Toon posts:

ATi + TVOut geen PAL met ATi Linux driver 8.21 en 8.22

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allo allen,

Ik heb al sinds versie 8.21 enkel nog maar zwart wit TV-Out. 8.20 was netjes PAL in kleur, nu niet meer. Ik vermoed erg sterk dat het aan de ATi drivers ligt, maar misschien doe ik iets fout. Heb met aticonfig mn xorg.conf gemodificeerd en heb dit in de Device sectie staan:

Section "Device"

# vendor=1002, device=4e44
Identifier "ATI Graphics Adapter connector 0"
Driver "fglrx"
Option "(null)"
Option "TVFormat" "PAL-B"
Option "TVStandard" "VIDEO"
Option "VideoOverlay" "on"
Option "OpenGLOverlay" "off"
# Option "OverlayOnCRTC2" "1"
BusID "PCI:1:0:0"
EndSection

Section "Device"

# vendor=1002, device=4e44
Identifier "ATI Graphics Adapter connector 1"
Driver "fglrx"
BusID "PCI:1:0:0"
Screen 1
EndSection

(De option 'null' die aticonfig toe voegd is ... irrelevant.)
Ik heb ook met de fireglcontrolpanel dit proberen te wijizigen, hij start op (de CP) met tvout mode op NTSC, waar het idd ook op lijkt. Verander ik dit naar pal, schrijft hij in de xorg.conf onder tv-standaard PAL-D neer. Ook dit helpt uiteraard niet.

Enige andere tweakers met dit probleem?

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

NTSC heeft een andere resolutie en beeld frequentie dan PAL en de fglrx control panel start altijd met NTSC mode op.
Denk dus niet dat het daaraan ligt.

ZwartWit beeld lijkt me meer te wijzen op S-Video output aangesloten op gewone Video input op je TV.

Gebruik je de S-Video kabel en heb je niet per ongeluk het AV kanaal van je TV geswitch van S-Video naar Video (heeft mij eens enkele weken gekost voor ik daar achter was :)).

Ik heb overigens 8.22.5 getest en daar werkt de TV-OUT (S-Video) goed met in xorg de opties:
code:
1
2
    Option "TVFormat"                   "PAL-SCART"
    Option "TVStandard"                 "VIDEO"

alleen die hard-lockup's met bijbehordende filesystem-corruptie bij het uitloggen of uitzetten van de computer :(

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Topicstarter
PAL-SCART??

Nee ik heb gewoon PAL-B

zal SCART is tryen.

Ik heb natuurlijk nix aan de fysieke aansluitingen van mn setup veranderd. 8.20 werkt, 8.22 niet meer.

Mn tv kan composite EN svideo aan. Het ander probleem ken ik wel, dat is andersom, SVIDEO uit, maar alleen composite op de TV, dan heb je dus idd dat je alleen 1 van de 2 sigalen op je tv binnen komt, luminance (zwart/wit) en dat is het in dit geval zeker niet.

Maar ik zal is PAL-SCART proberen, misschien helpt dat wel.

======================================

Ok dus net dat geprobeerd, nog steeds zwart wit.

Met fireglcontrolpanel hetgeen ook op PAL-SCART gezet en verbazing wekend (not) veranderd die nog steeds verkeerd TV-Standaard naar PAL-SCART (wat dus eigenlijk TVFormat moet zijn en eventueel TVStandaard naar SCART). Uiteraard nog steeds zwart/wit, maar toen ik echter rollback deed naar 8.20

OOK Zwart Wit!!!

Dus het lijkt erop dat ie in PAL-SCART mode gaat ipv PAL-B/VIDEO.

Iig heb ik niet eens SCART op mn 9500Pro, tenminste, niet dat ik weet. Anders zou ik dat nog veel liever dan SVIDEO aansluiten uiteraard. (Weet ieand de pinout?)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2006 05:06 ]

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 04:37:
PAL-SCART??

Nee ik heb gewoon PAL-B

zal SCART is tryen.

Ik heb natuurlijk nix aan de fysieke aansluitingen van mn setup veranderd. 8.20 werkt, 8.22 niet meer.

Mn tv kan composite EN svideo aan.
Automatisch of moet je handmatig schakelen. Bij mijn TV moet ik twee keer het betreffende AV knopje indrukken om te switchen. Dat had ik dus een keer per ongeluk gedaan waardoor ik ook "opeens" een zwart/wit beeld had. Heeft een hele poos geduurt voor ik daar achter was :)
Het ander probleem ken ik wel, dat is andersom, SVIDEO uit, maar alleen composite op de TV, dan heb je dus idd dat je alleen 1 van de 2 sigalen op je tv binnen komt, luminance (zwart/wit) en dat is het in dit geval zeker niet.
Niet?
Maar ik zal is PAL-SCART proberen, misschien helpt dat wel.

======================================

Ok dus net dat geprobeerd, nog steeds zwart wit.

Met fireglcontrolpanel hetgeen ook op PAL-SCART gezet en verbazing wekend (not) veranderd die nog steeds verkeerd TV-Standaard naar PAL-SCART (wat dus eigenlijk TVFormat moet zijn en eventueel TVStandaard naar SCART). Uiteraard nog steeds zwart/wit, maar toen ik echter rollback deed naar 8.20

OOK Zwart Wit!!!

Dus het lijkt erop dat ie in PAL-SCART mode gaat ipv PAL-B/VIDEO.

Iig heb ik niet eens SCART op mn 9500Pro, tenminste, niet dat ik weet. Anders zou ik dat nog veel liever dan SVIDEO aansluiten uiteraard. (Weet ieand de pinout?)
Ik heb voor voor PAL-SCART gekozen omdat ik niet wist welke van de PAL-? de goede was en ik een SCART ingang gebruikte op mijn TV voor het S-Video signaal. Het werkte en sindsdien gebruik ik dus die instelling :)

Mijn 9800Pro Sapphire kaart heeft zowel S-Video als Composite uitgangen op de pinout. Beide staan volgens mij aan want ik heb een verloopstekkertje gekregen om de composite-video kabel aan te kunnen sluiten.

Hier meer info: http://www.digit-life.com/articles2/radeon-tv-out/

[ Voor 1% gewijzigd door Buffy op 23-02-2006 23:07 . Reden: typo ]

When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Topicstarter
Kweet nou niet precies wat je met 'niet' bedoelde, maar S-Video, (Seperate Video) deeld je signaal op in 2 signalen, 1 voor luminance en 1 coor chroma. Luminance, ook wel brightness genoemd is in zwartwit (das eigenlijk min of meer je helderheid toch?) Chrominance is de kleurinformatie. De synchronizatie pulsen gaan tevens ook over de luma, meer hievoer zo.

Composite is dus die 2 signalen tesamen, S-Video appart. Vroeger had je als output op de ATi kaarten die 4 pin pluggen, 2x ground, chroma en luma. Wat er gebeurde als je Composite instelde (autodetect, optie in OS, jumper op kaart) was dat de kaart het composite signaal over de luminance poort stuurde en vervolgens je 'converter' plug alleen dat pinnetje doorgaf. Hierdoor kreeg je dus het gemengde signaal op je tv binnen. Wat je gewoon op de composite poort van je tv/scart kan aansluiten.

Wat gebeurd er nou als je s-video signaal over de composite bus stuurt, wel de sync, wel de luma (brightness) in zwart wit. Dus vandaar, zwart wit beeld. Met de chroma lukt je dit niet, omdat simpel weg geen sync signaal aanwezig is en dus niet decodeerbaar.

Sommige laptops (daar weet ik het toevallig van) met ATi onboard kon je geen composite op instellen. Dit was lullig voor sommige mensen met wat goedkopere tv's waar je alleen composite in kon stampen, zwart wit beeld. (Kaart stuurt luma + chroma, tv ontvangt alleen luma) Door die 2 pinnen met wat electronica te sluiten was dit wel te verhelpen, of met telefoondraad!! (Dit was toevallig, de draad stoorde zoveel op elkaar, dat de luma en chroma gingen mengen, wat normaal niet gewenst is uiteraard, behalve in dit geval).

Verder wat mijn TV betreft heb ik 3 ingangen. 1x composite op de voorkant, 1x composite (dus geen s-video) scart aan de achterkant en 1x composite + s-video aan de achterkant.

Ik kan dit inderdaad ook als optie op mn TV instellen in een menu hoe die moet luisteren. Echter heb ik daar al jaren niet meer aan gezeten (is echt een verstopt menu in de tv, niet iets dat je per ongeluk drukt). En met 8.20 werkt het nog. Dus waarom met 8.22 ineens niet meer?

Enige wat ik me kan voorstellen is, dat ie tot voor kort altijd in 'composite' mode heeft gewerkt, zonder dat ik dat gemerkt heb en dat ie pas sinds nu S-Video out doet ... Kan ik wel is even naar kijken een keer, instellingen van de tv veranderen, pc op composite instellen en nog proberen een composite scart aansluiting te pakken. Iig lijkt het dus dat het aan mijn setup zou moeten liggen.

P.S. Die site is interesant, maar niet veel nieuws. Enige wat interesant was was over de ATi Bios (heb ik al heel lang op PAL voor boot staan) maar er was een link naar forum.radeon2.ru over SCART RGB. Nou spreek ik alleen geen russies ....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2006 02:21 ]

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 02:07:
Kweet nou niet precies wat je met 'niet' bedoelde, maar S-Video, (Seperate Video) deeld je signaal op in 2 signalen, 1 voor luminance en 1 coor chroma. Luminance, ook wel brightness genoemd is in zwartwit (das eigenlijk min of meer je helderheid toch?) Chrominance is de kleurinformatie. De synchronizatie pulsen gaan tevens ook over de luma, meer hievoer zo.
Mijn Niet? sloeg op je opmerking:
Het ander probleem ken ik wel, dat is andersom, SVIDEO uit, maar alleen composite op de TV, dan heb je dus idd dat je alleen 1 van de 2 sigalen op je tv binnen komt, luminance (zwart/wit) en dat is het in dit geval zeker niet.
Ik vroeg me dus af hoe je zeker weet dat dit niet het geval is aangezien je probleem juist het niet hebben van kleuren is.

Hoewel je natuurlijk bij problemen na een driver update onmiddelijk aan een driver bug denkt kan het natuurlijk bv ook gewoon een kabelbreuk zijn, shit happens :)

Als je een 7 pins TV-OUT hebt kan je natuurlijk testen of pin-7 wel een composite signaal met kleuren heeft.

Als die wel kleuren heeft dan is het een hardware probleem (kaart, kabel of TV) en indien het ook Zwart-Wit is dan ligt het aan de driver.
Enige wat ik me kan voorstellen is, dat ie tot voor kort altijd in 'composite' mode heeft gewerkt, zonder dat ik dat gemerkt heb en dat ie pas sinds nu S-Video out doet ... Kan ik wel is even naar kijken een keer, instellingen van de tv veranderen, pc op composite instellen en nog proberen een composite scart aansluiting te pakken. Iig lijkt het dus dat het aan mijn setup zou moeten liggen.
Volgens mij is het bij ATI drivers (in tegenstelling tot NVida drivers) nooit mogelijk geweest om via driver opties te kiezen tussen S-Video of Composite.
P.S. Die site is interesant, maar niet veel nieuws. Enige wat interesant was was over de ATi Bios (heb ik al heel lang op PAL voor boot staan) maar er was een link naar forum.radeon2.ru over SCART RGB. Nou spreek ik alleen geen russies ....
Dat probleem had ik nu ook :).
Die link heb ik een keer gevonden toen ik op zoek was naar meer infromatie over PAL-SCART, vooral of dat inhield dat je RGB output kon instellen en wat de pins 5 en 6 zijn.

De nieuwe drivers hebben overigens de optie TVstandaard (in xorg.conf, niet die in fireglcontrol) met de keuze VIDEO, SCART en YUV.

Misschien toch eens een ossiloscope eraan hangen al ben ik bang dat alleen nieuwe kaarten RGB en YUV output hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Dat vrees ik ook dat alleen nieuwe kaarten RGB/YUV out hebben.

Hardware probleem kan het eigenlijk niet zijn.

Mn scart aansluiting wil namelijk nog wel is beetje los schieten (svideo kabel naar scart converter heb ik hier) en soms word het beeld dus ook zwart/wit / kleur (wat trouwens direct een aanduiding is dat svideo gewoon werkt : )

Mn tv staat op een draai plateau en een beetje bewegen makes or breakes it. Dat was ook het eerste waar ik aan dacht, geef de TV een swiperd en dan komt de kleur wel weer terug. Niet dus. Eerste wat ik toen deed (met de 8.21 driver toen installed) was rebooten naar windows en kijken of het daar wel werkt. En netjes in kleur (nadat ik de default ntsc naar pal had gezet, ben uiteraard nouwlijks/nooit in windows). Dus kabel was goed.

Ook, zonder aan de tv of kabel te zitten, heen en weer switchen van drivers zorgt voor wel/geen kleur. Dus het ligt dan toch wel duidelijk aan een driver/instelling iets. Ik zal vanavond/morgen kijken of ik tijd heb om wat verder met de instellingen te klooien.
Pagina: 1