Toon posts:

[XP] "Systeembeheer" menu item is weg uit startmenu*

Pagina: 1
Acties:
  • 164 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een paar dagen geleden wilde ik via systeembeheer mijn harde schijven benaderen. Wat schetst mijn verbazing: In het menu Start, Alle Programma's is een belangrijk deel van mijn geïnstalleerde programma's weg. Verdwenen uit het startmenu, zonder dat ik er iets voor gedaan heb. Maar erger nog dus, onder Configuratiescherm, Systeembeheer bleek dat systeembeheer enkel en alleen nog maar het IIS te bevatten. En verder niets?

Min computer is de afgelopen dagen op diverse manieren door de mangel gegaan (o.a. verschillende virusscaners, zoals Kaspersky, Norton en ZoneAlarm; meerdere Spyware detectors, HijackThis etc etc), maar ik kan niets eigenaardigs vinden. Ook vanuit de Windows Verkenner of Mijn Computer zijn de onderdelen van systeembeheer niet te vinden. En zo dus nog enkele items. Zo zijn ook enkele programma's ineens uit het Startmenu verdwenen, die dan weer wel terug te vinden zijn in de directory Program Files.

Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt? En indien ja, wat heb je eraan kunnen doen?

Marc

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-03 18:11
Heb je misschien een Kaspersky Beta geinstalleerd en weer verwijderd? Er heeft een versie tussen gezeten die dit probleem had, weet ik uit ervaring... Je System Restore is in dat geval ook aangetast en kan je dus niet meer helpen.

Als dit niet de oorzaak was, kan System Restore misschien je menu nog wel terughalen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad een Beta van Kaspersky gehad. Echter, het probleem was reeds ontstaan voor het verijderen van de Beta. Die beta heb ik juist verwijderd vanwege het ontstane probleem. Maar inderdaad, System Recover doet mij geen goed!

Marc

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke Windows versie gaat het hier over? Ik zou die graag in je topic titel terug zien zoals we ook in de Windows Operating Systems Policy geven :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja je hebt gelijk. Soms is het allemaal zo van zelfsprekend. Maar het gaat hier om XP Pro SP2. Excuus voor het ongemak!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

misschien per ongeluk C:\Documents and Settings\All Users\Menu Start\Programma's\Systeembeheer verwijderd?

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Verwijderd

Topicstarter
Nou nee. IIS en Serverextentiebeheer zijn gewoon de enig overgebleven items in de map... Rest is foetsie!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

hmm, bij mijn weten is het als die map weg is of leeg, de iconen ook weg zijn uit het configuratiescherm.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Gooi de Systeembeheer map eens weg, en zet hem daarna opnieuw aan bij het menu wat je krijgt door rechs te klikken op de startknop, eigenschappen te kiezen en naar het tabblad 'Menu Start' te gaan:

Classic view
Afbeeldingslocatie: http://img85.imageshack.us/img85/8132/systeembeheerclassic8rl.png

Default view
Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/5859/systeembeheerdefault7jb.png

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 13:36:
Gooi de Systeembeheer map eens weg, en zet hem daarna opnieuw aan bij het menu wat je krijgt door rechs te klikken op de startknop, eigenschappen te kiezen en naar het tabblad 'Menu Start' te gaan:
Da's wel een leuke... Ooit geprobeert om de map Systeembeheer weg te gooien? :? Voor wie het weet hoe, ga ik in diepe _/-\o_
Er zal best wel een mogelijkheid zijn om die systeemmap te verwijderen. Maar ik kom niet verder dan Uitschakelen en dan weer opnieuw Inschakelen. Zoals je dus feitelijk zegt. Maar in dat geval heb ik wederom niet meer dan de eerder genoemde 2 systeembeheer programmaatjes.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02-2025

Schapie

Bleh...

Probeer eens start > run/uitvoeren> MMC. (Of dskmgmt.msc)
In die console kan je door het toevoegen van de gewenste onderdelen een management console maken.
Dmv 'ctrl+m' en dan add/toevoegen kan je onderdelen toevoegen uit een lijst die je dan krijgt.
Staat btw ook onder bestand/file > add module/module toevoegen.

Andere nuttige snelkoppelingen:
gpedit.msc ~ Groeppolicy
devmgmt.msc ~ Systeembeheer
compmgmt.msc ~ Computerbeheer met sysbeheer, logs, hdd's, enz
services.msc ~ Services
lusmgr.msc ~ user en groepen beheer
diskmgmt.msc ~ Hdd en partitie beheer
ciadv.msc ~ Indexing service
fsmgmt.msc ~ Gedeelde mappen beheer
certmgr.msc ~ Certificaat beheer
dfrg.msc ~ Defgramentatie
eventwr.msc ~ Logs
ntsmgmr.msc ~ Verwisselbare media
ntmsoprq.msc ~ Zie bovenstaande alleen minder uitgebreid
perfmon.msc ~ Prestatiebeheer/log
wmimgmt.msc ~ Wmi management (Geen idee wat je daar mee kan.)

En zo zijn er nog een heel aantal.
Even het lijstje aangevuld met de gene die in XP home zitten.

Deze staan ook in $root$/windows/system32/. Waar dus de linkjes van hieronder naar toe verwijzen.
@ Secondchoice jij hebt het over XP home of over Pro volgens mij staan er in Pro iets meer.
Kan anders zijn gebruik de laatste tijd alleen nog maar de console die ik hierboven aanhaal.

[ Voor 57% gewijzigd door Schapie op 24-02-2006 00:14 ]

No signature found

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 februari 2006 @ 23:25:
Heeft iemand dit ooit eerder meegemaakt? En indien ja, wat heb je eraan kunnen doen?
Veel valt er niet aan te doen, behalve dan de snelkoppelingen terugzetten :)
Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/6669/systeembeheer8xy.gif
Dit is alles wat in de Systeeembeheer map hoort op een volledig uptodate Windows XP Pro SP2 NL syteem.
Heb maar even de juiste snelkoppelingen voor je online gezet: http://s35.yousendit.com/d.aspx?id=0ABGW5I7GN8270F8J3POTDNOY

@ Schapie: in de sig van de TS staat XP Pro + SP2, moest het toch om Home gaan zal enkel de shortcut naar Lokaal beveiligingsbeleid niet werken :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2006 00:21 ]

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2006 @ 23:45:
[...]

Da's wel een leuke... Ooit geprobeertd om de map Systeembeheer weg te gooien? :? Voor wie het weet hoe, ga ik in diepe _/-\o_
Er zal best wel een mogelijkheid zijn om die systeemmap te verwijderen. Maar ik kom niet verder dan Uitschakelen en dan weer opnieuw Inschakelen. Zoals je dus feitelijk zegt. Maar in dat geval heb ik wederom niet meer dan de eerder genoemde 2 systeembeheer programmaatjes.
Het sarcasme van je post ontgaat me niet, edoch:
Afbeeldingslocatie: http://img150.imageshack.us/img150/4640/systeembeheerverwijderen6de.png
Ik heb geen idee hoe deze map hier komt, en hij is leeg in de Windows Explorer. Echter, er staan wanneer ik op de knop Start klik, gevolgd door het met de muis aanwijzen van het item "Programma's", gevolgd door het aanwijzen van het item "Systeembeheer" weldegelijk diverse items in. Gaarne niet meer sarcastisch te reageren op een serieus bedoelde post van mij. Daar is een ander subforum voor.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 24-02-2006 01:16 ]

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:19

Tomatoman

Fulltime prutser

Je kijkt nu bij de mappen waar de programma's in staan die in jouw persoonlijke startmenu voorkomen. Als je bij
C:\Documents and Settings\All Users\Menu Start\Programma's\Systeembeheer
kijkt, zul je zien dat daar alle menu-items staan die bij alle gebruikers in hun startmenu voorkomen. De twee mappen gecombineerd geven wat je bij jouw gebruikersaccount in het startmenu aantreft.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

tomatoman schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 01:27:
Je kijkt nu bij de mappen waar de programma's in staan die in jouw persoonlijke startmenu voorkomen. Als je bij
C:\Documents and Settings\All Users\Menu Start\Programma's\Systeembeheer
kijkt, zul je zien dat daar alle menu-items staan die bij alle gebruikers in hun startmenu voorkomen. De twee mappen gecombineerd geven wat je bij jouw gebruikersaccount in het startmenu aantreft.
Het feit dat persoonlijke startmenu-mappen en publieke startmenu-mappen (All Users) met dezelfde naam gecombineerd werden, wist ik. Echter, in dit geval leek het mij vreemd, aangezien de systeembeheer-tools niet voor non-admins beschikbaar behoren te zijn. In ieder geval is deze map dus wel verwijderbaar?

En mocht het niet baten kun je, TS, nog altijd zoeken in "C:\Windows" op "*.msc" en de snelkoppelingen naar de resultaten hiervan in een map genaamd "Systeembeheer" plaatsen in je Start Menu.

[ Voor 5% gewijzigd door CodeCaster op 24-02-2006 01:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 01:15:
[...]

Het sarcasme van je post ontgaat me niet, edoch:
Gaarne niet meer sarcastisch te reageren op een serieus bedoelde post van mij. Daar is een ander subforum voor.
Wellicht een volgende keer even vragen alvorens te reageren: Mijn bericht was alles BEHALVE sarcastisch bedoelt! Ik ben maar een groentje in vergelijking met de meeste van jullie. _/-\o_ Vandaar dat ik in mijn post ook schreef "Ik kom niet verder dan..." Trek daaruit je conclusie in plaats met misplaatste beschuldiging van sarcasme te komen. En zelfs als het sarcasme was geweest: Wat ben jij snel op je teentjes getrapt! Volgens mij zijn daar ook andere forums voor... })

Anyway, bedankt voor alle tips. Niets heeft geholpen tot nu toe. Helaas! En aangezien er inmiddels op raadselachige wijze meer programma items uit het startmenu zijn verdwenen en ik geen enkele aanwijzing kan vinden voor een virus oid, ben ik de belangrijkste zaken weg gaan schrijven naar CD en zal dit weekend een herinstallatie doen van XP. Alle tijd voor... 8)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Verwijderd schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 23:40:
[...]

Wellicht een volgende keer even vragen alvorens te reageren: Mijn bericht was alles BEHALVE sarcastisch bedoelt! Ik ben maar een groentje in vergelijking met de meeste van jullie. _/-\o_ Vandaar dat ik in mijn post ook schreef "Ik kom niet verder dan..." Trek daaruit je conclusie in plaats met misplaatste beschuldiging van sarcasme te komen. En zelfs als het sarcasme was geweest: Wat ben jij snel op je teentjes getrapt! Volgens mij zijn daar ook andere forums voor... })

Anyway, bedankt voor alle tips. Niets heeft geholpen tot nu toe. Helaas! En aangezien er inmiddels op raadselachige wijze meer programma items uit het startmenu zijn verdwenen en ik geen enkele aanwijzing kan vinden voor een virus oid, ben ik de belangrijkste zaken weg gaan schrijven naar CD en zal dit weekend een herinstallatie doen van XP. Alle tijd voor... 8)
Om sarcasme kan ik wel lachen :P en met "Voor wie het weet hoe, ga ik in diepe" reageren op een oplossing die ik in mijn onwetendheid aandraag reageren klinkt mij behoorlijk sarcastisch in de oren :P Toch bedankt voor de erkenning :P

Maar het hele probleem is dus blijkbaar niet opgelost? Al geprobeerd om snelkoppelingen naar *.msc in een map te gooien, dan heb je de meeste wel? :)

Pagina: 1