Toon posts:

Isa kaarten voor dos programma onder Windows XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een programma voor een voer systeem dat helaas nog gebruikt maakt van 2 isa kaarten.
Na lang zoeken heb ik een pentium 4 moederbord gevonden met isa kaarten en waar ik dit programma in real dos mode start werkt dit ook prima.
Alleen bij het starten van deze applicatie onder windows xp geeft het dos programma aan de kaarten niet te kunnen vinden. Ik heb in de bios al gespeeld met plug & play en geprobeerd een irq toe te wijzen maar helaas zonder resultaat.
Heeft iemand enig idee hoe ik die kaarten door windows xp kan laten vinden ?
Dit programma op een oude pc draaien is geen optie omdat het samen werkt met een zware windows applicatie...

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-07 01:04

ZaZ

Tweakers abonnee

Volgens mij is de ondersteuning voor ISA vrijwel gestopt in XP.
Je kan hier kijken of er nog hoop is.
http://testedproducts.windowsmarketplace.com/

Anders zijn er natuurlijk altijd nog mogelijkheden om toch voor een ouder systeem te kiezen en die dan met een 2e pc te laten communiceren.
Maar wat allemaal de mogelijkheden zijn kan ik natuurlijk niet vertellen afgaande van enkel jouw verhaal :)

Lekker op de bank

Verwijderd

in ieder geval zorgen dat de isa kaarten geen ge-shared IRQ gebruiken en uitzoeken welke irq's en memory addresses de fabrikant\leverancier aanraad.

klinkt overigens erg vreemd, een DOS applicatie die samenwerkt met een zware windows-applicatie.

Verwijderd

Topicstarter
Tjah, 't gaat om boeren he. Het is een voer systeem, en de windows applicatie haalt 's nachts daar gegevens uit om een advies te geven enzo en weet ik veel wat allemaal nog meer.

De leverancier zegt: Dit gaat niet lukken omdat de specificaties van 't dos pakket niet kunnen werken met XP ...

Hmzz kvind maar vreemd, ik kan toch wel ergens in XP met de hand aangeven dat er op dat slot een isa kaart zit ofzow ?
Dat dos programma zoekt namelijk de isa kaarten op, want als ik m'n computer opstart met een bootfloppy van windows 98 en start 't programma op werkt alles prima.
Dus enkel isa activeren in XP is voldoende,,, maar hoe ?

Verwijderd

<geen antwoord op je vraag>
En het programma waarmee gecommuniceerd moet worden, wil niet draaien onder windows 98 (SE)? Al zit je wel tegen de beperkingen aan van win98 van bijv. maximaal standaard 512MB RAM ondersteuning, geen support meer...
</geen>

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:54
[nog steeds geen antwoord]
Is het niet een idee eens met de leverancier van dat windowspakket te bellen. Lijkt me dat zij vaker met dit bijltje gehakt hebben.

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
dualboot xp->win98se?

~ Mijn prog blog!

Verwijderd

Topicstarter
Een nieuw windows pakket kan niet omdat alle bestaande kasten (apparatuur) dan aangepast zou moeten worden en dat zou in de duizenden euro's lopen.
Windows 98 installeren is natuurlijk een optie, maar daar ben ik geen voorstander van.
Kvind 't een beetje jammer om op een nieuw systeem windows 98 te gaan zetten ivm andere software die wel prima onder XP werkt.
Dualboot is geen optie omdat het dos pakket constant gegevens te verwerken krijgt van dieren die in voerboxen lopen etc. etc.

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:13

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

En jij bent de eerste die een boer hierover moet adviseren? (NOFL)

Het lijkt mij dat of de leverancier van je ISA-kaarten met bijbehorend DOS-programmaatje, of je leverancier van het bijbehorende programma wat onder XP draait, jou moet kunnen adviseren in deze.
Zeker de laatste, aangezien zijn programma niet zal werken zonder de informatie wat uit het DOS-programma komt.

Waarom? Omdat het kan!!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:37

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 13:38:
...
Windows 98 installeren is natuurlijk een optie, maar daar ben ik geen voorstander van.
....
Waarom niet?

Je hebt het (zo neem ik aan) over een bedrijfskritisch proces. Als ie het niet doet, gaan de dieren dood (even zwart wit gezien).
Of je het onder XP aan de praat zou kunnen krijgen kan ik je niet zeggen. Maar waarom zou je het niet gewoon onder 98SE (of misschien lukt win2000 ook wel, dat is mijn voorkeur) doen als het geheel daar wel goed en makkelijk op te draaien is?
Dwz: stel dat die dos applicatie goed draait onder win98 en die windows applicatie ook, wat is dan nog de reden om perse met XP te gaan draaien?
Volgens mij geneen, want op een pc die een bedrijfskritisch proces draait ga je niet e-mailen, internetten, msn-en of andere dingen doen wat verder niets meer met dat proces te maken heeft. Als dit laatste nodig is, moet je een extra computer neerzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door remco_k op 21-02-2006 13:53 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 13:51:
[...]

Waarom niet?

Je hebt het (zo neem ik aan) over een bedrijfskritisch proces. Als ie het niet doet, gaan de dieren dood (even zwart wit gezien).
Of je het onder XP aan de praat zou kunnen krijgen kan ik je niet zeggen. Maar waarom zou je het niet gewoon onder 98SE (of misschien lukt win2000 ook wel, dat is mijn voorkeur) doen als het geheel daar wel goed en makkelijk op te draaien is?
Dwz: stel dat die dos applicatie goed draait onder win98 en die windows applicatie ook, wat is dan nog de reden om perse met XP te gaan draaien?
Volgens mij geneen, want op een pc die een bedrijfskritisch proces draait ga je niet e-mailen, internetten, msn-en of andere dingen doen wat verder niets meer met dat proces te maken heeft. Als dit laatste nodig is, moet je een extra computer neerzetten.
Heb je volkomen gelijk in.
Maar het is natuurlijk voor mij wel een kick 't werkend te krijgen.
Een andere pc voor prive gebruik staat er namelijk al, maar windows xp ziet er nu 1maal
wat gelikter uit en draait wat stabieler (mits goede drivers)
Ksie 't nog steeds als een uitdaging, maar als 't idd. echt niet anders kan moet er maar windows 98 op

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.microsoftwindows.nl/isa.jpg

Dat was 'm nou :(

Verwijderd

nog even het hele verhaal zitten lezen, maar begrijp ik nou dat XP de ISA kaarten niet weergeeft in device manager?

dat betekent dan dat je er geen drivers voor hebt geinstalleerd (ISA is niet plug en play, dus eerst drivers installen)

Bij een driver package voor dergelijke kaarten zit ook in de meeste gevallen een utillity van de fabrikant welke IRQ's, memory addresses etc. op de kaart kan instellen.

daarmee zou je dus de waardes kunnen bekijken en zonodig instellen op waardes die nog niet in gebruik (geshared) zijn binnen XP.
Pagina: 1