Toon posts:

DVB op HDD recorder via DV aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn de afgelopen paar maanden zowaar enkele betaalbare HDD recorders op de markt gekomen met een HDMI of DVI uitgang. Een aantal van deze recorders beschikt ook over een DV ingang (=firewire/IEEE1394/iLink/etc). Hiermee zou een totaal digitaal traject voor TV kijken bijna binnen handbereik zijn. Er schijnen namelijk DVB (c of s) decoders te zijn met een DV uit.

Nu is mijn vraag. Wie heeft er uberhaupt ooit zo'n decoder gezien met een DV out, en wie heeft dit inderdaad werkend aangesloten op een HDD recorder via DV in?

Verwijderd

Topicstarter
Het gebrek aan replies geeft eigenlijk al genoeg aan. De meeste mensen snappen sluit alles dus gewoon nog gewoon analoog aan. Digitale TV is daarmee in de praktijk dus eigenlijk een nietszeggend iets.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
de manier die jij voorstelt is nodeloos omslachtig. Er zijn satelliet ontvangers die helemaal digitaal werken. Meest simpele vorm daar van is PCI insteekkaart in je PC en dan via de DVI uit naar een TFT scherm. Dat kan kan al jaren, is helemaal digitaal en de kwaliteit is erg matig ;)

[ Voor 12% gewijzigd door BartNL op 22-02-2006 20:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
BartNL schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 20:02:
de manier die jij voorstelt is nodeloos omslachtig. Er zijn satelliet ontvangers die helemaal digitaal werken.
Ik heb nog niet veel sateliet ontvangers + HDD gezien met een DVI of HDMI aansluiting. Deze gaan ongetwijfeld wel binnenkort komen. Ik neem aan dat DVB-C + HDD ontvangers ook wel met DVI OUT gaan komen. Op dit moment zijn die echter niet of zeer moeilijk te krijgen.
Meest simpele vorm daar van is PCI insteekkaart in je PC en dan via de DVI uit naar een TFT scherm. Dat kan kan al jaren, is helemaal digitaal en de kwaliteit is erg matig ;)
Is dat echt zo matig? Een HTPC is inderdaad een oplossing, maar voor de TV in de woonkamer wil je natuurlijk eentje op de P-M gebasseerd (vanwege geluid en energie verbruik omdat ie altijs/lang aan staat). Ook deze zie je nog steeds bijna niet in Nederlandse winkels.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De Motorola DVI-5000 die UPC tot voor kort gebruikte (samen met een aantal andere Motorola modellen) had een Firewire aansluiting waar je volgens de handleiding het videobeeld mee kon delen. Maarja die box heb je nu niks meer aan en bovendien was die aansluiting waarschijnlijk ook uitgeschakeld.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 16:55
Is dat echt zo matig? Een HTPC is inderdaad een oplossing, maar voor de TV in de woonkamer wil je natuurlijk eentje op de P-M gebasseerd (vanwege geluid en energie verbruik omdat ie altijs/lang aan staat). Ook deze zie je nog steeds bijna niet in Nederlandse winkels.
een AMD met Cool'n Quiet die niets doet is ook zuinig. Verder is de CPU maar een deel van je verbruik.

Goed beeld is helaas meer dan alleen digitaal iets 1:1 weergeven. Voor een PC moet je hele goede setup hebben voor goede beeldkwaliteit. Probleem zit er vooral in dat veel uitzendingen nog steeds interlaced zijn. Voor goede weergave moet de de-interlacer dus heel goed zijn. En dat is veel vaker een probleem dan de digitaal / analoog omzetting. Wanneer een zender progressief uitzend ziet het er wel erg goed uit. Bij interlaced materiaal doet een goede analoge TV dat beter dan de meeste (alle?) TFTs.
Een DVD speler digitaal aansluiten op een digitale display geeft al wel een superplaatje.

Ik noemde de HTPC vooral om aan te geven dat "helemaal digitaal" niet een garantie is voor mooi beeld.

Verwijderd

Topicstarter
BartNL schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 19:27:
[...]
Ik noemde de HTPC vooral om aan te geven dat "helemaal digitaal" niet een garantie is voor mooi beeld.
Op die manier. Ja, daar geef ik je wel gelijk in. Over het algemeen is het het mooist als je een signaal zo simpel mogelijk weergeeft op een manier die past bij de aard van het signaal. Interlaced PAL/NTSC ziet er inderdaad het beste uit op een CRT TV die 0.0 digitale truukjes gebruikt en inderdaad gewoon analoog binnen komt. Een kennis van mij heeft een nieuwe (dure) B&O CRT en een zeer goede bekabeling in huis en het beeld ziet er inderdaad heel strak uit.

Andersom kun je mischien zeggen dat (low bitrate) digitale TV en LCDs voor het huidige SD/interlaces materiaal onzin zijn.
Pagina: 1