Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nicd accu laptop fixen. Geheugen probleem.

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gratis een p1 laptopje gekregen, 90mhz. andere cpu er in, 120 mhz. Werkt allemaal leuk en aardig. Nu zit er een NiCD accu in die aan het welbekende geheugen probleem leid. De accu is niet bol en gaat nu zo'n 5 min mee. Owja, De accu is 12volt 3000mAh en de lader is 20volt.

Nu ben ik natuurlijk eerst eens gaan googlen en op de search van GoT aan het zoeken gweeest. Ik ben het volgende tegen gekomen wat ik mischien allemaal kan doen.

Vriezer
Haal batterij uit de laptop.
Stop batterij in de vriezer.
Laat batterij 24 uur in de vriezer.
Haal batterij uit de vriezer
Laat batterij ontdooien +/- 12 uur.
Stop batterij in de laptop.
Laat batterij opladen 24 uur. Of tot ie vol is. Gaat dit ook op bij Nicad accu's?

Opladen en leeg maken
De accu steeds opladen en dan weer leeg laten lopen door de laptop aan te zetten en in het bios scherm wachten tot ie uitvalt. En dan weer gaan opladen, enz enz enz. Zou ervoor moeten zorgen dat het geheugen steeds verder word uitgebreid. Werkt dit?

Opdonder
Opdonder of stroomstoot heb ik ergens gelezen? Gaat dit werken met mijn accu? Hoe moet het dan?

De wat minder voor de hand liggende opties.

Andere cellen uit RC autotjes.
Andere cellen kopen.
Andere accu kopen.

Wat kan ik nou het beste doen? Wat werkt niet van wat hier boven staat? Wat wel?

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
mjah et beste is echt een professionele lader gebruiken. Heeft een huisgenoot hier van me, en daar kan je bijna alle batterijen weer tot leven brengen.
(die lader laadt en onlaadt zo'n ding een langere periode)

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
B_FORCE schreef op maandag 20 februari 2006 @ 20:14:
mjah et beste is echt een professionele lader gebruiken. Heeft een huisgenoot hier van me, en daar kan je bijna alle batterijen weer tot leven brengen.
(die lader laadt en onlaadt zo'n ding een langere periode)
Daar heb ik ook wat over gelezen.. Vergeten te noemen.. Maar waar kan je zo'n ding halen? En wat kosten die?

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:17

mr_petit

opperprutser

Die accu is gewoon af.
Met een goede pulslader / ontlader kan je er wel weer wat capaciteit in krijgen, maar dan krijg je misschien maximaal 30 min stroom, en als je dan niet regelmatig ontlaad/laad, is de capaciteit zo weer weg (verwacht geen wonderen van zo'n lader). Weet je trouwens zeker dat het NiCD is en niet NiMH? (3000mah nicd zijn echt forse cellen)
Een nieuwe accu of nieuwe cellen is verreweg de meest effectieve oplossing.
Bij nieuwe cellen moet je maar afwachten of dat formaat te krijgen is (bij 3000mah blijft het vaak bij subD), terwijl een nieuwe accu, als die nog te krijgen is, vaak zo duur is dat het de hardware niet waard is. Daarnaast zijn nieuwe cellen lastig te solderen (je moet een behoorlijk zware bout hebben (liefst 100W of meer; een magnastat met hete punt (60W dus) is vaak net te weinig, aangezien de cellen niet heel heet mogen worden).

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 20-02-2006 20:24 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ehm ff nagevraagt

Hij heeft ehm in duitsland ooit gekocht
kosten zijn zo'n €350,- (maybe nu iets goedkoper)
en te kopen bij speciaal zaken zoals robbe.de

Maar ik ben ook van mening dat je beter een pak nieuwe batterijen kan kopen....

[ Voor 23% gewijzigd door B_FORCE op 20-02-2006 20:25 ]

One World Concepts

Verwijderd

Topicstarter
Hoe lang gaat dat duren zo'n accu dan weer opladen? En als je hem dan een keer goed oplaad met zo'n lader kan ie dan weer een tijdje mee met een normale ladere?

Zou 't mischien mogelijk zijn indien het bovenstaande klopt die vriend van jou mijn accu tegen een vergoeding onderhanden neemt?

Edit:

Ik weet niet zeker dat het NiCD is.. maar deze accu (bovenste): http://www.batterybase.com/laptops/philips/NB570.htm Is voor mijn laptop. Wel is mijn accu van Tulip en die accu niet. Er staat verder niets op alleen dat hij 12 volt gelijkstroom geeft en dat hij 3000mAh is.

Edit2:

Stel dat het nou niet zo'n NiCD is of whatever.. kan het dan kwaad als ik de vriezer methode probeer?

Lol, Edit3:

Zo te zien mag Nicad en NiMH gewoon de vriezer in en heeft het 90 procent meer power na de vriezer. http://www.greenbatteries.com/nibafa.html#freezer

Haha, Edit4: dus...

Naja, accu ligt nou in de vriezer met een zak er om heen. Heb er zelf maar een beetje de lucht uitgezogen en toen een knoop in gelegd.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2006 22:01 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05:17

mr_petit

opperprutser

en heeft het 90 procent meer power na de vriezer.
Ik denk dat je die zin wel wat mag herformuleren, want dat is absoluut niet wat er in die link staat.

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Topicstarter
mr_petit schreef op maandag 20 februari 2006 @ 23:17:
[...]

Ik denk dat je die zin wel wat mag herformuleren, want dat is absoluut niet wat er in die link staat.
Klopt ik lees het verkeerd. Daar staat er dat de stroom 90% langer bewaard blijft. Maar ik lees weer op een andere site dat iemand zijn accu gefixed had door hem eerst echt helemaal leeg te maken. Dan in de vriezer doen voor 24 uur. Dan laten ontdooien en op kamertemp laten komen. En dan weer alle stroom er uit trekken. Dan volledig opladen. Hij zij dat hij uit een accu die 3 seconde stroom gaf nu 2 a 4 uur stroom haald.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik de cellen maar ga vervangen. Toen ik hem uit de vriezer haalde zag ik 10 penlite vrmige condens vlekken naast elkaar. De accu is 12 volt staat er op. En 10x1,2=13 volt. Dus er zitten gewoon 12 penlites in serie aan elkaar.

Maar mag ik die zomdaar vervangen voor van die dikke GP batterijen? Gewoon AA maar het zijn wel Ni-Hm en niet NICD. Kan ik de accu dan nog wel opladen met de lader?

Verwijderd

Je hebt dan wel een andere lader nodig, je kunt ook geen NiMH penlites in een NiCd lader stoppen.

• Gwannoes
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 13:07

Gwannoes

Solderen moet je leren

Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2006 @ 10:20:
Je hebt dan wel een andere lader nodig, je kunt ook geen NiMH penlites in een NiCd lader stoppen.
oh? da's nieuw voor mij!

Hmmz, hier komt dus m'n sig

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat dus niet: http://www.starbatteries....20use%20my%20older%20NiCD

Can I use my older NiCD battery charger to charge my NiMH batteries?

No, you can use a newer NiMH charger to charge your old NiCD batteries but you should not try to charge NiMH batteries with a NiCD charger. Here's why: NiMH and NiCD batteries are chemically very similar and when both are fully charged the battery voltage will start to drop. The NiMH voltage drop is much more subtle and more difficult to detect. NiMH chargers usually have an overtemperature sensor and shutoff to prevent overcharge as well as a more sensitive voltage drop detector where NiCD chargers usually only use the voltage drop to determine when to stop charging. If you charge NiMH batteries in a NiCD charger it will probably miss the voltage drop and keep right on charging causing the batteries to overheat. Overcharge and overheating NiMH batteries can damage them internally and reduce battery life.

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er nog wel andere mogelijkheden? Ik kan natuurlijk van die RC accu cellen in mijn accu gaan bouwen.. maar hoe duur zijn die accu's?

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Je kan ze natuurlijk ook gewoon vervangen door ni-cd batterijen.

Maar de vraag blijft of een p1 lappie het geld waard is.
Pagina: 1