Schotels, winkels, USALS, PCI-kaarten en DVB-S2

Pagina: 1
Acties:
  • 4.564 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54
Ik wil me ook storten in de wereld van satelliettelevisie, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

Om te beginnen moet ik ergens spullen kopen. Nu heb ik een paar winkels gevonden, http://www.satworld.nl/, https://www.satshop.nl/catalog/ en https://www.cardwriter.nl/nl/index.html. Maar zijn dit betrouwbare winkels (misschien is hier ook een soort shopsurvey ergens voor?), of kan ik beter elders kijken?

Dan moet ik weten wat ik moet kopen. Ik wil een schotel van 64 of 78cm met een motortje. Ik zat te denken aan een standaard Triax, die zie ik op meerdere plaatsen aangeboden dus ik neem aan dat dat wel wat is? Dan moet er een LNB op. Ik ga met een motortje werken dus een single LNB is genoeg, en monoblocks hoeven dus ook niet. Maar ik zie vanalles, 0,2db en 0,3db LNB's van verschillende merken die ik niet ken, en soms is een 0,3 goedkoper dan een 0,2.. Terwijl de 0,2 afaik gevoeliger en dus beter is. Dus die specs zeggen misschien ook niet alles. Een LNB is relatief goedkoop dus het lijkt me slim om er gewoon een goede LNB op te schroeven en daar dan eventueel een tientje meer aan uit te geven. Maar welke? Of maakt het niks uit?

Dan een motortje. Ik zie overal de Moteck SG-2100(-A), en die lijkt me qua specs wel te volstaan en voor mijn idee niet duur, dus dat is ook wel goed?

Vervolgens wil ik hierop een PCI-kaartje aansluiten om op mijn PC TV te kijken. Wat ik eigenlijk zoek is een kaart met USALS ondersteuning én DVB-S2 én een CI-slot. Er zijn afaik op dit moment twee DVB-S2 kaarten aangekondigd, eentje van Technotrend waar niks over bekend is (hij zal een mogelijkheid tot CI hebben maar of en waar het slot hiervoor verkrijgbaar zal zijn is de vraag, ook is niet bekend of het ding backwards compatible is met DVB-S al zou ik dat toch wel verwachten) en van KNC1. De kaart van KNC1 heeft een optie voor een CI-slot en is backwards compatible maar heeft geen USALS, slechts DiSEqC 1.2. Op dit moment, voor DVB-S (niet 2) zijn de enige kaarten met USALS op de markt afaik van Technisat en Twinhan. En van Twinhan las ik dan weer dat USALS er niet goed op werkt, dus in de DVB-S2 opvolger daarvan (die er vast komt) heb ik dan ook weer weinig vertrouwen.

Aangezien ik denk ik niet kan verwachten dat iemand hier nu de perfecte kaart voor me weet vraag ik : kan ik met DiSEqC 1.2 niet gewoon overnight de hemel afscannen naar satellieten waarvan de posities vervolgens op de harddisk worden opgeslagen? Dan is USALS niet per se nodig, lijkt me.

Heel misschien koop ik voor de tussentijd nog wel een DVB-S (niet 2) kaart als dat de enige manier is om USALS aan de praat te krijgen. Mocht ik dat doen : heeft iemand ervaring met een PCI kaart waarop USALS wél werkt?

Volgende vraag : plaatsen en uitrichten. Is het erg als een schotel niet 100% recht hangt? Het lijkt me eigenlijk bijna onmogelijk om een schotel tot op de graad precies recht te hangen. Ik ga liever ook niet tig keer het dak op om dat ding uitgericht te krijgen. Kan ik 'm niet gewoon ongeveer goed neerzetten, en vervolgens fijn uitrichten met motortje? I hope so.

Dat zijn geloof ik alle vragen waar ik nu nog mee zit. Hopelijk weet iemand antwoord :P.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-02 20:38
uhm... Waarom heb je een motrotje nodig om stliet te kijken, ben ik nu zo simpel?

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 13-02 16:22

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Met een motortje kun je de schotel natuurlijk alleen horisontaal draaien het is dus wel van belang dat je hem vertikaal zo goed mogelijk uitricht op de gewenste sataliet/aantal graden. Hoe beter je hem uitricht hoe beter de kwalitijd, het kan echt een hoop uitmaken. Als je bv een digitale waterpas hebt met graden aanduiding dan kun je het heel precies in een keer doen. Met een gewone analoge waterpas en losse gradenmeter (zit meestal op je schotel steun) dan ben je mogelijk wat langer bezig. (ik in iedergeval wel :D ) ik heb zelf wel even op het dag gestaan :+

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:03:
Dan moet ik weten wat ik moet kopen. Ik wil een schotel van 64 of 78cm met een motortje. Ik zat te denken aan een standaard Triax.
Voor draaibaar is het handiger om meteen een wat grotere schotel te neme voor de satellieten met wat minder singaal. De enige rede dat Triax intersant is vanwege de lage prijs, voor echte kwaliteit kan je beter een wat duurdere schotel neme.
Maar ik zie vanalles, 0,2db en 0,3db LNB's van verschillende merken die ik niet ken, en soms is een 0,3 goedkoper dan een 0,2.. Terwijl de 0,2 afaik gevoeliger en dus beter is.
Getallen zeggen niks ik heb met singel LNB van een B-merk 0,5dB (Bigsat) vervangen door een A merk met 0,6dB(humax) twin monoblok, die levert vele male beter singaal en ik heb sinds dien ook geen last meer van fouten in me opname's.
Wat ik eigenlijk zoek is een kaart met USALS ondersteuning én DVB-S2 én een CI-slot.
Waarom een CI-slot ? Ik gebruik zelf een kaart lezer(8 euro) + een soft cam. Stukke goedkoper dan een CI infra en de erge dure cam.
Aangezien ik denk ik niet kan verwachten dat iemand hier nu de perfecte kaart voor me weet vraag ik : kan ik met DiSEqC 1.2 niet gewoon overnight de hemel afscannen naar satellieten waarvan de posities vervolgens op de harddisk worden opgeslagen? Dan is USALS niet per se nodig, lijkt me.
In denk het wel, al kan je hier voor perfect een ouwe analooge satelliet ontvanger gebruiken met zeer uitgebreide DiSEqC mogelijkheden. Je heb dan wel een twin LNB nodig.
Volgende vraag : plaatsen en uitrichten. Is het erg als een schotel niet 100% recht hangt? Het lijkt me eigenlijk bijna onmogelijk om een schotel tot op de graad precies recht te hangen. Ik ga liever ook niet tig keer het dak op om dat ding uitgericht te krijgen. Kan ik 'm niet gewoon ongeveer goed neerzetten, en vervolgens fijn uitrichten met motortje?
Voor draaibaar is het zeer belengrijk dat de schotel 100% recht, op sat4all.com staat een uitleg hoe je het makelijkste allemaal kan afstellen.

Maar waarom draaibaar ?
Beging anders eerst even met een vaste schotel, je kan elktijd nog uitbreiden. Ik zou je aan raden om eerst een oude analooge ontvanger te kopen van 5 euro + een goede schotel + LNB. Ga dan eerst eens proberen om een schotel goed af te stellen voordat je honderde euro heb uitgeven en er achter gekomen dat het allemaal niet zo makelijk gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 23:22 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 14:31

Part

Helemaal niets.....

Met een motortje ben ik ook begonnen.
Het klinkt heel leuk maar uiteindelijk kijk je maar naar 2 satelliet en het schakelen tussen die 2 gaat traaaaaaag, echt heel traag.

Ga gewoon voor 2 of 3 LNB's op 1 schotel van 78cm is ook nog eens een stuk stabieler als een motor.

Die 0,2db en 0,3db enz zijn niet belangrijk als je geen 50 meter kabel gebruikt en al helemaal niet bij een 78cm schotel.

Ik heb alleen ervaring met cardwriter.nl en die zijn goed.
Ze leveren snel, je kan ze bellen als er problemen zijn en ze zijn niet duur.

Een ding als dit is echt een must al je zelf de schotel wil richten
Afbeeldingslocatie: http://www.bfm-satshop.de/assets/own/satfinder-nn.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Part op 21-02-2006 23:44 ]

Verwijderd

ik zou geen draaibaar nemen maakt een teringherrie en is sloom. op astra/hotbird zit alles wat voor een europeaan interresant is, en voor BBC kan je ook astra2 erbij nemen. LNB maakt niet veel uit, de standaard dingen van de elektroshop zijn goed.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Overweeg een elliptische schotel met 4 LNB's, daarmee heb je geen vertraging bij het schakelen tussen de satellieten. Op de diseqc switch die je daar voor nodig hebt kan je evt ook nog een 2e motorgestuurde schotel aansluiten. Er zijn al setjes voor 100 euro te krijgen waar alles (schotel, muursteun, kabels, switch, LNB's etc.) wat je nodig hebt bij zit. De LNB's boeien niet zo volgens mij... Met de allergoedkoopste haal je op bijv. Astra 1 een signaal van meer dan 90 % (verschilt ook per zender en satelliet), ruim zat voor digitale doorgifte.

Het aansturen van een schotel met motor moet ook kunnen met de meeste PC kaarten, alhoewel ik dat niet weet voor de DVB-S2 kaarten.
Met diseqc kan je niet de hemel scannen, dat is meer een kwestie van je schotel goed uitrichten. :)
Als je dat een keer goed doet dan hoef je vervolgens niet meer het dak op om het bij te stellen... Als het maar goed vast zit blijft het gewoon werken.

Ik heb trouwens goede ervaringen met www.dvbshop.net en www.thesharo.nl

edit: HMM er waren er meer met dat idee :)

[ Voor 12% gewijzigd door FreeRider op 21-02-2006 23:46 ]

Concrete Loop Watercooling

• Mentalist
kieltju schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:05:
uhm... Waarom heb je een motrotje nodig om stliet te kijken, ben ik nu zo simpel?
Om de schotel op verschillende satellieten te richten :).
Tweak-Freak schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:13:
Met een motortje kun je de schotel natuurlijk alleen horisontaal draaien het is dus wel van belang dat je hem vertikaal zo goed mogelijk uitricht op de gewenste sataliet/aantal graden.
Shit, nu vertel je me dus iets nieuws. Alleen horizontaal. De calculator is nu down dus ik kan het niet opzoeken, maar zitten alle "interessante" satellieten wel op dezelfde elevatiehoek dan? (Astra 1, Astra 2, Hotbird, Eurobird 1, meer weet ik er nog niet)
Hoe beter je hem uitricht hoe beter de kwalitijd, het kan echt een hoop uitmaken.
Dat lijkt me logisch ja :P.
Als je bv een digitale waterpas hebt met graden aanduiding dan kun je het heel precies in een keer doen. Met een gewone analoge waterpas en losse gradenmeter (zit meestal op je schotel steun) dan ben je mogelijk wat langer bezig. (ik in iedergeval wel :D ) ik heb zelf wel even op het dag gestaan :+
Klinkt goed :X.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:19:
Voor draaibaar is het handiger om meteen een wat grotere schotel te neme voor de satellieten met wat minder singaal.
I know, maar er komt simpelweg niks groters om verschillende redenen.
De enige rede dat Triax intersant is vanwege de lage prijs, voor echte kwaliteit kan je beter een wat duurdere schotel neme.
Maakt dat echt serieus veel uit, of is het maar een minimaal verschil voor een 2x zo hoge prijs? Welke merken zijn dan wel "goed"?

En in welke opzichten is Triax dan "slecht"?
Getallen zeggen niks ik heb met singel LNB van een B-merk 0,5dB (Bigsat) vervangen door een A merk met 0,6dB(humax) twin monoblok, die levert vele male beter singaal en ik heb sinds dien ook geen last meer van fouten in me opname's.
Net zoiets als de responsetijden van TFT's dus..
Waarom een CI-slot ? Ik gebruik zelf een kaart lezer(8 euro) + een soft cam. Stukke goedkoper dan een CI infra en de erge dure cam.
Wist niet eens dat dat bestond :? 8)7

Met welke trefwoorden kan ik zo'n kaartlezer vinden, en zijn die er ook als USB? (heb geen RS232 meer vrees ik) En zo'n soft cam, ik heb er geloof ik al 1 op eMule gevonden, heeft dat bijvoorbeeld goede ondersteuning? Canaldigitaal heeft b.v. sinds kort een update op de encryptie gedaan waardoor Aston 1.03 CAMs niet meer werken omdat daar geen updates meer voor uitkomen. Werkt de softcam dan ook opeens niet meer? En kost dat veel CPU power?
[...]

In denk het wel, al kan je hier voor perfect een ouwe analooge satelliet ontvanger gebruiken met zeer uitgebreide DiSEqC mogelijkheden. Je heb dan wel een twin LNB nodig.
Hmmm..
[...]

Voor draaibaar is het zeer belengrijk dat de schotel 100% recht, op sat4all.com staat een uitleg hoe je het makelijkste allemaal kan afstellen.
Zal eens kijken.. Ik dacht eerst dat de hoogte ook verstelbaar was 8)7.
Maar waarom draaibaar ?
Beging anders eerst even met een vaste schotel, je kan elktijd nog uitbreiden. Ik zou je aan raden om eerst een oude analooge ontvanger te kopen van 5 euro + een goede schotel + LNB. Ga dan eerst eens proberen om een schotel goed af te stellen voordat je honderde euro heb uitgeven en er achter gekomen dat het allemaal niet zo makelijk gaat.
Hmmmja..
Part schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:40:
Met een motortje ben ik ook begonnen.
Het klinkt heel leuk maar uiteindelijk kijk je maar naar 2 satelliet en het schakelen tussen die 2 gaat traaaaaaag, echt heel traag.
Hmm, de een had me met klem een motortje aangeraden, en nu dit weer.. Ben nu zelf ook wel confused..
Ga gewoon voor 2 of 3 LNB's op 1 schotel van 78cm is ook nog eens een stuk stabieler als een motor.
Een voordeel lijkt me iig dat ik geen PCI-kaart met USALS meer hoef te zoeken ja..
Part schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:40:
Een ding als dit is echt een must al je zelf de schotel wil richten
[afbeelding]
Die heb ik ook gezien. En ik snap er niets van. Hoe weet je nu zeker van *welke* satelliet je een sterk signaal krijgt op het moment dat je met dat ding bezig bent?
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:42:
ik zou geen draaibaar nemen maakt een teringherrie
Boeit me niet zoveel, staat toch op het dak en nog een verdieping lager geloof ik nooit dat je het nog kan horen.
en is sloom.
Vind ik ook geen ramp
op astra/hotbird zit alles wat voor een europeaan interresant is, en voor BBC kan je ook astra2 erbij nemen.
Astra 2 wil ik zeker ja.
FreeRider schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:43:
Met de allergoedkoopste haal je op bijv. Astra 1 een signaal van meer dan 90 % (verschilt ook per zender en satelliet), ruim zat voor digitale doorgifte.
Ik heb liever wat meer ruimte voor de satellieten die niet zo sterk zijn en voor slecht weer.
Het aansturen van een schotel met motor moet ook kunnen met de meeste PC kaarten, alhoewel ik dat niet weet voor de DVB-S2 kaarten.
Met diseqc kan je niet de hemel scannen, dat is meer een kwestie van je schotel goed uitrichten. :)
Maar als je de elevatie dan goed uitricht, dan kan je dus niet vervolgens laten scannen in de breedte?
Als je dat een keer goed doet dan hoef je vervolgens niet meer het dak op om het bij te stellen... Als het maar goed vast zit blijft het gewoon werken.
Ja, ik wil niet te vaak het dak op moeten.. Dat moet ook nog via de buren namelijk bij gebrek aan een beetje groter raam.. :+

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
W3ird_N3rd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 00:09:
[...]

Shit, nu vertel je me dus iets nieuws. Alleen horizontaal. De calculator is nu down dus ik kan het niet opzoeken, maar zitten alle "interessante" satellieten wel op dezelfde elevatiehoek dan? (Astra 1, Astra 2, Hotbird, Eurobird 1, meer weet ik er nog niet)
Dat is onzin hoor. Je stelt de motor af op de satelliet die qua breedtegraad het meest boven Nederland hangt, de Sirius op 5 Oost. Als je de motor draait dan draait ie in een boog mee met de satellieten. Het is wel zo dat je met een Diseqc motor geen sats kan ontvangen die erg dicht bij de horizon liggen (verder weg dan 45 Oost of 45 West), maar die redt je toch niet met een kleine schotel.
Maakt dat echt serieus veel uit, of is het maar een minimaal verschil voor een 2x zo hoge prijs? Welke merken zijn dan wel "goed"?

En in welke opzichten is Triax dan "slecht"?
Triax is helemaal niet slecht hoor. Gewoon middenklasse voor een redelijke prijs. Er zijn schotels die bij dezelfde diameter net wat meer signaal geven, en/of van kunststof/aluminium zijn. Dan roesten ze ook niet, maar dat zal bij triax normaal ook niet binnen de eerste 5 tot 10 jaar gebeuren.

Triax raad ik alleen wel af als je een grote diameter neemt die vol op harde wind kan komen te staan, zeg maar als je een penthouse aan zee hebt, zoiets. Dit omdat de schotel zelf met popnagels ipv schroeven vastzit.

Mocht je later meerdere sat-tuners gaan aansluiten, dan kun je beter een vaste multi-lnb opstelling nemen. Dit laatste is sowieso handiger als je alleen de 4-5 meest interesante satellieten wilt nemen. Maar als je interesse hebt in feeds en exotische signalen dan is een motor leuk. Zelf heb ik een vaste opstelling voor Astra 1 (19E), Astra 2 (28E), Hotbird (13E), Sirius (5E), Thor (1W). Dit op 2 schotels maar het kan ook op 1.

**

Over die softcam voor de PC, zoek maar eens op "Poor Man's cam" zo heet dat meen ik.

**

En wat betreft LNB's, er is absoluut GEEN verschil in beeldkwaliteit tussen de verschillende merken/typen. Tenzij eentje zo brak is dat er storingen op zitten maar dat komt meestal door vocht of slechte aansluiting.

Een goedkope en populaire LNB is nu de Smart Titanium 0.2db, kost slechts 10 euro en is prima. Misschien niet de meest degelijke op de lange termijn maar ja dat boeit weinig voor die prijs vind ik. Tenzij je heel moeilijk bij de schotel kan komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Bigfoot op 22-02-2006 09:13 ]

Verwijderd

W3ird_N3rd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 00:09:
Met welke trefwoorden kan ik zo'n kaartlezer vinden, en zijn die er ook als USB? (heb geen RS232 meer vrees ik) En zo'n soft cam, ik heb er geloof ik al 1 op eMule gevonden, heeft dat bijvoorbeeld goede ondersteuning? Canaldigitaal heeft b.v. sinds kort een update op de encryptie gedaan waardoor Aston 1.03 CAMs niet meer werken omdat daar geen updates meer voor uitkomen. Werkt de softcam dan ook opeens niet meer? En kost dat veel CPU power?
Je hebt dan een USB kaartlezer nodig die kan simuleren dat die aan een seriele phoenix infra kunne simuleren. Zo eentje heb je dan nodig. Bijv meen Infinity USB progameerder.

Traix schotels,
Je heb ook versie's met schroeven ;)

Bij mooi weer op een satelliet met een goed singaal merk je inderdaad geen verschil tussen verschillende LNB's. Maar bij slecht weer, lange kabels, en zwakke singalen merk je wel verschil. Wat ik al eerder vertelde heb ik sinds ik de humax LNB heb geen last meer van fouten in me opname's wat anders heel vervelend kan zijn. Het kan daarom nooit kwaad om uit te zoeken met welke lnb de men goede ervaring mee heeft.

• Bigfoot
Wil je eigenlijk perse een oplossing met een DVB kaart? Gaat het je om HDTV?

Is een linux satelliet receiver met ethernet aansluiting niks voor je?

[ Voor 8% gewijzigd door Bigfoot op 22-02-2006 10:23 ]

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Even over het afstellen van een (vaste) schotel :

Als uitgangspunt moet je een stevige buis/muursteun hebben die waterpas in beide richtingen opgehangen is. Vanaf deze steun moet je vrij zicht hebben op het zuiden, onder een hoek van ongeveer 25 graden. Hier hangt je schotel dus aan.

Je sluit de LNB op de satfinder aan en de satfinder weer op de reciever (die aan moet staan voor de spanningsverzorging). Of je gebruikt de reciever zelf als signaalmeter, maar dan moet je hem meenemen naar het dak.

Stel je wilt Astra1 (19,2 graden oost) opzoeken :

- Stel de (tilt) hoek van de schotel af op 20-25 graden.
- Zoek het exacte zuiden op met een kompas en richt je schotel hier op uit.
- Draai vervolgens de schotel naar links/het oosten (ongeveer 19 graden).
- Nu slaat je satfinder uit (level gaat omhoog of hij gaat hoger piepen).
- Zoek de positie op waar je het hoogste signaal hebt en zet de schotel vast.
- Nu kan je nogmaals de tilt hoek verbeteren door deze hoger of lager te zetten en te kijken op je satfinder voor het sterkste signaal.
- Ga zo door tot je het beste signaal hebt. Je zal zien dat het op millimeters aankomt.

Je schotel is dan uitgericht. Tot slot moet je even controleren of je wel op de juiste satelliet zit door met je reciever op kanalen te scannen. Als je de provider "canaal digitaal" tegenkomt in je lijstje dan staat je schotel op Astra1. In Nederland hebben Astra1 Astra2 en Hotbird de sterkere signalen. Dit hoor je ook aan je satfinder als je je schotel heen en weer beweegt.

Bij een meerkoppige schotel met diseqc switch moet je van te voren bepalen hoeveel LNB's er op komen en welke satellieten je wilt ontvangen.

Ik heb zelf dus een setup met Astra1, Astra2 en Hotbird (3 LNB's). Hiermee heb je totaal al meer dan 2000 TV kanalen en nog legio radiozenders etc...

Deze stel je zo in:

De middelste LNB is voor Astra1. Richt je schotel hiermee uit op Astra1 met een satfinder.
De rechter LNB (als je achter je schotel staat) is dan voor Astra2 en de linker LNB voor Hotbird.
Deze 2 LNB's staan meestal al aardig goed, je moet een beetje alleen een beetje experimenteren met de onderlinge afstand tussen de LNB's en de hoek van de LNB-houder-rail met de horizon. Er zijn ook multi LNBhouders waarmee alles in een keer goed staat.

Ik heb dit in een keer uitgericht en ben er verder niet meer aangekomen. Werkt altijd (ook met slecht weer).

Met een draaibare schotel moet volgens mij de muursteun onder een hoek staan, aangezien de Clarke belt met satellieten niet evenwijdig met de horizon loopt. Verder heb ik geen ervaring met draaibare systemen...

Dit plaatje met satelliet posities is erg handig : klik

Concrete Loop Watercooling

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:08

GaMeOvEr

Is een hork.

Persoonlijk vind ik de "traagheid" en de "herrie" van een motor wel meevallen. Ik heb zelf een Stab HH100, en als ik van Astra 19.2 naar Astra 2 op 28.2 zap, duurt dat 3 seconden ofzo.

Aangezien ik meestal kijk of er iets op TV is, afhankelijk van de satelliet, kan ik dat niet als storend ervaren. Een teringherrie heb ik hem ook niet op kunnen betrappen, gebrek aan stabiliteit ook al niet.

Ik kan me voorstellen als je heel veel heen en weer zapt achter elkaar van 13 naar 19.2 naar 28 dat je het dan als storend ervaart ja. :)

Aannames zijn fataal.

• Bigfoot
FreeRider schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 21:34:

Als uitgangspunt moet je een stevige buis/muursteun hebben die waterpas in beide richtingen opgehangen is. Vanaf deze steun moet je vrij zicht hebben op het zuiden, onder een hoek van ongeveer 25 graden. Hier hangt je schotel dus aan.
De elevatie van bijv. Astra 1 in Nederland is ca. 29 graden

Afbeeldingslocatie: http://www.satlex.net/temp/145.221.52.72_69760767043fd64f26208e4.93477024_sky_el.png
Stel je wilt Astra1 (19,2 graden oost) opzoeken :
(...)
- Draai vervolgens de schotel naar links/het oosten (ongeveer 19 graden).
Zeg maar 17.7 graden, zie ook http://www.satlex.net/nl/azel_calc.html
Met een draaibare schotel moet volgens mij de muursteun onder een hoek staan, aangezien de Clarke belt met satellieten niet evenwijdig met de horizon loopt. Verder heb ik geen ervaring met draaibare systemen...
Bij draaibaar is het des te belangrijker dat de muursteun waterpas is!

• Luke_msx
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-02 19:08
GaMeOvEr schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 22:29:
Persoonlijk vind ik de "traagheid" en de "herrie" van een motor wel meevallen. Ik heb zelf een Stab HH100, en als ik van Astra 19.2 naar Astra 2 op 28.2 zap, duurt dat 3 seconden ofzo.

Aangezien ik meestal kijk of er iets op TV is, afhankelijk van de satelliet, kan ik dat niet als storend ervaren. Een teringherrie heb ik hem ook niet op kunnen betrappen, gebrek aan stabiliteit ook al niet.

Ik kan me voorstellen als je heel veel heen en weer zapt achter elkaar van 13 naar 19.2 naar 28 dat je het dan als storend ervaart ja. :)
Dat is inderdaad altijd mijn dilemma. Wij kijken vooral veel naar de Nederlandse zenders en naar de BBC en ITV en zappen dus veelvuldig tussen Astra 1 (19.2) en Astra 2(28.2). Een motor zou in zo'n geval echt niet handig zijn. Maar ik ben wel geinteresseerd in wat er verder zoal te ontvangen is.
Toch heb ik het op dit moment opgelost met een vaste opstelling (Triax 88 cm schotel) met 3 LNB's(ook nog een voor 13 graden, de Hotbird), waarvan de Astra 1 LNB een Twin versie is zodat ik zonodig daarvoor een tweede ontvanger kan aansluiten.

Ideaal zou zijn een vaste opstelling voor de zenders waar je veel naar kijkt en een draaibare schotel voor de exoten. Maar ja, daar moet je maar net de ruimte voor hebben.

Macbook 2,13 GHz 4GB 120GB SSD

• Mentalist
Bigfoot schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 09:04:
[...]

Dat is onzin hoor. Je stelt de motor af op de satelliet die qua breedtegraad het meest boven Nederland hangt, de Sirius op 5 Oost. Als je de motor draait dan draait ie in een boog mee met de satellieten. Het is wel zo dat je met een Diseqc motor geen sats kan ontvangen die erg dicht bij de horizon liggen (verder weg dan 45 Oost of 45 West), maar die redt je toch niet met een kleine schotel.
Lukt sowieso niet denk ik, zo "laag" kan de schotel hier vrijwel onmogelijk kijken.

Wel duidelijk.
Triax is helemaal niet slecht hoor. Gewoon middenklasse voor een redelijke prijs. Er zijn schotels die bij dezelfde diameter net wat meer signaal geven, en/of van kunststof/aluminium zijn. Dan roesten ze ook niet, maar dat zal bij triax normaal ook niet binnen de eerste 5 tot 10 jaar gebeuren.
Wat gaat er dan roesten? Doet ie 't dan niet meer? Als dat zo is, welke schotel gaat dan wel zeker een jaar of 10 mee?

Aan de andere kant, 5 jaar is zo slecht nog niet, weet niet eens of ik hier zolang nog woon..
Mocht je later meerdere sat-tuners gaan aansluiten, dan kun je beter een vaste multi-lnb opstelling nemen. Dit laatste is sowieso handiger als je alleen de 4-5 meest interesante satellieten wilt nemen.
Dat meerdere tuners heb ik ook aan gedacht. Maar ik ben hier de enige met interesse in schotelTV dus dat maakt gewoon geen moer uit.
Maar als je interesse hebt in feeds en exotische signalen dan is een motor leuk. Zelf heb ik een vaste opstelling voor Astra 1 (19E), Astra 2 (28E), Hotbird (13E), Sirius (5E), Thor (1W). Dit op 2 schotels maar het kan ook op 1.
Hmmm, Thor, daar zit C More HD met als encodering "FTA & Conax". Sowieso nooit begrepen, waarom zou je een zender FTA maken en dan nog een codering er tegenaan, iedereen kijkt dan toch FTA? Maar wel leuk :).

En ja, feeds.. Met Live 8 was er een gerucht dat er op Intelsat (weet niet meer welke..) een HD feed van Live 8 was. Helaas bleef het bij een gerucht, niemand heeft die video ooit kunnen vinden. Maargoed, als zoiets eens wél echt is is het natuurlijk heel leuk om de schotel erop te kunnen richten :).
En wat betreft LNB's, er is absoluut GEEN verschil in beeldkwaliteit tussen de verschillende merken/typen. Tenzij eentje zo brak is dat er storingen op zitten maar dat komt meestal door vocht of slechte aansluiting.
Ik zie wel genoeg kleine foutjes in transportstreams die ik download. Het is natuurlijk digitaal, op een bepaald punt kan de kwaliteit niet meer beter, maar ik denk dat zeker een hele slechte LNB zeker wel ondermaats kan presteren. Liever een goede dan, zo duur zijn ze niet (tenzij je er 5 van op je schotel wil monteren, dan loopt het op :X).
Een goedkope en populaire LNB is nu de Smart Titanium 0.2db, kost slechts 10 euro en is prima. Misschien niet de meest degelijke op de lange termijn maar ja dat boeit weinig voor die prijs vind ik. Tenzij je heel moeilijk bij de schotel kan komen.
Die schotel komt op het dak, en als nu 2x zoveel uitgeven aan een LNB me een dag troubleshooten op het dak scheelt en dan alsnog geld uitgeven aan een goede LNB, graag!

Ik vraag me af wat "lange termijn" is. Als dat ding over 10 jaar rot is naja jammer dan is het rendement van die schotel er toch wel uit en koop ik wel alles nieuw. Maar ik ga echt niet ieder jaar het dak op alleen maar omdat ik zonodig goedkope rotzooi moet kopen 8)7.

Ofwel, ik kan beter een Philips, Sharp of Samsung halen? Die merken zie ik niet eens in de NL winkels maar zijn de enige "bekende" merken waarvan ik elders LNB's te koop heb gezien, ze waren ook duurder en ik neem aan dat die dan wel langer meegaan..
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 09:49:
[...]

Je hebt dan een USB kaartlezer nodig die kan simuleren dat die aan een seriele phoenix infra kunne simuleren. Zo eentje heb je dan nodig. Bijv meen Infinity USB progameerder.
Pfoei, €30, maargoed da's nog steeds goedkoper dan een echte CAM..

Dat zoek ik later wel uit, eerst maar eens zien dat er een schotel op het dak kan komen hier :X.
Bij mooi weer op een satelliet met een goed singaal merk je inderdaad geen verschil tussen verschillende LNB's. Maar bij slecht weer, lange kabels, en zwakke singalen merk je wel verschil. Wat ik al eerder vertelde heb ik sinds ik de humax LNB heb geen last meer van fouten in me opname's wat anders heel vervelend kan zijn. Het kan daarom nooit kwaad om uit te zoeken met welke lnb de men goede ervaring mee heeft.
Denk dat ik maar beter naar een "echt" merk kan zoeken dan, en geen "Smart Titanium" of "Edison" en andere merken waar ik nooit van gehoord heb.. Alleen Alps ken ik van wat Cardwriter aanbiedt, van de floppydrives, maar die Alps is dan ook weer meteen de allergoedkoopste :X.
Bigfoot schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 10:00:
Wil je eigenlijk perse een oplossing met een DVB kaart?
Ik heb een Dell 2405FPW, ik wíl geen TV, ik heb geen ruimte voor een TV en ik heb geen nut voor een TV. Een een digitaal-tot-het-scherm oplossing is veruit de beste oplossing.
Gaat het je om HDTV?
Ook >:).

Ooooeh, ProSieben HD, Sat 1 HD en Anixe HD staan al op kingofsat.. Jammer dat er nog geen apparatuur voorhanden is om het te bekijken 8)7.
Is een linux satelliet receiver met ethernet aansluiting niks voor je?
Nee, alleen maar duur en een berg overbodige hardware die ik niet digitaal aan kan sluiten en geen HDTV support. Ik héb toch al een PC?
Thx, nu ik weet dat het echt op millimeters aankomt heb ik wel weer een ander probleempje.. Kom ik zo op terug.

En dat geeft meteen antwoord op een andere ding wat ik me nog afvroeg : kan een satelliet zichzelf identen (voor een receiver)? "Hallo, ik ben Thor 3." Blijkbaar niet dus. Zal wat worden bij het uitrichten van een gemotoriseerde schotel, dan moet je dus uitvissen of je naar Sirius 2 of 3 zit te kijken die maar 0,2 graden van elkaar zitten en welke je mogelijk dus gelijktijdig pakt.
Ik heb zelf dus een setup met Astra1, Astra2 en Hotbird (3 LNB's). Hiermee heb je totaal al meer dan 2000 TV kanalen en nog legio radiozenders etc...
Ja waarvan de helft encrypted :+.

Maar ik zat te denken aan dezelfde setup.

Het probleem waar ik op terug zou komen..

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/W3ird_N3rd/pics/dak_schoorsteen2302.jpg

Dit is ons dak, en die schoorsteen in het midden van het plaatje is van ons. Dat is eigenlijk het enige ding waar een schotel aan vastgemaakt kan worden.

Je kijkt nu naar het zuiden. Daar achter het dak is het zuiden dus. Veel ongelukkiger kan het niet.. Nouja, de schoorsteen had afwezig kunnen zijn, dan was het helemaal hopeloos geweest.

Ik vrees alleen dat dit met de standaard muurbeugels niet lukt? Ik weet nu dat als het ding een paar millimeter afwijkt het signaal minstens ernstig zal verzwakken. Zelf een beugel maken is dus geen optie want die zal bij een beetje wind zeker niet stabiel zijn. De standaard muurbeugels die ik zie zijn hooguit 45cm. Ik zit me nu zo'n beetje af te vragen of het met zo'n 45cm beugel mogelijk is de schotel naast de schoorsteen te bevestigen. Met 80cm moet dat net lukken denk ik.

Zit me nu wel af te vragen, wat als de schoorsteen niet helemaal perpendiculair is.

Een bevestiging aan de zijkant zou het bereik van een motortje wel beperken maar misschien nog niet eens zoveel denk ik.

En ik twijfel tussen motortje en Visiosat G3 met 3 LNB's..

Motor :

*Goedkoper (zou je niet denken, toch is 't zo)
*Meer satellieten

Visiosat of andere multi-LNB oplossing :

*In theorie misschien ietsje makkelijker uit te richten (Astra 1 goedzetten en dan checken of de andere LNB's sterk genoeg signaal hebben op de satfinder.. Zo ja, klaar, met de motor weet je het pas een tijd later of je muurbeugel geen halve graad afweek)
*Sneller schakelen tussen satellieten
*Geen USALS support voor de PC meer nodig
*Eventueel mogelijkheid om meerdere receivers aan te sluiten (boeit me niet, maar het is een voordeel.)
*Wellicht makkelijker te plaatsen, hoef niet meer te checken of de schotel tegen een schoorsteen op kan knallen.

Ik weet iig dat een kaart met DiSEqC 1.2 gewoon voorhanden gaat zijn (van KNC1), en ik vraag me af hoe moeilijk het is om daarmee satellieten in te stellen.

En ja, zonder motortje.. Aan de ene kant heeft het misschien voordelen, maar ik wéét dat ik me rot ga ergeren op het moment dat ik zie dat er b.v. BBC HD Live playout is te zien op Eurobird 1 (nu weer dood) en ik het niet kan ontvangen omdat ik geen motortje heb :X.

Ik denk dat ik er misschien nog een paar nachtjes over moet slapen. Ik heb nog tot 1 april (geen grap volgens mij :+) tot Anixe HD start :+. Al betwijfel ik sowieso dat ik het dan meteen kan kijken, ik betwijfel dat ik een DVB-S2 kaart vóór 1 april hier op de deurmat kan krijgen (leverbaar vanaf half maart, en voordat zoiets in NL te koop is, toedeledokie, en voor zoiets vanuit DE hierheen verscheept is : toedeledokie) en mijn CPU is op dit moment waarschijnlijk ook te traag, en ik heb geen geld om een X2 4200+, een schotel, én een DVB-S2 kaart te kopen tegelijk. Of ik moet eens wat meuk die ik niet gebruik verpatsen :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Mentalist op 24-02-2006 00:23 ]

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Dit is DE oplossing:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/d.dragt/premos/galerij/image-2006-08.JPG
http://members.home.nl/d.dragt/premos/galerij/gallerij.html
:*) :*)

Volautomatisch satellietvolgsysteem, eindproject HBO electrotoechniek ;) Hij deed het best aardig :Y)
Filmpje staat niet online meer zie ik, als iemand mij kan vertellen hoe je bij de ftp van versatel (username@adsl-basic ofzo ik weet t niet meer) moet inloggen zet ik er eentje online.

[ Voor 35% gewijzigd door JuuL20 op 24-02-2006 07:45 ]

• Bigfoot
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 00:20:
[...]

Wat gaat er dan roesten? Doet ie 't dan niet meer? Als dat zo is, welke schotel gaat dan wel zeker een jaar of 10 mee?

Aan de andere kant, 5 jaar is zo slecht nog niet, weet niet eens of ik hier zolang nog woon..
Zelfs de allergoedkoopste schotel zonder merk gaat normaal wel 10 jaar mee voordat je signaalverlies krijgt. Een Triax zal MISSCHIEN na 10 jaar wat roest gaan vertonen gok ik. Maak je daar niet zo druk om. Zelf heb ik een Visiosat Bisat en een Triax 88cm naast elkaar hangen. De Visiosat is van kunststof en zit ook wat degelijker in elkaar wat betreft de mount en de mogelijkheid om de LNB's nog wat in hoogte te kunnen verstellen. Zo'n schotel komt ook buiten te hangen dus veel mensen hebben dan ook graag eentje die er een beetje goed uit ziet ipv zo'n witte noname die je vaak bij goedkope flats ziet ;)
[...]

Dat meerdere tuners heb ik ook aan gedacht. Maar ik ben hier de enige met interesse in schotelTV dus dat maakt gewoon geen moer uit.
Als je wilt gaan opnemen op een ander kanaal dan je kijkt heb je normaal wel 2 tuners nodig.
[...]

Hmmm, Thor, daar zit C More HD met als encodering "FTA & Conax". Sowieso nooit begrepen, waarom zou je een zender FTA maken en dan nog een codering er tegenaan, iedereen kijkt dan toch FTA? Maar wel leuk :).
Het zal binnenkort wel alleen Conax gecodeerd zijn, maar om te testen en mensen lekker te maken zenden ze nu in FTA uit. Of ze zenden alleen programma's die rechtenvrij zijn (eigen produkties) in FTA uit en evenementen en films in Conax.
Denk dat ik maar beter naar een "echt" merk kan zoeken dan, en geen "Smart Titanium" of "Edison" en andere merken waar ik nooit van gehoord heb.. Alleen Alps ken ik van wat Cardwriter aanbiedt, van de floppydrives, maar die Alps is dan ook weer meteen de allergoedkoopste :X.
De Smart Titanium 0.2 db LNB is als beste getest en geeft ook de beste resultaten onder de meeste sat-hobbyisten op het gebied van ontvangst van zwakke signalen. Ik zou hem alleen niet aanraden voor professioneel gebruik, daarvoor zit ie toch wat minder degelijk in elkaar dan een Kathrein 0.8db LNB van 200 euro. Als je perse meer geld wilt uitgeven zou ik gaan voor de nieuwste 0.2db LNB van MTI.
Ooooeh, ProSieben HD, Sat 1 HD en Anixe HD staan al op kingofsat.. Jammer dat er nog geen apparatuur voorhanden is om het te bekijken 8)7.
Er is een Humax HD receiver geschikt voor Premiere daarmee moet je het kunnen bekijken.
En dat geeft meteen antwoord op een andere ding wat ik me nog afvroeg : kan een satelliet zichzelf identen (voor een receiver)? "Hallo, ik ben Thor 3." Blijkbaar niet dus. Zal wat worden bij het uitrichten van een gemotoriseerde schotel, dan moet je dus uitvissen of je naar Sirius 2 of 3 zit te kijken die maar 0,2 graden van elkaar zitten en welke je mogelijk dus gelijktijdig pakt.
Kan wel, maar niet met consumenten apparatuur. Er wordt idd wel een ident meegezonden en wie weet komt er ooit wel software beschikbaar op de bekende hobby apparaten die dat kan herkennen.

Als je een tuner hebt die USALS (diseqc 1.3) ondersteunt dan hoef je maar 1 sat uit te richten en dan scant ie alle andere automatisch in!
Ja waarvan de helft encrypted :+.
Encryptie is geen onoverkomelijk probleem voor de sat-tweaker ;)
En ja, zonder motortje.. Aan de ene kant heeft het misschien voordelen, maar ik wéét dat ik me rot ga ergeren op het moment dat ik zie dat er b.v. BBC HD Live playout is te zien op Eurobird 1 (nu weer dood) en ik het niet kan ontvangen omdat ik geen motortje heb :X.
Motortje lijkt me voor jou het meest geschikt!

Overigens ben ik niet zo'n Cardwriter fan maar laten we daar maar niet over beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Bigfoot op 24-02-2006 11:51 ]

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-02 14:31

Part

Helemaal niets.....

Je wil hem dus aan die schoorsteen vast maken.

Toen ik nog op kamers zat heb ik ooit eens een poging gedaan een 27 mc antenne aan een schoorsteen te maken.
Bij het aandraaien van de eerste keilbout hoorde ik iets van krak, en de schoorsteen was mooi rond om door. Gelukkig bleef het geheel staan.

Ik denk dat je beter vanuit de muur onder de dakgoot kan werken en dan met een stuk pijp omhoog.

• Mentalist
Wat is dat, wat doet het en wat heb ik eraan? :P
Bigfoot schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 11:49:
[...]

Zelfs de allergoedkoopste schotel zonder merk gaat normaal wel 10 jaar mee voordat je signaalverlies krijgt. Een Triax zal MISSCHIEN na 10 jaar wat roest gaan vertonen gok ik. Maak je daar niet zo druk om.
10 jaar is wel te doen ja.. Het vervelendste vind ik het als ik na periode X het dak opmoet, moet troubleshooten, en spullen vervangen, dat ik nieuw spul moet kopen op zich vind ik niet eens zo'n ramp.

Maar 10 jaar is wel ok.
Als je wilt gaan opnemen op een ander kanaal dan je kijkt heb je normaal wel 2 tuners nodig.
Tenzij beide in dezelfde transportstream zitten, dan kan het in theorie :P.

Maar opnemen/kijken naar verschillende sats tegelijk kan sowieso niet. En als ik al 2 dingen tegelijk wil kijken/opnemen, is de kans denk ik vrij groot dat die op verschillende sats zitten. Dus dat dual tuner hoeft van mij ook niet echt.
Het zal binnenkort wel alleen Conax gecodeerd zijn, maar om te testen en mensen lekker te maken zenden ze nu in FTA uit. Of ze zenden alleen programma's die rechtenvrij zijn (eigen produkties) in FTA uit en evenementen en films in Conax.
Ah daar dacht ik niet aan, codering afhankelijk van tijd :).
De Smart Titanium 0.2 db LNB is als beste getest en geeft ook de beste resultaten onder de meeste sat-hobbyisten op het gebied van ontvangst van zwakke signalen. Ik zou hem alleen niet aanraden voor professioneel gebruik, daarvoor zit ie toch wat minder degelijk in elkaar dan een Kathrein 0.8db LNB van 200 euro. Als je perse meer geld wilt uitgeven zou ik gaan voor de nieuwste 0.2db LNB van MTI.
Dat Kathrein klinkt ook weer als teveel van het goede :P. De markt in LNB's is vrij vaag geloof ik.

Wat is "de nieuwste"? Ik zie Smart Titanium 0,2 LNB's voor €5 op eBay en MTI Blue Line 0,2 voor €9 (met maar €7 verzendkosten, dat ding is zo duur nog niet dus). Ook zie ik één "MTI High Gain Low Noise 0,2dB Single LNB" van €30. Die Blue Line heeft wel 1 voordeel, hijs.. Blauw. Alle andere LNB's die ik heb gezien waren wit (ook die MTI High Gain Low Noise).

MTI is een te korte naam om een website bij te vinden, maar die Blue Line is wel wat gok ik? Alleen al voor het kleurtje wil ik die wel :P.

Nu ik even rondkijk spot ik sowieso een hoop goedkope spullen op eBay! Nog een vraag weer : is de bevestiging van zo'n schotel standaard t.o.v. wat er op zo'n motortje zit? Ik neem aan van wel, denk het ook wel aan de plaatjes..

Ik zie b.v. schotels van 80cm voor een tientje :D. 60cm voor €7,50 en satfinders voor €5 (hier 3x zo duur). En de Moteck motor kost €37,50 wat €12,50 minder is dan hier (en dat is echt niet alleen het BTW verschil :X). Als de kwaliteit niet al te belabberd is van zo'n noname schotel kan ik net zo goed over de grens shoppen, dat scheelt een bak geld. En gezien "Zelfs de allergoedkoopste schotel zonder merk gaat normaal wel 10 jaar mee".. Zal alleen 1 shop moeten vinden die alles tegelijk verkoopt..
Er is een Humax HD receiver geschikt voor Premiere daarmee moet je het kunnen bekijken.
Idd, zag 'm bij cardwriter te koop. Decoder is er al vlot.
Kan wel, maar niet met consumenten apparatuur. Er wordt idd wel een ident meegezonden en wie weet komt er ooit wel software beschikbaar op de bekende hobby apparaten die dat kan herkennen.

Als je een tuner hebt die USALS (diseqc 1.3) ondersteunt dan hoef je maar 1 sat uit te richten en dan scant ie alle andere automatisch in!
I know, enige probleem is het vinden van een PC kaart die met USALS overweg kan..

Sowieso een serieuze zorg van me, kan zo'n PCI kaartje wel genoeg power leveren voor een motor en een LNB? Ik zie zowel 13V als 18V en als ik alle amps bij elkaar optel kom ik er denk ik niet. De enige DVB-S2 kaart waarvan een paar specs bekend zijn, de dure KNC1, daar staat niet bij hoeveel power ie kan leveren. Misschien maar afwachten.
Encryptie is geen onoverkomelijk probleem voor de sat-tweaker ;)
:P

Ik heb werkelijk geen idee. Ik weet ook niet waar ik moet beginnen met zoeken en of je die encryptie gratis kan doorbreken en met welke apparatuur. Ik weet wel dat iemand een "abo" heeft, wat minder legaal, voor een euro of 20 per maand en waarmee ie een hele berg nationale en internationale payTV zenders kan zien. Of ik zoiets wil weet ik nog niet, en weet ook niet of het kan met een PCI kaart, want hij heeft een Dreambox. Maar je hoeft het niet uit te leggen ivm. de policy ;).
Motortje lijkt me voor jou het meest geschikt!
Ja denk ik ook :P. M'n grootste vrees is nog wel het uitrichten.

Met een motortje komt dat dus echt heel nauw. Ik denk dat er dan een digitale waterpas moet komen (goedkope voldoende?) om de muursteun te checken?

Ik ga me nog wel wat beter inlezen op dat uitrichten.
Overigens ben ik niet zo'n Cardwriter fan maar laten we daar maar niet over beginnen.
Dat anti-selectiescript staat mij ook totaal niet aan nee..
Part schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 01:06:
Je wil hem dus aan die schoorsteen vast maken.

Toen ik nog op kamers zat heb ik ooit eens een poging gedaan een 27 mc antenne aan een schoorsteen te maken.
Bij het aandraaien van de eerste keilbout hoorde ik iets van krak, en de schoorsteen was mooi rond om door. Gelukkig bleef het geheel staan.
Pfoei!

Ik moet sowieso nog het dak op om te kijken hoe alles er precies bijstaat, zullen eens kijken wat er te zien valt..
Ik denk dat je beter vanuit de muur onder de dakgoot kan werken en dan met een stuk pijp omhoog.
Mijn visuele geheugen is vrij slecht, zal morgen eens kijken hoe het eruit ziet. Maar dat stukje muur wat je op de foto ziet is niet van ons..

Maar, een stuk pijp? Dat is toch nevernooit stabiel genoeg voor een schotel?

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 25-02-2006 01:57 ]

• Bigfoot
W3ird_N3rd schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 01:50:

Tenzij beide in dezelfde transportstream zitten, dan kan het in theorie :P.

Maar opnemen/kijken naar verschillende sats tegelijk kan sowieso niet. En als ik al 2 dingen tegelijk wil kijken/opnemen, is de kans denk ik vrij groot dat die op verschillende sats zitten. Dus dat dual tuner hoeft van mij ook niet echt.
De zelfde transponder bedoel je denk ik. Als je 2 tuners hebt en een single LNB kun je ook de LNB nog doorlussen, dan worden alle kanalen van dezelfde satelliet / polarisatie / band doorgegeven, dus ruwweg 1/4 van de kanalen van die satelliet.

Bij een vaste multi-lnb opstelling is een dubbel tuner idd een stuk praktischer dan bij een draaibare!
Dat Kathrein klinkt ook weer als teveel van het goede :P. De markt in LNB's is vrij vaag geloof ik.

Wat is "de nieuwste"? Ik zie Smart Titanium 0,2 LNB's voor €5 op eBay en MTI Blue Line 0,2 voor €9 (met maar €7 verzendkosten, dat ding is zo duur nog niet dus). Ook zie ik één "MTI High Gain Low Noise 0,2dB Single LNB" van €30. Die Blue Line heeft wel 1 voordeel, hijs.. Blauw. Alle andere LNB's die ik heb gezien waren wit (ook die MTI High Gain Low Noise).

MTI is een te korte naam om een website bij te vinden, maar die Blue Line is wel wat gok ik? Alleen al voor het kleurtje wil ik die wel :P.
Dat is een prima keus! Als je geen moeilijk ontvangbare satellieten wilt ontvangen maakt het verder toch weinig uit. Dus kies dan eentje met een mooie kleur. De "MTI High Gain Low Noise 0,2dB Single LNB" (is geen blue line) is denk ik het beste wat je nu kan kopen, nog iets beter dan de Smart.

**

Over de schotelkeuze, ik zou niet gaan voor een merkloze, de bevestiging van schotel aan mast , en van LNB's aan schotel is vaak minder degelijk. Maar eenmaal afgericht maakt het niet veel uit. Maar qua prijsverschil is het ook slechts 10tjeswerk.

Visiosat vind ik zelf de mooiste maar die zijn ook behoorlijk duur.

Kijk ook eens op http://www.srt-versand.de/shopdh/catalog/ daar heb ik goede ervaringen mee. Alleen als er wat kapot is moet je zelf de verzendkosten terug betalen. Ook sturen ze met GLS pakket service, als je dan niet thuis bent dan mag je het pakket afhalen in het depot, dat kan zo op 50 km afstand van je woonplaats zijn, ergens op een industrieterrein (Utrecht/Maarssen in mijn geval)

[ Voor 19% gewijzigd door Bigfoot op 25-02-2006 09:15 ]

• JuuL20
Een satellietschotel die mbv electronica automatisch de goede kant op kijkt, was bedoelt voor op een schip (fictieve opdracht van school zeg maar) zodat de schotel automatisch bijricht bij deining en etc
en wat heb ik eraan? :P
Niets ;)

• JuuL20
Uitrichten stelt geen reet voor (tenminste bij een 60cm schotel) Je pakt je schotel, maakt hem vast en beweegt hem ietsjes en kijkt op het metertje waar hij het hoogste is.
Met een 60cm schotel heb je een marge van 5 graden horizontaal en ongeveer 2 graden verticaal, hoe groter de schotel hoe kleiner je marge is en hoe sterker signaal je krijgt als je hem goed hebt uitgericht.

Met een motortje zul je wel wat langer bezig zijn, nog nooit gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door JuuL20 op 25-02-2006 11:56 ]

• Bigfoot
JuuL20 schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 11:56:

Met een 60cm schotel heb je een marge van 5 graden horizontaal en ongeveer 2 graden verticaal, hoe groter de schotel hoe kleiner je marge is en hoe sterker signaal je krijgt als je hem goed hebt uitgericht.
5 graden horizontale marge lijkt me wat veel, dan zit je al weer op een andere satelliet namelijk.

Goedkope schotels hebben vaak een wat ruimere openingshoek vanwege de grotere toleranties bij de fabricage, met als gevolg wat minder signaal, maar ze zijn wel makkelijker uit te richten op de sterke satellieten.

• JuuL20
Bigfoot schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 12:18:
[...]
5 graden horizontale marge lijkt me wat veel, dan zit je al weer op een andere satelliet namelijk.
Ja maar je ontvangt hem nog wel, heb het zelf gemeten.
Let op, met een 60 cm schotel he. Die bundelt niet zo sterk, bij grotere schotels wordt die hoek veel kleiner.

Die openingshoek ligt niet aan de prijs van de schotel maar aan de vorm en afmetingen >:)

[ Voor 11% gewijzigd door JuuL20 op 25-02-2006 13:21 ]

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 00:20:
Ik heb een Dell 2405FPW, ik wíl geen TV, ik heb geen ruimte voor een TV en ik heb geen nut voor een TV. Een een digitaal-tot-het-scherm oplossing is veruit de beste oplossing.
dit is onzin. Ik heb hier dezelde Dell en beeld vanaf een PC satelliet kaart is niet beter dan via de analoge ingangen en vaak zelfs slechter. Meeste zender zenden interlaced uit en dat blijkt voor PC oplossingen (ik had een Hauppauge Nexus-s) heel erg lastig terwijl standalone zoals de Dreambox 500 daar geen moeite mee heeft. De beeld verslechtering door de schaling van de Dell op de analoge ingang vanaf de standalone is vanaf normale kijkafstand onzichtbaar terwijl haperingen van een PC kaart heel storend zijn. Daarnaast is kijken en zappen met een standalone veel fijner. Zelf heb ik daarom mijn PC kaart verkocht en kijk nu via een Dreambox.

Een PC lijkt leuk omdat je van alles kunt combineren maar probleem is tegelijkertijd dat wanneer je dingen gaat combineren (bijvoorbeeld fileserver of bittorrent client samen met TV kijken) het TV kijken problematisch wordt. Kans op opnames die mislukken is dan groter en crashes komen vaker voor. Wil je een PC echt gebruiken voor TV kijken zou je hem m.i. daar dedicated voor in moeten richten. Bijvoorbeeld via multi-boot. En dat vind ik dan weer geen oplossing ;)

De Smart Titanium zijn overigens prima LNBs die zeker niet onderdoen voor de bekendere merken. Ik heb ze zelf op een Visiosat Tri-sat schotel en op mijn draaibare schotel. Voor de astra's en hotbird is de Visiosat m.i. de perfecte oplossing en konstruktief van een heel goede kwaliteit.

• leandres
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 09:54

leandres

ook nog?

Mensen, ik wil ff inhaken op dit onderwerp.

Ik wil tijdelijk op een evenement een schotel hangen aan een houten paal van 6 meter. Ik lees dat de afstelling van een schotel op milimeters aan kan komen...

Ik heb totaal GEEN ervaring met schotels. Maar deze "paal" kan door de wind natuurlijk altijd iets bewegen, heb ik dan een probleem???

Iemand tips/suggesties?

1: PVoutput Hoogezand, GN | 2: PVoutput Sappemeer, GN

• JuuL20
Leandresss schreef op zondag 26 februari 2006 @ 21:09:
Mensen, ik wil ff inhaken op dit onderwerp.

Ik wil tijdelijk op een evenement een schotel hangen aan een houten paal van 6 meter. Ik lees dat de afstelling van een schotel op milimeters aan kan komen...

Ik heb totaal GEEN ervaring met schotels. Maar deze "paal" kan door de wind natuurlijk altijd iets bewegen, heb ik dan een probleem???

Iemand tips/suggesties?
Kleinere schotel nemen, hoe kleiner schotel hoe meer marge je hebt. 60 cm schotel is wel goed, dan komt het op cm.

• leandres

leandres

ook nog?

JuuL20 schreef op zondag 26 februari 2006 @ 21:27:
[...]

Kleinere schotel nemen, hoe kleiner schotel hoe meer marge je hebt. 60 cm schotel is wel goed, dan komt het op cm.
Je zou zeggen hoe groter de schotel hoe meer bereik je kan creeren, maar dat is dus niet zo?? Ik heb totaal GEEN ervaring met schotels.

Ik lees ook vanalles over LNB's 0,2dB en 0,6dB wat is beter???
Eventueel heb ik ook de mogelijk heid de schotel in een stijger te hangen van 6meter hoog.

Wat ik zoek is DE info, hoe ik tv beeld kan krijgen in deze situaties.

Wat is het voordeel van de 78+ cm's schotels??

• leandres

leandres

ook nog?

kick :P

Iemand tips ???

• JuuL20
Leandresss schreef op zondag 26 februari 2006 @ 21:33:
[...]
Je zou zeggen hoe groter de schotel hoe meer bereik je kan creeren, maar dat is dus niet zo?? Ik heb totaal GEEN ervaring met schotels.
Het is net zoals met een vergrootglas in de zon, hoe groter je vergrootglas is hoe feller je brandpunt is (grote versterking) maar je moet precieser op de zon mikken.
Ik lees ook vanalles over LNB's 0,2dB en 0,6dB wat is beter???
Eventueel heb ik ook de mogelijk heid de schotel in een stijger te hangen van 6meter hoog.
Zo laag mogelijk! 0,2dB is een hele nette waarde, kost je ongeveer 25 euro.
Wat is het voordeel van de 78+ cm's schotels??
Als je ze goed hebt uitgericht (komt wat precieser) ,grotere versterking dan de kleinere schotels dus als het bijvoorbeeld slecht weer is kan jij langer tv kijken (tenzij er veel wind is en je schotel gaat bewegen, dan ben je juist met een kleinere schotel beter af, dus iig goed vastmaken!)

• SjOuKeS
  • Laatst online: 03-01 20:09

SjOuKeS

HmmmmPie!!!!

Mijn opstelling:

Een standaard ALPS LNB.
Een Sab Aluminium 100 Cm (lijkt Op Triax) van www.zeebra.nl met daar onder een Digipower motor diseqc h-h sg 2100 A. (Deze stuur ik met de SS2Disecq Plugin voor de SkyStar2 met USALS protocol)

Dit alles zit aangesloten op een Philips DSX6072 met OFM2 (firmware) en een Skystar2 DVB kaartje, met een Softcam en een Poorman's cam (hang aan een phoenix interface op een compoort)
Dit is gewoon Seca2 compatible.

Tevens heb je als je echt wat wilt met je rotor een grote schotel nodig.. dus 100cm of meer.
Waar ik hem het meest voor gebruik zijn feeds. De skystar2 is hier zeer geschikt voor omdat deze MPEG 4:2:2 ondersteunt, dit is een veel gebruikte standaard bij Feeds.

Afbeeldingslocatie: http://www.hjhsoft.nl/bende/albums/album03/100cmopastra_a_002.sized.jpg
Full size
Afbeeldingslocatie: http://www.hjhsoft.nl/bende/albums/album03/100cmopastra_b.sized.jpg
FullSize
Afbeeldingslocatie: http://www.hjhsoft.nl/bende/albums/album03/HDTV.sized.jpg
FullSize
Tevens heb ik nog een vaste opstelling met een 60CM op Astra ivm het missen van GTST 8)7 als ik aan het draaien ben niet dat ik daar persoonlijk rouwig om ben ;)

De SkyStarII heeft geen Native Usals ondersteuning, maar aangezien dit een software aangelegenheid is maakt dit ook niet uit. Er zijn verschillende plugins die Usals (Auto Goto X.X) ondersteunen.

Voor wat betreft HDTV, dit kan ook gewoon met de SkyStar2 :) de enige beperking is je PC.

En zoals hierboven verteld Beginnen met uitrichten op 5 graden oost.

[ Voor 43% gewijzigd door SjOuKeS op 27-02-2006 19:24 ]

• leandres

leandres

ook nog?

Dank voor de reacties.

Toch wil ik nog even hier op terug komen:

• JuuL20
Zoals gezegt, bij 60 cm heb je horizontaal een marge van 5 cm (!) en verticaal 2 cm. Ik zou voor een 60 cm gaan.

Zoveel zou hij toch niet bewegen?

• leandres

leandres

ook nog?

ik kan voor 150 euro

een Humax 5400z decoder krijgen met een (funcard????)
een Triax 80cm schotel
en een LNB (merk en type weet ik zo niet)

geen idee of het wat is, ben extreem leek.

Maar 5cm marge moeten we kunnen handhaven, maar met een 80cm schotel word dat dus kleiner...

• JuuL20
Waarom stap je niet een winkel binnen? Is binnen 10 minuten je alles duidelijk uitgelegt waarschijnlijk.

Let er bij een decoder op dat je ook een kaartje nodig hebt (weet het niet precies hoe het zit) want er zijn ook bijvoorbeeld FTA (free to air) decoders, daar heb je dus weinig aan kan je maar een paar (oke dat zijn er nog heeeeeel veel) gratis zenders mee ontvangen.

• Bigfoot
JuuL20 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 20:14:
Zoals gezegt, bij 60 cm heb je horizontaal een marge van 5 cm (!) en verticaal 2 cm. Ik zou voor een 60 cm gaan.

Zoveel zou hij toch niet bewegen?
Het gaat in feite om de marge van de hoek die je mag hebben, en dat zal max. 1 graad ofzo zijn denk ik.

Je kunt de schotel horizontaal wel 100 meter naar rechts zetten, als de hoek hetzelfde is maakt het niks uit :)

Kun je niet zorgen dat de paal gewoon niet kan bewegen? Het beste is een metalen paal, met 2 bevestigingspunten aan een muur. Dan is het gewoon stabiel.

Verwijderd

BartNL schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 14:37:
Ik heb hier dezelde Dell en beeld vanaf een PC satelliet kaart is niet beter dan via de analoge ingangen en vaak zelfs slechter. Meeste zender zenden interlaced uit en dat blijkt voor PC oplossingen (ik had een Hauppauge Nexus-s) heel erg lastig terwijl standalone zoals de Dreambox 500 daar geen moeite mee heeft.
Dan die je toch wat fout.
Afbeeldingslocatie: http://img63.imageshack.us/img63/9274/nieuwe13yk.jpg

Tegenwoordig zie ik ook dat er steeds meer progesiev materiaal wordt uitgezonden. Voor de interlace beelden heb je software mpg encoders die wel kunne deinterlacen.

Downloaden, games spelem, ect tijden het film kijken en opneme gaat bij mij perefect. De skystar is namelijk een hardware matige kaart wardoor die haast geen rekening kracht van je computer nodig heb. Mischien gebruiktje je de verkeerde drivers.

• Bigfoot
Verwijderd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 10:22:
[...]
De skystar is namelijk een hardware matige kaart wardoor die haast geen rekening kracht van je computer nodig heb. Mischien gebruiktje je de verkeerde drivers.
De Skystar 2 kaart doet geen MPEG2 decoding op de kaart, daar wordt de CPU van de computer voor gebruikt. De duurdere Skystar 1 kaart heeft wel een MPEG2 decoder chip onboard :)

Verwijderd

dit is onzin. Ik heb hier dezelde Dell en beeld vanaf een PC satelliet kaart is niet beter dan via de analoge ingangen en vaak zelfs slechter. Meeste zender zenden interlaced uit en dat blijkt voor PC oplossingen (ik had een Hauppauge Nexus-s) heel erg lastig terwijl standalone zoals de Dreambox 500 daar geen moeite mee heeft.
ooit van Dscaler gehoord? selecteer daarin als bron je sattelliet feed en je ziet een enorme verbetering in je interlaced beeld op een pc scherm.

• Mentalist
Als iemand het dan toch kickt nog maar even reageren.
Bigfoot schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 09:05:
[...]

De zelfde transponder bedoel je denk ik.
Euhm ja, als je het opneemt zit het in een transportstream, ligt allemaal wel dicht bij elkaar dus.
Kijk ook eens op http://www.srt-versand.de/shopdh/catalog/ daar heb ik goede ervaringen mee. Alleen als er wat kapot is moet je zelf de verzendkosten terug betalen. Ook sturen ze met GLS pakket service, als je dan niet thuis bent dan mag je het pakket afhalen in het depot, dat kan zo op 50 km afstand van je woonplaats zijn, ergens op een industrieterrein (Utrecht/Maarssen in mijn geval)
Thx voor de tip, ziet er goed uit. Eigenlijk beter dan de shop waar ik nu al bijna besteld heb |:(. Nouja ik kan daar nog wel cancellen, al zullen ze dat wel niet zo leuk vinden..
BartNL schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 14:37:
[...]

dit is onzin. Ik heb hier dezelde Dell en beeld vanaf een PC satelliet kaart is niet beter dan via de analoge ingangen en vaak zelfs slechter. Meeste zender zenden interlaced uit en dat blijkt voor PC oplossingen (ik had een Hauppauge Nexus-s) heel erg lastig terwijl standalone zoals de Dreambox 500 daar geen moeite mee heeft.
Moet je een chrtistelijke deinterlacer gebruiken.

Interlaced en LCD gaat nóóit goed samen. Als je het alsnog zo goed mogelijk moet doen moet je het beeld niet tussendoor omzetten naar analoog en een goede deinterlacer gebruiken.
De beeld verslechtering door de schaling van de Dell op de analoge ingang vanaf de standalone is vanaf normale kijkafstand onzichtbaar
Ik zit er bovenop én ik kijk HDTV.
terwijl haperingen van een PC kaart heel storend zijn.
Geen last
Daarnaast is kijken en zappen met een standalone veel fijner. Zelf heb ik daarom mijn PC kaart verkocht en kijk nu via een Dreambox.
IS veel fijner? Dat is geen feit, breng het dan ook niet zo.

Ik vind zappen met een afstandsbediening grote tijd zuigen.
Een PC lijkt leuk omdat je van alles kunt combineren maar probleem is tegelijkertijd dat wanneer je dingen gaat combineren (bijvoorbeeld fileserver of bittorrent client samen met TV kijken) het TV kijken problematisch wordt. Kans op opnames die mislukken is dan groter
Ik heb m'n PC redelijk onder controle en weet wel wat kan en wat niet. Ik zorg wel dat geen enkel prog opeens alle resources opzuigt.

En anders koop ik een dual-core.
en crashes komen vaker voor.
PICNIC!
Wil je een PC echt gebruiken voor TV kijken zou je hem m.i. daar dedicated voor in moeten richten. Bijvoorbeeld via multi-boot. En dat vind ik dan weer geen oplossing ;)
Ik gebruik al jaren Dscaler en heb geen problemen. Tenzij ik m'n PC verder ook erg zwaar belast. Maar dan weet ik ook dat ik dat doe. En dan leef ik daarmee.

Wat ik overigens voorlopig maar ga doen is voor een paar tientjes een 60cm schoteltje kopen en ik ga proberen dat met Astra 1 aan de praat te krijgen vanachter het raam, want dit schijnt gewoon mogelijk te zijn. Dan ga ik er eerst eens wat mee uitproberen zonder er teveel geld in te stoppen, en dan kan ik later altijd nog een motortje kopen, dingen op het dak zetten etc.

[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 07-03-2006 11:44 ]

• Bigfoot
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:35:

[...]

[Zappen met de a.b.] IS veel fijner? Dat is geen feit, breng het dan ook niet zo.

Ik vind zappen met een afstandsbediening grote tijd zuigen.
Bij de Dreambox kun je anders ook zappen met op je PC via de webinterface hoor... of met een draadloos DB keyboardje :)

• Mentalist
Bigfoot schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:40:
[...]

Bij de Dreambox kun je anders ook zappen met op je PC via de webinterface hoor... of met een draadloos DB keyboardje :)
Webinterface lijkt me ook niet echt handig, draadloos vind ik ook al niks :+. En hoe bedien je de webinterface als je op hetzelfde scherm al TV kijkt? En ja, ik weet dat mijn Dell picture-in-picture ondersteund :P

Bovendien wil ik op kunnen nemen, lossless :). En dan nog HDTV, en een Dreambox is ook relatief duur. Vrij duidelijk dat dat dus niet de oplossing voor mij is.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:19:
Ohja, dat wou ik nog vragen : waar haal je die Phoenix kaartlezer zo goedkoop vandaan? Het is in principe een heel simpel ding, maar de enige die ik in de markt heb gevonden is de Infinity Phoenix en die kost meer dan €40. Er schijnt nog een Mastera te zijn maar die is ook duur en bovendien nergens te koop.

[ Voor 18% gewijzigd door Mentalist op 07-03-2006 11:48 ]

• BartNL
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:35:
Moet je een chrtistelijke deinterlacer gebruiken.
is wat ik lastig noem. Wanneer je het dedicated inricht lukt het wel en dat heb ik ook aangegeven.
Ik zit er bovenop én ik kijk HDTV.
good for you. HDTV is m.i. een goede reden voor een softwarebased sattv kaart.
IS veel fijner? Dat is geen feit, breng het dan ook niet zo.
Lijkt mij duidelijk dat wanneer ik zoiets schrijf dat het dan mijn mening is?
Ik heb m'n PC redelijk onder controle en weet wel wat kan en wat niet. Ik zorg wel dat geen enkel prog opeens alle resources opzuigt. En anders koop ik een dual-core.
ach ja, ik zeg ook nergens dat het niet kan. Ik heb zelf jaren met een SatTV kaart gewerkt en mijn PCs ook "redelijk onder controle". In de praktijk was ik eigenlijk meer bezig om mijn PC onder controle te houden dan dat ik TV keek. Wanneer beide je hobby is kun je dat wel even volhouden.
Maar dan weet ik ook dat ik dat doe. En dan leef ik daarmee.
ik ook en handel daar na ;)
Dan ga ik er eerst eens wat mee uitproberen zonder er teveel geld in te stoppen, en dan kan ik later altijd nog een motortje kopen, dingen op het dak zetten etc.
qua HDTV lijkt mij dat wel verstandig. Zet je schotel zo mogelijk wat lager dan je raam zodat ook de bovenkant van de schotel vrij zicht heeft.

• BartNL
Bovendien wil ik op kunnen nemen, lossless :). En dan nog HDTV, en een Dreambox is ook relatief duur. Vrij duidelijk dat dat dus niet de oplossing voor mij is.
HDTV opname gaat met de Dreambox gewoon of beter gezegd dat is qua HDTV het enige wat de Dreambox kan.

Wel grappig dat je wel een dual-core CPU wilt gebruiken waar je nog een TV kaart en cardreader voor Sat TV bij moet kopen maar een Dreambox van ~ 200 euro te duur vind ;)

• Mentalist
BartNL schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:35:
[...]

Lijkt mij duidelijk dat wanneer ik zoiets schrijf dat het dan mijn mening is?
Dat heb ik ook lange tijd gedacht, maar op internet werkt het niet zo, gedeeltelijk door het gemis aan intonatie en lichaamstaal. Als je op een forum oid je mening geeft moet je daar altijd "ik vind", "imho" of iets vergelijkbaars bij zetten. Zo werkt het nu eenmaal.. Ongeschreven regels.
[...]

ach ja, ik zeg ook nergens dat het niet kan. Ik heb zelf jaren met een SatTV kaart gewerkt en mijn PCs ook "redelijk onder controle". In de praktijk was ik eigenlijk meer bezig om mijn PC onder controle te houden dan dat ik TV keek. Wanneer beide je hobby is kun je dat wel even volhouden.
Vreemd, met Dscaler heb ik daar geen last van :). Dus ik verwacht er met DVB ook geen problemen mee te hebben. Ik kan nu ook MPEG2 HDTV films kijken zonder dat ik dingen hoef af te sluiten.
BartNL schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 12:42:
[...]

HDTV opname gaat met de Dreambox gewoon of beter gezegd dat is qua HDTV het enige wat de Dreambox kan.
Eerst opnemen, naar PC moven en dan pas kijken dus? :P

Trouwens, Dreambox kan vast geen DVB-S2 aan :) (die van €200 dan :P).
Wel grappig dat je wel een dual-core CPU wilt gebruiken waar je nog een TV kaart en cardreader voor Sat TV bij moet kopen maar een Dreambox van ~ 200 euro te duur vind ;)
Die dual-core CPU kan ook nog andere dingen, en die Dreambox heeft een aantal minder mogelijkheden vooral qua HDTV :).

• Bigfoot
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 11:45:
[...]
[...]

Ohja, dat wou ik nog vragen : waar haal je die Phoenix kaartlezer zo goedkoop vandaan? Het is in principe een heel simpel ding, maar de enige die ik in de markt heb gevonden is de Infinity Phoenix en die kost meer dan €40. Er schijnt nog een Mastera te zijn maar die is ook duur en bovendien nergens te koop.
2e hands Mastera's kun je al voor 15-20 euro kopen als je goed zoekt.

[ Voor 33% gewijzigd door Bigfoot op 07-03-2006 13:48 ]

• JuuL20
Bigfoot schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 09:47:
[...]

Het gaat in feite om de marge van de hoek die je mag hebben, en dat zal max. 1 graad ofzo zijn denk ik.

Je kunt de schotel horizontaal wel 100 meter naar rechts zetten, als de hoek hetzelfde is maakt het niks uit :)

Kun je niet zorgen dat de paal gewoon niet kan bewegen? Het beste is een metalen paal, met 2 bevestigingspunten aan een muur. Dan is het gewoon stabiel.
Graden bedoelde ik, foutje

• Bigfoot
Nou, 5 graden marge bij africhten op de Astra satelliet (19 Oost) heb je echt niet hoor, max. 1 graad horizontaal. Verticaal kan een paar graden afwijking vaak nog wel.

• BartNL
Eerst opnemen, naar PC moven en dan pas kijken dus? :P
inderdaad wel eerst opnemen en dan op de PC kijken. Alle opnames van mijn Dreambox gebeuren trouwens direct op een fileserver dus moven is niet nodig :Y)

Als je veel HDTV wilt opnemen kun je ook overwegen om een abonnement op Tweaknews o.i.d. te nemen. Van de hd-tv newsgroepen kun je veel meer downloaden dan je ooit kunt kijken en vooral kwijt kunt op je harde schijven. Met een beetje verbinding zit je zo op een paar honderd gieg per maand.....

• BartNL
Dat heb ik ook lange tijd gedacht, maar op internet werkt het niet zo, gedeeltelijk door het gemis aan intonatie en lichaamstaal. Als je op een forum oid je mening geeft moet je daar altijd "ik vind", "imho" of iets vergelijkbaars bij zetten. Zo werkt het nu eenmaal.. Ongeschreven regels.
misschien wanneer het over moeilijk te controleren zaken gaat dat ik me ook nog aan die regels zou willen conformeren O-)
Die dual-core CPU kan ook nog andere dingen
aha het eerste symptoom van de komende teleurstelling >:)

• JuuL20
Bigfoot schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 16:02:
Nou, 5 graden marge bij africhten op de Astra satelliet (19 Oost) heb je echt niet hoor, max. 1 graad horizontaal. Verticaal kan een paar graden afwijking vaak nog wel.
Ligt aan de vorm van de schotel. Wij hadden een offset schotel:
Afbeeldingslocatie: http://www.tv2029.com/shop/images/products/ant90.gif
Deze bundelt verticaal meer dan horizontaal, feit is dat je hier juist horizontaal ipv verticaal een grotere marge hebt.

Misschien heb jij een ander formaat/vorm schotel getest, je hebt de schotel op zijn kant gehouden of woont op een andere planeet. Maar ik heb het zelf gemeten en gezien met mijn eigen ogen dat we nog beeld van de Astra hadden bij deze marges.

Als je me niet gelooft, pak dezelfde schotel en een signaalsterktemeter+tv en ga zelf op het dak staan.

/edit
Of google:
http://www.compusat.nl/satelliet/uitrichten.htm

[ Voor 31% gewijzigd door JuuL20 op 07-03-2006 21:12 ]

• Mentalist
BartNL schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 20:57:
Als je veel HDTV wilt opnemen kun je ook overwegen om een abonnement op Tweaknews o.i.d. te nemen. Van de hd-tv newsgroepen kun je veel meer downloaden dan je ooit kunt kijken en vooral kwijt kunt op je harde schijven. Met een beetje verbinding zit je zo op een paar honderd gieg per maand.....
Heb ik al. :P

Het probleem is natuurlijk waar laat je al die zooi. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Mentalist op 07-03-2006 21:27 ]

• Bigfoot
JuuL20 schreef op dinsdag 07 maart 2006 @ 21:06:
[...]

Ligt aan de vorm van de schotel. Wij hadden een offset schotel:
[afbeelding]
Deze bundelt verticaal meer dan horizontaal, feit is dat je hier juist horizontaal ipv verticaal een grotere marge hebt.
Ik heb zelf 2 schotels met 5 LNB's erop en ik weet dat er binnen een marge van 5 graden van de Astra 19 graden Oost al weer een aantal andere satelliet zitten zoals Eutelsat op 16 Oost . Dus die zul je dan ontvangen als je een aantal graden draait!

• JuuL20
Jah dat weet ik (moet de elevatie hoek ook veranderen om een andere satelliet te ontvangen), maar in de praktijk is gebleken dat het kleine signaal wat je nog van de Astra ontvangt nog net voldoende was om tv te kunnen kijken. Vraag me niet om de preciese verklaring.
Misschien ligt het eraan doordat jij 5 LNBs hebt gebruikt en ik 1.

[ Voor 13% gewijzigd door JuuL20 op 08-03-2006 07:49 ]

• Mentalist
Bigfoot schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 09:05:
Nogmaals bedankt voor de tip, heb net voor €90 incl. verzendkosten alles besteld wat ik nodig heb, op een receiver na. Als ik hetzelfde had willen hebben bij Cardwriter was ik meer dan €150 kwijtgeweest (misschien wel meer dan €160) en dan had ik nóg niet alles gehad wat ik moest hebben!

Hele goede tip dus *D. En GLS heeft een depot in Goes en Breda, allebei wel te doen in het geval ik niet thuis ben :). Voor het prijsverschil mag dat desnoods nog best een paar liter benzine kosten :P.

• Bigfoot
hier staat nog een mastera te koop zag ik...

http://www.sat4all.com/fo...00958&an=0&page=1#1100958

Verwijderd

Ik doe ook ff een duit in het zakje omdat ik ook net een sat instalatie heb aangeschafd. De setup die ik nu hier heb staan is als volgt: Een Technisat Multytenne schotel van slechts 45 cm een Skystar2 PCI kaart en een Dynamite card programmer.

Het signaal wat van de multytenne af komt is niet superhard (tussen de 40 en 70%) maar tot nu toe altijd ontvangst ook als het regent. Kan dus via DiSEqC vier verschillende satellieten pakken. Hotbird (13 ° oost), Astra 1 (19,2° oost), Astra 3 (23,5 °oost) en Astra 2 (28,5° oost) wat me een +/- 4000 kanalen opleverd. In de cardreader die ik in Phoenix mode gebruik zit een CanalDigitaal en dat werkt ook goed samen met Poorman's CAM (ook het updaten van de kaart gaat goed).

De ideale software ben ik nog aan het zoeken, maar dat komt er denk ik op neer dat elk pakket zijn voor en nadelen heeft. ProgDVB en MyTheatre zijn mijn favorieten.

De hardeware heeft me zo'n eur 170 gekost.

Ben er goed tevreden mee en levert prima beeld op mijn 32" LCD TV. Ook HDTV is goed te bekijken een rete strak op 1360x768.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:51

Wokschotel

Op 6 wielen

Verwijderd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 23:48:
Ik doe ook ff een duit in het zakje omdat ik ook net een sat instalatie heb aangeschafd. De setup die ik nu hier heb staan is als volgt: Een Technisat Multytenne schotel van slechts 45 cm een Skystar2 PCI kaart en een Dynamite card programmer.

Het signaal wat van de multytenne af komt is niet superhard (tussen de 40 en 70%) maar tot nu toe altijd ontvangst ook als het regent. Kan dus via DiSEqC vier verschillende satellieten pakken. Hotbird (13 ° oost), Astra 1 (19,2° oost), Astra 3 (23,5 °oost) en Astra 2 (28,5° oost) wat me een +/- 4000 kanalen opleverd. In de cardreader die ik in Phoenix mode gebruik zit een CanalDigitaal en dat werkt ook goed samen met Poorman's CAM (ook het updaten van de kaart gaat goed).

De ideale software ben ik nog aan het zoeken, maar dat komt er denk ik op neer dat elk pakket zijn voor en nadelen heeft. ProgDVB en MyTheatre zijn mijn favorieten.

De hardeware heeft me zo'n eur 170 gekost.

Ben er goed tevreden mee en levert prima beeld op mijn 32" LCD TV. Ook HDTV is goed te bekijken een rete strak op 1360x768.
Shit, had ik maar eerder van het bestaan van die Technisat afgeweten :X Dan had ik dat ding wel gekocht ipv de standaard Triax-schotel met dubbele LNB (Astra 1 en Hotbird). Alleen heeft die Technisat volgens mij maar 1 uitgang, dus meerdere ontvangers aansluiten is niet mogelijk?

Een niet nader te noemen Abrahamitische religie kan uw vrijheid schade

• Bigfoot
Wokschotel schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 09:34:
[...]

Shit, had ik maar eerder van het bestaan van die Technisat afgeweten :X Dan had ik dat ding wel gekocht ipv de standaard Triax-schotel met dubbele LNB (Astra 1 en Hotbird). Alleen heeft die Technisat volgens mij maar 1 uitgang, dus meerdere ontvangers aansluiten is niet mogelijk?
Klopt, er is (nog) geen twin uitvoering van en je kunt zelf geen LNB's vervangen voor twins.

Verwijderd

Alleen heeft die Technisat volgens mij maar 1 uitgang, dus meerdere ontvangers aansluiten is niet mogelijk?
De Technisat Multytenne heeft inderdaad maar 1 uitgang en er is ook niets aan te veranderen. Ik heb hem gekocht met de Skystar2 kaart en niet de DIGIT MF4-S tuner bij een duits postorder bedrijf voor €140.-.

Wat mischien wel een issue kan zijn is de afstelling van de lnb's, Deze is geoptimaliseerd voor de duitse markt. Ik woon zelf in Arnhem dus redelijk dicht tegen de duitse grens. Ik neem aan dat hoe verder je naar het westen woont hoe minder goed de lnb's onderling zijn afgesteld. Maar da's mijn idee.

• Bigfoot
Verwijderd schreef op vrijdag 10 maart 2006 @ 16:05:
[...]

Wat mischien wel een issue kan zijn is de afstelling van de lnb's, Deze is geoptimaliseerd voor de duitse markt. Ik woon zelf in Arnhem dus redelijk dicht tegen de duitse grens. Ik neem aan dat hoe verder je naar het westen woont hoe minder goed de lnb's onderling zijn afgesteld. Maar da's mijn idee.
Voor de 4 satellieten die de Multitenne ontvangt zal dat in Nederland absoluut geen probleem zijn denk ik. Duitsland is ook een groot land hoor.... paar 100 km naar het westen is geen issue.

• Mentalist
W3ird_N3rd schreef op donderdag 09 maart 2006 @ 05:19:
En GLS heeft een depot in Goes en Breda, allebei wel te doen in het geval ik niet thuis ben :). Voor het prijsverschil mag dat desnoods nog best een paar liter benzine kosten :P.
De zending kwam overigens met de UPS. Donderdag bestelling geplaatst + betaald + screenshot betaling verzonden, gisteren mail met UPS tracktrace, vandaag aangekomen. Snel!

Straks uitpakken.. Heb nou alleen nog geen receiver :D.

• Bigfoot
Dan zou ik maar snel een tuner kopen! Success ermee iig ;)

• Mentalist
Bigfoot schreef op dinsdag 14 maart 2006 @ 22:28:
Dan zou ik maar snel een tuner kopen! Success ermee iig ;)
Thx :). Kaartje wat ik wil hebben komt morgen pas uit volgens dvbshop 8)7. (en daar zijn nog niet eens specs van bekend.. als die echt zwaar tegenvallen moet ik alsnog de KNC pre-orderen)

[ Voor 19% gewijzigd door Mentalist op 14-03-2006 23:04 ]

• Bigfoot
Ik heb hier nog wel een FTA receiver staan als je wilt testen

• Mentalist
Bigfoot schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 08:24:
Ik heb hier nog wel een FTA receiver staan als je wilt testen
Dank je, maar ik heb wel even geduld hoor :). Heb toch nog wat heel anders wat af moet, als ik een receiver heb komt daar niks meer van vrees ik :+.

Pagina: 1