Toon posts:

Computer wil niet 'koud' starten

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit weer eens met een probleempje waar ik zelf niet uitkom

Mijn barebone wil niet opstarten als hij koud is, letterlijk. Als de temperatuur van het ding laag is begint hij raar te klikken, cd rom begint raar te doen, de ventilator op de videokaart begint eerst te draaien maar valt na 10 seconde uit, en nog wat van dat soort rare verschijnselen.

Als ik hem vervolgens 1 minuut zo laat staan (=opwarmen van verschillende onderdelen), en dan de stekker er uit trek en overnieuw opstart lukt het wel. Als de computer een half uur aan heeft gestaan kan ik hem ook zonder problemen overnieuw opstarten. Het verschijnsel is duidelijk erger als hij bijvoorbeeld een nacht in een koude kamer heeft gestaan (vanochtend had ik 5 minuten werk om hem op te starten). Ik kom dus tot de conclusie dat het onderdeel dat voor het probleem zorgt tijd nodig heeft om op te warmen waarna het probleem weg is 8)7

Ik heb hem net laten afkoelen en met een multimeter de voltages getest tijden het 'niet-willen-opstarten' / klikken / vreemd doen, en die zijn gewoon 5 en 12volt. Dit omdat ik eerst dacht dat de voeding de boosdoener zou zijn, maar die valt nu af.

Voordat ik dus verder ga testen door alle onderdelen 1 voor 1 ga vervangen door spul dat ik nog heb liggen hier (videokaart, geheugen, cpu), wil ik jullie opinie van wat nu de boosdoener zou kunnen zijn. Dit omdat de barebone modded is en alleen de cpu of videokaart vervangen al een dagtaak is (echt!)

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-03 19:17
Boot ie wel gewoon helemaal? Want ventilator van mijn CPU begint ook pas na minuutje te draaien.

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

Verwijderd

Topicstarter
Boot niet, geen beeld, cdrom wil niet open etc

Pas als ik hem na een minuutje opwarmen overnieuw opstart (stekker eruit, want de aan-uitknop werkt ook niet meer)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 19:45:
Boot niet, geen beeld, cdrom wil niet open etc

Pas als ik hem na een minuutje opwarmen overnieuw opstart (stekker eruit, want de aan-uitknop werkt ook niet meer)
Ik herken dit probleem als duizenden, bij mij was het toch echt de voeding ondanks dat alle "volts"
goed waren. ik had een ocz voeding.
Heb er een nieuwe voeding ingezet en toen werkte alles perfect!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 20:18:
[...]

Ik herken dit probleem als duizenden, bij mij was het toch echt de voeding ondanks dat alle "volts"
goed waren. ik had een ocz voeding.
Heb er een nieuwe voeding ingezet en toen werkte alles perfect!!
Maar als het systeem eenmaal is opgestart is, zijn de voltages echt rete-stabiel, ook tijdens stress tests, bf2 etc. Daar komt bij dat als ik de cpu en videokaart niet overclock, waardoor het systeem echt een lading minder energie verbruikt, het opstart probleem ook voorkomt.

Daarnaast, als het de voeding is, waar vind ik een andere voor mijn barebone :'(

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 20:42:
[...]

Maar als het systeem eenmaal is opgestart is, zijn de voltages echt rete-stabiel, ook tijdens stress tests, bf2 etc. Daar komt bij dat als ik de cpu en videokaart niet overclock, waardoor het systeem echt een lading minder energie verbruikt, het opstart probleem ook voorkomt.

Daarnaast, als het de voeding is, waar vind ik een andere voor mijn barebone :'(
test het ff met een normale voeding.

Verwijderd

Het is een baan op een printplaat ( waarschijnlijk mobo) waar net een haarscheurtje in zit waardoor die net niet contact maakt, als die een beetje warm wordt, zet die uit en dan maakt ie net wel contact.

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:25

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 10:29:
Het is een baan op een printplaat ( waarschijnlijk mobo) waar net een haarscheurtje in zit waardoor die net niet contact maakt, als die een beetje warm wordt, zet die uit en dan maakt ie net wel contact.
Dude! Helderziend of zo? ;) Klinkt wel plausibel :)

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• SkyFlyer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:38
ik had vergelijkbare symptomen op een Shuttle barebone,

Aanzetten en dan wachten, deed helemaal niets en dan tussen 10sec en 4 minuten starte hij spontaan op. Alles was verder prima, alleen hij had ook netwerkproblemen.

Hierin is de voeding vervangen (niet door mijzelf) en alle problemen opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 10:29:
Zoiets dacht ik ook al

Ik ben de barebone nu helemaal aan het demonteren

Verwijderd

Zo'n probleem heb ik ook gehad. Men computer was net nieuw en toen het meer en meer winter begon te worden (kouder dus, verwarming staat niet altijd aan), kreeg ik soortgelijke problemen. Toen ik windows xp, aangepast met nlite, installeerde, waren alle problemen weg...
Dus dat het een hardwareprobleem is, betwijfel ik.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 15:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:25:
Zo'n probleem heb ik ook gehad. Men computer was net nieuw en toen het meer en meer winter begon te worden (kouder dus, verwarming staat niet altijd aan), kreeg ik soortgelijke problemen. Toen ik windows xp, aangepast met nlite, installeerde, waren alle problemen weg...
Dus dat het een hardwareprobleem is, betwijfel ik.
Uhm... Hij blijft hangen nog voor de post. Wel degelijk een hardware probleem dus

edit: Ben net even wezen testen:
- Met videokaart en zonder TV-kaart geen problemen
- Met TV-kaart en zonder videokaart wel problemen
- Met beide ook problemen (duh)

Conclusie: TV-kaart = oorzaak?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 15:43 ]

• Flapp
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 20:16
Zet de TV kaart eens in een ander slot?

"Stilte, een gat in het geluid...."

Verwijderd

Topicstarter
Flapietoetoe schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 15:55:
Zet de TV kaart eens in een ander slot?
Hehe, had ik maar een ander slot. :+ (het is een barebone)

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Probeer eens een andere TV-kaart en kijk of je probleem dan verholpen is.

Verwijderd

Topicstarter
Flesdop schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 17:52:
Probeer eens een andere TV-kaart en kijk of je probleem dan verholpen is.
De tv kaart werkt gewoon in een andere computer.

Net een andere voeding geprobeert, maar die is atx2 en de stekker past dus niet op het atx1 moederbord (net niet genoeg ruimte). Binnenkort even een verloopje atx2->atx1 halen om te testen dus.

Voor eerst bouw ik hem weer in elkaar. Zo erg is het nu ook weer niet om eerst even een minuutje te laten opwarmen. :z

Wat ik ook nog even probeer is om in de bios wat met de irq's etc te spelen

edit: Ik ben net nog eens uitgebreid wezen testen en ik ben er vrij zeker van dat de voeding het niet trekt... :'(

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 18:40 ]

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
*vraagje kan het niet vinden in je sign, welke voeding heb je?*

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Topicstarter
Ding dat standaard met de barebone kwam. Geen idee hoeveel watt het is, en heeft zich tot nu toe altijd goed gehouden, ook qua voltages.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Kijk eens goed naar je condensatoren op je moederboard. Staan er een aantal bol of komt er rotzooi uit de onderkant? Grote kans dat dit het probleem veroorzaakt.

Heb hier ook een barebone liggen met hetzelfde probleem. Uiteindelijk bleek in dat geval 1 condensator bol te staan ( ik moet hem nog vervangen overigens ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Pagina: 1