CPU op 130 graden, is dat te heet?

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dizzy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 20:17

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
Ik heb via mijn werk twee systemen geinstalleerd met een asus cusl2 en een pentium III 733mhz (133mhz).

geheugen loopt ook netjes op 133mhz. standaard koelertje erop die goed draait.

verder alles losgekoppeld, dus alleen het moederbord met geheugen en processor en koeler. (video zit onboard)

start het systeem op, geeft ellenlange beep-meldingen via de pc speaker. Dus ik check in het boekje, die zegt CPU is te warm.

ik ga naar de bios, cpu draait op 130 graden. cpu is niet overgeclockt.

Ik heb dit bij twee identieke systemen, moederbord bios is 1003 (officiele laatste bios update)

Dus ik maak het systeem open.. haal de cooler eraf, en leg heel leip mijn fikkes op de cpu neer. Ik kan nog steeds typen, dus de cpu was geen 130 graden, anders zaten mijn vingertjes nu nog wel aan die processor vast op de ehbo. Maar even serieus, die cpu werd niet warmer dan ongeveer 20 a 25 graden (naar mijn mening). Erg KOEL dus :)

Iemand ooit hetzelfde gehad, of weet iemand een oplossing.

Ik draai thuis zelf ook met een cusl2 met een 800mhz cpu op bios 1002, en daar heb ik dus absoluut geen problemen (nou jah.. de cpu wordt 60 graden, dat moet ik nog even terugdringen naar 50 ofzo)

Sorry voor het lange stuk tekst :) maar ik wil duidelijk zijn, anders krijg ik alleen maar 40 replies met dat ik niet duidelijk genoeg ben >:)

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• sbuter
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08 18:18

sbuter

...dus...

Probeer een oudere bios versie. Heb ik op het werk ook eens gehad...maar weet niet meer precies hoe op te lossen als je tenminste zeker weet dat de koeler de hele core bedekt. Je gebruikt toch wel koelpasta he? (sorry als ik je nu beledigd heb :) ) Je cpu leeft toch nog wel?

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

Met zow'n topicnaam weet je de aandacht wel te trekken zeg... :)

Ik schrok me rot.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
zoals ik al zei, die cpu wordt in praktijk niet warmer dan 25 graden, met mijn eigen handen gevoeld, zit gewoon op kamertemparatuur.

en de moederborden werden met de nieuwste bios update geleverd.

Steam Profile I5 14600K / 64 GB DDR5 / RTX 4090 / Rift S / HP Omen / Odyssey Neo G9 / Steam Deck OLED / Switch

• sbuter

sbuter

...dus...

Probeer gewoon 1002 eens, als je er zeker van bent dat de cpu niet warmer werd dan 50 ofzo... Asus heeft wel vaker van die vage temp meters...vage foutjes...Maar goed, koelpast kan nooit kwaad :)

Verwijderd

Op maandag 22 januari 2001 18:37 schreef Dizzle het volgende:
zoals ik al zei, die cpu wordt in praktijk niet warmer dan 25 graden, met mijn eigen handen gevoeld, zit gewoon op kamertemparatuur.

en de moederborden werden met de nieuwste bios update geleverd.
zelfs een niet geoverclockde cpu word al warmer bij een uurtje quake of }:O of dus volgens mij klopt jou verhaal niet helemaal verbeter mij als ik het fout heb.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
die machine wordt gewoon opgestart, meteen de bios in, en dan loopt ie binnen 2 minuten op van 60 graden naar 130 en gaattie irritatne beep meldingen geven.

als ik dan de machine uitzet, heeft zo'n cpu niet echt de kans om warmer te worden dan 25 graden.

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:46
die graden is toch wel in celsius ????

PVoutput

• Fox-Web
  • Laatst online: 20-12-2024
Nee, hoo, stop.

Kijk eerst ff naar je koeler. Die zal er waarschijnlijk scheef op zitten. Als je het mainboard eruit sloopt met de proc en koeler erop en je houd het zaakje tegen het ligt, zal je waarschijnlijk een miniscuul klein spleetje zien tussen de koeler en de proc. Dit gebeurt vaak met die standaard koelers. Het lijkt erop dat je proc niet heet wordt maar leuk vind ie het zeker niet.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
ja, in Kalvin is het 270 :Y)

edit: dan nog, 130 graden merk je wel. plus daar komt het feit nog bij dat ik 2 systemen in elkaar heb gezet, en de koeler meerdere malen opnieuw heb gezet. Dus het lijkt me niet dat het aan de koeler ligt.

koeler blijft koud, cpu ook.

Edit 2: zelfs al heb je er geen koeler op, dan wordt zo'n cpu onovergelockt niet meteen 130 graden celcius (geen fahrenheit kelvin of wat dan ook!)
heb thuis dezelfde koeler, geen problemen.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 17:19
is dat niet in Fahrenheit?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• sbuter

sbuter

...dus...

nee, inderdaad als je hem uitzet koelt ie af... Zet hem eens aan en voel dan eens hoe warm ie is |:( Maar goed, als er inderdaad zo'n spleetje tussen zit...KOELPASTA!!! Sorry hoor... :)

Verwijderd

temp sensor stuk?

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
icje: op 2 moederborden tegelijk?

lijkt me stug...

kijk als het nou een vaag k*tproduct was Oke.

maar dit is de asus cusl2

• sbuter

sbuter

...dus...

Als je nu eens stopt met onze replies te becommentarieren (afzeiken dus) en die 1002 bios download en je bios flasht...

• Fox-Web
  • Laatst online: 20-12-2024
Het is echt geen gein.

Ik heb het met een aantal PIII's gehad. Daar zat de koeler niet recht op, die dingen werden niet echt heet maar het mainboard begon te loeien als de brandweer!!! Vraag me niet hoe het kan.... Het lijkt wel dat er een soort aarding door de koeplaat heen loopt ofzo..... Het werkt bij mij in ieder geval wel.

Eat right. Stay fit. Die anyway.

Verwijderd

Op maandag 22 januari 2001 18:56 schreef sbuter het volgende:
Als je nu eens stopt met onze replies te becommentarieren (afzeiken dus) en die 1002 bios download en je bios flasht...
ik vat dit niet op als commentaar

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
sorry, ben gewoon een gefrustreerd IT'ertje hier |:(

• oVRoM
  • Niet online
sorry, ben gewoon een gefrustreerd IT'ertje hier |:(
Uit de FAQ:
Weet tegen wie je het hebt. Er zijn hier veel mensen (vaak een van de regulars) die met het oplossen van technische- of computerproblemen hun brood verdienen. Adviezen van dergelijke mensen verdienen het niet om in de wind te worden geslagen of weggehoond te worden. Jij vraagt om de oplossing van een probleem, niet zij.

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
dat ben ik mij maar al te goed bewust, over het algmeen is het nl. zo dat ik mensen help, en zelf bijna nooit wat vraag.

baal er gewoon van dat het niet werkt, wordt ik een beetje pissig van :'(

Verwijderd

Staat je mobo op "jumperless" ??

• Dizzy

Dizzy

Where am I?

Topicstarter
yup, rechstreeks vanuit de verpakking ingebouwd in de machines. cpu erop geplakt, geheugen erin. das het enige wat er gebeurt is, echt een standaard consumenten configuratie :)

Verwijderd

Ik heb dat mobo ook, ik moest omdat ik geupgrade heb van PIII 733 naar P III 800 (133), ff t bios flashen omdat t bios m'n nieuwe proc niet als 800 herkende. Maar jij zegt dat al t laatste bios is geflashed.

Ik dacht eerst misschien is dat een vergelijkbaar probleempje, maar ik kan me dus niet voorstellen dat t mijn probleem omgekeerd is (snap je t nog :) )

Hmmz ff denken...

Verwijderd

Zal even zeggen wat de normale temp. is van een Asus CUSL2 met intel Box 733EB.

Geen uurtje UT: 29 graden.
Een UT: 40 graden.
Pagina: 1