PCI-X SATA RAID Controller

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• c0deaddict
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01 12:11

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb vorige week via Marktplaats een HP NetServer LC2000 gekocht (2x P3 600mhz, 1 GB RAM, 4x9.1 GB @ RAID-5). In de server zitten nu vier 9.1 GB HP SCSI schijven die door een HP NetRaid 1m controller als RAID-5 aangesproken worden.

Maar ik vond 9.1 GB wat weinig aan opslag ruimte dus ik heb 2x300 GB Maxtor DiamondMax 10 SATA-II schijven besteld. Deze wil ik graag in een RAID-0 opstelling in de server gaan laten werken. Alleen de server heeft nog geen SATA(-II) controller. Een PCI SATA(-II) controller (met RAID-0) was niet zo moeilijk te vinden. Echter ik vraag me af of een PCI slot wel voldoende bandbreedte kan leveren aan de PCI SATA(-II) controller. Aangezien PCI 32bit/33mhz is kan het dus maar 132mb/s @ max leveren, terwijl een PCI SATA(-II) controller met 2 schijven in RAID-0 theoretisch tot 300mb/s (SATA-150) of zelfs 600mb/s (SATA-300) kan trekken. Ik snap dat de PCI controller natuurlijk nooit bij dat theoretische maximum komt.. maar ik ga er vanuit dat 2 SATA-II schijven in RAID-0 wel meer als 132mb/s kunnen leveren?

Anyway, op het moederbord van m'n server vond ik ook nog een slot dat groter was als het PCI slot, na wat zoeken kwam ik erachter dat het een 5V PCI-X slot is. Volgens mij is het een 66 mhz slot dus heeft hij een bandbreedte van 528mb/s, aanzienlijk meer als het standaard PCI 32bit/33mhz slot :D Dus het leek mij een leuk idee om een PCI SATA(-II) controller te kopen die in het PCI-X slot past.

Op Alternate kwam ik deze tegen: Dawicontrol DC-4300
Zo te zien past hij in zowel 3.3V als 5V PCI-X sloten, en hij ondersteunt RAID-0.
Alleen weet ik niet zeker of deze kaart goed @ linux draait...

Mijn vragen:

1) Kan het kloppen dat het mobo twee PCI-X64/66mhz sloten heeft? (mobo dateert uit 1999)
2) Kan een RAID-0 opstelling met twee SATA-II schijven meer bandbreedte leveren dan het PCI slot aankan?
3) Is het verstandig om een PCI-X SATA-II controller te kopen ipv. een PCI SATA-II controller?
4) Heeft iemand ervaring met de Dawicontrol DC-4300 kaart?
5) Heeft iemand mss ervaring met andere PCI-X SATA(-II) controllers?

BVD :)

Jos

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1) Kan het kloppen dat het mobo twee PCI-X64/66mhz sloten heeft? (mobo dateert uit 1999)
Als deze erop zitten, dan klopt het wel, lijkt me? B)
2) Kan een RAID-0 opstelling met twee SATA-II schijven meer bandbreedte leveren dan het PCI slot aankan?
Bereken het eens grof: zoek in de datasheets de maximumsnelheid van de schijf op en vermenigvuldig deze met 2. Het geeft je een idee :Y) De cachetransfersnelheden laten we even buiten beschouwing.
3) Is het verstandig om een PCI-X SATA-II controller te kopen ipv. een PCI SATA-II controller?
Weeg het antwoord op vraag 2 af.
Alleen weet ik niet zeker of deze kaart goed @ linux draait...
Wil je zekerheid mbt Linux-compatibiliteit, kijk dan naar 3ware kaarten. Vziw hebben deze kaarten de beste Linux-ondersteuning, het schijnt zelfs standaard in de kernel te zitten (pin me er niet op vast, ik weet niks van Linux ;) ).

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 12:27:
[...]
Als deze erop zitten, dan klopt het wel, lijkt me? B)

[...]
Bereken het eens grof: zoek in de datasheets de maximumsnelheid van de schijf op en vermenigvuldig deze met 2. Het geeft je een idee :Y) De cachetransfersnelheden laten we even buiten beschouwing.
[...]
Weeg het antwoord op vraag 2 af.

[...]
Wil je zekerheid mbt Linux-compatibiliteit, kijk dan naar 3ware kaarten. Vziw hebben deze kaarten de beste Linux-ondersteuning, het schijnt zelfs standaard in de kernel te zitten (pin me er niet op vast, ik weet niks van Linux ;) ).
3ware kaarten zijn erg leuk maar ook prijzig :p
Eigenlijk wil ik zo rond de 100 euro uitgeven voor de controller..

Ik had trouwens nog een vraagje:
In de server zit een HP NetRaid 1m SCSI controller waaraan 4x9.1 GB schijven in RAID-5 hangen. Ik heb vanaf linux de snelheid ff getest met 'hdparm -t /dev/sda' deze gaf een snelheid van 26mb/s Klopt dat ongeveer? Ik vond het zelf wat weinig voor SCSI schijven?

Als ik dit mag geloven dan kan het OS dus zo'n 256MB/s uit de schijven trekken :D Goed, dan ga ik toch voor de PCI-X controller :)

[ Voor 26% gewijzigd door c0deaddict op 21-02-2006 13:14 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-02 23:35

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik zou eens goed kijken wat voor PCI-slot je echt hebt (zie FAQ). 5V slots zijn meestal 33MHz en dat levert bij een 64-bit slot een bandbreedte van 264MB/s op. De nieuwere 3,3V PCI-X-kaarten kunnen vaak niet in een 5V slot gebruikt worden.

Met een budget van maximaal 100 euro blijft er niets anders over dan een simpel kaartje te kopen zoals die Dawicontrol DC-4300. Zo te zien is deze gebaseerd op de Silicon Image Sil3124-2. Of deze kaart op 5V kan werken, weet ik niet.

In RAID 0 kun je met twee Diamond Max 10's aan maximaal 130MB/s, uitschieters door cache transfers niet meegerekend. Overigens lijkt me RAID 0 in een server geen bijzonder slim idee, maar ik weet niet hoeveel waarde je hecht aan je data.

• c0deaddict

c0deaddict

Don't be lame, be KLEI

Topicstarter
De twee sloten zien er hetzelfde uit als op het middelste plaatje (5V 64 bit) [img=http://faq.tweakers.net/pmg/PCI64_config.gif].
Tot dusver heb ik nog geen spec sheet van het mobo kunnen vinden dus zeker weet ik het niet.
Aan het plaatje te zien is de Dawicontrol kaart 3.3V/5V universal, dus dan zou het moeten werken :)

De data die op de array komt te staan zal voornamelijk bestaan uit films en andere niet-belangrijke data voor op de ftp. De belangrijke data zoals de mysql databases, www root en het os staan op een RAID-5 array :)

Wazige foto

[ Voor 7% gewijzigd door c0deaddict op 21-02-2006 15:03 ]