[DSL] grafische kaart & muis

Pagina: 1
Acties:

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb vandaag Damn Small Linux op mn oude pc'tje gegooid, maar nu zit ik met een probleem. het lijkt wel alsof mijn monitor in een constante staat van lsd-trip is gekomen. Ik heb geen verstand hiervan, maar mij lijkt het dat er geen drivers voor de videokaart (een ATi mach64) op staan. zoals ik al zei, heb ik er totaal geen verstand van. Het gekke is dat er ook geen iconen op het bureablad staan, terwijl met dezelfde HD in mn andere computer ze er wel staan...

2e vraag: ik heb een seriele muis op de Com1 poort zitten, en ook die werkt niet... zijn daar ook aprte drivers voor nodig??

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

uhhh wat denk je van even googlen :+

1: ja
2: ja

1: geef eens een argument aan je kernel door, zoals video=XXX
even zelf zoeken wat het is voor een mach64. Voor de rad.9550 in laptop hier is: video=radeonfb.

Zal dus wel machfb of mach64fb ofzo zijn.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

1: Wanneer gaat hij gek doen? direct bij het opstarten van linux of pas bij X?
kernel optie heet atyfb (ja, met een y) maar dat heb je eigenlijk alleen nodig als je opstart met een framebuffer. Ik weet niet of DSL dat doet. Gezien hun filosofie lijkt me dat eerlijk gezegt onwaarschijnlijk. Een framebuffer kost extra software, en dus extra installatie ruimte, terwijl het niet noodzakelijk is...
Voor X moet je natuurlijk wel eerst xorgconfig draaien en instellen welke kaart je hebt. Niet elke kaart kan goed overweg met de standaard VESA driver (ik dacht dat met name de oude ati's daar nog weleens last van hadden).

2: Ja, xorgconfig, daar stel je in of je een ps/2 of seriele muis hebt

Maar dit zijn echt bijzonder basis vragen. Zoals Boudewijn al aangaf, Google is your friend. En daarnaast zijn er echt 101 X howto's te vinden op het internet.
Als je dergelijke basis info eigenlijk al niet kan vinden, kan linux nogal lastig worden voor je... Je zult ongetwijfeld nog wel dingetjes tegen komen die niet doen wat jij wilt.
Ik wil je niet ontmoedigen (ik kwam er in het begin ook niet uit), maar zet de laptop naast je pc en ga op internet zoeken en dingen proberen. Probeer wel zoveel mogelijk oplossingen te gebruiken die voor je distro geschreven zijn, en niet voor bijv Debian. Als ik het goed heb komt DSL redelijk overeen met distro's als Gentoo en Slackware wat betreft gebruik van configs en plaatsen van bestanden.
Ik zou weg blijven van oplossingen voor SuSE, RedHat/Fedora, Debian/Ubuntu. Dit zijn goede distro's maar met een totaal andere filosofie dan DSL, waardoor de bestandslocaties e.d. meer dan eens af zullen wijken van jou DSL installatie. Oplossingen voor deze zullen vaker voor meer ellende zorgen ipv dat ze wat op zullen lossen. (Het zelfde geldt andersom. Je moet zowel Debian als Gentoo goed kennen, wil je een oplossing voor Gentoo toe kunnen passen op Debian).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• d0rk
bedankt voor de hulp, ik snap dat het hele basis vragen zijn, maar ik wist gewoon niet waar ik moest beginnen... ik heb al een tijd zitten google'en, op 'linux mach 64 drivers', maar ik kon niks vinden..

hij doet trouwens pas raat als hij X opstart (ff voor deze noob, dat is tocht het moment dat hij een visuele desktop laat zien ipv text based ?)

ik heb even goed gekeken, en het ziet er uit alsof hij standaard geen fb gebruikt (er staat een optie usefb bij de boot opties), ik zal xorgconfig (nog noooit van gehoord :P) even draaien, en kijken wat ik er mee kan..
de reden dat ik deze vragen heb gesteld is trouwens net iets ingewikkelder, als het beeldscherm alleen vreemde kleuren hed gehad, had ik wel geweten dat het een driverprobleem was, maar omdat ook mn desktop iconen niet verschijnen, was ik wat in de war...
ook de seriele muis vond ik vreemd, omdat hij een ps/2 muis wel onmiddelijk vind (op mn andere pc..)

en ja.. dat ik dat raar vind geeft inderdaad aan dat ik een windowsgebruiker ben :P

iig bedankt, ik zal eens kijken of ik intuitief met xorgconfig kan werken :P

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:12

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Linux bouwt z'n desktop volledig op in het videogeheugen (vandaar dat het meestal ook zo lekker snel is). Het nadeel daarvan is, dat als er iets niet goed gaat me je driver, ook gelijk niks meer werkt. Maar de console werkt eigenlijk altijd.
Als ik jou was zou ik alles wat framebuffer zegt even negeren. Dat wordt gebruikt om je console grafisch te krijgen, Dus een mooi opstart scherm, achtergrond in je virtuele consols, dat soort dingen, maar heeft in princiepe niks met X te maken.
Als je in X zit (dus met je knipperende beeld), werkt alt+F1 wel? als het goed is moet je dan in een virtuele console terrecht komen. Daar kan je gewoon je config aanpassen en X opnieuw opstarten (je hoeft je pc niet steeds helemaal opnieuw te rebooten).

Wat betreft je muis, de standaard config voor X (die overigens zelden werkt) gaat uit van een ps/2 muis. Alleen een ps/2 driver wordt daarom geladen (in tegenstelling tot in Windows, maar een massa aan drivers standaard geladen worden). Je moet X dus vertellen dat hij een driver voor een seriele muis moet laden. Dat kan je met Xorgconfig aangeven.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• d0rk
Whoa... na wat pielen met xsetup.sh doet íe het opeens :P (en nog wel op xVesa :S ) het gekke is nu dat het lijkt alsof mijn instellingen niet worden opgeslagen... na iedere boot zegt hij: connection with xserver lost (oid), run xsetup.sh..
Dan vul ik mn instellingen (xvesa , 800x600, 16 bit etc...) in, en startx, en dan werkt hij weer... :S doe ik iets stoms? (vast wel :P)

edit: wtf... en nou doet ie t weer wel :P nevermind dan waar :S

[ Voor 10% gewijzigd door d0rk op 21-02-2006 09:28 ]

Pagina: 1