Gsm aansluiten om normale telefoon, kan dat?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Mensen,

Het volgende spookt me al een tijdje door mijn hoofd, en kan er niets van op internet vinden. Wat ik eigenlijk wil/mooi lijkt, is dat als ik thuis ben dat ik dan mijn gsm op en normale(lees huistelefoon) aansluit. Wat dan de bedoeling is, is zodra ik gebeld wordt of wil bellen dat dan de gewone telefoon overgaat.

Ik heb geen vaste aansluiting, geen centrale, dus wa ik eigenlijk wil is een soort docking station/kabel die je op je gsm aansluit(nokia in dit geval) en zodra je nokia wordt gebeld, dat dan de telefoon overgaat en dat ik daar ook mee op kan pakken en spreken.

Volgens mij moet het welk kunnen, want het is in feite hetzelfde principe als een carkit zeg maar.

Eigenlijk lijkt het met gewoon gaaf om zo'n oude telefoon in de kamer te hebben staan, waar je wel mee kan bellen, maar zonder vast net zeg maar. Weet iemand dit/ideeen om dit te maken?

[ Voor 7% gewijzigd door MauriX op 21-02-2006 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Er heeft ooit iemand een bakelieten telefoon gemod tot gsm, misschien kan jij dat ook doen (en dan een duokaartje aanvragen),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:13
Er zijn twee manieren, een interface van GSM naar POTS (plain old telephone system) of een telefoon verbouwen tot veredelde carkit.

De eerste manier is erg duur, bijvoorbeeld: http://www.expansys.nl/product.asp?code=105675

Een carkit achtig iets kun je bouwen met een headsetkabeltje oid.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Hmm, dan komen we al gauw weer op het 'bouwen' gedeelte. Hetgeen waar ik niet zo goed in ben en ook niet zoveel oren naar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:34
Bedoel je zoiets als dit?
Afbeeldingslocatie: http://mockia.com/red_desk_med.jpg
www.mockia.com

Dat is niet zo heel moeilijk zelf te maken, alleen de vraag is waarom je dat wil... Het ziet er alleen leuk uit, verder functioneert het gewoon als een headsetje, dus de oude foon rinkelt ook niet.

[ Voor 54% gewijzigd door Rrob op 21-02-2006 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Idd, zoiets zoek ik. Maar dan wel dat de telefoon rinkelt, anders heb ik er nog niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:13
Dat rinkelen moet wel te doen zijn, via het mute signaal voor de carkit bijvoorbeeld.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Ja inderdaad, maar niemand weet of hier kant en klare kabels/dockingstations voor zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Topcom heeft wel een aantal toestellen waar je een sim in kan stoppen maar volgens mij kan je er alleen nummer van kopiëren. Misschien dat zoiets bestaat waarmee je ook kan bellen ?
Desnoods een kastje wat je tussen je bestaande toestel koppeld.. siemens had wel zoiets ga nog wel ff zoeken.
http://www.topcom.net/pro...p?groep=1&cat=4&catsub=10

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

die "kpn" opbouwdozen (die dingen die je aan de muur bevestigd met 4 gaten erin voor telefoon)

daar schijnt ook editie van te zijn waar je een sim in kan doen, m.a.w sim ---> vaste telefoon converter.

Wel ruig beetje tweaken en je kan vast zo'n hele oude draai telefoon zodanig modden dat je hem in je rugzak mee moet nemen om te bellen (leuk voor een paar keer) maar het gaat om het idee.

www.hackaday.com heeft ook veel leuke telefonie dingen.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Draaitelefoon in de auto lijkt me gaver eerlijk gezegd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Nou zoiets wil ik ook graag, hoe bruut is het dat je gebeld wordt, en er gaat zo'n telefoon over! _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://www.uncommongoods.com/images/product/14005_lg.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:10
Siemens heeft dit systeem, maar daarvoor heb je wel een siemens vaste en mobiele telefoon nodig ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50595

Uit mijn hoofd biedt BT ook zo'n systeem aan in samenwerking met Vodafone in het VK. Dit is een GSM + Dect oplossing. Nog een voordeel van dit systeem is dat zodra je thuis bent je automatisch overschakelt naar de vaste lijn om naar buiten te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
alles leuk en aardig, maar om die oude bel over te laten gaan heb je dus wel 70V wisselstroom nodig. Dat alleen al lijkt me een vrij lastige opgave, los van de interface met een gsm.

Al die genoemde moderne producten hebben geen echte rinkel (twee bellen met een hamertje), maar een luidsprekertje voor de 'beltoon'. Dat ding dat je zelf postte is enkel geschikt voor het vaste net, dus dat werkt ook niet.

Misschien kan je een beltoon op je gsm zetten die klinkt als een oude telefoon? Alle andere oplossingen lijken me erg duur.

[ Voor 14% gewijzigd door Rrob op 22-02-2006 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:41

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Anoniem: 50595 schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:13:
Uit mijn hoofd biedt BT ook zo'n systeem aan in samenwerking met Vodafone in het VK. Dit is een GSM + Dect oplossing. Nog een voordeel van dit systeem is dat zodra je thuis bent je automatisch overschakelt naar de vaste lijn om naar buiten te bellen.
Dat is gsm + voip (over wifi), geen dect zover ik weet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Rrob schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:36:
alles leuk en aardig, maar om die oude bel over te laten gaan heb je dus wel 70V wisselstroom nodig. Dat alleen al lijkt me een vrij lastige opgave, los van de interface met een gsm.

Al die genoemde moderne producten hebben geen echte rinkel (twee bellen met een hamertje), maar een luidsprekertje voor de 'beltoon'. Dat ding dat je zelf postte is enkel geschikt voor het vaste net, dus dat werkt ook niet.

Misschien kan je een beltoon op je gsm zetten die klinkt als een oude telefoon? Alle andere oplossingen lijken me erg duur.
Ok, ik zat zelf te denken om een adapter te regelen, die op de voeding aan te sluiten van de ptsn telefoon, dan heeft ie spanning om te rinkelen. Volgens mij is dat snel op te lossen.

Dan kom ik bij het laten rinkelen. Volgens mij moet je het signaal op pikken van bijvoorbeeld een carkit die een signaal klinken over de boxen van je auto.

Dan het spraak en luister gedeelte moet je dan aan een headset koppelen of iets. Dan kuen je het maken. Dat zijn naar mijn mening de 3 hoofd acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
MauriX schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:45:
[...]

Ok, ik zat zelf te denken om een adapter te regelen, die op de voeding aan te sluiten van de ptsn telefoon, dan heeft ie spanning om te rinkelen. Volgens mij is dat snel op te lossen.

Dan kom ik bij het laten rinkelen. Volgens mij moet je het signaal op pikken van bijvoorbeeld een carkit die een signaal klinken over de boxen van je auto.

Dan het spraak en luister gedeelte moet je dan aan een headset koppelen of iets. Dan kuen je het maken. Dat zijn naar mijn mening de 3 hoofd acties.
Ok, we gaan dus knutselen :)

Volgens mij rinkelt de telefoon doordat de spannig op de lijn verandert. Je hebt dus een adapter nodig die een vergelijkbare wisselstroom kan genereren.

Die adapter moet reageren (aan) op het signaal van de carkit/headset, en op het opnemen van de hoorn (uit). Parallel daaraan moet ook je headset/carkit reageren op het opnemen van de hoorn. Deze stap lijkt me verreweg het moeilijkst.

De derde stap is vrij eenvoudig, uit ervaring kan ik zeggen dat je gewoon de microfoon en speaker in de hoorn kunt laten zitten, en alleen de draden met de gsm headset/carkit stekker aan te sluiten.

Edit> ff een foto'tje gemaakt van mijn retro-headset :)
Afbeeldingslocatie: http://img240.imageshack.us/img240/599/pokia5ef.th.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Rrob op 22-02-2006 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• three2five
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 10:29
Er zijn gewoon hybride telefoons die GSM en DECT kunnen combineren, dit vaak ook nog eens met VOIP. Vraag is of je dit zelf daadwerkelijk wilt...

• Der Rudi
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:07
Je bedoelt het myDOQ mobile phone docking station www.mydoq.com. Is voor meerdere merken geschikt en zover ik weet bij Complaza in Nederland te krijgen. Prijs weet ik niet, maar kun je vragen :)

Plaatje zegt meer dan duizend woorden:
Afbeeldingslocatie: http://www.mydoq.com/images/content.gif

Voor de duidelijkheid: je plaatst je mobiel dus in de myDOQ, die dan oa een handset biedt en je toestel oplaadt.

[ Voor 17% gewijzigd door Der Rudi op 23-02-2006 13:32 ]

• MauriX
Rrob schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 16:57:
[...]

Ok, we gaan dus knutselen :)

Volgens mij rinkelt de telefoon doordat de spannig op de lijn verandert. Je hebt dus een adapter nodig die een vergelijkbare wisselstroom kan genereren.

Die adapter moet reageren (aan) op het signaal van de carkit/headset, en op het opnemen van de hoorn (uit). Parallel daaraan moet ook je headset/carkit reageren op het opnemen van de hoorn. Deze stap lijkt me verreweg het moeilijkst.

De derde stap is vrij eenvoudig, uit ervaring kan ik zeggen dat je gewoon de microfoon en speaker in de hoorn kunt laten zitten, en alleen de draden met de gsm headset/carkit stekker aan te sluiten.

Edit> ff een foto'tje gemaakt van mijn retro-headset :)
[afbeelding]
Tof ding die headset van je. Zelf gemaakt? Of gekocht? Ik ben bang dat het mij zelf neit gaat lukken om een telefoon/connector te bouwen die en op kan nemen, en kan rinkelen.
Iemand nog ideeen om dit aan te pakken/anders te doen?

• Rrob
MauriX schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 12:17:
[...]
Tof ding die headset van je. Zelf gemaakt? Of gekocht? Ik ben bang dat het mij zelf neit gaat lukken om een telefoon/connector te bouwen die en op kan nemen, en kan rinkelen.
Iemand nog ideeen om dit aan te pakken/anders te doen?
Zelf gemaakt, viel reuze mee

misschien is dit een idee: het lijkt een gewone telefoon, maar is een gsm. Base (belgie) verkoopt hem geloof ik.
Afbeeldingslocatie: http://www.jablotron.cz/en/images/products/gdp-02-04.jpg
http://www.jablotron.cz/en/index.php?pid=products/gdp-02

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:05

greatgonzo

schit-te-rend!

moeilijk gedoe allemaal, kun je gewoon niet met *21 je gsm doorschakelen naar je huistelefoon? WIl je gewoon weer het op je gsm ontvangen, haal je het er weer af?

Zo werkt het
Toets * 21 *
Toets dan het (mobiele) telefoonnummer waarnaar u wilt doorschakelen
Sluit af met #
U hoort nu een kiestoon en iedereen die u belt wordt meteen doorgeschakelen
Met de toetsencombinatie # 21 # zet u het direct doorschakelen uit

lama, niet al te goed gelezen, het gaat je om de tweak..

[ Voor 24% gewijzigd door greatgonzo op 23-02-2006 12:49 ]

• m_a_rnix
Sowieso betaal je met dat doorschakelen ook voor elk gesprek mee.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

Verbal_Kint schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:01:
Sowieso betaal je met dat doorschakelen ook voor elk gesprek mee.
Wat kost het?
Het aan- en uitzetten van *21 is gratis. U betaalt de normale gesprekskosten van uw telefoonnummer naar het nummer waarnaar is doorgeschakeld, maar alleen als er wordt opgenomen.

• m_a_rnix
Waarom vraag je mij wat het kost als je het daaronder neerzet? :S

U betaalt de normale gesprekskosten van uw telefoonnummer (het nummer dat je doorschakelt) naar het nummer waarnaar is doorgeschakeld, maar alleen als er wordt opgenomen.

Allicht is het aan en uitzetten gratis, als er wordt gebeld levert dit meer geld op namelijk (2 betalers voor 1 gesprek en anders zou er waarschijnlijk uberhaupt geen winst worden gemaakt).

• Rrob
greatgonzo schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:06:
[...]

Wat kost het?
Het aan- en uitzetten van *21 is gratis. U betaalt de normale gesprekskosten van uw telefoonnummer naar het nummer waarnaar is doorgeschakeld, maar alleen als er wordt opgenomen.
Ja, maar je betaald dan waarschijnlijk wel het buiten-bundel tarief, zo a-relaxed zijn de meeste providers wel.

Daarnaast komt die info van de KPN vastnet site, en dat geld dus niet voor mobiele providers. En de TS heeft geen vaste lijn om het gesprek naar door te schakelen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rrob op 23-02-2006 13:25 ]

• MauriX
Lezen, ik heb geen vaste lijn, ik wil dus een oude telefoon aansluiten op mijn gsm. That's it. Waarom e.d. doet er niet toe, gaat erom hoe het technisch te maken/kopen is.

• greatgonzo

greatgonzo

schit-te-rend!

MauriX schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 14:25:
Lezen, ik heb geen vaste lijn, ik wil dus een oude telefoon aansluiten op mijn gsm. That's it. Waarom e.d. doet er niet toe, gaat erom hoe het technisch te maken/kopen is.
ja dat edit-te ik ook al :)

maar toen kwam er een discussie of doorschakelen gratis was of niet

• MauriX
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

http://www.nokiame.com/en...roducts/nokia32/index.htm

Moeilijk aan te komen en duur, dat wel. Ophangen, SIM erin, analoge telefoon eraan, en bellen maar.

Zie ook http://www.telec.nl/produ...d,45927/category_id,6679/

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verbal_Kint schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:22:
Waarom vraag je mij wat het kost als je het daaronder neerzet? :S
Nooit gehoord van een rhetorische vraag? :z

On-topic:
TS, heb je momenteel een PSTN aansluiting?

Nee dus...

Hmm, dan zul je met transformatoren moeten werken.

[ Voor 12% gewijzigd door dion_b op 24-02-2006 10:46 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:34
TS heeft ook geen vaste aansluiting, dus die optie kan je wel heel snel schrappen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
Dat was geen rhetorische vraag.

Nooit gehoord van een rhetorische vraag?

Dat is wel een rhetorische vraag :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Verder iemand nog tips?
Kan ik een carkit omsleutelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:40
Is dat een rethorische vraag ? Of moeten wij nu inschatten of je kunt sleutelen ? :?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxsius
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-02-2023
TS heb je nog een oplossing gevonden? Ik ben namelijk ook opzoek naar zoiets voor mijn oma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-06 12:09
Oke, als je zelf wat wilt knutselen zie ik twee opties.

Nokia heeft een simpele POP-port meestal, en de pin-out daarvan is vrij simpel te vinden.
Hoe je die POP port aan een telefoon gaat hangen is wel ietwat moeilijker.

Optie 1:
is de telefoon openhalen en de draadjes van de speaker en microfoon loshalen en een je pop-port pleuren. Dan moet je ook de bel nog even aansluiten, dit kun je doen door een transformator te pakken die van 230V ongeveer 70V maakt. Je kan evt ook nog proberen te de goede wisselspannings-frequentie te vinden, maar ik weet niet hoeveel dat uitmaakt.
Ik heb zoiets al een keer gemaakt voor de Pc, en mijn resultaat kun je hier bewonderen:
[rml][ EL] Telefoon aan PC (fotos!)[/rml]

Optie 2:
Bijna hetzelfde als optie 1, maar dan gewoon een pop-port -> telefoonstekkerdoos mod maken. De bel wordt dan vrijwel hetzelfde, maar de mic en speaker kan moeilijker worden. Bij een normale telefoon worden die namelijk in hetzelfde signaal gepropt... Moet je dus een chipje vinden die dit weer terugfiltert naar twee kanalen... het kan wel, maar vraag me niet hoe ;)

Veel suc6 nog :)

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Pagina: 1