Toon posts:

[win 2003]Twee netwerk kaarten 1 ip adres

Pagina: 1
Acties:
  • 1.100 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een server met 1 100mbit netwerk kaart. Maar deze netwerk kaart zit constant vol dus de de lijn is volledig in gebruik.
Nu zou ik een tweede netwerk kaart er in willen stoppen en deze het zelfde ip adres geven. Kortom "Load balancing".

Kan dit onder windows 2003?

groet Luc

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ja, je moet dan allebei de netwerkkaarten in de Network Neighborhood Properties selecteren, en dan krijg je de optie 'bridge network'.

Vervolgens komt er 1 virtuele adapter bij (Bridged Network Connection), die je 1 IP adres toewijst op de normale manier.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-04 00:00
Als je dat doet krijg je dus loops in je netwerk.
Je kan het met bijvoorbeeld http://www.falconstor.com/nicexpress.asp doen, of je koopt 1 Intel Server kaart en 1 Intel desktop of server kaart en je kan het met de Intel Proset Software doen (zou ik doen).
Nog beter en makkelijker is over stappen op gigabit.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• DynaMikeY
  • Nu online

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Loops in je netwerk...?

Een bridge zit op de data link layer, dus je zult niet heel erg veel vervuiling je netwerk op sturen...

Ik zou niet voor 3rd party tools of nieuwe hardware gaan, maar gewoon de 2 bestaande netwerkkaarten bridgen via Windows.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan geen bridge maken. In de "Network Neighborhood Properties"
Ik heb RAS geactiveerd. heeft dit er misschien iets mee te maken?

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 14:48 ]

Verwijderd

Je kan je netwerkkaarten toch teamen ?
De hp servers waar ik mee werk hebben allemaal meerdere netwerkkaarten
dmv van teaming is er een mogelijkheid voor load ballancing over deze twee kaarten en kan je ook aangeven met welk ip adres hij moet comuniseren als team
Het moet wel door je netwerk kaart gesupport worden

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 14:54 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18-04 00:00
Via de bridge functie zorg je ervoor dat de 2 netwerkkaarten zich als n switch gedragen.
Die bridgeinterface die je in windows ziet is eigenlijk de 3e poort op de 'switch' en zorgt voor de verbinding van windows met de 'switch'.
Net als wanneer het goed fout gaat als je zomaar 2 switches met elkaar verbind (ff geen rekening houden met STP) dmv 2 utp kabels, gaat het hier ook fout.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik kan het helaas niet vinden hoe je die netwerkkaarten moet "teamen". Iemand nog een idee of een stuk software waar het mee kan?

Verwijderd

Topicstarter
Een collega hier van mij die heeft alleen maar kennis van FreeBSD en daar kan het met VRRP & CARP. Je zou toch zeggen dat het ook kan onder windows, zonder dat je speciale Team NICs moet aanschaffen?

- Luc

Verwijderd

Wij hebben 2 Broadcom Gigabit Netxtreme kaarten in een team. Hierbij is het belangrijk dat de kaarten gelijk zijn, maar bovenal dezelfde driver gebruiken. (anders werkte het bij ons niet)

Configuratie onder "Network en Dial-up connections". Hierbij gerbuiken we de "advanced Broadcom Control Suite versie 6.13". (je moet dan wel Broadcom kaartjes hebben.
Teaming en load-balancing is dan in te stellen en er onstaat dan een virtuele adapter waarin je het ip-adres etc insteld.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:56

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Wellicht is het dus handig als TS ff post wat voor netwerkaartjes hij wil gebruiken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Archie_T
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:35
Kortom, wat voor kaarten zitten in je server? Als we dat weten (en jijzelf ook) kan je even kijken naar teaming software van die fabrikant.
Je kan ook kiezen voor Round Robin op je DNS allen heb je dan geen fault tolerance.

[ Voor 4% gewijzigd door Archie_T op 21-02-2006 15:37 ]

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-04 20:56
Zoek eens op Trunken dan kom je er wel uit, genoeg over te vinden :)

Edit:
Ps ik heb het zelf ook wel eens gebruikt en het levert niet enorm veel prestatiewinst op. Beter stap je inderdaad over op een gigabit switch met een gigabit netwerkkaartje, de kosten daarvan vallen tegenwoordig ook hard mee :)

Edit 2:
Een netwerkbridge maken wil je dus inderdaad niet, dat zorgt inderdaad voor een loop op je netwerk.

[ Voor 80% gewijzigd door GH45T op 21-02-2006 15:42 ]

• Archie_T
GH45T schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 15:40:
Zoek eens op Trunken dan kom je er wel uit, genoeg over te vinden :)

Ps ik heb het zelf ook wel eens gebruikt en het levert niet enorm veel prestatiewinst op. Beter stap je inderdaad over op een gigabit switch met een gigabit netwerkkaartje, de kosten daarvan vallen tegenwoordig ook hard mee :)
Trunken? Das toch koppelen van 2 Vlans op een switch? Lijkt mij handiger dat er gezocht wordt op Teaming en Windows 2003.

• GH45T
Archie_T schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 15:41:
[...]

Trunken? Das toch koppelen van 2 Vlans op een switch? Lijkt mij handiger dat er gezocht wordt op Teaming en Windows 2003.
Die keren dat ik het gebruikt heb heette het toch echt nog trunken hoor...

• Archie_T
GH45T schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 15:43:
[...]

Die keren dat ik het gebruikt heb heette het toch echt nog trunken hoor...
OK.. dan zit ik fout, ben niet zo'n netwerk expert ;) Maar toch zoek dan even op teamen en trunken op google.

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn twee:
3Com® 10/100 Secure NIC
3CR990B-97

kortom niks speciaals dus.

maar ik zal inderdaad eens bij 3com gaan zoeken.

-bedankt.

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-04 16:50

StarWing

Huh ?!?

Kan dat niet gewoon onder W2003 zelf ??
netwerkaart rechtsklikken en dan "verbindingsbrug maken" (weet nu niet ffe de engelse benaming?) selecteren ?

Moet je switch dit ook niet ondersteunen ?

Page intentionally left blank.

• Archie_T
StarWing schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 17:18:
Kan dat niet gewoon onder W2003 zelf ??
netwerkaart rechtsklikken en dan "verbindingsbrug maken" (weet nu niet ffe de engelse benaming?) selecteren ?

Moet je switch dit ook niet ondersteunen ?
Je bedoelt dit: [rml]DynaMikeY in "[ win 2003]Twee netwerk kaarten 1 ip adre..."[/rml]
En het commentaar staat eronder.. ;)

• GH45T
Zo ik ben weer thuis en ik kom hier het tooltje NIC Express tegen op mijn server. Zoek daar maar eens naar, dat is het programmatje wat ik gebruikt heb :)

• DynaMikeY
  • Nu online

DynaMikeY

1976 Kever 1300

RRAS moet disabled zijn, anders zal bridging niet werken uiteraard! RRAS maakt gebruik van 1 (of meerdere) adapters. Middels bridging in W2003 wordt er van 2 fysieke adapters 1 virtuele fysieke adapter aangemaakt... op deze adapter kun je dan je RRAS weer activeren.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-04 00:31

Jimbolino

troep.com

een verbindingsbrug is niet wat je zoekt.

je moet een trunk maken door de 2 nics te bundelen tot 1 virtuele nic. Op je switch moet je ook aangeven welke 2 poorten er getrunkt zijn, anders werkt het nog maar voor de helft.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Jimbolino schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 18:00:
een verbindingsbrug is niet wat je zoekt...
Helemaal correct; stukje argumentatie kan geen kwaad. Als je een bridge maakt, spuugt windows op beide netwerk kaarten dezelfde pakketjes uit. Als dus één netwerk kaart een bottleneck is, gaan twee netwerk kaarten die dezelfde pakketjes transporteren, net zo goed een bottleneck zijn. Nog afgezien van het feit dat je switch het in het gunstigste geval niet prettig vindt en er meestal ziek, zwak en misselijk van zal worden.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-04 16:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Sorry hoor, mar dit heeft weinig met PNS te maken, en het niveau van je topicstart is ook bedroevend laag.
Elke goede professionele NIC zal hier software voor aanbieden om aan 2 NIC's 1 IP te koppelen en deze laten loadbalancen danwel failover aan te bieden.
Ga eerst maar eens zelf zoeken zou ik zeggen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.