[HDTV]Welke kabels?

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Ik heb sinds een week de Samsung LE26M51.
Verder heb ik:
- Digitale TV van KPN (dus met zo'n Samsung single-tuner boxje erbij).
- een Pioneer home cinema set
- een laptop met S-video out en VGA.

De Pioneer is gewoon met scart aangesloten...
en de digitale TV single tuner ook gewoon met scart...
en scart is zo analoog als de pest... (snap ik sowieso niet van digitale tv... komt het digitaal binnen wordt het weer analoog gemaakt... maar ok.. ik had geen kabel-aansluiting in huis vandaar).

De laptop met VGA aansluiten levert wel ok beeld...
Maar ik vind het beeld van de Pioneer niet echt denderend.. en die van de digitale TV al helemaal niet.

Mijn vraag is nu:
Kan ik deze dingen niet met andere kabels aansluiten om zo meer uit mijn TV te halen?
Zo ja, welke kabels raden jullie aan?
Ik heb gezocht in de diverse HDTV topics, er staat veel info over in maar niks over welke aansluitingen + kabels het beste is om te gebruiken..

Afbeeldingslocatie: http://student.hro.nl/0759127/aansluitingen.jpg
Dit zijn de aanwezige aansluitingen.

thanks!! :*)

I was born intelligent - education ruined me

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:04
Met een goede SCART kabel zou het beeld redelijk goed moeten zijn, check wel of er een RGB signaal overheen gaat. HDMI/DVI/component zijn nog beter, maar je HT set heeft mogelijk alleen component, en het verschil tussen een goede scart RGB verbinding en component is geen dag en nacht.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:31

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat niet uit de ether komt kun je ook niet op je scherm krijgen. Je kunt nog zo'n goede kabels kopen, het heeft allemaal geen zin. Digitale TV suckt gewoon :'( (niet dat kabel TV veel beter is overigens)

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 21-02-2006 10:12 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 14:28

Willem2

Ω is futile

Heb je je Pioneer op Scart1 aangesloten? Die is RGB als ik het zo zie, dat zou de kwaliteit nog wat kunnen verbeteren. Wel opletten dat je een scart kabel met volledige bedrading hebt.

TV van KPN via de ether gaat idd niet beter dan wat je nu hebt. De gemiddelde DVD rip ziet er stukken beter uit! :-)

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• mistaoutlaw
Ik heb net trouwens op internet even opgezocht welke type Pioneer ik ook alweer heb.
En ik zie staan dat die alleen maar een scart aansluiting heeft... helaas pindakaas voor mij.
Maar wanneer de prijzen een beetje gedaald zijn wil ik zo'n HD-DVD speler halen, dus dat komt wel met de tijd. O-)
Ik gebruik nu de Scart kabel die bij de Pioneer in de doos zat.
Zou het heel veel verschillen als ik ergens zo'n super deluxe dure scart kabel aanschaf?

En hij zit inderdaad op scart 1...

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 21:57
Het heeft zeker zin om een fatsoenlijke scart kabel aan te schaffen.
De standaard meegeleevrde kabels zijn meestal van een kwaliteit die niet erg goed is.

Een "super deluxe dure scart kabel" hoeft nou ook weer niet maar vanaf €30,- moet je zeker een goede kunnen krijgen.

This message was deleted

• mistaoutlaw
ik vind 30 euro voor een kabeltje eigenlijk best super deluxe duur hoor ;)
maar dan ga ik dat maar proberen!
zou dit ook helpen bij de digitale TV, of is die gedoemd om zo slecht te blijven haha

Als ik nu naar de Mediamarkt loop, zijn die duurdere scart kabels ook van behoorlijke kwaliteit? of moet ik dan naar een speciaalzaak?
Of weten jullie zo 1,2,3 merken te noemen?

thanks again _/-\o_

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-02 08:33

R-B

Blokkert

Ik heb exact zelfde tv overigens. Ook met digitale tv.

Afbeeldingslocatie: http://elektronica-online.nl/productimages/21707.jpg
Heb zelf deze scart
(Scart Kabel Professioneel OFC )

Ik heb zelf dan gewoon me computer op tv aangesloten via de D-Sub. Perfect beeld. Echt strak :)
Digitale TV is zeker zeer beter dan de "analoge". Ik heb dan abbo bij Casema.

Ik heb niet alle kabels nog goed aangesloten. Dan komt pas als ik op zolder(lees aantal weken) zit. Maar nu is de dvd-speler op de tv idd niet zo heel denderend. Als ik via de pc afspeel is het wel weer super geil :) Maja ff afwachten als me andere dvd-speler terug is en ik op zolder zit :)

[ Voor 39% gewijzigd door R-B op 21-02-2006 10:53 ]

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 21:57
Ik geloof dat MM kabels van Oehlbach en Profigold heeft en die zijn voor zover ik weet zijn ze allebei goed maar is de Oehlbach beter. Dus het hangt een beetje van het budget af. Maar met een goede kabel ga je zeker verschil zien t.o.v de standaard meegeleverde meuk.

Ikzelf gebruik Monster kabels waar ik tevreden mee ben. Bij audio/hifi-zaken hebbeb ze meestal ook een grote keuze maar daar kan je ook kabels kopen van €250,- iets dat ik persoonlijk iets teveel van het goede vind.

This message was deleted

• Dr. Strangelove
Bespaar je de centen en ga voor de Profigold kabel, die zijn prima voor jouw doel. Als het dan nog niet goed is dan zal zo'n Oehlbach kabel het verschil niet goed maken, maar je houdt je wel een kluit geld in de pocket.

Verwijderd

of je koop een Samsung HD950 dvd speler met een HDMI uitgang

• mistaoutlaw
ok.... nu ben ik gaan zoeken op de Profigold site naar een geschikte kabel..

maar toen kwam ik dit tegen:
http://www.tvcables.co.uk...s/PGV372.html?id=6Yo2rWgh

Component is toch beter dan scart?? maar in dit geval is het toch zo "goed" als de zwakste schakel?
in dit geval de scart kant? :?

of heb ik dan niet nog beter kwaliteit dan een goede scart-scart kabel?

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:13
mistaoutlaw schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 12:29:
ok.... nu ben ik gaan zoeken op de Profigold site naar een geschikte kabel..

maar toen kwam ik dit tegen:
http://www.tvcables.co.uk...s/PGV372.html?id=6Yo2rWgh

Component is toch beter dan scart?? maar in dit geval is het toch zo "goed" als de zwakste schakel?
in dit geval de scart kant? :?

of heb ik dan niet nog beter kwaliteit dan een goede scart-scart kabel?
Pas op dat is een Component to scart Cable. die converteerd component in scart. Andersom zal niet gaan. Je kan kwaliteit altijd weglaten, nooit erbij verzinnen. Aangezien jij geen component op je HT hebt heb je niets aan deze kabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Nivado op 21-02-2006 13:07 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Nivado schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 13:06:
Pas op dat is een Component to scart Cable. die converteerd component in scart. Andersom zal niet gaan. Je kan kwaliteit altijd weglaten, nooit erbij verzinnen. Aangezien jij geen component op je HT hebt heb je niets aan deze kabel.
Wat een onzin.. converteren naar scart kan niet. scart is een aansluit middel.
Over scart kan composiet s-video rgb of component verzonden worden.
Desbetreffende kabel is een passieve kabel die gewoon het volledige signaal doorstuurt.
Als je deze kabel wilt gebruiken moet je wel een apparaat hebben die component op de scart aansluiting aankan.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik begrijp niet wat dit allemaal moet gaan uithalen :? Die digitale blokjes en artifacts worden er echt niet beter op hoor ;)

Daar zit namelijk de zwakste schakel van het geheel, en niet in een of andere kabel.

[ Voor 27% gewijzigd door voodooless op 21-02-2006 13:21 ]

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-02 20:07
Zorg er voor dat alles op je SCART1 zit. Deze ondersteund RGB zo te zien en de andere niet. Het makkelijkste is ws de DVDspeler op de Samsung DVB-box aan te sluiten en deze weer op SCART1 van je tv. De SCART2 ingang ondersteund namelijk alleen maar composite (via SCART) en dat ziet er flets en wazig uit ivg RGB.

Zorg er ook voor dat je Samsung kastje en de homecinemaset ingesteld staan op RGB output. In dure SCART kabels geloof ik niet zo, maar dat moet je zelf maar beslissen. Een "gemiddelde" tv wordt er in ieder geval niet beter van wanneer je een gewone goede (dikke) scartkabel vervangt door een duur merk met ingestraalt koper. ;)

_██_
(ಠ_ృ)

• Dr. Strangelove
job schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 13:15:
[...]

Wat een onzin.. converteren naar scart kan niet. scart is een aansluit middel.
Over scart kan composiet s-video rgb of component verzonden worden.
Desbetreffende kabel is een passieve kabel die gewoon het volledige signaal doorstuurt.
Als je deze kabel wilt gebruiken moet je wel een apparaat hebben die component op de scart aansluiting aankan.
Exact, en er zijn maar weinig TVs die dat doen. Loewes soms wel, ik heb nog nooit een ander merk gezien dat het doet.

• M. Mulder
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-01-2021

M. Mulder

DPC: Team TFC

Ik heb een Panasonic Digitale Ontvanger en heb daar de SCART kabel van henzlef aangesloten. Wordt het beeld beter door een betere SCART (Oehlbach bijvoorbeeld).
Af en toe zie je artifacts op mijn YV, echter betwijfel ik of het door een betere SCART verholpen wordt?

Moet ik een betere SCART kopen of niet?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Die artifacts los je niet op door een betere scart. Artifacts worden gemaakt in het digitale gedeelte van de decoder. Over de scart kabel gaat een analoog signaal.
Het enige wat er zou kunnen gebeuren als je een betere scart kabel aansluit is dat het beeld er nog iets scherper op komt te staan.
Maar dat is ook weer afhankelijk van de gebruikte tv.

• mistaoutlaw
job schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 13:15:
[...]
Uhmm... dus als ik de scart kant in mijn Home Cinema Set stop... en dan de Component stekkers in mijn TV... dan zou het moeten werken? Die kan het aan toch? Of is dat niet wat je bedoelt?

Verder zal ik even kijken in de instellingen van mijn home cinema set of die op RGB output staat of niet, hetzelfde voor digi tv...
Als dat niks uithaalt ga ik denk ik een andere scart kabel kopen..

maar ik zat te denken: zo'n kabel is 30 euro... minimaal..
een HD-dvd speler is 180 euro... (die HD950 van samsung that is)...
als ik nu 30 betaal voor zo'n kabel en dan straks weer 180 voor die HD-DVD speler dan ben ik alelen nog maar meer kwijt... kan ik beter even wachten toch... want ik moet ook nog een dvi to hdmi kabel hebben en dat kost ook nog eens knaken... zucht ik wil een geldboom :p

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

job schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 14:15:
Het enige wat er zou kunnen gebeuren als je een betere scart kabel aansluit is dat het beeld er nog iets scherper op komt te staan.
Dan worden de artifacts alleen nog maar duidelijker ;) Met digitale TV kun je dus maar beter slechte kabels hebben voor een mooi blurry beeld :+

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 19:00

Jag

Even wat anders: als je je laptop via VGA aansluit, dan moet je via powerstrip de 1366x768 resolutie aanmaken. Misschien dat je dit al wist, maar die resolutie draaien ziet er op jouw tv veel mooier uit dan elke andere (ook niet vergeten even de automatische setup te draaien, die calibreert het VGA signaal zodat je geen noise hebt en het beeld netjes beeldvullend is). Dit geeft de hoogst mogelijke beeldkwaliteit die je ooit uit je tv zal kunnen halen. En je kan dan ook high definition films kijken evt.

Wat betreft aansluiten via SCART (het meeste is al gezegd): je moet wel ff zeker weten dat er RGB gebruikt wordt en niet composiet video. Veel tv's geven dat in beeld aan (composiet video wordt aangegeven als CVBS).
S-video is ook wel prima, kan je evt gebruiken voor die digitale tv ontvanger. Geeft een iets softer beeld, maar dat is in dit geval niet zo erg (uberhaupt niet zo erg voor PAL bronnen op een hoog resolutie LCD scherm).

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

Als je het toch wil weten : als je echt de aller aller aller hoogste kwaliteit wil, dan moet je een HDMI < > DVI kabel halen, een schotel buiten zetten, een PC met DVB-S kaart en CI kopen en daar een CAM met Canaldigitaal smartcard instoppen, en vervolgens die PC dus via DVI aansluiten op je TV in native resolutie. Dit is theoretische perfectie zo ongeveer : digitaal beeld tot het de pixels op je scherm heeft bereikt (sja, het menselijk oog blijft analoog :+). PC videokaarten zijn ook goede scalers. Alleen moet je dus enigzins "nerdy" een HTPC hebben om dit te kunnen doen, maar dat zal je zeker terugzien in de beeldkwaliteit. En later koop je voor ongeveer €100 een DVB-S2 kaart als de techniek een beetje uitontwikkelt is en er zenders zijn en kan je HDTV kijken (dat kan nog wel wat haken en ogen hebben..maar daar is nu nog niet zoveel over te zeggen).

Het is iig op dit moment de beste SD kwaliteit die je qua TV zenders op een televisiescherm kan krijgen afaik.

En je bespaart je €30 aan een scartkabel. :+

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• ZGearloose
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-01 08:48
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 19:26:
Als je het toch wil weten : als je echt de aller aller aller hoogste kwaliteit wil, dan moet je een HDMI < > DVI kabel halen, een schotel buiten zetten, een PC met DVB-S kaart en CI kopen en daar een CAM met Canaldigitaal smartcard instoppen, en vervolgens die PC dus via DVI aansluiten op je TV in native resolutie. Dit is theoretische perfectie zo ongeveer : digitaal beeld tot het de pixels op je scherm heeft bereikt (sja, het menselijk oog blijft analoog :+). PC videokaarten zijn ook goede scalers. Alleen moet je dus enigzins "nerdy" een HTPC hebben om dit te kunnen doen, maar dat zal je zeker terugzien in de beeldkwaliteit. En later koop je voor ongeveer €100 een DVB-S2 kaart als de techniek een beetje uitontwikkelt is en er zenders zijn en kan je HDTV kijken (dat kan nog wel wat haken en ogen hebben..maar daar is nu nog niet zoveel over te zeggen).

Het is iig op dit moment de beste SD kwaliteit die je qua TV zenders op een televisiescherm kan krijgen afaik.

Dit is het meest perfecte beeld wat hij zal krijgen! Echter ik mis hier het geluid want dit komt niet (zoals met HDMI) over de DVI kabel. Dit zal je met een geluidskaart digitaal coax of optisch naar je home cinema moeten sturen. ;) Ben hier zelf ook de fout mee ingegaan.
Voor allerhande kabels kun je een kijken bij www.allekabels.nl hier hebben ze werkelijk alles tegen bodem prijzen.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 12:54

Mentalist

[avdD]

gizzmo4u schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 19:58:
[...]

Dit is het meest perfecte beeld wat hij zal krijgen! Echter ik mis hier het geluid want dit komt niet (zoals met HDMI) over de DVI kabel. Dit zal je met een geluidskaart digitaal coax of optisch naar je home cinema moeten sturen. ;) Ben hier zelf ook de fout mee ingegaan.
Voor allerhande kabels kun je een kijken bij www.allekabels.nl hier hebben ze werkelijk alles tegen bodem prijzen.
Geluid moet je meer voor jezelf uitzoeken denk ik, aan de hand van wat je wil. Je kan simpelweg een analoge stereokabel (meeste TV zenders zijn toch stereo en geen 5.1 ofzo) naar je TV leggen en daar tevreden mee zijn, zo slecht is dat helemaal nog niet. Als je wat beter geluid wil kan je idd een al dan niet digitale kabel naar je HiFi set leggen. Ik zelf heb gewoon een goede geluidskaart gekocht en plug daar direct m'n hoofdtelefoon in, ook niet slecht.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• mistaoutlaw
W3ird_N3rd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 19:26:

echt haeeh B)
en wie gaat dat voor me betalen? Henkiespenkie? :p
Maar het beantwoord wel mijn vraag goed, een betere oplossing zal er vast wel niet zijn ;)
Alleen is mijn budget niet toereikend... Mijn vriendin vindt dat er belangrijkere dingen zijn hahaha
Powerstrip gebruikte ik al, maar thanks for mentioning!!!

Ik heb nog een "oude" desktop pc staan met een ati radeon 64mb met DVI uitgang.. ik denk dat ik die maar even ga fixen en dan films ga kijken vanaf die pc... alleen het is maar een amd athlon 1 Ghz... zucht wat een gedoe :)

Nog een laatste (denk ik) vraag:
Als ik nu een HD-DVD speler koop, en ik doe er een oude DVD in (laten we zeggen Rush Hour die ik toevallig nu zie staan), wordt die dan ook "verbeterd" of zoiets? Of geldt de goede kwaliteit alleen op nieuwe DVD's die HD ondersteunen oid?

and of course: thanks voor de vele replies!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-02 19:00

Jag

Er is nog geen standaard voor High Definition dragers dus ook nog geen spelers ervoor. Het enige wat je kan kopen is een DVD speler die naar 720p of 1080i dan ook kan scalen. Maar heb je niks aan, want of je LCD tv scalet of je speler. Want het wordt zoiezo uiteindelijk altijd 1366x768.
En als je eerst je DVD speler naar 1280x720 laat scalen, dan wordt daar alsnog 1366x768 van gemaakt door je lcd tv. Dan scale je dus twee keer.

Die oude 1GHz pc kan je prima DVDtjes mee spelen, alleen geen High Def. Dat is wel jammer, want ik kan je vertellen dat die 720p en 1080i transport stream films uit de VS er erg goed uitzien!
Bovendien: ik weet toevallig van een andere Samsung LCD tv dat die geen 1366x768 via de DVI accepteerde. En het verschil tussen DVI en VGA is erg klein, terwijl het verschil native panel reso/andere reso erg groot is. Dus dat zou ik zeker eerst even met een korte kabel proberen en anders gewoon VGA gebruiken (erg grote afstanden kunnen evt met BNC bekabeling).

• mistaoutlaw
ok... ik snap het...
Dus wat ik nu moet doen is gewoon VGA gebruiken... en dan wachten op "echte" hd-dvd spelers (of bluray, whatever)...

thanks voor je reply :)

Pagina: 1