Nieuwe 6600GT, nog steeds artifacts

Pagina: 1
Acties:

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:13
Ik had de afgelopen week last van artifacts in spellen (voornamelijk BF2 en Fable, HL2 en CS: Source totaal niet). De temperatuur kwam niet boven de 60°C uit. Goed, ik heb het bonnetje nog dus heb hem bij Alternate omgeruild, maar nu heb ik nog steeds artifacts :( . In Ati Tool meestal al na enkele seconden.

Mogelijke veroorzakers van het probleem:
- Koeling: lijkt me niet, ik heb de temperatuur de afgelopen maanden juist verbeterd met een betere airflow, en met die hogere temperaturen deed hij het perfect
- De kaart zelf: lijkt me ook niet, aangezien een gloedjenieuwe kaart het probleem ook geeft
- Voeding: ook dit lijkt me niet het geval. Twee weken terug een mooie Tagan 380W voeding gekocht die perfecte voltages geeft.
- Drivers: zou kunnen. Met de 77.77 drivers heb ik minder last van artifacts dan met nieuwe drivers.
- Moederbord (AGP-slot): sja, lijkt me stug, maar wie weet? Een oude GF4MX gaf geen problemen, maar goed, dat is dan ook een GF4MX ;).

Systeem:
- P4 3,0GHZ (Prescott)
- Asus P4S00D moederbord
- 2x512MB geheugen
- Tagan 380W voeding
- En een 6600GT (AGP) natuurlijk.

Hulp, oplossingen, steunbetuigingen a.u.b. :'( .

Verwijderd

Geen stofprobleem met je agp-slot? (lijkt me stug maarja)
Aardingsprobleem?

• MarcoC
Stof, neh, amper een stofdeeltje te bekennen. Aardingsprobleem, hmm, mijn kast is niet geaard maar dat moet niet zoveel uitmaken denk ik toch? Kan het wel eens proberen natuurlijk.

• immad
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-01 21:25
Niet aarden kan heel aparte problemen veroorzaken, oa random crashes etc.
Dit zou dus gerust zoiets kunnen zijn, zeker als je al een nieuwe kaart hebt gehad...

• MarcoC
Ik heb zo'n aardingsstekkertje bij mijn Tagan-voeding, die moet ik dan toch gewoon vastschroeven aan mijn PC kast? Zal ik maar eens doen dan.

• lord_eissens
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-10-2023
Hoe meet jij die temperaturen? Mijn ervaring is dat tijdens een alt+tab vanuit een game de temps al 30-40 graden dalen. Dit testje http://www.daionet.gr.jp/~masa/rthdribl/ draait windowed en kun je dus de temp weergave van je driver naast open hebben staan.
Zorg ook dat je de extra voedingsplug op je mb aangesloten hebt (of heeft de agp versie dat niet?)
En welk merk is je 6600gt? Ik heb i.g.g. 3 club3d 6600GT kaarten in 1 weekend opgeblazen en doe het nu al een jaar met een asus.(hulde aan computerland die bleef ruilen!)
p.s. aardingsproblemen zijn hell! kunnen inderdaad de meest random fouten veroorzaken, alhoewel artifacts in je 3d weergave me sterk lijken. Die aardingsstekker moet je op iets aansluiten dat geaard is..niet je kast dus. Je kunt hem aan de aarde van een geaard stopkontact hangen (met 2 van die zijklemmetjes) of aan je verwarmings of waterleiding tapen.

[ Voor 26% gewijzigd door lord_eissens op 20-02-2006 21:26 ]

• MarcoC
Ik scan voor artifacts met AtiTool en op die manier kan ik ook windowed mijn temps bekijken. Voedingsplug uiteraard aangesloten op mijn kaart. Enne, heb een Leadtek 6600GT.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:54
is de pc wel in een geaard stopcontact aangesloten?
arg.. dubbel

[ Voor 18% gewijzigd door FatalError op 20-02-2006 21:29 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• lord_eissens
draait hij wel in agp mode? heb al meerdere keren meegemaakt dat deze kaart in pci (geen expres dus) bleek te draaien vanwege niet of niet goed geinstalleerde agp (GART) drivers.
kun je checken in het bovenste tabblad van je driver bij Bustype:
Probeer ook eens fastwrites in je bios aan of uit te zetten.

• MarcoC
Toevallig net nieuwe AGP-drivers geinstalleerd. FastWrites heb ik nog nooit terug kunnen vinden in mijn BIOS, dus geen idee of dat aan of uit staat.

• lord_eissens
draai eens coolbits2.0 http://downloads.guru3d.com/download.php?det=815.
dan krijg je extra tabbladen in je driver waar je ook je agp instellingen kunt zien.

• MarcoC
Gedaan. Fast writes staan aan, als ik ze uitvink wordt 'ie automatisch weer aangevinkt. Help, ik wil fast writes uit :o.

• lord_eissens
mischien dat een bios update fastwrites schakelbaar maakt? gaat makkelijk met asus autoupdate.

• MarcoC
Maar ik ben niet zo'n fan bios updates. Dadelijk mislukt en zit ik daar met een kapot moederbord :{. Heb het op één na nieuwste bios, de nieuwste is een beta bios.

[ Voor 27% gewijzigd door MarcoC op 20-02-2006 22:05 ]

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
MarcoC schreef op maandag 20 februari 2006 @ 21:31:
Toevallig net nieuwe AGP-drivers geinstalleerd. FastWrites heb ik nog nooit terug kunnen vinden in mijn BIOS, dus geen idee of dat aan of uit staat.
Beter zoeken denk ik, want bij alle Asus biossen die ik heb gezien kan het uit.

Ik vraag mij ook af waarom je nog met drivers uit de steentijd werkt. Inmiddels is 81.98 er al :P.

Als laatste tip zou ik je geheugen eens proberen te onderklokken. Hoe? Door met google even de coolbits.reg te downloaden. Dubbelklikken en je kunt je geheugensnelheid veranderen bij de nvidia instellingen.

• MarcoC
Ik gebruik de 77.77 drivers omdat die in het 6600GT topic aangeraden worden bij problemen ;). Maarre, waar kan ik dan fast writes vinden? Ik sluit het niet uit dat ik er overheen gekeken heb hoor. Onderklokken heb ik trouwens al geprobeerd, maakt echt helemaal niets uit.

[ Voor 17% gewijzigd door MarcoC op 20-02-2006 22:08 ]

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
MarcoC schreef op maandag 20 februari 2006 @ 22:08:
Ik gebruik de 77.77 drivers omdat die in het 6600GT topic aangeraden worden bij problemen ;). Maarre, waar kan ik dan fast writes vinden? Ik sluit het niet uit dat ik er overheen gekeken heb hoor. Onderklokken heb ik trouwens al geprobeerd, maakt echt helemaal niets uit.
Vink het anders eens uit in rivatuner, of in je bios onder advanced chipset features(?).

• MarcoC
Riva Tuner zal ik eens proberen. Is makkelijker dan rebooten :+.

• lord_eissens
wat voor soort artifacts krijg je eigenlijk? witte of paarse stipjes of meer verwrongen 3d vormen?

• MarcoC
Verwrongen 3D vormen, uitgerekte polygonen.

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-07 02:12

LordofWhatever

Uuhhh....?

MarcoC schreef op maandag 20 februari 2006 @ 21:20:
Ik heb zo'n aardingsstekkertje bij mijn Tagan-voeding, die moet ik dan toch gewoon vastschroeven aan mijn PC kast? Zal ik maar eens doen dan.
nee, aan je mobo. dit heeft trouwens ook alleen zin als je pc in een geaard stopcontact zit ;) . ik vrees dat dit niet de oplossing is, maar het is 't proberen waard.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• MarcoC
Oh, ok :P. Moet nog ff uitzoeken hoe dat precies zit. Het is me nog steeds niet gelukt fast writes uit te zetten.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:44
Een vriend van mij met een asus 6600gt heeft dit ook, oa in farcry, beetje vaag probleem. Quake 4 heeft hier totaal geen last van

• MarcoC
Een soulmate. Ik heb er in Quake 4 ook geen last van.

• MarcoC
Fast writes via RivaTuner eindelijk uit weten te krijgen en Ati Tool scant al een minuut lang zonder artifacts gevonden te hebben. Hoera!

Verwijderd

MarcoC schreef op maandag 20 februari 2006 @ 22:45:
Een soulmate. Ik heb er in Quake 4 ook geen last van.
Is het dan niet een dirext/opengl probleem, dat quake4 bijvoorbeeld geen dirext gebruikt enz.

• MarcoC
Dacht ik ook, maar het uitzetten van fast writes heeft geholpen. Misschien dat DirectX gebruikt maakt van fast writes en OpenGL niet echt.
Pagina: 1