22-02-2006 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

Jag schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 14:49:
Als de TS ook de high level heeft gebruikt, dan speelt ie toch ook mee met de muziek? Dat is iig zijn bedoeling met de combinatie-aansluiting.
Ik kan alleen niet 1-2-3 zeggen of de simultane aansluiting gaat werken. Mijn Quake-1 wilde of/of, terwijl de Stadium-3 geen probleem heeft met high en low aansluiting. (ok... ff een andere prijsklasse). Ik kan geen manual over de 150 vinden, maar alleen over de 150E (nieuwere uitgave). Mits de 150 zowel high als low level roll off instelling heeft, dan kan je zowel high level als lowlevel gebruiken. Anders zal de TS moeten kiezen.
Aangezien de Q-serie in principe bedoeld is voor films, lijkt het een lowlevel een betere oplossing, alhoewel ik met de high-level ook leuke resultaten heb bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114225 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:33:
[...]
Ik wil dat de sub voor LFE als voor muziek meedraait en dat de sub het laag van de fronts aanvult...
Voor muziek cd's? Dan zou ik toch maar op high level houden.
Voor muziek dvd's kan je inderdaad beter de low level gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-11-2023

Arx

Two Thoughts Ahead!

Anoniem: 114225 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:33:
[...]

Dan moet je je Marantz weer instellen als kleine speakers voor, ipv van grote, anders vertikt 'ie het om de sub aan te doen.

Copywight 2000,2001,2002,2003,2004,2005,2006,2007 Arx. All wights wesewved. | PS Network tag -> Arx_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128418

Ik heb de q150e dus zowel high als low level..
Ik heb mijn speakers gewoon op large staan en hij doet het wel mbij muziek als dvd, maar ik wil weten waar die knoppen nu precies voor dienen en hoe ik die het beste kan instellen in mijn geval. let op ik heb het hier niet over de smaak van mij voor het geluid, maar ik wil hem wel juist af kunnen stellen. Ik heb gewoon geen idee waar ik de crossover op moet instellen en of ik de fase op stand 1 of 2 moet zetten.

Verder doet hij het wel maar ik wil er alles uit halen. Door mijn gebrekkige technische kennis (thank god for GOT) stel ik deze vraag _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:41
heb een mj acoustics ref100 sub. ook high en low level aangesloten op een sr7300 van marantz. high level op front speakers. in menu sr7300 large front speakers gekozen.
de fase moet je instellen, zodat het geluid van je sub in fase loopt met het geluid van je speakers (dus versterkt ipv verzwakt). crossover stel je in op de freq. waar je speakers hun kracht van het laag verliezen. verder kan je dan nog volume van je actieve sub instellen, zodat hij meer of minder dominant wordt.
hier heb ik hem ingesteld zodat de overgang speakers sub niet merkt, alleen als je de sub uit zet, je hem wel mist

succes

Anoniem: 163665

Is het eigenlijk wel de bedoeling om de sub zowel op high level input EN low level aan te sluiten?
Ik kan me voorstellen dat als beide signaal geven, dat deze 2 met elkaar uit fase zijn, puur omdat het high level signaal door de eindtrap van de versterker is gegaan, en low level niet.

Anoniem: 163665 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 07:22:
Is het eigenlijk wel de bedoeling om de sub zowel op high level input EN low level aan te sluiten?
Ik kan me voorstellen dat als beide signaal geven, dat deze 2 met elkaar uit fase zijn, puur omdat het high level signaal door de eindtrap van de versterker is gegaan, en low level niet.
Dat lost de REL (en waarschijnlijk alle merken) netjes op: het laagst frequente (of was het hardste?) signaal heeft voorrang. Bij stereo IS er geen low level signaal en dus zal de high level werken. Bij films is er een low level signaal en zal significant sterker zijn dan de low-level (voor het laag) en deze zal dan geactiveert worden (en de high level werkt dan op dat moment niet).

Anoniem: 163665 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 07:22:
[Ik kon die edit knop niet vinden] De fase is dacht ik een probleem bij de plaatsing van de sub tov de fronts/muren. Dus of je high-level of low-level aansluit: het komt allebei net zo snel aan bij de sub (de kabels zijn te kort om een 180 graden fase verschil te veroorzaken).

Topicstarter
Anoniem: 107284 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 09:08:
[...]

[Ik kon die edit knop niet vinden] De fase is dacht ik een probleem bij de plaatsing van de sub tov de fronts/muren. Dus of je high-level of low-level aansluit: het komt allebei net zo snel aan bij de sub (de kabels zijn te kort om een 180 graden fase verschil te veroorzaken).
Dus dat betekend dat ik de fase (voor mij is 0 het beste) op stand 2 moet zetten? LFE en de crossover is bypassed for Low-Level?

Anoniem: 114225 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 09:14:
[...]
Dus dat betekend dat ik de fase (voor mij is 0 het beste) op stand 2 moet zetten? LFE en de crossover is bypassed for Low-Level?
De crossover wordt nooit gebypassed voor high-level voor de ABC filter. Voor de low-level wordt voor 'compatibiliteit' aangeraden op bypassing. Althans, dat zegt de manual. Dus in jouw geval inderdaad op '2'.
Ik vraag me af, wat er gebeurt als je de crossover van zowel de sub als de amp op dezelfde waarde zet en dan de bypassing uitzet (dus in jouw geval op 1)? Het zou hetzelfde effect opleveren, toch?
Ik ga vanavond ff kijken hoe ik de mode switch heb gezet. Dan vermeld ik gelijk ff de crossover frequenties. Ik hoop op reacties van de nog meer ervaren mensen (ik denk dat ik de cross-over iets te klein heb gekozen, maar nogmaals: de gegevens komen later).

• Jag

Jag

Anoniem: 114225 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 12:14:
Ok,
Ik heb mijn versterker als volgt ingesteld:
Freq. 80 hz
Speakers: Large
Sub aan
En de Bass op Mix

De sub hangt via high cable via mijn versterker aan de speakers front en via low level aan mijn sub uitgang.

Als ik het dus goed begrijp heeft de schakelaar voor de roll off op de sub verder geen functie meer?

En hoe zit het met de phase stand 1 en 2? de een is Line en engage en de ander weer lfe en bypassed?
Die versterker instellingen zijn in principe goed, alleen die Bass op mix snap ik niet helemaal. Wat zijn de andere opties? Het zou nu wel eens kunnen dat het LFE naar fronts en sub wordt gestuurd, zo'n functie heeft mijn receiver ook.

Wat betreft die stand van die schakelaar: er is niet maar 1 goede stand ofzo. Die fase knop moet je op gehoor instellen: meestal zal 0 graden goed zijn (de normale stand), maar als de 180 graden (polariteit omgedraaid) stand meer laag oplevert op de luisterpositie, dan moet je die positie gebruiken.

En wel of geen crossover op het LFE kanaal: het is eigenlijk niet de bedoeling om dat te doen (het LFE is al alleen maar sublaag), maar sommige mensen vinden het mooier klinken om ook nog de crossover van de sub te gebruiken.

Maar goed, stand 2 is waarschijnlijk de stand die je moet hebben, maar het is een beetje een kwestie van uitproberen.

Anoniem: 107284 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 11:09:
[...]
Ik ga vanavond ff kijken hoe ik de mode switch heb gezet. Dan vermeld ik gelijk ff de crossover frequenties. Ik hoop op reacties van de nog meer ervaren mensen (ik denk dat ik de cross-over iets te klein heb gekozen, maar nogmaals: de gegevens komen later).
Zoals beloofd de settings:
* Ik heb inderdaad mode 2 gebruikt (LFE en 0 graden fase).
* Het volume voor hilevel staat ietsje harder (2 puntjes) dan de low-level. Misschien komt het door de
kabellengte verschil (lo-lovel is 4 m en hi-level 10 m)
* Ik heb de cut-off frequentie op 38 Hz gezet en op de amp 40 Hz. Welliswaar is er een theoretische gat van 2 Hz, maar het valt toch mee kwa indruk (misschien toch een keer die geluidsdrukmeter kopen/lenen).

Ipv 2 cut-off frquenties heb je 2 volume knoppen. Sorry voor mijn eerdere opmerkingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 107284 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:03:
[...]

Zoals beloofd de settings:
* Ik heb inderdaad mode 2 gebruikt (LFE en 0 graden fase).
* Het volume voor hilevel staat ietsje harder (2 puntjes) dan de low-level. Misschien komt het door de
* Ik heb de cut-off frequentie op 38 Hz gezet en op de amp 40 Hz. Welliswaar is er een theoretische gat van 2 Hz, maar het valt toch mee kwa indruk (misschien toch een keer die geluidsdrukmeter kopen/lenen).

Ipv 2 cut-off frquenties heb je 2 volume knoppen. Sorry voor mijn eerdere opmerkingen...
Op de marantz kun je hem minimaal instellen op 80 hz. betekent dit dat ik deze op de sub dan ook op ongeveer 80 moet zetten? en is dit dan alleen voor Hi-level?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Anoniem: 107284 schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 19:03:
Kabellengte verschil geeft niet echt niveau verschillen, daar zijn de ingangen veel te hoog ohmig voor.
Cut-off op 38Hz? Heb je grote front speakers? Deze cut-off is nu alleen maar werkzaam met stereo playback. Want voor het LFE signaal wordt de crossover gebypassed.
Die instelling van 40Hz op de amp, doet alleen maar wat als je de fronts (of andere speakers) op small hebt staan. Dan high passed ie de fronts op 40Hz en alles onder de 40Hz stuurt ie naar de sub. Als je alles op large hebt staan, doet die instelling niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jag schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 14:00:
[...]
Kabellengte verschil geeft niet echt niveau verschillen, daar zijn de ingangen veel te hoog ohmig voor.
Hmmm is het dan normaal dat je voor de low-level een andere volumestand hebt dan voor de high-level? Je zou verwachten dat het signaal voor de lowlevel even hard zou moeten zijn als de high-level. Verder heb ik de sub met zo'n splitter (0 en 12 dB) stekker aangesloten.
Ik heb alleen ervaring gehad met de Quake-1 in High-level mode, dus wat normaal is, weet ik helaas niet.
[...]
Cut-off op 38Hz? Heb je grote front speakers? Deze cut-off is nu alleen maar werkzaam met stereo playback. Want voor het LFE signaal wordt de crossover gebypassed.
Die instelling van 40Hz op de amp, doet alleen maar wat als je de fronts (of andere speakers) op small hebt staan. Dan high passed ie de fronts op 40Hz en alles onder de 40Hz stuurt ie naar de sub. Als je alles op large hebt staan, doet die instelling niets meer.
Ik heb de Master Concept 3 (gemodificeerd met Nirvana Audio) als fronts, de Concept 4 als back en de Concept Centre als center. De Concept 3 geven de bassen behoorlijk diep weer.
Ik had de cut-off eerst op 80 Hz staan, maar in stereo mode werd ik gek van de bassen. Ook in de film mode klonk het niet mooi geintergreerd. Zelfs nu (38 dB)is het zo, dat sommige mensen last hebben van hun trommelvliezen door de geluidsdrukken (op gewoon luisterniveau bij films klinkt het redelijk natuurlijk, terwijl bij sommige achtergrondgeluiden erg dreunend kan klinken) terwijl in stereomode ze een aangename ervaring met sub hebben (muv muziek van The Crystal Method). Ik heb de sub wel afgesteld met die testtoon (ok, is niet alles, maar zo'n dramatisch verschil verwacht ik nou ook weer niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jag schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 14:00:
[...]
Moet dat bij elke versterker zo zijn??? Die van mij (harman/kardon) heeft ook die crossover freq... En alles wat daaronder komt wordt naar m'n sub gestuurd, en daarboven -mits mijn speakers op large staan- ook naar m'n speakers...
Zet ik m'n speakers op small, is het enige dat gebeurt dat m'n speakers die tonen onder de crossover niet meer krijgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpvk007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:41
bij marantz heeft de crossover freq alleen invloed bij small front speakers. dan stuurt hij automatisch alle tonen onder de 80hz naar de lowlevel van de sub. bij large speakers stuurt hij lowlevel niets naar de sub (behalve LFE signaal), maar je crossover op je high-level van je sub bepaalt wanneer deze MEE moet doen. hier zo'n 50-60hz, beetje overlap aangezien de speakers duidelijk moeite hebben in het laag.
high level is dus om je large speakers AAN TE VULLEN (bijv. bij muziek cd's), low level is voor je films (LFE) en bij kleine satelliet systemen voor je bass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 128418

jpvk007 schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 23:45:
bij marantz heeft de crossover freq alleen invloed bij small front speakers. dan stuurt hij automatisch alle tonen onder de 80hz naar de lowlevel van de sub. bij large speakers stuurt hij lowlevel niets naar de sub (behalve LFE signaal), maar je crossover op je high-level van je sub bepaalt wanneer deze MEE moet doen. hier zo'n 50-60hz, beetje overlap aangezien de speakers duidelijk moeite hebben in het laag.
high level is dus om je large speakers AAN TE VULLEN (bijv. bij muziek cd's), low level is voor je films (LFE) en bij kleine satelliet systemen voor je bass
Als ik mijn speakers op small instell, heeft het dan ook nog effect voor stereoweergave of is de large of small instelling alleen van toepassing op 5.1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Ik heb zelf een REL Strata III en mijn ervaringen met deze sub is dat hij veel mogelijkheden heeft en desondanks relatief eenvoudig is af te stellen.

Ik weet niet in welke opzichten deze Q150 verschilt van mijn Strata, misschien moet je eens een fotootje posten van alle knoppen enzo.

Mijn Strata heeft 5 knoppen:

1 voor het low-level volume
1 voor het high-level volume
1 voor de fase
2 voor de roll-off requentie (zie hiervoor het tabelletje in de manual; de ene knop werkt in 4 grote stappen, de andere in een stuk of 7 kleinere stappen)

Als de Q-150 hetzelfde werkt als mijn sub, begrijp ik niet zo goed wat je er zo moeilijk aan vindt, want dat staat in mijn manual keurig beschreven.

Ik weet niet of je al wat dingen bekeken hebt, maar op de site van REL staat deze korte uitleg over de setup van de Q-series setup.
http://www.rel.net/q-quick-set-up%20.pdf

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Anoniem: 128418 schreef op dinsdag 28 februari 2006 @ 21:44:
[...]

Als ik mijn speakers op small instell, heeft het dan ook nog effect voor stereoweergave of is de large of small instelling alleen van toepassing op 5.1?
Dat is ook voor stereo..

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Pagina: 1