Toon posts:

Rare Zalman 400watt voltages

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Zalman 400Watt voeding (2dehands gekocht) en ik heb de volgende voltages:
Voltage Sensor(en)
CPU Voltage : 1.68V
Aux Voltage : 2.66V
+3.3V Voltage : 3.30V
+5V Voltage : 5.70V/2.53V (verschilt van 2 tot 6)
+12V Voltage : 11.92V
-5V Voltage : -4.13V
Standby Voltage : 4.89V

Zoals jullie zien is de +5V voltage niet zoals ie hoort (+/- 5% van 5V). Hij springt steeds naar nieuwe voltages van 2 tot 6 volt. Mijn Standby Voltage (5V) is wel altijd rond de 5 volt....
Is dit normaal? Het systeem is verder stabiel, dus ik weet niet precies waar het aan ligt. Mijn vorige voeding had precies hetzelfde: alle voltages waren goed behalve de +5V. Kan het misschien aan het moederbord liggen?

Programma's die ik heb geprobeerd:
Everest
Sisoft
Speedfan
Bios geeft geen waardes, maar wel een "OK" achter 4 voltages (de 5Volt voltage staat er niet bij).

Ik heb een Gigabyte 7VT600P-RZ moederbord met 2500+ XP processor en 512MB DDR333

UPDATE: het lag niet aan de voeding maar aan het moederbord. Deze gaf de waarde verkeerd aan....

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2006 09:15 ]

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
En waarmee meet je de voltages ??

Heb je al in het BIOS gekeken en verschillende progjes geprobeerd?

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Als die voltages echt waren, was het systeem niet eens opgestart. Dat zijn dus duidelijk uitleesfouten. Het BIOS is de meest betrouwbare plek om de spanningen te meten.

Maar een goedkope Aldi/Lidl multimeter is nog het meest betrouwbaar. Het is alleen wat lastiger om de 3.3V spanning te meten met zo'n multimeter.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Het rare is dat de +5V Standby Voltage wel altijd rond de 5Volt blijft. Is dit een soort reserve voltage die de normale +5V overneemt als deze niet goed functioneert?

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
meet eens met een mulitmeter. op mijn pc had ik ook zo'n gekke waardes. maar met de multimeter was alles perfect stabiel

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:36
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 17:47:
Het rare is dat de +5V Standby Voltage wel altijd rond de 5Volt blijft. Is dit een soort reserve voltage die de normale +5V overneemt als deze niet goed functioneert?
Zover ik weet is 't Standby voltage voor als je PC in standby staat, lijkt mij 't meest logisch iig ;)

Verwijderd

Topicstarter
Yorixz schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 17:56:
Zover ik weet is 't Standby voltage voor als je PC in standby staat, lijkt mij 't meest logisch iig ;)
Standby betekent ook reserve ;)

Maar ik zal even kijken of ik de waardes kan opmeten met een multi-meter (heb zo'n goedkoop gamma multi-metertje).
Kan iemand me advies geven hoe ik alle voltages apart kan opmeten met zo'n metertje?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 18:04 ]

Pagina: 1