Bij ons (= studentenhuis) hebben we een telenetabonnement (=kabel) maar met de downloadlimieten overschrijden we heel vaak ons toegestane volume. Nochtans moet dit volume genoeg zijn als iedereen wat surft en zijn dings doet voor school. Maar toch zitten we er constant over omdat er wellicht ganse films, games,... gedownload worden en niemand weet zogezegd van nix!!! Kun je soms controleren wie er zit te downloaden? In de kelder staat er een router met erachter een 24 port 3com hub of switch (weet het niet). Op de telemeter zie je wat er verbruikt wordt en wanneer! Maar daarmee weet je de dader niet!! Weet iemand of je dit wel kunt weten? Op ieder zijn pc een downloadmeter zetten vind ik maar een klote oplossing en dit kun je weer niet aan iedereen verplichten.
met een managed switch kun je bijhouden hoeveel data er door welk poortje gaat. met wat uitgebreide snmp logging kun je er ook tijden aan plakken.
Je kunt bij je switch gaan zitten en kijken welke activityleds er constant knipperen.
[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]
Je kunt ook een camera opstellen en die een week lang de leds laten filmen, zodat je er niet bij hoeft te zitten maar toch kan doorspoelen hoeveel welke leds knipperen.
Het eerste wat ik wil zeggen is:
Neem een internet verbinding zonder datalimiet. Als je al toch met zoveel mensen erop zit en met zn allen betaald, lapt iedereen 3 a 4 euro per maand meer mee voor een internet verbinding zonder datalimiet en ook nog eens sneller. een managed switch kost dan nog meer denk ik.
Afin; Kan je echt geen ip-nummers lezen in je router? Je kan toch een client-tabel opvragen?
Misschien dan kan je iedereen een vast ipadres geven gekoppeld aan hun MAC adres. Kunnen ze ook niet sneakey meer gaan downloaden.
Neem een internet verbinding zonder datalimiet. Als je al toch met zoveel mensen erop zit en met zn allen betaald, lapt iedereen 3 a 4 euro per maand meer mee voor een internet verbinding zonder datalimiet en ook nog eens sneller. een managed switch kost dan nog meer denk ik.
Afin; Kan je echt geen ip-nummers lezen in je router? Je kan toch een client-tabel opvragen?
Misschien dan kan je iedereen een vast ipadres geven gekoppeld aan hun MAC adres. Kunnen ze ook niet sneakey meer gaan downloaden.
Wil je dat eens wat uitgebreider zeggen aub? Is dit software? Tijden zeggen anders nix veel he! Mijn pc staat anders constant aan en dit wilt niet zeggen dat ik down he.DukeBox schreef op maandag 20 februari 2006 @ 22:14:
met een managed switch kun je bijhouden hoeveel data er door welk poortje gaat. met wat uitgebreide snmp logging kun je er ook tijden aan plakken.
Het is een 3 com hub supperstack II. Ben ook eens gaan kijken. Lichtjes pinken niet maar branden constant waar er een verbinding is (nummertjes lichten op)
/edit: een abonnement zonder downloadlimiet via de kabel komt niet voor dacht ik! Telenet is de enige aanbieder in west vlaanderen naar mijn weten.
[ Voor 32% gewijzigd door dieter87 op 20-02-2006 22:27 ]
Dan is het ADSL, is ook goedkoper. Lijkt mij een slim plan en kost het minste.dieter87 schreef op maandag 20 februari 2006 @ 22:21:
[...]
/edit: een abonnement zonder downloadlimiet via de kabel komt niet voor dacht ik! Telenet is de enige aanbieder in west vlaanderen naar mijn weten.(en anders kost zo'n abo meer dan 300EUR/m)
Dude, lees je eens in voordat je wat roept. In België is de internetprovider markt niet echt vrijgegeven en zijn downloadlimieten de normaalste zaak van de wereld.intermusic schreef op maandag 20 februari 2006 @ 22:55:
[...]
Dan is het ADSL, is ook goedkoper. Lijkt mij een slim plan en kost het minste.
Ik denk dat een zwaarder abo nemen niet echt een oplossing is. (kost ook meer) Want dan zal iedereen beginnen te redeneren van: We hebben toch ...GB meer als vroeger dus mag ik ook eens wat meer downloaden...MadMarky schreef op maandag 20 februari 2006 @ 22:57:
[...]
Dude, lees je eens in voordat je wat roept. In België is de internetprovider markt niet echt vrijgegeven en zijn downloadlimieten de normaalste zaak van de wereld.
En zo zitten we weer vlug voortdurend op smallband.
Als het een echte Hub is dan zou je op jouw computer logging software kunnen installeren die kijkt welke pakketjes er allemaal langs komen ( Bij een hub wordt de data namelijk via alle poorten doorgestuurd ). Met software als ethereal kan je volgens mij dan redelijk achterhalen van welk IP adres het meeste dataverkeer komt.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Voor zover ik weet kan je op wat duurdere switches een Monitor-poort aanstellen.
Dat betekent dat alle verkeer die over je verbinding gaat wordt gekopierd naar die ene poort. Vervolgens sluit je jouw PC aan op die poort en kan je met Ethereal kijken welke pakketjes er over de lijn vliegen.
Dan moet je met wat filters de boosdoener wel kunnen vinden.
Uiteraard moet je Superstack dan wel de Managed versie zijn. Bij een unmanaged versie is het idee van rbw een goede optie, ervan uitgaande dat het een HUB is. Is het een switch, dan heb je pech, of je moet gaan prutsen met ARP tables (ARP poisoning) enzo, maar das geen aanrader omdat iedereen dan voor je het weet zonder internet zit.
Dat betekent dat alle verkeer die over je verbinding gaat wordt gekopierd naar die ene poort. Vervolgens sluit je jouw PC aan op die poort en kan je met Ethereal kijken welke pakketjes er over de lijn vliegen.
Dan moet je met wat filters de boosdoener wel kunnen vinden.
Uiteraard moet je Superstack dan wel de Managed versie zijn. Bij een unmanaged versie is het idee van rbw een goede optie, ervan uitgaande dat het een HUB is. Is het een switch, dan heb je pech, of je moet gaan prutsen met ARP tables (ARP poisoning) enzo, maar das geen aanrader omdat iedereen dan voor je het weet zonder internet zit.
Pagina: 1