Medion RC van TV kaart en LIRC

Pagina: 1
Acties:

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Lieden,

Ik heb deze TV-kaart: Medion 42073 Tv kaart (Philips 7134 Chipset)
Daar zit een leuke RC bij, en die ziet er precies zo uit als deze:
Afbeeldingslocatie: http://lirc.sourceforge.net/remotes/avermedia/tvphone98_0x00031461.jpg
Alleen staat er dan in grote letters MEDION, en, (bijna niet te lezen) D5 onder de channel/page knop, ipv Anogwat op de bovenstaande foto B)

Nou probeer ik dat ding dus al een tijdje aan de praat te krijgen onder Geexbox (LIRC meegeleverd), en op zich werkt hij ook wel een klein beetje - maar de cursortoetsen werken omgekeerd 8)7 en verder doet alleen de standby knop het. En da's niet handig als je een mediacenter wilt bedienen ;) Bovendien moet de RC veel meer kunnen - die knoppen zitten er niet voor niks op. Er gaat dus ergens iets mis :)

Vandaar mijn vraag (na het halve net afgestruind te hebben): Is er misschien iemand die deze RC met LIRC aan de praat heeft gekregen, en zo ja, hoe en met welke config files? Ik heb al verschillende files van de LIRC-website geprobeerd, helaas tevergeefs. Geen van de Avermedia's doet iig meer dan het zojuist beschrevene :'(
Of doe ik misschien iets verkeerd tav LIRC? Als ik het zo lees zou alleen het verplaatsen van de config file icm met een reboot voldoende moeten zijn. Make wordt onder geexbox niet meegeleverd :(
Help anyone? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-02 14:52
Geexbox is toch Linux? Mischien hed je deze vraag beter in NOS kunnen stellen. Maar goed...

Ik denk dat je niet de juiste config file hebt. Het is mischien verstandig om deze handmatig aan te passen of maken. Hiertoe kun je het programma irrecord gebruiken onder linux, deze zou in principe bij lirc horen te zitten. Irrecord moet je draaien met een optie weet zo niet welke om een bestand bv test.conf aan te maken. Eenmaal in het programma ga je alle toetsen bijlangs en benoemt deze. Verder zou je ook irw kunnen gebruiken. Hiermee is het mogelijk te beoordelen of alle toetsen op de afstandsbediening door lirq gezien worden.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Geexbox is idd linux ja. Helaas wel een gestripte versie, dus irrecord en irw zitten er sowieso niet bij - maar mogelijk kan ik daar wel iets op fixen. Dat zal dan onder windows moeten, aangezien er ook geen make bijgeleverd wordt |:( . En aangezien de config files van WinLIRC compatibel zijn met die van LIRC zelf, zou ik volgens mij met WINLIRC dan wel iets moeten kunnen - als die tenminste het e.e.a. pakt, dus dat ga ik vanavond even proberen.

Maar ik had eigenlijk stiekem gehoopt dat er iemand was die deze RC werkend had met LIRC en een config file etc. voor me had...die hoop is er nog steeds :)
En nee, dat is geen script-request ;)

[ Voor 8% gewijzigd door The Eagle op 21-02-2006 12:56 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Candymirror
Ok als die op die avermedia lijkt... heb je deze config dan al geprobeerd.

Maar goed dat deze er op lijkt zegt verder niets over de codes die hij uitstuurt. Je zou natuurlijk ook nog de verschillende configs van de medion remotes kunnen proberen. Zie hier

Anders zit er toch echt weinig anders op dan je eigen config te maken.

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Die avermedia's had ik idd al geprobeerd ja. Nou weet ik niet helemaal zeker of ik het goed doe, maar als ik de originel lirc.conf overschrijf door die van de avermedia en dan reboot, dan zou dat toech goed moeten gaan? Of moet er dan toch opnieuw een make overheen (wat dus niet kan onder geexbox :( ) ?
De medions heb ik bekeken en die voldoen iig niet; daar zitten niet voldoende code's bij tov het aantal toetsen op de RC, dus een logische gevolgtrekking is dan m.i. ook dat die sowieso niet gaan functioneren, simpelweg omdat ze niet voor die RC zijn geschreven.

• Candymirror
Ja klopt, lirc.conf overschrijven. Wil je deze systeem breed gewijzigd hebben dan die in /etc/ overschrijven. Wil je dit per user dan gebruik je de lirc.conf uit je home dir. Let op die uit je home dir gaat voor.

Voor het herstarten moet je opzoek naar het opstartscript, ik weet zo niet waar die staat in geexbox, maar grote kans dat je in /etc/init.d/ ergens een scriptje met de naam lirc of lircd vindt.
Je kan dan gewoon dit script draaien met een optie: ./lircd stop
ipv stop kun je ook start of restart gebruiken. Verdere uitleg lijkt me niet nodig

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
@Candymirror: je uitleg is idd vrij helder, ik denk dat dat wel gaat lukken. Geexbox had voor zover ik kon zien alleen een config in /etc staan, dus dat scheelt alweer :) Dat was ook digene die ik overschreef.

Ik heb overigens gekeken naar irrecord en consorten, maar helaas is die dus ook niet meegeleverd, installeren gaat niet wegens gebrek aan make en WINLIRC kent geen dergelijke optie :'(\

Heden avond nog even verder kloten, maar als ondertussen iemand LIRC goed werkend heeft gekregen met die RC / tvkaart van mij, dan hoor ik dat graag :)

• Candymirror
Mischien dat deze werken. ik kon alleen irrecord niet vinden, blijkbaar zit deze niet meer standaard bij lirc. Het zijn geen install files dus moet je ze openen met ./ ervoor.
Pagina: 1