[Debian] PHP5 in CLI mode start traag

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01:54

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een raar probleem met PHP5.

Ik heb zelf een Debian pakket gebouwd met daarin:
- Apache 1.3
- PHP4 als DSO
- PHP5 als CGI

Nu doet PHP5 er +/- 5 sec over om te runnen.

Ik test dit als volgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
server01:~# time /usr/local/php5/bin/php -v
PHP 5.1.2 (cgi) (built: Feb  8 2006 14:53:39)
Copyright (c) 1997-2006 The PHP Group
Zend Engine v2.1.0, Copyright (c) 1998-2006 Zend Technologies
    with Zend Extension Manager v1.0.9, Copyright (c) 2003-2006, by Zend Technologies
    with Zend Optimizer v2.6.2, Copyright (c) 1998-2006, by Zend Technologies

real    0m5.051s
user    0m0.024s
sys     0m0.020s
server01:~#

Maakt niet uit wat ik meegeeft, PHP5 doet er altijd +/- 5 sec over om te starten.

Op mijn test-systeem had ik niet dit, maar wat is nu het verschil?

Test-systeem
- P4 3.06Ghz
- 512MB Ram
- 80GB Disk

server01
- P4 3.2Ghz
- 2GB DDR
- 80GB Disk

Het nieuwe systeem is sneller dan het test-systeem.

Het is niet zo dat "server01" het druk heeft, load average: 0.00, 0.00, 0.3

Beide systemen draaien Debian in de Stable distro met de laatste pakketten.

Het enige verschil is dat "server01" RSBAC draait (www.rsbac.org) echter staan alle rechten goed en geeft rsbac in /var/log/messages geen error over dingen die niet worden toegestaan.

Ik heb met "ldd /usr/local/php5/bin/php" al uitgezocht tegenover welke libaries hij gelinked is en bekeken of de rechten naar bepaalde modules niet goed staan, maar dat klopt allemaal.

Misschien nog relevant, de configure rules van PHP5:

code:
1
'./configure' '--prefix=/usr/local/php5' '--with-mysql=/usr/local/mysql5-client' '--enable-ftp' '--with-tidy' '--with-gd' '--with-png-dir=/usr' '--with-jpeg-dir=/usr' '--with-freetype-dir=/usr' '--with-xpm-dir=/usr' '--enable-gd-native-ttf' '--enable-sockets' '--with-zlib' '--enable-track-vars' '--enable-force-cgi-redirect' '--with-gettext' '--disable-posix' '--with-kerberos' '--with-imap' '--with-imap-ssl' '--enable-mbstring=all' '--with-curl' '--enable-xslt' '--with-xslt-sablot' '--with-dom' '--with-dom-xslt' '--with-dom-exslt' '--with-xsl' '--with-mhash' '--with-openssl'

Hoe kan ik nu uitzoeken waar deze PHP5 op hangt?

[ Voor 18% gewijzigd door Snow_King op 21-02-2006 12:35 ]

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

via de vrij gebruik-een-hamer-om-een-vlieg-weg-te-werken methode van strace.
Je krijgt ontzettend veel info van de systemcalls die php doet. Misschien dat je iets direct opvalt en anders is het behoorlijk zoeken.
Ik gok er trouwens op dat of PHP veel libraries probeert te laden maar ze niet kan vinden of dat er iets anders aan de hand is :P

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Dankje, met strace kwam ik er achter dat een DNS server niet goed reageerde, hierdoor kwam de delay.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Woei :)

Ik dacht al, php opstarten zou zelfs op een 486 nog wel binnen een halve seconde moeten lukken.

Waarom het ding hostname lookups doet bij een 'php -v' is me niet geheel duidelijk maar toch mooi dat strace het probleem al liet zien :)

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Wilke schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 14:32:
Woei :)

Ik dacht al, php opstarten zou zelfs op een 486 nog wel binnen een halve seconde moeten lukken.

Waarom het ding hostname lookups doet bij een 'php -v' is me niet geheel duidelijk maar toch mooi dat strace het probleem al liet zien :)
Vind het ook erg apart, maar hij gaat een lookup doen bij zijn nameserver voor de hostname die in /etc/hostname staat.

Ik vind het ook totaal onlogisch, maar mooi dat de strace het liet zien.

Weer wat geleerd vandaag :)