Toon posts:

van single schijf naar raid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb nu een Westen Digital raptor 36gb in mijn pc zitten, waar windows en een aantal programma's op geinstalleerd staat. Nu heb ik vorige week een extra WD raptor 36 erbij gekregen, en ik dacht "Daar maak ik een raid opstelling van".

Helaas heb ik hier niet zoveel verstand van, en van de FAQ werd ik ook niet veel wijzer.

Ik speel vooral games, en volgens mij is dan het snelste raid 0 in mirror (correct me if Iam wrong). Ik heb vernomen dat dit alleen erg kwetsbaar is, want als 1 schijg kapot gaat ben je al je data kwijt.

Nu heb ik echter geen idee of ik zomaar een raid opstelling kan maken, en hoe ik dat moet doen.. raak ik dan al mijn data kwijt op mijn huidige schijf ?

of is dit een no-go voor een persoon die er niet zo veel (lees niets) vanaf weet zoals ik?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bij mirror is het zo dat op Disk 0 en op Disk 1 de zelfde data wordt weggeschreven. Als 1 van de 2 schijven ermee nokt, staat alle data nog op die andere.

Een raid-array moet gemaakt worden, en zal dus 2 lege disks nodig hebben. Je moet dus eerst je 36GB ergens heen back-up'en. Aangezien die leeg gaat als je die in een raid wil hebben.

Als je vanaf je raid wil booten in Windows, mag je gaan herinstalleren, omdat windows anders je raid-array niet herkend, en daar dus drivers voor nodig hebt. (Druk op F6 om 3rd-party drivers te installeren).

Hoop dat het e.e.a. zo duidelijk is. Succes

Ey!! Macarena \o/

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 18:10:
[...]
Ik speel vooral games, en volgens mij is dan het snelste raid 0 in mirror (correct me if Iam wrong).
Nee. Mirroring is RAID1 (zoals gewoon in de RAID FAQ staat).
Gecombineerd met RAID0 is dit dus niet het snelste.
Een RAID0-array (striping genaamd) is de snelste vorm van RAID die te behalen is met twee schijven.
RAID7 is sneller, maar heeft minimaal drie schijven nodig.
Ik heb vernomen dat dit alleen erg kwetsbaar is, want als 1 schijg kapot gaat ben je al je data kwijt.
Klopt. Zie hiervoor Level 0 - Block-level striping zonder pariteit.
Nu heb ik echter geen idee of ik zomaar een raid opstelling kan maken, en hoe ik dat moet doen.. raak ik dan al mijn data kwijt op mijn huidige schijf ?
Kan ik een schijf/array zonder dataverlies uitbreiden?:
Het zonder dataverlies uitbreiden van een enkele schijf naar een RAID array is in het algemeen alleen mogelijk bij mirrors (RAID1) en dat wordt door praktisch alle controllers ondersteund, ook door firmware RAID en software RAID. De duurdere controllers (Areca bijvoorbeeld) kunnen zonder dataverlies van een enkele schijf naar een willekeurige RAID array omgezet worden.

Al met al had je het overgrote deel van deze antwoorden zo uit de FAQ kunnen halen ;)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
Bedank voor de reacties,

als ik het goed begrijp ben ik dus altijd mijn data kwijt. En het gaat zeker ook niet werken als ik alles exact kopieer naar een andere hard disk, en dan na een nieuwe windows raid0 installatie alles weer terug gooi ?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 03:53

ThaHandy

Discovery Channel

dat is wel mogelijk :)

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Jawel dat zou moeten werken, MITS je image software zoals Trueimage gebruikt.

Gewoon filetjes kopieren van een windows partitie werkt inderdaad niet...
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 18:42:
Bedank voor de reacties,

als ik het goed begrijp ben ik dus altijd mijn data kwijt. En het gaat zeker ook niet werken als ik alles exact kopieer naar een andere hard disk, en dan na een nieuwe windows raid0 installatie alles weer terug gooi ?

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 18:42:
Bedank voor de reacties,

Je MOET windows overnieuw installeren... eventuele mp3's, progsels enzo kun je gewoon weer terugzetten of overnieuw installeren

Heeft ook een computer!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-02 03:53

ThaHandy

Discovery Channel

moet helemaal nix

zolang je de driver installeerd van de controller waar windows op komt te staan voordat je gaat image-copieren gaat het gewoon werken

van/naar scsi/sata/ide is geen probleem, kweste van goed doen. Heb dit zovaak gedaan
Pagina: 1