nvidia raid set niet herkend bij installatie windows xp

Pagina: 1
Acties:

• Wouter
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik ben de afgelopen uren tevergeefs bezig geweest om dit probleem op te lossen,
ik heb vele topics doorgelezen, maar heb er geen werkende oplossing gevonden :/

Situatie:

Ik heb een Asus K8N-E Deluxe moederbord met nForce3 250Gb chipset.
Deze chipset heeft een geïntegreerde S-ATA raid controller, waaraan ik 2 seagate harddisks heb hangen in raid 0 configuratie. Het systeem werkt al maanden volledig stabiel; geen enkel probleem.
Ik heb de stripe onderverdeeld in 4 partities. Ik wil Windows XP opnieuw installeren op partitie C.
Ik boot hiervoor vanaf de windows cd, druk netjes F6, kies de raid driver en s-ata driver van diskette (nvraid.sys en nvatabus.sys).
Helaas wordt mijn raid stripe hierna niet goed herkend door de windows installatie; de installatie herkent alleen de 2 schijven op de nvatabus driver; waarvan er bij 1 wordt aangegeven dat het installatieprogramma geen toegang tot die schijf heeft.

Wat ik heb geprobeerd:

- bios instellingen resetten en alleen relevante instellingen goed zetten (mbt raid)
- nieuwste bios flashen
- zoveel mogelijk apparaten loskoppelen tijdens installatie
- drivers in andere volgorde kiezen
- alleen nvraid driver kiezen
- Ik heb 2 versies van de drivers geprobeerd; degene die ik op CD bij mijn mobo kreeg en de nieuwste van de nvidia site. Dit zijn dezelfde die momenteel geïnstalleerd staan op dit systeem; wat perfect werkt.
- Ik heb verschillende windows versies geprobeerd te installeren (NL, ENG, met en zonder SP2).

Ik baal hier behoorlijk van; het heeft allemaal een keer eerder gewerkt met exact dezelfde configuratie, maar ik krijg het nu niet meer voor elkaar.
De stripe wissen en opnieuw aanmaken is geen realistische optie; omdat er > 120 GB aan data op staat die ik graag wil bewaren.

Ik vind de melding van de windows installer dat 1 van de 2 schijven niet benaderd kan worden wel opvallend, dit zou wellicht de oorzaak van het probleem kunnen zijn. Ik heb echter op internet en dit forum geen verdere informatie hierover kunnen vinden. De schijven werken nog gewoon naar behoren en ook de nvidia raid manager geeft aan dat er niks aan de hand is met de raid set.

• Wouter
  • Niet online
De exacte melding van de windows setup is: "Setup cannot access this disk".
Dit geeft hij aan bij een van de twee schijven.
Als ik de schijven verwissel geeft hij het bij de andere schijf aan; dus het probleem ligt bij 1 specifieke schijf.
Als ik seatools probeer te draaien (hdd analyse app), crasht deze bij het opstarten als deze schijf aangesloten is. Als ik deze schijf loskoppel start seatools wel.

Ik begrijp niet dat de windows installer en seatools problemen hebben met de schijf, terwijl hij nog steeds probleemloos werkt met mijn huidige windows installatie :/
Als ik de schijf aan m'n andere S-ATA controller hang, crasht seatools ook :/

Verwijderd

Ik neem aan dat de vorige installatie van xp nog erop staat ,aangezien je bij de setup bent blijven steken
.Heb je niet de mogelijkheid om je data te backuppen en daarna de raid opnieuw aan te maken. Denk inderdaad dat het probleem bij die ene schijf ligt die dus niet meer als raid herkent wordt. Ik weet niet of je al geprobeerd hebt om mbr te herstellen ( fdisk /mbr). waar een nieuw master boot record gechreven wordt., kan misschien zijn dat de info op die schijf misschien vernaggelt is , waardoor hij de info niet meer kan benaderen op de schijf.
Ik weet alleen niet of mbr ook info over de raid set bevat.
Ik neem aan dat alles in het bios op raid ingesteld staat. Krijg je trouwens tijdens het booten de schijven als stripeset te zien en geeft hij daar ook melding van?

• Wouter
  • Niet online
ja de raid set werkt prima,
ik draai er nu nog gewoon windows op.
Alle partities zijn gewoon goed te benaderen en alle data is intact.
Er is verder dus niets aan de hand, maar ik krijg windows er gewoon niet opnieuw op :(

De MBR fixen had ik ook al aan gedacht, maar vanuit de recovery console gaat niet want die kan die schijf niet benaderen; en fdisk draait niet onder windows en onder dos wordt die controller weer niet herkend.

Trouwens nog iets geks;
chkdsk geeft telkens fouten mbt het filesystem aan op schijf c die hij niet kan repareren vanuit windows.
Dus ik schedule chkdsk om uitgevoerd te worden bij het opstarten, maar dan vind hij geen fouten meer.
Als ik chkdsk vervolgens weer vanuit windows draai, vind hij de fouten weer....

Verwijderd

ik denk dat er niks anders opzit, dan de stripeset opnieuw aan te maken. kan je data niet ergen naar toe backuppen?.
1e mogelijkheid , koop een losse ideschijf en kopieer de data er naar toe. kost wel geld, maar data heb je dan nog.

2e mogelijkheid stripseset wissen en opnieuw aanmaken, wel data kwijt dan.

Ik denk dat er weinig anders opzit, want mogelijkheden om te herstellen , heb je zowat allemaal al geprobeerd.
Ik denk zelf dat die ene schijf zijn mbr informatie vernaggeld is.
Als je de goeie schijf afkoppelt en alleen die foute schijf er aan hangt crasht seatools dan ook en heb je de mogelijkheid binnen seatools om op die ene schijf mbr te rewriten ?, sommige disktools hebben die mogelijkheid. je moet effe dan in de bios nvraid op non raid zetten, schijf wordt dan herkend als p-ata schijf.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is het programma spinrite, is zo'n beetje de beste hd tool die er is.
Hij kan je schijf zeer grondig testen, duurt wel lang , maar als hij met fouten komt kan je er wel van uitgaan ,dat er fouten zijn.

succes!!
. w o u t e r . schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 17:57:
ja de raid set werkt prima,
ik draai er nu nog gewoon windows op.
Alle partities zijn gewoon goed te benaderen en alle data is intact.
Er is verder dus niets aan de hand, maar ik krijg windows er gewoon niet opnieuw op :(

De MBR fixen had ik ook al aan gedacht, maar vanuit de recovery console gaat niet want die kan die schijf niet benaderen; en fdisk draait niet onder windows en onder dos wordt die controller weer niet herkend.

Trouwens nog iets geks;
chkdsk geeft telkens fouten mbt het filesystem aan op schijf c die hij niet kan repareren vanuit windows.
Dus ik schedule chkdsk om uitgevoerd te worden bij het opstarten, maar dan vind hij geen fouten meer.
Als ik chkdsk vervolgens weer vanuit windows draai, vind hij de fouten weer....

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Ik neem aan dat je dit al gedaan hebt, maar wat zegt je handleiding van je moederbord hierover? Misschien een instelling die je wellicht over het hoofd hebt gezien.

En heb je deze WinXP direct geinstalleerd, of is het een upgrade geweest van een vorige Windows versie?(Dat wil nog wel eens schelen.)

Succes in ieder geval, het is namelijk zwaar beroerd om door zoiets je data kwijt te raken.

I think, therefor I am.....I think.

• Wouter
  • Niet online
Ricochet schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 19:36:
Ik neem aan dat je dit al gedaan hebt, maar wat zegt je handleiding van je moederbord hierover? Misschien een instelling die je wellicht over het hoofd hebt gezien.

En heb je deze WinXP direct geinstalleerd, of is het een upgrade geweest van een vorige Windows versie?(Dat wil nog wel eens schelen.)

Succes in ieder geval, het is namelijk zwaar beroerd om door zoiets je data kwijt te raken.
Handleiding zegt dat het zou moeten werken :P En vorige keer XP ook direct geinstalleerd, van dezelfde cd en met dezelfde drivers waar het nu fout mee gaat :|

Maargoed; ik denk dat ik toch maar begin aan het backuppen van 200 GB data;
gelukkig heb ik 2 DVD branders en wat spindels :Y) het is alleen een beetje jammer dat het zo moet; ik koop geen grote schijven om ze iedere keer leeg te moeten halen B)
Pagina: 1