ICH6 - Maxtor 6L160M0 BSOD, bad sectors?

Pagina: 1
Acties:

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02 18:12
Heb hier een testmachientje staan met de volgende (relevante) config om wat te testen met XPx64 en VS/SQL2005:

P4 630
Asus bordje met ICH6 (non raid) southbridge
Antec truepower 550w
bovengenoemde S-ATA schijf
maxtor P-ATA 80GB

Vandaag loopt ie spontaan vast met cursorlock. (na 4 maanden zonder ooit een hickup of ook maar een hint naar onstabiel zijn). Na reboot start windows x64 niet meer door met inaccessible boot device BSOD.
Dan maar XP-CDROM met recoveryconsole. Daar doe ik een chkdsk maar die loopt vast (met hangende HDD led op 75% (geen badblock check, al bij het checken van de indexes)
.
Vervolgens reboot in linux met knoppix CD. Copy van de S-ATA schijf met dd if=/dev/sda of=/mnt/raidarray/backup.test bs=1M naar een gemounte 1TB netwerkvolume. Geen enkel probleem, geen foutmeldingen in de logs, niets, dus dacht ik: het zal wel geen bad sector zijn dan.

Ik herinner me dat ik nog een windows 32bit install heb staan op de 80GB HDD, dus ik wissel mijn primary IDE device om in BIOS, en boot die windows. Die laadt, en ziet ook de S-ATA schijf, maar wil um formatteren als ik dubbelklik op de drive-letter. Disk Management laat niets geks zien, Partition magic ook niet.
Voor de zekerheid nog even Speedfan over de HDD gehaald voor de SMART status -> Alles groen, geen gekke waarden.

Dus ik denk, dan maar RMA sturen die schijf, kijken wat er gebeurt. Daarvoor heb je Powermax diagnostics nodig en de output van de test, dus die ga ik draaien. Die tool doet er 30 minuutjes over om met de melding "Problem detected" te komen, maar dat ie wel een poging wil wagen om het te repareren. Ik vermoed dat ie een bad sector gevonden heeft, maar nergens in het scherm laat ie dat woord vallen, of welk probleem het is. Ik druk op YES - Repair en krijg de melding FIXED.
Dat was het dus, verder geen output.

En voila, de schijf boot weer.

Nou is mijn vraag dus: Was dit een bad sector, ook al kon ik daarvoor de hele harddisk leegstropen met linux en ik geen SMART problemen aantrof? en zo ja, kan ik hem toch RMA sturen, want ik zit niet te wachten op een schijf met bad sectors en hoe toon ik het nog aan dat ze erop zaten? Stom genoeg heb ik de ISO versie gepakt, die geen logs schrijft, dus van de herstelpoging heb ik geen informatie anders dan die schermmelding met "FIXED".
Ik kan natuurlijk lekker doordraaien met die schijf, maar dan zul je zien dat ie er echt mee kapt de dag dat ie uit de garantie is.

edit:
Ow ja, wat ik nog vergeet is dat ik terwijl ik die inaccessible boot device had, ik een hotboot, coldboot, S-Ata kabel en powercable vast, los, disabled in bios, enabled, WinXP F8-opties en CMOS reset heb gedaan, allen zonder resultaat.

[ Voor 7% gewijzigd door __fred__ op 21-02-2006 00:21 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dat je een bad sector probleem hebt, duid op niet veel goeds :/ Die krengen blijven op dat moment terugkomen. Ik heb er ook last van gehad (vandaag) en Speedfan gaf ook niets aan :( De enige oplossing die bij mij hielp was hem ontkoppelen. Ik kan je een screenshotje laten zien wat ik aantrof in mijn logboek : http://img499.imageshack.us/my.php?image=auw9rm.jpg

Daarnaast kan je beter even een mailtje richting Maxtor de deur uitdoen met een paar vragen over RMA en jouw probleem. Succes.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-02 18:12
Nevermind iedereen, de schijf wordt nu niet meer herkend en maakt een tikkend geluid. Ik denk dat ie wel afgeschreven is ;-)
Gelukkig had ik die image bewaard en nog een WD 160GB S-ATA liggen, dus hoef niet eens veel moeite te doen en te wachten op de RMA.

[ Voor 5% gewijzigd door __fred__ op 21-02-2006 19:30 ]