Toon posts:

Probleem met HD / CRC-errors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mede-tweakers, wie o wie kan mij helpen met het volgende probleem.

Het valt mij op dat ik de laatste tijd een aantal data-problemen heb. Wat gebeurt er?

Ik heb 2 Maxtor schijven in mijn machine hangen. De ene is gepartitioneerd in 2 partities (C: 30GB, D: 50GB). De 2e schijf is een geheel van 80 GB.

Die D: partitie gebruik ik als downloadpartitie. E: is mijn archief. Het komt de laatste tijd vaak voor dat wanneer ik iets download, op D, en hierbij geen CRC-errors heb, ik, wanneer ik de release verplaats naar E, vlak na verplaatsen CRC-errors optreden, maar soms ook later. Wanneer ik bijvoorbeeld enkele dagen later een aantal tracks heb afgespeeld. Recentelijk heb ik de soundtrack van Walk the Line of mijn D-schijf gehad. Sfv-check, alles prima, verplaatsen naar E. Ook alles goed, Aantal tracks gespeeld, alles prima. Paar dagen later, sfv-check. Pats, error op 3 bestanden. Die ik toevallig ook nog alle 3 afgespeeld heb. Ik ben radeloos.

Ik heb via de maxtor-tool mijn schrijven grondig gechecked. Ook via Windows schrijfbeheer. Meermalen op fouten gechecked maar beiden kunnen geen errors vinden.

Ik defragmenteer de schijven ook regelmatig, dus dat kan het ook niet zijn.

Omdat ik ook vaak 'brak geheugen' lees in dit soort topics, heb ik via MemCheck ook vast het geheugen gechecked. Na 19 uur (!) geen errors. Dat lijkt het me dus ook niet.

Ik weet het niet meer. Via SiSoft Sandra een moederbord-temp van 35 graden, en processor rond de 46 graden. Overhitting lijkt me dus ook sterk.

Ik weet het niet meer. Wie helpt.

Systemspecs. Intel Pentium IV, 3.00 Ghz, Asus P4C800-E, 2x512 DDR-SDRAM, 2x Maxtor 80GB HD 8 Mb cache, liquid Bearing...

Ik heb het forum al doorgebladerd, maar ik kan geen oplossing vinden.

Ik hoop dat iemand mij kan en wil helpen.

M.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-02 18:36
logboeken van windows bekijken?
andere hd kabel gebruiken?
andere hd, om te testen?
drivers goed updaten?
hd tune harde schijf kontroleren,
chkdsk doen
bios kontroleren of instellingen, snelheden etc goed staat. Soms kun je dingen op
turbo zetten, zet dit eens op normaal.
opnieuw installeren windows,
spyware of dingen die op de achtergrond lopen,
virusscanner verwijderen(tijdelijk).

[ Voor 18% gewijzigd door jan99999 op 21-02-2006 22:58 ]

Verwijderd

Heb je die schijf al eens geformatteerd? Ik had laatst ook crc errors en dat was bij mij een voorbode van een dooie schijf. Met die maxtor-tool kan je ook een zogenaamde low-level format doen. Dit is in feite geen lowlevel format, maar een zero-fill. Schrijft ie je schijf van voor tot achter, incl. MBR in een paar uur tijd vol met nullen. Als ie daar fouten geeft, dan kan je maxtor bellen en stellen zij voor om hem RMA te sturen.

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 22:56:
logboeken van windows bekijken?
andere hd kabel gebruiken?
andere hd, om te testen?
drivers goed updaten?
hd tune harde schijf kontroleren,
chkdsk doen
bios kontroleren of instellingen, snelheden etc goed staat. Soms kun je dingen op
turbo zetten, zet dit eens op normaal.
opnieuw installeren windows,
spyware of dingen die op de achtergrond lopen,
virusscanner verwijderen(tijdelijk).
Geen spyware, virusscan is gedaan, in bios zijn geen instellingen gewijzigd dus op deze manier loopt ie al 2 jaar zonder problemen. HD is gechecked, logboek zie ik niets raars. Andere HD en bekabeling is geen optie, moet ik eerst nieuwe schijf kopen.

M.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:25:
Heb je die schijf al eens geformatteerd? Ik had laatst ook crc errors en dat was bij mij een voorbode van een dooie schijf. Met die maxtor-tool kan je ook een zogenaamde low-level format doen. Dit is in feite geen lowlevel format, maar een zero-fill. Schrijft ie je schijf van voor tot achter, incl. MBR in een paar uur tijd vol met nullen. Als ie daar fouten geeft, dan kan je maxtor bellen en stellen zij voor om hem RMA te sturen.
Dat kan ik wel even doen. Gooi er wel even een externe HD aan.

M.

Maar ik heb toch het gevoel dat het niet in die schijf zit. Zou het de IDE-controller kunnen zijn. Mijn voeding is er een maand of twee geleden mee gestopt.Zit nu nieuwe in, maar zou dat een beschadiging van die IDE-controller kunnen zijn. En kan ik dat makkelijk testen....?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 23:33:
[...]

Dat kan ik wel even doen. Gooi er wel even een externe HD aan.

M.

Maar ik heb toch het gevoel dat het niet in die schijf zit. Zou het de IDE-controller kunnen zijn. Mijn voeding is er een maand of twee geleden mee gestopt.Zit nu nieuwe in, maar zou dat een beschadiging van die IDE-controller kunnen zijn. En kan ik dat makkelijk testen....?
Het zou een beschadiging van de schijf kunnen zijn door je voeding. Als je voeding de geest geeft kan ik me best voorstellen dat hij ineens op je spanninslijnen een veel te hoog voltage zet. Maar goed, dan gaat er geheid meer stuk in je systeem. Geheugen en mobo's zijn daar naar mijn ervaring het gevoeligst voor. Probeer het eerst eens met die maxtor-tool. En anders je mobo checken door er andere schijven aan te hangen. Mijn ervaring met crc errors zijn dooie schijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 00:12 . Reden: typos ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Lijkt me dat je last van bad blocks hebt, hiervoor kun je een tooltje op de site van maxtor downloaden waarmee je een soort dosflop aanmaakt, hiermee opstarten en je kunt het progje je schijf laten scannen op bad blocks.Mocht hij wat vinden, schijf backuppen en low level formatteren, daarna een aantal keren data erop schrijven en kijken of de bad blocks wegblijven, anders je schijf rma sturen :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

blobber schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 00:22:
Lijkt me dat je last van bad blocks hebt, hiervoor kun je een tooltje op de site van maxtor downloaden waarmee je een soort dosflop aanmaakt, hiermee opstarten en je kunt het progje je schijf laten scannen op bad blocks.Mocht hij wat vinden, schijf backuppen en low level formatteren, daarna een aantal keren data erop schrijven en kijken of de bad blocks wegblijven, anders je schijf rma sturen :)
Bad sectors bedoel je. Maar goed, hij heeft al grondig met powermax of maxblast getset [ik haal die namen steeds door mekaar 8)7 ]
Ik had het probleem dat de partities spontaan verdwenen om de paar weken en geen enkel programma vond een error. Schijf RMA sturen levert je dan een rekening op en dezelfde schijf retour. Effe bellen met maxtor in engeland leverde me het advies op van de low-level format. Je garantie gaat hierbij niet verloren zoals in de FAQ hier staat, aangezien het niet meer is dan een zero-fill.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 00:42 ]

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 00:37:
[...]

Bad sectors bedoel je. Maar goed, hij heeft al grondig met powermax of maxblast getset [ik haal die namen steeds door mekaar 8)7 ]
Ik had het probleem dat de partities spontaan verdwenen om de paar weken en geen enkel programma vond een error. Schijf RMA sturen levert je dan een rekening op en dezelfde schijf retour. Effe bellen met maxtor in engeland leverde me het advies op van de low-level format. Je garantie gaat hierbij niet verloren zoals in de FAQ hier staat, aangezien het niet meer is dan een zero-fill.
Ik moet met mijn gedachten nog bij mijn Amiga gezeten hebben, daar hadden ze het altijd over Bad Blocks :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 00:37:
[...]

Zal dat ook eens proberen van het weekend. Eerst even de non-corrupte data backuppen op een externe schijf.

Kan het iets met de IDE-controller te maken hebben? Dat bedacht ik me vanmiddag..

M.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag systeem geformateerd met die low-level-format methode van Maxtor. Geen errors tijdens format, ook bij full-range check geen problemen. Lijkt me dat schijven dus goed zijn.

Iemand nog een ander idee?

M.

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:07
Heb je die schijf met die 3 corrupte mp3's al eens in een andere pc gehangen?
Gewoon om te kijken of het niet tóch aan je geheugen (of controller) ligt...
(ik denk overigens nog steeds aan geheugenproblemen, is memcheck net zo goed als memtest86?)

Verwijderd

Blijft ie crc errors geven? Zo ja, RMA je schijf, met een melding van wat je allemaal gedaan hebt. Bel maxtor anders ook eens. Je zou hem ook eventueel eens kunnen flashen. Misschien dat de firmware van de schijf rot is [als dat kan ?].

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2006 00:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, update. Heb inmiddels al mijn schijven geformatteerd. Via die Maxtor-tool op beide schijven een low-level-format uitgevoerd, en daarna de grondige schrijf check. Alles goed bevonden.

Dan, qua geheugen, hij heeft 19 uur lopen stampen op Memtest86. En geen errors gevonden. Lijkt me dus dat dat het ook niet is.

Er viel me net iets op. Ik heb goede mp3-sets gebackupped op mijn externe drive. sfv's gechecked, alles goed. Na afspelen (vanaf de externe) toch weer corrupte mp3's in de sfv-checker.

Ik begin steeds meer aan rotte IDE-controllers te denken. Kan ik dat op een andere manier verifiëren zonder de schijven in een andere machine te hangen (die ik niet heb)?

Systeem is inmiddels opnieuw geinstalleerd, probleem blijft...

Wie helpt.

M.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2006 17:20 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-02 18:36
losse ide kontroller lenen
Pagina: 1