[XP Pro] Start niet door, automatische reboot

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jewie
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:17
Hallo,

Sinds gisteravond heeft onze PC een probleem met opstarten. Ik zal de situatie uiteen zetten.

Wanneer de PC wordt aangezet verschijnt de melding dat de vorige opstart- en/of afsluiting niet goed heeft plaatsgevonden. Ik kan hierbij kiezen uit de volgende opstartmogelijkheden:
  • Veilige modus
  • Veilige modus met netwerkondersteuning
  • Veilige modus met opdrachtprompt
  • Laatst werkende opstart (waarbij gebruik wordt gemaakt van de bekende, werkende informatie)
  • Normale opstart
Welke optie ik ook kies, de reactie is precies hetzelfde. Allereerst verschijnt het Windows XP-opstartscherm (zoals normaal), vervolgens verschijnt er voor 1 seconde een blauw scherm met witte tekst (wat ik niet kan lezen omdat het zo snel weer verdwijnt) en daarna start de PC zich wederom op.

Nu heb ik direct na het opstarten 'F8' ingedrukt om de opstartmodus te selecteren. Uit de lijst welke verschijnt heb ik alle mogelijkheden geprobeerd, echter zonder succes omdat de hierboven vermelde reactie plaatsvindt.

De volgende poging die ik heb ondernomen is het opstarten vanaf de Windows XP-CD-ROM. Hierbij kan ik echter niet Windows XP installeren zonder eerst de schijf te formatteren. Dit wil ik echter niet omdat ik een aantal belangrijke bestanden op de schijf heb staan. Naast deze mogelijkheid bestaat ook de mogelijkheid om een eerdere installatie te corrigeren/hervatten (door de 'R' te kiezen), dit is volgens mij geen oplossing.

Wat zijn nu de mogelijkheden om de data op schijf te behouden? Het moeten formatteren is geen probleem, maar ik wil de data niet verliezen. Ik heb tevens mijn oude harddisk geinstalleerd (met Windows 98) en hierbij startte de PC goed door. Vervolgens heb ik mijn CD-ROM-speler vervangen door mijn nieuwe (defecte?) harddisk om deze te benaderen. Dit is een truc welke ik enkele jaren geleden heb geleerd om snel en makkelijk data om te zetten. Normaal werkt dit prima, maar nu wordt de defecte harddisk niet gevonden.

Gedurende de 'Windows-installatie' kon ik kiezen voor de optie 'Automatisch systeemherstel (F2)', waarbij een diskette wordt gevraagd. Heeft iemand hiermee ervaringen? Ik heb een dergelijke diskette niet, maar kan ik hierbij gebruik maken van een diskette van een andere PC met Windows XP Pro of zal dit niet werken?

Is het bijvoorbeeld mogelijk om de nieuwe WIndows XP te installeren op een nieuwe partitie en vervolgens de oude partitie proberen te benaderen? Of biedt dit geen uitkomst?

Hopenlijk heeft er iemand tips voor mij.

Alvast bedankt.

• flippertw
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-11-2021
Kijk even op deze link, heb ik nl ook al 2 x moeten uitvoeren;

http://support.microsoft.com/?kbid=307545

Lees dit verhaal eerst eens goed door en je hoeft alle commands niet in te toetsen maar gewoon copy past naar een batch bestandje (*.bat) en op een floppy plaatsen.

Maar als je schijf kaduuk is gaat dit verhaaltje niet op natuurlijk dan begin je gewoon met een cleane install op een glimmende nieuwe schijf.

Suc6

[ Voor 25% gewijzigd door flippertw op 22-02-2006 21:34 ]

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:50

inXs

known as inXs

Windows 98 herkent toch geen NTFS? Dus als je andere schijf winXP bevat is de kans groot dat deze NTFS is en dus niet door w98 herkent wordt.

En bij de instalatie van winXP kan je meestal ook een repair optie uitvoeren, dan blijft de data gewoon bestaan.

superB