OSPF passive interface.. oplossing mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:56
Situatie: 2 subnetten met daartussen 2 redundante links 'beheerd' door OSPF.
1 van de routers kan slechts 2 non-passive interfaces hebben (indien meer dan 2 routing interfaces moet de 3e passive zijn dus).

Kan dit opgelost worden of moet de betreffende router vervangen worden door een model dat wel meer dan 2 non-passive interfaces toelaat?

clickable
Afbeeldingslocatie: http://www.pricewatch.be/images/junk/schematic_small.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door witchdoc op 21-02-2006 13:22 ]

Verwijderd

passive betekend dat je geen OSPF informatie via die interface kan uitwisselen Als ik het zo zie wil je bij alle drie de interfaces gebruik maken van OSPF. Dat is natuurlijk de mooiste situatie. Echter via een passive interface kun je nog wel data versturen. Je routers raken enkel de informatie over de structuur van het netwerk kwijt en moeten vertrouwen op de informatie die jij opgeeft. Dit is vervelend op het moment dat er daadwerkelijk wijzigingen optreden aangezien een gedeelte van je netwerk dan niet op de hoogte wordt gebracht van de wijzigingen. (worst case) Dus ja, ik zou eigenlijk een andere router willen hebben.

Wel is het zo dat als één van die redundante interfaces een verbinding via het internet opzet je sowieso OSPF op die interface moet deactiveren. (anders krijg je een veiligheidslek) In dat geval is een passive interface dus geen beletsel

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 14:34 ]

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:56
Het blijkt uiteindelijk toch geen probleem te zijn in mijn huidige setup.
Ik kan 10.0.2.0 en 10.0.1.0 gewoon passive maken. Ze worden dan zelf namelijk nog wel in de routing opgenomen.. alleen routers die hier nog na zouden komen die krijgen geen updates meer over het gedeelte dat aan de andere kant van die passive interface hangt.
In mijn toepassign dus absoluut geen probleem omdat er maar 2 routers in voorkomen.