Toon posts:

[css] disables style ?

Pagina: 1
Acties:
  • 38 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou graag een standaard <a> element visueel willen disabelen (disabled="true"), iets dat gewoon werkt, maar niet mag van het w3c.
Is er een manier om de tekst wel weer te geven zoals het geval is met disabled elementen (grijze tekst en een witte 1px schaduw) ??

Zegmaar zo:
Afbeeldingslocatie: http://i1.tinypic.com/o8gwno.jpg

* ter info. ik ben geen newbie, so dont bug me with nonsense !!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 12:58 ]

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-04 16:23

André

Analytics dude

Je kunt hem toch gewoon een disabled class geven waarmee je hem 'disabled' kleuren geeft? En met JS kun je de onclick cancellen.

Verwijderd

Topicstarter
Njah, ik ben er eigelijk een beetje op tegen om voor dergelijke dingen clientside scripting te gebruiken. Ik was eigelijk op zoek naar een stylesheet property of iets in die geest...

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04 10:58

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Waarom zou je in godsnaam een anchor willen disablen en dan toch weer willen geven?
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 12:58:
Ik zou graag een standaard <a> element visueel willen disabelen (disabled="true"), iets dat gewoon werkt, maar niet mag van het w3c.
Dit 'werkt' slechts in IE en is geen onderdeel van de w3c spec (vandaar dat de validator erover valt). Verder blijft de anchor (mits een href is opgegeven) gewoon clickable en wordt slechts een andere kleur aan de anchor toegekend, wat je dus net zo eenvoudig met CSS zou kunnen doen.

[ Voor 101% gewijzigd door Sappie op 21-02-2006 13:11 ]

Specs | Audioscrobbler

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:21

orf

Njah, ik ben er eigelijk een beetje op tegen om voor dergelijke dingen clientside scripting te gebruiken. Ik was eigelijk op zoek naar een stylesheet property of iets in die geest...
disablen is behavior en zou dus niet in een stylesheet thuis horen.

Verwijderd

Topicstarter
Sappie schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 13:06:
Waarom zou je in godsnaam een anchor willen disablen en dan toch weer willen geven?
intelligente opmerking zeg. Voegt ook echt super veel aan de discussie toe, dank je.

Het gaat om functies van een applicatie. Soms kan je gewoon niet saven bijvoorbeeeld. Dan meot de knop (in dit geval link) natuurlijk wel gewoon zichtbaat blijven, en dus ook zichtbaar "disabled".

• orf

orf

Het gaat om functies van een applicatie. Soms kan je gewoon niet saven bijvoorbeeeld
Het is misschien een vervelende opmerking, maar waarom is een saveknop(!) een linkje en niet een button?

• Sappie

Sappie

Een knop waarmee je in een webapplicatie iets saved bewerkstellig je dan ook niet door middel van een anchor, maar door middel van een input - element dat je vervolgens wél kan disablen.

Anchors dienen andere doelen en het disablen daarvan is als je het mij vraagt gewoon onzin, meneer de html goeroe...

[ Voor 15% gewijzigd door Sappie op 21-02-2006 13:17 ]

Specs | Audioscrobbler

• 1st_Ro
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-01-2022
Off the top of my head: Is het dan niet makkelijker om een INPUT te gebruiken en daarvan de DISABLED attribute te gebruiken? De knop zelf kan je dan natuurlijk ook stylen met CSS.

Vraag is dan alleen of dat wel in het geheel past.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 13:11:
[...] Het gaat om functies van een applicatie. Soms kan je gewoon niet saven bijvoorbeeeld. Dan meot de knop (in dit geval link) natuurlijk wel gewoon zichtbaat blijven, en dus ook zichtbaar "disabled".
Als het toch een applicatie is: genereer gewoon een ding zónder anchor element eromheen en style het een beetje leuk. Of laat de href leeg, of stop er # in. Waarom wil je dit met css oplossen en niet met serverside / clientside scripting?

Verder heeft orf in mijn ogen gelijk: gebruik voor dat soort dingen forms / post requests, onder andere om te voorkomen dat bijvoorbeeld accelerators de link volgen.

DM!

Verwijderd

Topicstarter
Ben het er helemaal mee eens dat het idd beter een knop zou zijn, maar dat past in zijn geheel niet in de opzet (layout) die er momenteel staat.

Men is hier van mening dat het om een applicatie gaat, en dus moet er een taakbalk boven in het scherm komen zoals dat in elke windows applicatie ook het geval is. Persoonlijk vind ik het een rare beslissing omdat ons mooie internet platform vele betere en vooral makkelijker hanteerbare manieren en methodes mogelijk maakt. Ik ben ook van mening dat een stel knoppen onder en eventueel boven je formulier echt een stuk efficienter en beter is, maar ach. ik heb het hier even mee te doen.

Aangezien we de app alleen voor IE bouwen (ook niet mijn beslissing!) kan ik de href van een # voorzien, en de boel stylen via een ie behavior, namelijk de shadow van 1px.

Stukje code voor de handigheid:

code:
1
2
3
4
5
<a href="#" class="disabled">een of andere functie</a>

.disabled {
  filter: DropShadow(Color=#FFFFFF, OffX=2, OffY=1, Positive=1); color: red; width:200px;
}

• orf

orf

Ben het er helemaal mee eens dat het idd beter een knop zou zijn, maar dat past in zijn geheel niet in de opzet (layout) die er momenteel staat.
css?

Verwijderd

Topicstarter
Ghe, wederom zo'n intelligente uitspraak. Jah, css is idd de manier om de knoppen vorm te geven, maar wat nu als je structuur dit niet toelaat ?!
Voorbeeld: een ul, met li's en daar in a's, waar ik vervolgens weer een span in heb gezet in verbant met mouseover effecten, bullits en icoontjes.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 14:31:
Ghe, wederom zo'n intelligente uitspraak. Jah, css is idd de manier om de knoppen vorm te geven,
Ten eerste bevalt me de toon waarop je met mensen omgaat hier compleet niet. Als ik eenzelfde reactie van je krijg hoef je op mij verder niet te tellen. Ik vind het ronduit onbeschoft hoe je mensen behandelt die je proberen te helpen.

Wat ik me afvraag is dit:
maar wat nu als je structuur dit niet toelaat ?!
Voorbeeld: een ul, met li's en daar in a's, waar ik vervolgens weer een span in heb gezet in verbant met mouseover effecten, bullits en icoontjes.
Hoezo laat de structuur het niet toe? Heb je nou wel of geen CSS? En waarom zou je een span in een a in een li in een ul niet kunnen stylen? En waarom doe je het dan niet server-side (dus de <a> vervangen door een <span> ofzo)?

En als je zo'n goeroe bent, waarom kom je dan zoiets (basics) hier vragen? En kun je me vertellen waarom je "liever geen clientside script" gebruikt (zoals je aangeeft) maar wel allerlei ranzige filters in een style los laat? En tot slot is me compleet onduidelijk waarom je een button niet gewoon styled in plaats van met een anchor te gaan zitten klooien.

Kortweg: Je bent veel te onduidelijk in je vraag/probleem-stelling en we hebben (met z'n allen hier) niet echt in de smiezen wat je nou wil en waarom je zo moeilijk doet.
Mouseover effecten? In een span? Dat kent IE helemaal niet (:hover class), tenzij je dus javascript gebruikt... Werk je nou wel of niet IE-only? En gebruik je nou wel of geen client-side script?

Volgens mij een duidelijk geval van "trying to fit a square peg in a round hole".

[ Voor 68% gewijzigd door RobIII op 21-02-2006 14:46 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• orf

orf

Hmm, 2 verschillende mensen die replien zijn niet intelligent? :)
Je hoort een button te gebruiken voor dit soort acties. Dat jij hiervoor een anchor gebruikt is niet erg intelligent. Dat je daarnaast de keuze van een element af laat hangen van de styling, laat zien dat je niet zo heel veel kennis van hebt (zoiets vermeldde je toch ook al in je openings post?).

• Sappie

Sappie

[...]

Ghe, wederom zo'n intelligente uitspraak. Jah, css is idd de manier om de knoppen vorm te geven, maar wat nu als je structuur dit niet toelaat ?!
over intelligente uitspraken zullen we het maar niet hebben... structuur die het niet toelaat om css te gebruiken?

Verder begrijp ik nu totaal niet meer waar je heen wilt. Je wilt dus bepaalde anchors 'disablen' door er een of andere schaduw aan te hangen?

verder kun je input buttons ook opmaken..

Specs | Audioscrobbler

• Rowanov
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Rowanov

Kop eens wat anders...

Als toevoeging op de post van André:
André schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 13:03:
Je kunt hem toch gewoon een disabled class geven waarmee je hem 'disabled' kleuren geeft? En met JS kun je de onclick cancellen.
TS, je kan het dus mbh van de DOM aanpassen.
http://developer.mozilla.org/en/docs/DOM:element.className

[ Voor 61% gewijzigd door Rowanov op 21-02-2006 14:43 ]

• Predje
  • Laatst online: 03-03-2025
Gewoon checken of hij disabled moet zijn;
code:
1
2
3
4
5
If knop.Disabled Then
   TEXT met CSS disabled layout
Else
   ANCHOR met CSS enabled layout
End If

Dit kun je serverside regelen en is door een gebruiker dus ook niet te omzeilen als deze javascript uitzet.
Maar zoals al gezegt; maak gebruik van buttons met het disable atribuut, dat is daarvoor.

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk met een custom cms, geen php, asp. of pearl. serverside is dus geen optie.

Het probleem is overigens al lang en breed opgelost. En hij was best simpel. Neem dit gewoon even aan, zonder over van alles en nogwat te blaaten, daar kom ik niet mee aan een oplossing.
Een link, die gebruikt word om een formulier te saven (don't tell me dat dat niet gebruikelijk is, dit is niet mijn beslissing). Als het formulier niet gesaved mag worden stond er een disable attribuut in, maar dat mag niet.
Ik wilde het effect van de disable hebben, maar zonder het disable attribuut. Ik zocht eigelijk naar iets binnen css, mischien elfs een disable property.

Oplossing was simpel: een <a> zonder href, en met de css filter dropshadow. Zo heb ik EN het gedrag van de disabled link), EN de styling die ik met disabled had, en toch wel fijn vind.

CODEVOORBEELD:
code:
1
<a style="filter:  dropshadow(color=#ffffff, offx=2, offy=1, positive=1); color: red; width:200px;">save</a>

c'et tout.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 15:05 ]

• orf

orf

Als het formulier niet gesaved mag worden stond er een disable attribuut in, maar dat mag niet.
Van wie 'mag' dat niet?

Dat los je dan maar op door de href uit je markup te halen en een behavior aan je stylesheet toe te voegen, zodat je stylesheet niet meer 'mag'. :)

• Predje
niet 'mogen'.. als dat je motivatie is;
een <a> zonder href 'mag' ook niet, filter zijn toch ie-only en 'mag' ook niet.
Ik weet dus niet wat erger is.

Maargoed je oplossing was ook allang verteld.

btw. Ik reageer op deze manier omdat jezelf nou niet echt bepaald een vriendelijke positie inneemt.
Hier op het forum vind je veel mensen die een vriendelijk sfeer willen hebben. O-)

Verwijderd

Topicstarter
Predje schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 15:04:
niet 'mogen'.. als dat je motivatie is;
een <a> zonder href 'mag' ook niet, filter zijn toch ie-only en 'mag' ook niet.
Ik weet dus niet wat erger is.

Maargoed je oplossing was ook allang verteld.

btw. Ik reageer op deze manier omdat jezelf nou niet echt bepaald een vriendelijke positie inneemt.
Hier op het forum vind je veel mensen die een vriendelijk sfeer willen hebben. O-)
Probleem is alleen dat ik gewoon naar een oplossing op zoek ben, en er in de gemiddelde reactie alleen maar word ingegaan op punten die helemaal niet aan de orde zijn. De vraag was simpel. Waarom moeten mensen dan reageren op dingen waar het niet over gaat. Buiten dat, er word gereageerd alsof ik van niets weet. Suggesties die zeggen css te gebruiken heb ik niets aan. das gewoon vervuiling van het topic.
Niet rot bedoeld hoor, ik was alleen opzoek naar een goed en zinnig antwoord. Niet een bijdehante opmerking.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2006 15:09 ]

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 15:08:
[...]

Probleem is alleen dat ik gewoon naar een oplossing op zoek ben, en in de gemiddelde reactie alleen maar word ingegaan op punten die helemaal niet aan de orde zijn.
Er zijn mensen die verder denken en je zo proberen een andere oplossing te geven, niets mis mee.
De vraag was simpel. Waarom moet iedereen dan reageren op dingen waar het niet over gaat. Buiten dat, er word gereageerd alsof je van niet weet. Suggesties die zeggen css te gebruiken heb ik niets aan. das gewoon vervuiling van het topic.
En vervolgens gebruik je wel css???
Niet rot bedoeld hoor, ik was alleen opzoek naar een goed en zinnig antwoord. Niet een bijdehante opmerking.
Wij zijn op zoek naar mensen die openstaan voor andere/betere oplossingen. De manier die je nu gebruikt hebt rammelt aan alle kanten natuurlijk.

Verder zijn bewoordingen zoals deze:
...intelligente opmerking zeg. Voegt ook echt super veel aan de discussie toe, dank je...
...Ghe, wederom zo'n intelligente uitspraak...
niet echt gewenst in een discussie :/

[ Voor 12% gewijzigd door André op 21-02-2006 15:12 ]

• orf

orf

Maar wat heb je nu bereikt dan?!
Je hebt een ongeldige tag uit je markup gehaald. Om dat te bereiken heb je de href uit een anchor gehaald en een behavior toegevoeg aan je inline(!) style.

Volgens mij heb je dus absoluut geen vooruitgang geboekt. Je bent alleen eigenwijs en komt over als een newbie (behavior in css / styling afhankelijk van elementen, etc). De échte oplossingen uit dit topic heb je niet gebruikt. Ben blij dat je niet voor mij werkt. :)

edit: te laat :)

[ Voor 3% gewijzigd door orf op 21-02-2006 15:13 ]

• Sappie

Sappie

GoT is een forum. Een eigenschap van een forum is dat er daar wordt gediscussieerd. Als je naar een kant en klaar antwoord op zoek bent, zonder dat er je vragen worden gesteld en dergelijke, kan je beter een persoon inhuren die geen vragen stelt en slechts dom doet wat je van hem vraagt (als dat heden ten dage nog bestaat)...

Specs | Audioscrobbler

• Predje
Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 15:08:
[...]

Probleem is alleen dat ik gewoon naar een oplossing op zoek ben, en er in de gemiddelde reactie alleen maar word ingegaan op punten die helemaal niet aan de orde zijn. De vraag was simpel. Waarom moeten mensen dan reageren op dingen waar het niet over gaat. Buiten dat, er word gereageerd alsof ik van niets weet. Suggesties die zeggen css te gebruiken heb ik niets aan. das gewoon vervuiling van het topic.
Ik snap je ook wel, van mij zijn al 100den topics gesloten omdat ik m`n eigen vraag niet goed formuleerde en idd krijg je vaak reacties waar je weinig aan hebt. Het gaat erom dat je daar dan niet op ingaat en alleen replied op de mensen die WEL goede reacties plaatsen.
Vergeet niet dat iedereen je wil helpen, hoe goed of slecht dan ook, het is goed bedoelt.

• André

André

Analytics dude

Verder zie ik hier alleen maar flames uit voortkomen dus dicht :/
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.