[JSP/ms sql] auto timer

Pagina: 1
Acties:

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-04 11:40
Ok, voor een school project ben ik met JSP bezig. Ik ben nu opzoek naar iets waarmee ik mijn ms sql database kan onderhouden. Automatisch wel te verstaan, dus wanneer een bepaalde tijd verstrijkt moet er een mail verstuurt worden bijvoorbeeld. Dit wil ik natuurlijk doen zonder dat er een pagina of iets open moet staan.
Even ter info, ik werk met een TomCat 5.5.9 server. En heb eigenlijk alleen toegang tot de root van mijn web ruimte en tot de web.xml die daar ook bij hoort.
Dit is een code waar ik mijn inspiratie vandaan wil halen hier voor.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
<activation-config>
    <description>Run Monday through Friday at 11:00 p.m. Starting on Oct 1st,2003 until May 31st, 2004</description>
    <activation-config-property>
        <activation-config-property-name>dateTimeFields</activation-config-property-name>
        <activation-config-property-value> 23   *   *   *   Mon-Fri</activation-config-property-value>
    </activation-config-property>
        <activation-config-property-name>startDate</activation-config-property-name>
        <activation-config-property-value>October 1, 2003</activation-config-property-value>
        <activation-config-property-name>endDate</activation-config-property-name>
        <activation-config-property-value>May 31, 2004</activation-config-property-value>
</activation-config>

Deze heb ik eerlijk geleend uit een voorbeeld. Nou ben ik dus eigenlijk opzoek naar iemand die me een klein duwtje in de richting kan geven of dit de goede code is voor dit soort geintjes.
Wat ik al gedaan heb:
Mijn eigen boeken door gewerkt, :9
Google (8>
Andere mensen }:O

Wat ik me dus afvraag: kun je in de web.xml een code toevoegen die automatisch een stuk code doorloopt waarmee ik een ms sql database kan onderhouden. Of is er een andere mogelijkheid op het gebied van ms sql een ander oplossing

edit: typo

[ Voor 6% gewijzigd door cossy nl op 20-02-2006 23:38 ]

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03-04 10:15
ik denk dat je met dit artikeltje wel verder kan:

http://www.onjava.com/pub.../03/10/quartz.html?page=1

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je kunt in MS SQLServer jobs schedulen, is dat niet een veel beter idee? Dan ben je niet afhankelijk van je frontend.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• cossy nl
Dat is precies wat ik zoek, nou eens gaan zoeken wat ik hier over allemaal kan vinden :>

• cossy nl
Maar als ik het in ms sql doe, zit ik met het probleem dat de server een mail moet versturen. En ik nou niet bepaald een held ben in vb-script te programmeren.

Dus elke hulp is welkom, ook nog wel op vb-script, maar weet niet hoeveel daar echt goed mee mogelijk is.
Het liefst heb ik hulp of aanwijzing op het gebied van TomCat server.

• cossy nl
Grote schop, Weet niemand iets over tomcat en een interval methode om een stuk jsp code uit te voeren? of heeft iemand verstand van vb-script, want het gaat er om dat er een mail verstuurd word, aan de hand van een datum die verstrijkt.

Verwijderd

cossy nl schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 17:56:
Grote schop, Weet niemand iets over tomcat en een interval methode om een stuk jsp code uit te voeren? of heeft iemand verstand van vb-script, want het gaat er om dat er een mail verstuurd word, aan de hand van een datum die verstrijkt.
Welke relatie heeft een "server page" met een "job" volgens jou?

• cossy nl
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 18:00:
[...]

Welke relatie heeft een "server page" met een "job" volgens jou?
Nou de relatie dat het heeft is dat het via TomCat geregeld moet worden (tenminste dat zou ik graag willen) zoals in mijn topic start heb ik al een stuk code gepost die tegen was gekomen om een timer te gebruiken.
Nou was mijn idee/vraag of ik een timer kon gebruiken die door tomcat in de gaten gehouden word. Als de timer afloopt/uitgevoerd word was het een idee om een jsp script te draaien die de database na kijkt om mogelijke handelingen.
Maar zoals ik al aangaf hij moet de mogelijkheid hebben om mails te versturen op een of andere manier. Met JSP heb ik dat wel voor elkaar.
Ik zou het namelijk ook in de ms sql database door middel van een job kunnen doen. Maar heb geen tot weinig kennis van vb-script.

Verwijderd

De reden dat ik de vraag stelde was uiteraard niet bedoeld om nog eens te vertellen wat je wil bereiken. Deze was bedoeld om zelf nog eens na te denken over wat je aan het doen bent. Ik neem aan dat je ergens kan voorstellen dat uitvoeren van een periodische taak niet toebehoort aan een web server (om tomcat maar even kort door de bocht te benadelen). En ook een jsp is in eerste instantie niet echt bepaald het meest ideale taaltje om een "script" in uit te voeren.

Eigelijk is het een functie die compleet los staat van de web container. Dat staat dus los van het feit of je daar wellicht een service voor bedenkt die juist weer onder tomcat draait. Maar als je server bijvoorbeeld een linux bak is kun je volstaan met een cron job.

• cossy nl
Dat is juist het andere probleem, dat mogen we dus allemaal niet, het eenigste waar we mee kunnen werken is tomcat en ms sql. en ms sql hebben we maar zeer beperkte rechten.
Vandaar ook mijn vraag of er een mogelijkheid voor is.

• cossy nl
klein schopje, is er niemand ander een idee wat ik het beste kan doen? of is toch de beste methode om een check in de header van elke pagina te maken, die de database na loopt?

• cossy nl
nog een schop

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Meest eenvoudig, schrijf een servlet die een java.util.TimerTask start. Je kan ook naar Quartz kijken, dat juist gemaakt is voor het schedulen van jobs.

• cossy nl
Gert schreef op zaterdag 25 februari 2006 @ 23:05:
Meest eenvoudig, schrijf een servlet die een java.util.TimerTask start. Je kan ook naar Quartz kijken, dat juist gemaakt is voor het schedulen van jobs.
Als je hem via een servlet start, blijft hij dan gewoon draaien op de server? (bijvoorbeeld een oneidige loop die om de minut een checkup doet van de database), of is het zo dat er altijd een pc die servlet open moet hebben staan?
Die quatz zal ik even naar kijken of ik dat kan gebruiken op deze server. ZIt namelijk met heel veel beperkingen op server gebied.

Ja quartz ziet er erg bruikbaar uit :) java.util.timertask ziet er ook niet verkeerd uit, maar mis wel was flexibiliteit.

Tips/oplossing blijven natuurlijk welkom, maar zal dit eerst even in de groep gooien

[ Voor 15% gewijzigd door cossy nl op 26-02-2006 16:03 . Reden: typo en extra info ]

Pagina: 1