Moederbord actieve cooling vervangen door passieve?

Pagina: 1
Acties:

• DJMurtz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2024
Hey,

Ik heb sinds kort een ASUS A8N-E samen met een reserator gekocht. Nu blijkt dat er op dit moederbord een actieve koeling op de NB chip zit en deze fan maakt behoorlijk wat kabaal. Ik heb geen NB setje voor mijn reserator en deze achteraf nog erbij gaan zetten lijkt me behoorlijk wat gekloots met al dat water dat nu al door de slangen zit verspreid.

Ik heb de montage van deze fan eens vergeleken met de passieve NB koeler die ik op mijn ASUS A7N8-E had en deze komen overeen. Ik vroeg mij dus af of het verantwoord zou zijn om deze passieve koeling nu op de A8N-E te gebruiken of zal ASUS bij dit moederbord niet voor niets een actieve koeling geplaatst hebben?

• ikman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11-2025
als je zorgt dat er een beetje airflow over je mobo is dan kan je er gewoon een passieve sink op zetten.

zo'n zalman ding werkt prima

[ Voor 15% gewijzigd door ikman op 21-02-2006 11:14 ]

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:15
Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een passief blokje van Zalman (als dit past icm je videokaart)

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Ze zullen hem zeker er niet voor niets op doen, maar als ik naar het plaatje kijk ziet hij er niet al te groot uit, misschien kun je hem vervanger door een passief blokje van zalman ?
Wat is je doel met die watercooling ? Overclocken ? , hou dan goed je temperaturen in de gaten mag je hem gaan vervangen.

• DJMurtz
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/310/images/products/219/219_l.jpg

Hier zie je de passieve koeling die ik bedoel, dit is de standaard blok die bij mijn oude moederbord zat. Ik wou eigenlijk deze gebruiken, maar dit zou dus problemen op kunnen leveren en jullie raden me liever de zalman aan?

en het doel van de waterkoeling is gewoon stilte in mijn slaapkamer. Heb momenteel de kast open met deze reserator erbij en geen enkele fan... behalve dus deze irritante NB fan

[ Voor 24% gewijzigd door DJMurtz op 21-02-2006 11:19 ]

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:31

Bene

list incomprehension

Bij een kameraad op zijn A8N-SLI werd een passief blok gloeiend heet. Ik heb daar de NB fan op 7 volt gezet, dat draait nu nog steeds en is een stuk stiller.

• Shuisman
DJMurtz schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 11:18:
[afbeelding]

Hier zie je de passieve koeling die ik bedoel, dit is de standaard blok die bij mijn oude moederbord zat. Ik wou eigenlijk deze gebruiken, maar dit zou dus problemen op kunnen leveren en jullie raden me liever de zalman aan?

en het doel van de waterkoeling is gewoon stilte in mijn slaapkamer. Heb momenteel de kast open met deze reserator erbij en geen enkele fan... behalve dus deze irritante NB fan
Wat zijn je huidige temperaturen?
Die chipsetcooling die ziet er wel aardig groot uit, ik denk dat het wel voldoende is, tenzij je temperatuur nu boven de 40-50 graden is, dan gaat het (denk ik ) niet lukken.

• DJMurtz
SHuisman schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 11:35:
[...]

Wat zijn je huidige temperaturen?
Die chipsetcooling die ziet er wel aardig groot uit, ik denk dat het wel voldoende is, tenzij je temperatuur nu boven de 40-50 graden is, dan gaat het (denk ik ) niet lukken.
Ik denk niet dat er een ingebouwde chipset temp meter bij zit? En heb ook niets om het extern te meten. zal eens googlen of ik er iets over kan vinden

• Shuisman
DJMurtz schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 12:17:
[...]
Ik denk niet dat er een ingebouwde chipset temp meter bij zit? En heb ook niets om het extern te meten. zal eens googlen of ik er iets over kan vinden
Vaak staat het gewoon in de bios ! (Bij alle asus bordjes die ik heb gehad stond het gewoon in de bios)
Net even jouw handleiding van jouw mobo doorgelezen; bij hardware monitor staat de motherboard temperature , dit zal hem bijna zeker zijn...

[ Voor 18% gewijzigd door Shuisman op 21-02-2006 12:39 ]

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Bene schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 11:34:
Bij een kameraad op zijn A8N-SLI werd een passief blok gloeiend heet. Ik heb daar de NB fan op 7 volt gezet, dat draait nu nog steeds en is een stuk stiller.
Ik heb zelf een A8N-SLi met zo een beruchte koeler, hoe zet ik deze NB fan op 7 volt?

Verwijderd

molex is 1x 12v lijn, 1x 5v en 2x ground, bij het fankabeltje vervang je de ground voor de 5v lijn, 12-5=7, dus dan staat er 7 volt op.

Verwijderd

Pas wel op met vervangen van je nb cooler, Een Zalman nb koeler zal zeker zijn werk doen maar dan vereist wel een goeie airflow in je kast. Ik weet niet of je dat nog hebt met waterkoeling. Ik heb zel een A8N-SLI Premium die dus ook passief gekoelt is maar hier zit wel een heatpipe aanvast die aan de mosfets zitten waar ook een koelblok opzit. Het scheelt dat daarachter een fan zit die er lucht langstrekt en kan hem dus rond de 40 houden. Dus ik zal hem goed in de gaten houden.
Pagina: 1